Τύπος του AW-139 έχει επιλεγεί και από τις ΗΠΑ ενώ πληροφορίες λένε ότι πολλά από τα χαρακτηριστικά των ελικοπτέρων που έχουν επιλεγεί θα είναι ίδια με εκείνα της Αμερικής. Πηγή εικόνων: Leonardo
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL, Αθήνα
H έρευνα- διάσωση δεν έχει μόνο ανθρωπιστικό χαρακτήρα, αποτελεί μια εθνική αρμοδιότητα πάνω στην οποία έχουν φανεί οι προθέσεις της γείτονος αλλά και οι ανάγκες που δεν σταματούν.
Η επικύρωση από το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων, μετά την εισήγηση της Πολεμικής Αεροπορίας, για το νέο τύπο ελικοπτέρων έρευνας και διάσωσης AW-139, δείχνει εμμέσως και το πράσινο φως της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου η οποία έχει αντιληφθεί την ανάγκη ύπαρξης ουσιώδους έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο και την Μεσόγειο.
- Μπορεί οι συμφωνίες που συζητήθηκαν με την Άγκυρα και φάνηκαν μέσω της κοινής διακήρυξης να συμπεριλαμβάνουν ορισμένες «θεωρίες» που αφορούν το FIR και την αεροπορική συμπεριφορά κυρίως στον ουρανό του Αρχιπελάγους, ωστόσο η ελληνική πλευρά έχει κατανοήσει εδώ και χρόνια ότι πάγια επιδίωξη της Τουρκίας παραμένει η επιχειρησιακή διχοτόμηση του Αιγαίου.
Και αυτό γίνεται εντέχνως ώστε τα ελληνικά ακριτικά νησιά να εισέλθουν εντός ζωνών όπου οι αρμοδιότητες θ’ ασκούνται από τις τουρκικές αρχές…
Τα παραπάνω μπορεί να μην αφορούν την κυριαρχία αλλά την αρμοδιότητα, ωστόσο η Άγκυρα διαχρονικά επιχειρεί να τα συμπεριλάβει όλα σε μια «παράγραφο», υποσκάπτοντας τα κυριαρχικά δικαιώματα και την ελληνική κυριαρχία στο Αρχιπέλαγος.
Η χώρα μας σύμφωνα με τις αποφάσεις του ICAO φέρει την ευθύνη στην περίπτωση που συμβεί αεροπορικό ατύχημα ή κάποιο περιστατικό στην θάλασσα, σ’ όλο το εύρος του αναγνωρισμένου διεθνώς FIR Αθηνών. Και για να μπορεί ν’ ανταπεξέλθει σε αυτό απαιτούνται μέσα που δεν θα «προδώσουν» την αποστολή για την οποία αγοράστηκαν.
Η προ ολίγων ωρών απόφαση του ΣΑΓΕ για 14 ελικόπτερα επιδιώκει να φέρει νέα εποχή στην έρευνα και διάσωση αλλά και να διευρύνει ακόμη περισσότερο τις δυνατότητες ακόμη και σε έρευνα και διάσωση μάχης.
Η επιλογή των AW-139 από την Ιταλία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τους δυο άλλους κλάδους που έχουν επιλέξει να προχωρήσουν τα επόμενα χρόνια με ελικόπτερα Black Hawk & MH-60 Romeo, τη ναυτική έκδοση δηλαδή του ίδιου τύπου.
«SARωσε» το AW-139
Ωστόσο η μελέτη που παρουσίασε η αεροπορία και νωρίτερα, αλλά και στο ΣΑΓΕ, δεν άφηνε πολλά περιθώρια παρερμηνείας για τους λόγους που επελέγη ο συγκεκριμένος τύπος.
- Ο ιταλικός άσσος, όπως λέγεται από τους κατασκευαστές είναι το χαμηλότερο σε κόστος σε σχέση με τ’ άλλα δύο και κυρίως με το αμερικανικό, στρατιωτικού τύπου Black Hawk. Το κόστος ανά ώρα πτήσης κυμαίνεται περίπου στα 2000 ευρώ και είναι κατά 1000 ευρώ πιο χαμηλό από οποιοδήποτε άλλο. Μέσα από αυτό μόνο όπως έχει υπολογιστεί από την πολεμική αεροπορία δημιουργείται ένας «κουμπαράς» 180 εκατομμυρίων ευρώ σε βάθος 20ετίας.
Μάλιστα το ιταλικό μοντέλο θεωρείται από τους αεροπόρους ίσως το πιο γρήγορο σε ταχύτητα που ξεπερνά τα 300 χλμ ανά ώρα, διανύοντας αποστάσεις που αγγίζουν τα 1.200 χλμ και πετά κάτι παραπάνω από 5 ώρες. Μέσα στα 22 χρόνια που κατασκευάζεται το ελικόπτερο αυτό, έχουν πουληθεί περισσότερα από 1200 σε 92 χώρες.
Οι Ιταλοί φέρονται να έχουν υποσχεθεί μεγαλύτερη διαθεσιμότητα του 80% ενώ όλο τον επίγειο εξοπλισμό υποστήριξης του ελικοπτέρου, θα παραλάβει το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπορίας που θα μπορεί να κάνει όλες τις εργοστασιακές συντηρήσεις, πλην κινητήρα που έχει όριο ζωής τις 7000 ώρες και του στροφείου που ξεπερνά τις 6000 ώρες.
Από την υπογραφή της σύμβασης και μετά μια ολιγομελής ομάδα Ιταλών τεχνικών θα εγκατασταθούν για περίπου δυο χρόνια στην Αθήνα ώστε να βοηθήσουν στην ένταξη του τύπου στον αεροπορικό στόλο και παράλληλα να εκπαιδεύουν το τεχνικό προσωπικό.
Η Follow On Support των 7 ετών υπέρ καλύπτει τις ανάγκες της αεροπορίας ώστε να διατηρήσει υψηλότατες διαθεσιμότητες την στιγμή μάλιστα που στην Ελευσίνα θα υπάρχει και εξομοιωτής που θα μπορεί να εκπαιδεύει 22 ώρες το 24ωρο πληρώματα για τα AW-139.
Η τύχη του πολύτιμου Super Puma
Την ίδια στιγμή ο αγώνας δρόμου ώστε να τελειώσει το «βασανιστήριο» με την μετέπειτα τεχνική υποστήριξη των υφιστάμενων Super Puma δεν έχει ολοκληρωθεί. Το διάστημα αυτό τα έγγραφα της FOS βρίσκονται στο ελεγκτικό συνέδριο και αναμένεται σύντομα να λάβουν το πράσινο νομικό φως.
Με την ενεργοποίησή της, σύμφωνα με πηγές από το αεροπορικό Επιτελείο, μπορούν κάλλιστα ν’ αξιοποιηθούν έξι Super Puma και να παραμείνουν εν ενεργεία ως το κύριο ελικόπτερο έρευνας διάσωσης, μέχρι την παραλαβή των πρώτων AW-139.
Αλλά και στη συνέχεια τα ιδιαίτερα αξιόπιστα και με μηδενικό δείκτη ατυχημάτων Super Puma μπορούν ν’ αξιοποιηθούν είτε ως ελικόπτερα αεροδιακομιδών, είτε να ενταχθούν στο νέο σχεδιασμό διασποράς, έρευνας και διάσωσης, ο οποίος θα προκύψει μετά την άφιξη των νέων ελικοπτέρων.
Σαφέστατα μέσα στο πλάνο της αεροπορίας είναι τα επόμενα χρόνια, ελικόπτερα Super Puma ν’ αντικαταστήσουν τ’ αεροναυαγωσωστικά ΑΒ-205 ή ΑΒ-212 σε Άραξο, Καλαμάτα και Βόλο.
ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου