Nathalie Heinich, «Γουοκισμός» – ο νέος ολοκληρωτισμός; Εναλλακτικές Εκδόσεις, 2023, σελ. 190, μετάφραση – επιμέλεια: Χριστίνα Σταματοπούλου.
Κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία. Για ηλεκτρονικές παραγγελίες επισκεφτείτε το ηλεκτρονικό μας βιβλιοπωλείο.
«Κάτι που ξεκίνησε με την απόλυτα δικαιολογημένη πρόθεση της πάλης εναντίον των διακρίσεων –φυλής, φύλου και εθνοτικής καταγωγής–, με σκοπό να δημιουργηθεί μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή, ανεκτικότητα και δικαιοσύνη, προκάλεσε το ακριβώς αντίθετο από αυτό που επεδίωκε – δηλαδή, μεγαλύτερο διχασμό, λιγότερη ανεκτικότητα και λιγότερη δικαιοσύνη»
Σέργκιου Κλάινερμαν
Σύμφωνα με τον Όργουελ, όποιος ασκούσε κριτική στο σοβιετικό καθεστώς, στο όνομα της ελευθερίας, κατηγορούνταν ως «υπηρέτης του μεγάλου κεφαλαίου». Στο ίδιο πνεύμα, οι υπερασπιστές της αυτονομίας της επιστήμης κατηγορούνται σήμερα ότι «παίζουν το παιγνίδι της άκρας δεξιάς» οι δε οπαδοί της κοσμικότητας ότι είναι «ισλαμοφοβικοί».
Ο Ρεϊμόν Αρόν έγραφε άλλοτε: «Προσπαθώντας να ερμηνεύσω τη στάση των διανοουμένων, που είναι αμείλικτοι απέναντι στις ανεπάρκειες των δημοκρατιών και επιεικείς απέναντι στα μεγαλύτερα εγκλήματα, αρκεί να διαπράττονται στο όνομα ωραίων θεωριών, προσέκρουα στις ιερές λέξεις: Αριστερά, Επανάσταση, προλεταριάτο». Σήμερα, ο καθαγιασμός των σκοπών περνάει μέσα από άλλες «ιερές λέξεις» («κοινωνικό φύλο», «αποαποικιοποίηση», «διατομεακότητα», «φυλετικοποίηση»), αλλά η ουσία παραμένει πάντα η ίδια…
Ο πολυπολιτισμός διολίσθησε προς τον κοινοτιστικό ταυτοτισμό και ο τελευταίος μετατρέπεται, μπροστά στα μάτια μας, σε ολοκληρωτισμό. Και όπως συμβαίνει σε κάθε ολοκληρωτική ατμόσφαιρα, ο φόβος βασιλεύει, κυρίαρχος, τόσο στις πανεπιστημιουπόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών όσο και στα γραφεία των προέδρων των γαλλικών πανεπιστημίων.
H Γαλλίδα κοινωνιολόγος Nathalie Heinich, γεννήθηκε το 1955 στη Μασσαλία, και το 1981 υποστήριξε τη διατριβή της στην κοινωνιολογία, υπό την επίβλεψη του Pierre Bourdieu.
Ενώ αρχικώς συμμετείχε στην ομάδα του Pierre Bourdieu, στη συνέχεια απομακρύνθηκε από αυτήν και στράφηκε προς την ιστορική κοινωνιολογία του Norbert Elias.
Σε μια δεύτερη γραμμή έρευνας, η Nathalie Heinich έχει ασχοληθεί με την κοινωνιολογία της γυναικείας ταυτότητας.
Υπήρξε συνιδρύτρια του περιοδικού Sociologie de l’art, το 1992, Διευθύντρια έρευνών στο CNRS, στο πλαίσιο του Centre de Recherche sur les Arts et le Langues (CRAL) της EHESS, δίδαξε σε πολλά ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, (Κοινωνιολογία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, στο Πανεπιστήμιο Louvain-la-Neuve, στο Πολυτεχνείο της Ζυρίχης και στο Πανεπιστήμιο της Λωζάνης).
Η Heinich έχει γράψει δεκάδες βιβλία και εκατοντάδες μελέτες. Στα ελληνικά κυκλοφορούν τα βιβλία της, Κοινωνιολογία της τέχνης (Πλέθρον, 2014) και Το παράδειγμα της σύγχρονης τέχνης, Δομές μιας καλλιτεχνικής επανάστασης (Πλέθρον, 2015).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου