Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2023

Κυβερνητικό φιάσκο: στο ICC σύρθηκε το Ελληνικό Δημόσιο για τα Leopard 2 HEL


Από Σάββας Δ. Βλάσσης

Φιάσκο αποδείχθηκε η υποτιθέμενη πρόθεση της κυβερνήσεως να διαπραγματευθεί με την γερμανική KMW η οποία είχε προσφύγει στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο (ICC) με σκοπό τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, για εκκρεμότητες του παρελθόντος. 

Έπειτα από χρόνια και συνεχόμενες αναβολές, τελικώς οι κυβερνητικοί χειρισμοί οδήγησαν το Ελληνικό Δημόσιο ενώπιον του ICC, σε τριήμερη ακροαματική διαδικασία (13-15 Δεκεμβρίου). Οι προσπάθειες του ΥΠΕΘΑ διά της ΓΔΑΕΕ, απεδείχθησαν αναποτελεσματικές, αφού τελικώς η ελληνική πλευρά δεν παρουσίασε πρόταση συμβιβασμού προς συζήτηση, στην KMW!

Σύμφωνα με έγγυρες πληροφορίες, στην ακροαματική διαδικασία, η παρουσία του Ελληνικού Δημοσίου διά των εκπροσώπων του υπήρξε απλώς αμυντική στις διεκδικήσεις της γερμανικής πλευράς.

Καθόλου περιέργως, στα ελληνικά μέσα, προβάλλεται αυτές τις ημέρες η απόφαση του ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια να επιβάλει ρήτρες ύψους 25.887.346,95 ευρώ στην KMW, αποδεχόμενος παλαιά σύσταση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ). Υποτίθεται ότι έτσι, ενισχύθηκε η νομική θέση του Ελληνικού Δημοσίου. Πρόκειται για πανηγυρικού αλλά παραπλανητικού περιεχομένου δημοσιεύματα, που μπορεί να “ηρωοποιούν” τον ΥΕΘΑ αλλά αποκρύπτουν την ουσία του θέματος. Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, η απόφαση του ΥΕΘΑ που κατά πληροφορίες ελήφθη μόλις στις 8 Δεκεμβρίου, δεν μπορούσε να ληφθεί υπ’ όψιν από το ICC, καθώς η διαδικασία προετοιμασίας και καταθέσεως των “φακέλων” των δύο πλευρών, είχε κλείσει προ πολλού… Επομένως, απετέλεσε ενέργεια εκτός διαδικασίας. 

Ενδιαφέρον στοιχείο στα πανηγυρικά δημοσιεύματα για δημιουργία εντυπώσεων, είναι ότι στο τέλος, αφήνουν να εννοηθεί ότι παραμένει ανοικτό ένα “παράθυρο” μελλοντικού συμβιβασμού με την KMW. Μεταφράζοντας πίσω από τις γραμμές, πρόκειται προφανώς για το “μήνυμα” του παλαιού κυκλώματος, που εκβίαζε όλο αυτό το διάστημα ότι δίχως αυτό δεν μπορούν να ξαναγίνουν δουλειές στην Ελλάδα κι επεδίωκε να οδηγήσει την διαπραγμάτευση “στα βράχια” – οδηγώντας όμως το Ελληνικό Δημόσιο ενώπιον του ICC. Αισθάνεται ικανοποιημένος ο ΥΕΘΑ με μια τέτοια ταύτισή του;

Προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα γα την κυβέρνηση και τον ΥΕΘΑ:

  • Προηγουμένως, η ακροαματική διαδικασία είχε ορισθεί για την περασμένη άνοιξη. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επεδίωξε αναβολή, λόγω της προεκλογικής περιόδου και η γερμανική πλευρά δέχθηκε. Όλα αυτά τα χρόνια που υποτίθεται ότι ο πρωθυπουργός συμφώνησε να βρεθεί εξωδικαστική αμοιβαίως επωφελής λύση συμβιβασμού, τί απέγινε η εντολή του; Είναι δυνατόν τόσα χρόνια να περνούν με συζητήσεις, η ελληνική πλευρά να μην παρουσιάζει πρόταση συμβιβασμού και τελικώς να οδηγείται το Ελληνικό Δημόσιο στο ICC, όπου άπαντες προεξοφλούν εις βάρος του απόφαση;
  • Έχουμε γράψει ότι ο πρωθυπουργός είχε ζητήσει από τις γερμανικές εταιρείες έγγραφες διαβεβαιώσεις ότι δεν έχουν πλέον σχέση με το “σύστημα” του αμαρτωλού παρελθόντος και των καταδικαστέων πρακτικών του – και όντως αυτές δόθηκαν. Όλα αυτά τα χρόνια, οι εκπρόσωποι της παλαιάς καταστάσεως, εκβίαζαν και διά των προσβάσεών τους στο ΥΠΕΘΑ/ΓΔΑΕΕ χρονοτριβούσαν κάνοντας επίδειξη ισχύος, προσβλέποντας σε αποτυχία του εξωδικαστικού συμβιβασμού. Πώς ο πρωθυπουργός, ενώ ζητεί αποστασιοποίηση από το αμαρτωλό παρελθόν, τελικώς συμπλέει με αυτό, αφού αφήνει να οδηγηθεί η υπόθεση στο ICC;
  • Εάν όντως η απόφαση του ΥΕΘΑ για επιβολή προστίμου την τελευταία στιγμή, δεν έχει καμμία επίδραση στην διαδικασία του ICC, δημιουργούνται ερωτηματικά για την νομική προστασία του Ελληνικού Δημοσίου, από ανώτατα πρόσωπα μάλιστα με νομικές γνώσεις, όπως ο ΥΕΘΑ και ο γ.γ. του ΥΠΕΘΑ Αντώνης Οικονόμου. Πώς δεν μπόρεσαν να αποφύγουν το ICC, όπως είχε ζητήσει ο πρωθυπουργός;
  • Πώς είναι δυνατόν στην “διαπραγμάτευση” να μην παρουσιάζει τελικώς καμμία πρόταση συμβιβασμού το Ελληνικό Δημόσιο; Τον περασμένο Νοέμβριο, η KMW κατέθεσε πρόταση η οποία θα μπορούσε να θεωρηθεί ως υστάτη προσπάθεια εκβιασμού λήψεως ελληνικής αντιπροστάσεως, πριν το ICC. Αληθεύει ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΕΘΑ και η ΓΔΑΕΕ, δεν επέτρεψαν στον καθ’ ύλην αρμόδιο πρόεδρο της ορισμένης Επιτροπής Διαπραγμάτευσης, να παρουσιάσει πρόταση;
  • Πόσο παραγωγικός – αποτελεσματικός, ήταν ο ρόλος της ΓΔΑΕΕ σε όλη αυτή την διαδικασία;

Η απόφαση του ICC, εκτιμάται ότι θα απαιτήσει διάστημα ορισμένων μηνών για να εκδοθεί. Η γερμανική πλευρά παρουσίασε αξιώσεις για έντοκη καταβολή των διεκδικήσεών της, που συνολικώς ξεπερνούν τα 200 εκατ. €. Όποιο ποσό και αν εκδικάσει το ICC, το δεδομένο είναι ότι οι Έλληνες φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν εντόκως παλαιές οφειλές του Ελληνικού Δημοσίου. Η κυβέρνηση απέτυχε να διασφαλίσει το δημόσιο χρήμα. 

Η κυβέρνηση και οι υπηρεσιακοί υπεύθυνοι, δεν αντιλήφθηκαν ότι η γερμανική πρόταση αμοιβαίως επωφελούς εξωδικαστικού συμβιβασμού, προσέδιδε “υπεραξία” στο οφειλόμενο από το Ελληνικό Δημόσιο ποσό. Τα χρήματά αυτά, που ούτως ή άλλως με κάποια μορφή, αργά ή γρήγορα, θα πλήρωνε το Ελληνικό Δημόσιο, αφορούσαν απόπληρωμή της συμβάσεως των αρμάτων Leopard 2 HEL. Με την πρόταση συμβιβασμού, με το ποσό αυτό, όχι μόνο θα “αποπληρωνόταν” η σύμβαση των Leopard 2 HEL, αλλά θα χρηματοδοτείτο εν μέρει και το όποιο νέο πρόγραμμα επιθυμούσε ο επιχειρησιακός χρήστης, η ΓΕΣ/ΔΙΤ! Δηλαδή, με οριστικώς “σβησμένες” τις οφειλές για τα Leopard 2 HEL, θα προχωρούσε και η κάλυψη επειγουσών αναγκών της ΔΙΤ με καλυμμένο εν μέρει κόστος, ενδεικτικώς, ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Leopard 2A4!

Είναι ερώτημα τί αναμένει να καταφέρει τελικώς η κυβέρνηση με αυτούς τους χειρισμούς της. Ακόμη κι αν δεχθεί κάποιος ότι η απόφαση του ΥΕΘΑ για επιβολή ρητρών, θα μειώσει σε έναν βαθμό το ποσό που θα πρέπει να καταβάλει το Ελληνικό Δημόσιο, αυτή ήταν η εντολή και η πρόθεση του πρωθυπουργού όλα αυτά τα χρόνια; Απλώς να πληρώσουμε εντόκως παλαιές οφειλές, εκθέτοντας την χώρα σε διεθνή δικαστήρια;

ΠΗΓΗ https://doureios.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου