Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2024

Ο Νίκος Δένδιας ετοιμάζεται για… ναυμαχία: Αποκρυπτογραφώντας την πρώτη του συνέντευξη μετά τις ριζικές αλλαγές στην ηγεσία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων


Ο Νίκος Δένδιας κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη Λήμνο που είχε την ευκαιρία να χαιρετίσει και να ευχηθεί για τη νέα χρονιά στο πλήρωμα της Κανονιοφόρου “ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ”. Πηγή: Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, Hellas Journal – Αθήνα

Ο υπουργός Εθνικής άμυνας Νίκος Δένδιας, μιλώντας αμέσως μετά την επιλογή των νέων προσώπων που ήδη ηγούνται στους κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων, είχε την ευκαιρία μέσω της συνέντευξης που παραχώρησε στην εφημερίδα Καθημερινή και τον συνάδελφο Βασίλη Νέδο, να ξεκαθαρίσει ορισμένα πράγματα που έχουν να κάνουν μ’ ένα ρεαλιστικό «αύριο» για το στράτευμα.

Με τον τρόπο αυτό βάζει το δικό του «φρένο» ως πολιτικός προϊστάμενος, σε φαντασιακά σενάρια, ορισμένα τρόμου για συγκεκριμένο κλάδο, επαναφέροντας τον ρεαλισμό για το τι μπορεί η χώρα να προσφέρει στις Ένοπλες Δυνάμεις και πως αυτές θα λειτουργήσουν «μεθ’ ορμής ακαθέκτου».

  • Χωρίς να το υιοθετούμε, μέσα από διαύλους του ρεπορτάζ μαθαίνουμε ότι ορισμένες «φωνές» φέρονται να έχουν συζητήσει με την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού ότι η χώρα μας θα προμηθευτεί επιπλέον μέσα made in USA.

Τα F-35 είναι μια άλλη υπόθεση στρατηγικής συμφωνίας, για τα οποία ο κ. Δένδιας ήταν ιδιαίτερα σαφής, πως η Ελλάδα και τα θέλει και θα τα αποκτήσει. Βεβαίως τοποθετούνται πιο ψηλά στη λίστα των αναγκών, βασικά εργαλεία καθημερινής χρήσης, όπως τα μεταφορικά αεροσκάφη.

Πιθανώς, ορισμένες εξ αυτών των «φωνών» να έχουν επιπλέον συναντήσεις το επόμενο διάστημα σε άλλη μέρη του πλανήτη, ώστε να προχωρήσουν θέματα που αφορούν το δικό τους χαρτοφυλάκιο. Πάντως η ατζέντα που τιτλοφορείται ως «περαιτέρω ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος των ΕΔ» βρίσκεται στο συρτάρι ή πάνω στο γραφείο του υπουργού Εθνικής Άμυνας και ο ίδιος έχει δείξει πως ήδη μελετά την επόμενη μέρα του στρατεύματος.

Ρεαλιστική προσέγγιση από τον ΥΕΘΑ

Κι’ επειδή πιο πάνω αναφερθήκαμε στον ρεαλισμό, είναι μια από τις λέξεις που έχει χρησιμοποιήσει ο ίδιος ο υπουργός, ώστε να τονίσει την αναγκαιότητα επιστροφής στην πραγματικότητα βάσει των δημοσιονομικών κανόνων και των έξυπνων εφαρμογών.

Όπως όλα δείχνουν η Νέα Δομή Δυνάμεων, που πολυδιαφημίστηκε, ιδιαιτέρως τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια, βρίσκεται προ των πυλών νέων αλλαγών, κατευθυνόμενη στις πραγματικές δυνατότητες που έχει το κράτος για να διατηρήσει το αξιόμαχο στις Ένοπλες Δυνάμεις.

  • Χαρακτηριστική είναι η απάντηση του ΥΕΘΑ σ’ ότι αφορά το Πολεμικό Ναυτικό και τον απαραίτητο εκσυγχρονισμό του στόλου. Ο κ. Δένδιας αναφέρει συγκεκριμένα για τις φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ, που ο Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής δείχνει ως τώρα σταθερά «κολλημένος», πως «είναι προφανές ότι πρέπει να εκσυγχρονιστεί ένας αριθμός από ΜΕΚΟ. Αυτό που πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστεί, πάνω και πέρα από όλα, είναι η διαθεσιμότητα των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού.» 

Ο υπουργός λέγοντας «πρέπει να εκσυγχρονιστεί ένας αριθμός από ΜΕΚΟ», δείχνει ότι ενστερνίζεται την πρόταση του ναυτικού Επιτελείου που είχε κατατεθεί τουλάχιστον δυο χρόνια νωρίτερα. Βεβαίως το γεγονός ότι πιθανά να πάμε σ’ έναν εκσυγχρονισμό ενός αριθμού των φρεγατών κλάσης ΥΔΡΑ, μπορεί να σχετίζεται με τον οικονομικό παράγοντα και τις τιμές της αγοράς όπως έχουν πλέον διαμορφωθεί.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πέραν των νομικών κολλημάτων που υπήρχαν με την κοινοπραξία των εταιρειών που θ’ αναλάβει τον εκσυγχρονισμό, ζητήματα είχαν τεθεί και για την άνοδο του τελικού κόστους για τα τέσσερα πλοία του στόλου.

Πάντως ότι κάποια φρεγάτα θα μείνει εκτός και θα έχει έναν άλλον ρόλο, ίσως εκπαιδευτικό ή το πλοίο- απόθεμα ανταλλακτικών για τις άλλες, ήταν ένα σχέδιο της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού Πετράκη- Λυμπέρη, με τον τότε Αρχηγό Στόλου να σημειώνει και να δέχεται κριτική, ότι πρέπει να μικρύνουμε για να μεγαλώσουμε στη συνέχεια.

Και ο υπουργός όταν λέει ότι «πλήρης διαθεσιμότητα των πλοίων, όχι απλώς να βγαίνουν στη θάλασσα, αλλά να βγαίνουν με όλα τα συστήματά τους σε λειτουργία. Εάν αυτό δεν επιτευχθεί, το να έχεις έναν τεράστιο στόλο του οποίου οι δυνατότητες είναι υποπολλαπλάσιες του αριθμού των πλοίων, δεν αποτελεί λύση. Πρέπει, λοιπόν, να βοηθήσουμε τον στόλο μας να φτάσει στα επίπεδα που ήταν πριν από την οικονομική κρίση. Αυτό σημαίνει έξυπνη αξιοποίηση των πόρων που έχουμε. Δεν χρειαζόμαστε κατ’ ανάγκην πάρα πολλά πλοία, χρειαζόμαστε όμως, σίγουρα, καλά εξοπλισμένα πλοία.» τοποθετείται για την μελλοντική φαρέτρα του στόλου, φέροντας την πραγματικότητα και την αλήθεια.

Από τα «καλά εξοπλισμένα πλοία» σε μετασκευασμένα, προβληματικά, παράκτια περιπολικά;

Αν απομονώσουμε 6 λέξεις του υπουργού και ιδίως τις 3 τελευταίες στην απάντησή του, «καλά εξοπλισμένα πλοία», σίγουρα αυτά, όπως επισημαίνουν πηγές από το πολεμικό ναυτικό, δεν αντικατοπτρίζονται σε προτεινόμενες μονάδες, με σαφή λειτουργικά προβλήματα, που φέρονται να προτείνονται από ορισμένους κύκλους για τον στόλο.

Πολλά έχουν ειπωθεί ξανά για τα παράκτια περιπολικά LCS και θα επιμείνουμε στην ορολογία του συγκεκριμένου, προβληματικού για το US Navy πλοίου, διότι στην χώρα μας παρουσιάζονται ως φρεγάτες.

Το Παράκτιο Περιπολικό κατασκευάστηκε με συγκεκριμένη αποστολή γι’ αυτό και φέρει επίσης ελαφρύ οπλισμό. Η φρεγάτα (ΜΕΚΟ, Standard, κ.α.) είναι πλοίο ικανό ν’ αναλάβει πολλαπλές αποστολές και ν’ αντιμετωπίσει πολυποίκιλες απειλές ακόμη κι αν πρόκειται για παλιά σκαριά.

Οι LCS παρουσιάζονται σε ρεπορτάζ ως «κυβερνητική απόφαση», λύση ανάγκης, μέχρι ν’ αποδοθούν στο ναυτικό οι 3 νέες γαλλικές φρεγάτες και ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ, έναντι «συμβολικού» τιμήματος, που δημοσιογραφικές πληροφορίες το θέλουν από 400 ως και 700 εκ. για τέσσερα παράκτια περιπολικά, με πρόβλημα στο σύστημα μετάδοσης κίνησης.

Τον παροπλισμό των συγκεκριμένων πλοίων εισηγήθηκαν οι Ναύαρχοι του US Navy και δεν πρόκειται για παράκτια περιπολικά που συμπλήρωσαν έναν μεγάλο και ικανό επιχειρησιακό βίο.

Τα LCS είναι μόλις 10 ετών καράβια που εξ αρχής αντιμετώπισαν σημαντικά προβλήματα, γεγονός που οδήγησε το αμερικανικό ναυτικό στην απόφαση να μην δαπανά χρήματα για την επισκευή τους. Στο διαδίκτυο μάλιστα, υπάρχουν εκατοντάδες κείμενα, είτε ρεπορτάζ συναδέλφων από τις ΗΠΑ κι άλλες χώρες, είτε Ναυάρχων του Αμερικανικού ναυτικού, ορισμένα ιδιαίτερα αιχμηρά, που εξηγούν τους λόγους για τους οποίους τα συγκεκριμένα πλοία έδεσαν μια για πάντα.

Στην Ελλάδα όμως έχει εκφραστεί το επιχείρημα ότι με σχετικά μικρό κόστος θ’ αυξηθούν οι πλώρες. Θα πρέπει πάντως ν’ απαντηθεί και το ερώτημα, γιατί οι Αμερικανοί δεν μπήκαν στη διαδικασία αναβάθμισής νέων πλοίων.

Με όπλα από τις σχεδόν  50 ετών φρεγάτες τύπου “S” 

Στην ελληνική πραγματικότητα έως και μελέτη φαίνεται πως είχε ζητηθεί από το ναυτικό, πως αυτά τα παράκτια περιπολικά, θα γίνουν αξιόπλοα και με όπλα επιπέδου κορβέτας ή φρεγάτας. Η μελέτη έγινε και όπως επισημαίνουν στελέχη από το ναυτικό, θα πρέπει να «ξεριζωθούν» συστήματα των φρεγατών τύπου S και να τοποθετηθούν στις LCS, με ότι αυτό σημαίνει για το κόστος της μετασκευής συν φυσικά το «συμβολικό τίμημα» που παραμένει κάτι ως kinder έκπληξη!

«{…} Έχουμε ένα στέρεο υπόβαθρο πάνω στο οποίο μπορούμε να οικοδομήσουμε, χάρη και στο εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό. Αν κατανείμουμε καλύτερα τα χρήματα και αξιοποιήσουμε ορθότερα τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας και τις δυνατότητές τους, μπορούμε να πετύχουμε στο ορατό μέλλον εκπληκτικά αποτελέσματα.» αναφέρει ο Νίκος Δένδιας καταληκτικά στην ερώτηση που αφορά το Πολεμικό Ναυτικό, με ότι σημαίνει αυτό. Πάντως στρατιωτικοί κύκλοι το μεταφράζουν ως ένα έμμεσο «φρένο» στην παραφιλολογία που έχει αναπτυχθεί.

Στα τελευταία μας ρεπορτάζ στην Hellasjournal, συνομιλώντας με Ανώτατα στελέχη του πολεμικού ναυτικού, για τις LCS, ξεκαθάριζαν ότι:

  • Εφόσον προχωρήσει ένα τέτοιο σενάριο «δεν πρόκειται να πάρουμε γουρούνι στο σακί», δηλαδή πλοία μη λειτουργικά.
  • Τα περιπολικά που παροπλίστηκαν εντός του 2023 είναι προβληματικά κι αυτό είναι αποτρεπτικός παράγοντας.
  • Αν προκύψουν στο μέλλον επιπλέον παροπλισμοί λειτουργικών πλοίων ή επισκευασμένων μπορούμε να ελέγξουμε τι είναι αυτά τα πλοία και τι μπορεί να σημαίνουν για εμάς.
  • Από το ναυτικό επιτελείο δήλωναν «ενοχλημένοι» για το κόστος των συγκεκριμένων καραβιών, καθώς πρόκειται για προβληματικά σκαριά.
  • Και τέλος κανείς από το ναυτικό δεν έχει κάνει αυτοψία σε παράκτιο περιπολικό LCS, ακόμη κι αν αυτό έδεσε σε ελληνικό έδαφος, όπως η Σούδα.

Πάντως Αξιωματικοί από το ναυτικό επιτελείο υπενθυμίζουν με νόημα ότι ως τώρα επισήμως θέμα LCS δεν υπάρχει στο πολεμικό ναυτικό (LOR for LOA).

Παράλληλα είναι ένα ερωτηματικό τι θα πράξει η νέα ηγεσία του κλάδου και ποια θα είναι η εισήγηση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου προς την κυβέρνηση, εφόσον θα πρέπει να ζητηθεί η επιχειρησιακή αξιολόγηση από τον χρήστη. Θα περάσει εύκολα το παράκτιο περιπολικό από το Ναυαρχείο ή στην αξιολόγηση θα έχει την τύχη των φρεγατών HF2;

ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου