Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Μεταξύ των αποφάσεων στην τελευταία συνεδρίαση του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) της 8ης Δεκεμβρίου, ήταν όπως έγραψε ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ και η έγκριση της Μελέτης Πρόσκτησης Αναβάθμισης Εκσυγχρονισμού Στρατιωτικού Εξοπλισμού (ΜΠΑΕΣΕ) σύγχρονου μεταχειρισμένου ερπυστριοφόρου και τροχοφόρου Τεθωρακισμένου Οχήματος Μάχης (ΤΟΜΑ) για τον Ελληνικό Στρατό.
Η γενική ιδέα της Μελέτης, είναι η ικανοποίηση επιχειρησιακών απαιτήσεων για τις δύο συγκεκριμένες κατηγορίες υλικού, που αφορούν το Πεζικό. Οι επιτελείς, έχουν κρίνει απαραίτητη την προμήθεια 400-450 μονάδων από κάθε κατηγορία, ως βασικό στόχο καλύψεως συγκεκριμένου αριθμού μονάδων στις Ζώνες Ευθύνης του Δ΄ Σώματος Στρατού και της ΑΣΔΕΝ.
Προηγήθηκαν οι ανάλογες διαδικασίες από την Διεύθυνση Πεζικού (ΔΠΖ) και την Διεύθυνση Αμυντικής Σχεδίασης και Προγραμματισμού (ΔΑΣΠ) του ΓΕΣ, που προέβησαν σε συνολική εξέταση του ζητήματος. Στο πλαίσιο αυτό, αξιολογήθηκαν οι επιλογές για πρόσκτηση υλικού καινούργιας κατασκευής, μεταχειρισμένου αλλά σε λειτουργική κατάσταση και μεταχειρισμένου σε αποθήκευση.
Το γενικό συμπέρασμα ήταν ότι η προμήθεια μεταχειρισμένου υλικού σε λειτουργική κατάσταση (όπως ήλθαν δηλαδή τα Marder 1A3) είναι φθηνότερη εν σχέσει με την προμήθεια υλικού καινούργιας κατασκευής σε ένα αξιόλογο ποσοστό. Εν τούτοις, η προμήθεια νέας κατασκευής υλικού κρίνεται ως η καλύτερη επιλογή, επειδή σε βάθος χρόνου αποδεικνύεται οικονομικότερη και επιχειρησιακώς αποδοτικότερη.
Αντιθέτως, η προμήθεια μεταχειρισμένου υλικού σε μακρά αποθήκευση, κρίνεται ότι κοστίζει σε τελική ανάλυση περίπου όσο και η προμήθεια καινούργιου υλικού, επειδή απαιτούνται σοβαρές εργασίες ώστε να επανέλθουν τα οχήματα σε επιχειρησιακή κατάσταση. Επιπλέον, το κόστος επιβαρύνεται ούτως ή άλλως από τις ανάγκες για συμπλήρωση του οπλισμού, των μέσων επικοινωνιών, την απαίτηση δημιουργίας αποθέματος ανταλλακτικών, φόρτων πυρομαχικών κ.λπ. Η πλέον πρόσφατη σχετική εμπειρία του ΓΕΣ, προέρχεται από τα Τροχοφόρα Τεθωρακισμένα Οχήματα Αναγνωρίσεως M1117 (4×4) τα οποία αν και παραχωρήθηκαν δωρεάν ως αποσυρμένο πλεονάζον υλικό (EDA) συνοδεύονται από κόστος για εργασίες αποκαταστάσεως, προμήθειας οπλισμού, ανταλλακτικών κ.λπ. μη επιτρέποντας την πλήρη επιχειρησιακή τους αξιοποίηση άμεσα, με οργανωμένο σύστημα υποστηρίξεως.
Από όλες αυτές τις επιλογές, το ΣΑΓΕ ενέκρινε την προμήθεια σύγχρονων μεταχειρισμένων ΤΟΜΑ. Ο χαρακτηρισμός “σύγχρονο”, σημαίνει υλικό εν χρήσει και όχι σε αποθήκευση. Τύποι δεν προσδιορίζονται, καθώς οι ΜΠΑΕΣΕ περιγράφουν απλώς τις ανάγκες και πολύ χονδρικά τις απαιτήσεις από το υλικό.
Καθώς εκ των πραγμάτων στην κατηγορία του ερπυστριοφόρου ΤΟΜΑ υφίσταται ενδιαφέρον για μεταχειρισμένα M2 Bradley, τα ανωτέρω υποδηλώνουν την αυτονόητη προτίμηση του ΓΕΣ σε μεταχειρισμένα αλλά λειτουργικά ΤΟΜΑ, αντί για την προοπτική παραχωρήσεως οχημάτων σε μακρά αποθήκευση. Έτσι εξηγείται (και από πλευράς αριθμών) η εκδήλωση ενδιαφέροντος προς την αμερικανική πλευρά για 500 M2A3 Bradley, όπως έχει γράψει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ από τον περασμένο Ιούνιο, μετά την αρχική ενημέρωση των αμερικανικών υπηρεσιών περί διαθεσιμότητος 300 M2A2 σε αποθήκευση. Εν τούτοις, μια τέτοια προοπτική, δεν κρίνεται ιδιαιτέρως ρεαλιστική, τουλάχιστον στον παρόντα χρόνο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου