Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2023

“Κρυφά μηνύματα” της έγκρισης των UH-60M Blackhawk, για… όσους θέλουν να τα εντοπίσουν


UH-60M Blackhawk – Ένας πρώτος σχολιασμός της αποδέσμευσης προς αγορά του νέου μέσου μεταφορικού ελικοπτέρου της Αεροπορίας Στρατού. Η πρόσφατη ανακοίνωση της DSCA (Defense Security Cooperation Agency) της Υπηρεσίας Συνεργασίας σε θέματα Άμυνας και Ασφάλειας των ΗΠΑ, σχετικά με την πρόθεση αγοράς 35 μέσων μεταφορικών ελικοπτέρων τύπου UH-60M Blackhawk από την Ελλάδα, αποκαλύπτει ότι ευτυχώς η Ελλάδα δεν υπέπεσε στο σφάλμα της τμηματικής (24 + 11) αγοράς, με τις όποιες συνέπειες θα είχε μία τέτοια ενέργεια. Σύμφωνα με το έγγραφο της DSCA, η ελληνική Αεροπορία Στρατού θα αποκτήσει 35 και όχι 24 σε πρώτη φάση -και βλέπουμε, όπως συνηθίζεται…- ελικόπτερα.

Toυ Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Το πραγματικό ζήτημα που ανακύπτει όμως, είναι ότι αυτή η έγκριση δίνει την ευκαιρία προμήθειας σοβαρού αριθμού πλήρως εξοπλισμένων ελικοπτέρων, πέραν δηλαδή των τεσσάρων σε διαμόρφωση ειδικών επιχειρήσεων. Όπως έχει επιχειρηματολογήσει στο παρελθόν το DP και υπό το φως της υπουργικής αναφοράς για επανεξέταση των πάντων, που προφανώς συμπεριλαμβάνει και την τραγωδία στο Στεφανοβίκειο, ώστε να διαπιστωθεί επίσημα ποιες είναι οι… νέες ανάγκες, μπορεί να σχεδιάσει την προμήθεια εκ νέου. Στόχος θα είναι αφενός η επίλυση του προβλήματος δεκαετιών για την αντικατάσταση των απαρχαιωμένων μονοκινητήριων UH-1 Huey και αφετέρου το πρόβλημα της αντικατάστασης των επιθετικών ελικοπτέρων AH-64A+/DHA Apache

Με μια πρώτη ματιά κι αν η έγκριση της αδείας του υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ που ανακοίνωσε η DSCA αντιμετωπιζόταν ως τελικό στάδιο ολοκλήρωσης, η αγορά είναι ορθή υπό την έννοια ότι είναι πλήρης. Δεν πήγαμε για 24+11 με εκπτώσεις στον εξοπλισμό. Βέβαια, η τελευταία παράγραφος του δημοσιεύματος του DP, είναι αποκαλυπτική, καθώς ξεκαθαρίζει το τι πραγματικά ισχύει για τις εγκρίσεις της DSCA, κάτι που εξάλλου διαπιστώθηκε και στην περίπτωση του προγράμματος της αναβάθμισης 83 ελληνικών F-16 (Block 52+ / Block 52+ Advanced):

«Η περιγραφή και η αξία σε δολάρια αφορούν την υψηλότερη εκτιμώμενη ποσότητα και αξία σε δολάρια με βάση τις αρχικές απαιτήσεις. Η πραγματική αξία σε δολάρια θα είναι χαμηλότερη ανάλογα με τις τελικές απαιτήσεις, τον προϋπολογισμό και τις υπογεγραμμένες συμφωνίες πώλησης, εάν και όταν συναφθούν». Όπως διευκρινίστηκε αρμοδίως και σε αυτή την προμήθεια, με τη μέθοδο της διακρατικής συμφωνίας (FMS: Foreign Military Sales). Με απλά λόγια, η έγκριση περιλαμβάνει τα πάντα για 35 ελικόπτερα σε πλήρη διαμόρφωση, ώστε εάν διατυπωθεί στην πορεία άλλη απαίτηση, να μην απαιτείται η ίδια διαδικασία αποδέσμευσης, έγκρισης και αδειοδότησης από το Κογκρέσο και όλο τον προβλεπόμενο μηχανισμό στις ΗΠΑ.

Ανατρέχοντας στο περιεχόμενο της επίσημης ανακοίνωσης αδειοδότησης της πώλησης των UH-60M στην Ελλάδα, διαβάζουμε ότι τα νέα ελικόπτερα θα φέρουν πλήρη εξοπλισμό αποστολής (συστήματα ναυτιλίας ακριβείας, συστήματα ασφαλών επικοινωνιών και data link, HUD, εσωτερικές δεξαμενές καυσίμου για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων) σε συνδυασμό με πλήρες σύστημα αυτοπροστασίας, καθώς και καταδείκτες / τηλέμετρα λέιζερ και ηλεκτροοπτικά.

Το εκτιμώμενο κόστος είναι ίδιο με αυτό των 40 αυστραλιανών UH-60M Blackhawk. 1,95 δισ. δολάρια. Μία σύγκριση με την αντίστοιχη επίσημη ανακοίνωση της DSCA για την αυστραλιανή αγορά, η οποία δημοσιοποιήθηκε στις 25 Αυγούστου του 2022, λιγότερο από 18 μήνες πριν δηλαδή, αποκαλύπτει επίσης ότι τα ελληνικά ελικόπτερα θα αποκτηθούν ακριβώς με τον ίδιο εξοπλισμό. Απλώς υφίσταται αριθμητική διαφοροποίηση στις ποσότητες συστημάτων / υποσυστημάτων καθώς η έγκριση για την Αυστραλία αφορούσε την προμήθεια 40 ελικοπτέρων UH-60M (αντί των 35 ελληνικών).

Η δε ίδια τιμή, αποκαλύπτει το όφελος από την ένταξη στο μακροχρόνιο πρόγραμμα προμήθειας του αμερικανικού Στρατού (US Army), καθώς οι τιμές παραμένουν «κλειδωμένες» και δεν επηρεάζονται από την εξέλιξη του πληθωρισμού. Όχι του ελικοπτέρου ως ολοκληρωμένο οπλικό σύστημα, αλλά και αυτές που έχει εξασφαλίσει ο US Army για ορισμένο -αλλά μακροχρόνιο- διάστημα, για το σκάφος, τον κινητήρα και όλα τα υποσυστήματα που φέρει, τα οποία εμπλέκουν διαφορετικούς προμηθευτές.

Προκύπτουν επομένως ορισμένα σημαντικά ερωτήματα για την αγορά των UH-60M. Το πρώτο που χρήζει διευκρίνισης είναι για ποιον λόγο η Ελλάδα καλείται να πληρώσει το ίδιο ποσό με την Αυστραλία, για την αγορά πέντε λιγότερων ελικοπτέρων; Περιλαμβάνεται στη δεύτερη περίπτωση μεγαλύτερου χρονικού διαστήματος υποστήριξη και αν ναι ποιο είναι αυτό το χρονικό διάστημα; Το σύστημα υποστήριξης εξωτερικών φορτίων ESSS (External Stores Support System) περιλαμβάνει τις πτέρυγες ανάρτησης οπλισμού του Assault Pack (οπλικό φορτίο 10.000 λιβρών ή 4535 κιλών) ή μόνο τις αναμονές;

Διότι αυτό δίνει την ευκαιρία διαπραγμάτευσης για μια ολιστική αντιμετώπιση του προβλήματος της Αεροπορίας Στρατού. Παράλληλα με ένα θωρακισμένο σε αρκετά σημεία της ατράκτου, μεγάλης μεταφορικής ικανότητας και πλούσια εξοπλισμένο μέσο μεταφορικό ελικόπτερο, η Αεροπορία Στρατού αποκτά και έναν φονικό φορέα άφεσης από απόσταση (stand off ) αντιαρματικών και αντιαποβατικών όπλων. Κι αυτό, όπως έχει εξηγηθεί, είναι το πιο σημαντικό. Όπως στο Πολεμικό Ναυτικό και στην Πολεμική Αεροπορία, δεν υπάρχει ούτε στην Αεροπορία Στρατού η πολυτέλεια πλατφορμών που θα εκτελούν μία μόνον αποστολή.

Με άλλα λόγια, η απόκτηση ικανού αριθμού UH-60M, περιορίζει ή μεταχρονολογεί την ανάγκη αγοράς νέας κατασκευής επιθετικών ελικοπτέρων AH-64E Guardian ή εκσυγχρονισμού των λιγοστών AH-64DHA. Προφανώς ένα επιθετικό ελικόπτερο έχει ασύγκριτα μεγαλύτερες δυνατότητες στο πεδίο. Όμως το κόστος αγοράς και επιχειρησιακής εκμετάλλευσης του Guardian απλά δεν μπορεί να το αντέξει η ελληνική οικονομία, με τα σημερινά τουλάχιστον δεδομένα. Ειδικά σε μια οικονομική συγκυρία που το πρόβλημα έχει αρχίσει να γίνεται συνείδηση. «Πρέπει να κάνουμε όσο το δυνατόν περισσότερα, με τα διαθέσιμα κονδύλια», είπε ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας.

Στο μέτρο που το UH-60M είναι πιστοποιημένο για την αξιοποίηση πυραύλων SPIKE NLOS και πλειάδας άλλων αεροφερόμενων όπλων, το πρόβλημα της Αεροπορίας Στρατού πρέπει να επανεξεταστεί ολιστικά. Είτε αυτό αφορά μελλοντικές προμήθειες Apache-Guardian, είτε την αναζήτηση και εναλλακτικών προσφορών από Ευρωπαίους κατασκευαστές, με τον ίδιο όμως προσανατολισμό. Αυτό θα στείλει και πραγματικό μήνυμα προς κάθε ενδιαφερόμενο, ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζει την άμυνά της με «cost-benefit» προσανατολισμό, υποδεικνύοντας με σαφήνεια τους κανόνες του παιχνιδιού προς όλους.

Εν κατακλείδι, θα πρέπει να υπενθυμιστεί η πάγια θέση, ότι τα 35 ελικόπτερα είναι επαρκής αριθμός για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών της Αεροπορίας Στρατού, υπό την προϋπόθεση ότι θα παραληφθούν και θα αξιοποιηθούν κάποτε και τα 20 ελικόπτερα τύπου NH-90 που έχουν παραγγελθεί και πληρωθεί, από την Ελλάδα. Οι αρμόδιοι θα πρέπει να αποφασίσουν τι θα κάνουν με αυτά τα περιουσιακά στοιχεία που έχουν χρυσοπληρωθεί από τον φορολογούμενο.

Παρεμπιπτόντως, η αύξηση του αριθμού των συλλογών ειδικών επιχειρήσεων από τέσσερις σε οκτώ για τα ελικόπτερα αυτά, θα τα καθιστούσε εξαιρετικές πλατφόρμες και για τη νεοσύστατη ΔΕΠ. Τέλος, τα Huey μπορούν να εξακολουθήσουν να προσφέρουν πολύτιμες υπηρεσίες σε ρόλους εκπαίδευσης και συνδέσμου (liaison). Θα απαλλάξουν έτσι από πολλές ώρες πτήσης τα δικινητήρια μέσα μεταφορικά ελικόπτερα και των δύο τύπων… Στο ζήτημα θα επανέλθουμε όταν θα υπάρξουν περισσότερες πληροφορίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου