Φεβρουάριος 1, 2024. Ελλάδα.
Ο πρώτος στρατιωτικός μεταφορικός διάδρομος εμφανίστηκε στην Ε.Ε. Σκοπός του είναι να επιταχύνει τη μετακίνηση στρατιωτικού εξοπλισμού και στρατιωτών μεταξύ τριών χωρών: της Ολλανδίας, της Γερμανίας και της Πολωνίας. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτού του έργου, γιατί είναι εξαιρετικά επωφελές για τις Ηνωμένες Πολιτείες και ποιους κινδύνους δημιουργεί ένα τέτοιο «στρατιωτικό Σένγκεν» για τη Ρωσία; , γράφει σε άρθρο του ο πολιτικός αναλυτής Εβγκένι Ποζντνιάκοφ στα ρωσικά media.
Το Βερολίνο, το Άμστερνταμ και η Βαρσοβία υπέγραψαν δήλωση για τη δημιουργία διαδρόμου για τη μετακίνηση στρατευμάτων και στρατιωτικού εξοπλισμού, δήλωσε ο επικεφαλής του ολλανδικού υπουργείου Άμυνας Kaisa Ollongren.
Σημείωσε ότι αυτή η απόφαση θα κάνει την Ευρώπη ισχυρότερη. Σύμφωνα με αυτήν, οι χώρες χρειάζονται στενότερη ολοκλήρωση προκειμένου να αναδιατάξουν τα στρατεύματά τους ταχύτερα και πιο αποτελεσματικά.
Οι Times ανέφεραν προηγουμένως ότι τα μέλη του ΝΑΤΟ θα μπορούσαν να αναπτύξουν ένα «στρατιωτικό Σένγκεν» που θα επέτρεπε στις στρατιωτικές μονάδες να κινούνται ελεύθερα εντός των συνόρων των χωρών μελών.
Σημειώνεται ότι το ΝΑΤΟ είναι απογοητευμένο με τα γραφειοκρατικά εμπόδια που συνδέονται με τους κανόνες για τη χρήση του ίδιου εξοπλισμού από στρατούς διαφορετικών κρατών.
Η ιδέα της ενίσχυσης των στρατιωτικών δεσμών εντός της συμμαχίας δεν είναι νέα
Το 2018, ως μέρος της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας (ΚΠΑΑ) της ΕΕ, ξεκίνησε το Πρόγραμμα Μόνιμης Διαρθρωμένης Συνεργασίας (PESCO), στο πλαίσιο του οποίου όλες οι χώρες της σύνδεσης, με εξαίρεση τη Μάλτα, πραγματοποιούν μεγάλες – δραστηριότητες ένταξης κλίμακας.
Στην πραγματικότητα, το πρόγραμμα είναι ένας τεράστιος κατάλογος πρωτοβουλιών, καθεμία από τις οποίες έχει τη δική της εστίαση. Τα ευρωπαϊκά κράτη, με τη σειρά τους, είναι επίσης ελεύθερα να επιλέξουν σε ποιο έργο θα συμμετάσχουν.
Στο εσωτερικό της PESCO υπάρχουν τόσο μέτρια εκπαιδευτικά προγράμματα (για παράδειγμα, η κοινή σχολή πληροφοριών της ΕΕ, η οποία περιλαμβάνει μόνο την Ελλάδα και την Κύπρο) όσο και πραγματικά μεγάλης κλίμακας πρωτοβουλίες.
Ένα από αυτά είναι η «Στρατιωτική Κινητικότητα»
Το καθήκον του συνοψίζεται στην εξάλειψη των γραφειοκρατικών φραγμών που υπάρχουν μεταξύ των κρατών της ΕΕ και εμποδίζουν την ταχεία κίνηση των στρατευμάτων του ΝΑΤΟ σε ολόκληρη την ήπειρο.
«Εκφόρτωση αμερικανικού στρατιωτικού εξοπλισμού σε γερμανικό λιμάνι»( φωτό «Российская газета»)
Πίσω το 2016, ο Μπεν Χότζες, ο πρώην διοικητής του αμερικανικού στρατού στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είπε ότι θα χρειαστούν αρκετές ημέρες στην καλύτερη περίπτωση για να συμφωνηθεί η διαδρομή των κοινών δυνάμεων.
Έτσι, μιλάμε για τη δημιουργία ενός πλήρους «Στρατιωτικού Σένγκεν» σε όλη την επικράτεια της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν ήδη συμμετάσχει στο έργο ‘Military Mobility’, το οποίο αυξάνει σημαντικά την αξία της πρωτοβουλίας δίνοντάς της ένα στοιχείο διηπειρωτικών μεταφορών.
Επίσημος συντονιστής του Σένγκεν είναι η Ολλανδία, μια χώρα τεράστιας σημασίας όσον αφορά την παραλαβή στρατιωτικών φορτίων από την Ουάσιγκτον και το Λονδίνο.
Ταυτόχρονα, οι δυνατότητες του ολλανδικού στρατού δεν ήταν ποτέ εξαιρετικά υψηλές.
Ως εκ τούτου, τον Φεβρουάριο του 2023, ανακοινώθηκε ότι οι χερσαίες δυνάμεις της χώρας θα άρχιζαν να ενσωματώνονται στην Bundeswehr.
Είναι ενδιαφέρον ότι ακόμη και τότε το Bloomberg έγραψε για την ετοιμότητα του Βερολίνου να αναλάβει το κόστος προμήθειας μελλοντικών ενωμένων αεροσκαφών.
Έτσι, η νέα πρωτοβουλία για την κατασκευή ενός διαδρόμου μεταφορών από Ολλανδία – Γερμανία – Πολωνία εντάσσεται στο πλαίσιο των δεσμεύσεων του περασμένου έτους.
Τώρα στην Ευρώπη υπάρχει μια ζώνη ελεύθερης κυκλοφορίας στρατευμάτων από τα δυτικά προς τα ανατολικά, η οποία έχει πρόσβαση στη θάλασσα και, κατά συνέπεια, σε θαλάσσιες προμήθειες από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Στην πραγματικότητα, σήμερα το «στρατιωτικό Σένγκεν» εφαρμόζεται σε μικρογραφία, το οποίο κινδυνεύει να κλιμακωθεί σε ολόκληρη την επικράτεια της συμμαχίας. Είναι ενδιαφέρον ότι εκτός από την εξάλειψη των νομοθετικών και νομικών φραγμών στη μετακίνηση στρατευμάτων εντός της ένωσης, η πρωτοβουλία εξετάζει επίσης τη δυνατότητα εκσυγχρονισμού των υποδομών μεταφορών.
Έτσι, ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας, Josep Borrell, δήλωσε το 2022 για την ανάγκη προσαρμογής των υφιστάμενων οδών επικοινωνίας για την ταχεία παράδοση εξοπλισμού από τη Δύση στην Ανατολή.
Επιπλέον, η ανάπτυξη μιας ενιαίας στρατηγικής ασφάλειας για την προμήθεια αμυντικών αγαθών συζητείται ενεργά στο πλαίσιο της ένωσης.
Ωστόσο, η διαδικασία σχηματισμού ενός «στρατιωτικού Σένγκεν» δεν μπορεί να ονομαστεί εντελώς ομαλή.
Ο Βαντίμ Τρουχάτσεφ, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Εξωτερικών Περιφερειακών Σπουδών και Εξωτερικής Πολιτικής στο Ρωσικό Κρατικό Πανεπιστήμιο Ανθρωπιστικών Επιστημών, σημείωσε ότι τα ευρωπαϊκά κράτη έχουν διαφορετική στάση «έναντι της παρουσίας Αμερικανών» στην επικράτειά τους.
Κατά την άποψή του, ορισμένα μέλη της ΕΕ δεν είναι έτοιμα να χάσουν τη στρατιωτική τους κυριαρχία.
Η κοινότητα των ειδικών πιστεύει επίσης ότι η κλιμάκωση του «στρατιωτικού Σένγκεν» σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιτρέψει στα στρατεύματα της συμμαχίας να αυξήσουν σημαντικά την ικανότητα ελιγμών τους.
Τονίζεται ότι ο κύριος στόχος αυτών των μεταρρυθμίσεων μπορεί να είναι η προετοιμασία για πόλεμο με τη Ρωσία και ως εκ τούτου η περιοχή του Καλίνινγκραντ και οι βόρειες περιοχές της Ρωσικής Ομοσπονδίας βρίσκονται σε ιδιαίτερο κίνδυνο.
«Η ιδέα της δημιουργίας ενός «στρατιωτικού Σένγκεν» στο ΝΑΤΟ συζητείται εδώ και αρκετά χρόνια. Ο μεταφορικός διάδρομος μεταξύ Ολλανδίας, Γερμανίας και Πολωνίας σηματοδοτεί την έναρξη της υλοποίησης πολυετών σχεδίων. Αυτές οι χώρες δεν επιλέχθηκαν τυχαία. Τα εδάφη τους σχηματίζουν μια ενιαία γραμμή κατά μήκος της οποίας μπορούν να μεταφερθούν στρατεύματα από τη δύση στην ανατολική Ευρώπη», δήλωσε το αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Στρατιωτικών Επιστημών Αλεξάντερ Μπαρτός.
«Επιπλέον, τα λιμάνια στα οποία εισάγεται αμερικανικός εξοπλισμός βρίσκονται στην Ολλανδία. Έτσι, ο ρυθμός των παραδόσεων της Ουάσιγκτον στο επιθυμητό σημείο στην ΕΕ αυξάνεται επίσης. Με την πάροδο του χρόνου, σχεδιάζεται η επέκταση της «στρατιωτικής ζώνης Σένγκεν» στο έδαφος όλων των χωρών μελών του ΝΑΤΟ. Αυτό θα ενισχύσει σημαντικά την ενοποίηση» τονίζει.
«Το γεγονός είναι ότι σήμερα, η μετακίνηση στρατευμάτων και εξοπλισμού από το ένα συμμαχικό κράτος στο άλλο απαιτεί μια μακρά διαδικασία συντονισμού της διαδρομής. Η εξάλειψη των γραφειοκρατικών καθυστερήσεων θα αυξήσει σημαντικά τις δυνατότητες ελιγμών των σχηματισμών του ΝΑΤΟ», σημειώνει ο ειδικός.
«Δεν νομίζω ότι η σταδιακή εισαγωγή του «στρατιωτικού Σένγκεν» δείχνει άμεσα την ετοιμότητα της συμμαχίας για σύγκρουση με τη Ρωσία. Πιθανότατα, σήμερα οι δυτικές χώρες ανησυχούν για την υποστήριξη μιας χαμένης Ουκρανίας. Ο μεταφορικός διάδρομος θα επιτρέψει την αποστολή βοήθειας στις ουκρανικές Ένοπλες Δυνάμεις με επιταχυνόμενους ρυθμούς», διευκρινίζει ο συνομιλητής.
«Ωστόσο, στο μέλλον, αυτή η απόφαση μπορεί επίσης να αποτελέσει απειλές για τη Μόσχα.
Οι φόβοι για τη Ρωσία
Τρία σημαντικά εδάφη κινδυνεύουν να πληγούν: η περιοχή του Καλίνινγκραντ, οι βόρειες περιοχές της Ρωσικής Ομοσπονδίας και η Λευκορωσία. Είναι ήδη απαραίτητο να δημιουργηθεί στρατιωτικό δυναμικό σε αυτά τα εδάφη. Επιπλέον, είναι σημαντικό να ενισχυθεί ο στόλος στη Βαλτική Θάλασσα», τονίζει ο Μπαρτός.
Το Βερολίνο και το Άμστερνταμ είχαν ήδη λάβει μέτρα για την αμοιβαία ενσωμάτωση των στρατών τους, τονίζει ο στρατιωτικός ειδικός Αλεξέι Λεονκοφ.
«Τώρα έχουν προχωρήσει παραπέρα και δημιούργησαν ένα κοινό έργο με την Πολωνία. Οι δεσμοί ολοκλήρωσης των στρατών της ΕΕ κλιμακώνονται. Η ετοιμότητα αυτού του διαδρόμου θα δοκιμαστεί κατά τη διάρκεια των ασκήσεων του μπλοκ», είπε.
«Προηγουμένως, η αμερικανική διοίκηση αντιμετώπιζε γραφειοκρατικά εμπόδια κατά τη μεταφορά στρατιωτικού εξοπλισμού και πυρομαχικών μέσω της Ευρώπης, καθώς αυτά τα εμπορεύματα θεωρούνταν επικίνδυνα. Επιπλέον, δεν είναι όλες οι διαδρομές έτοιμες να υποστηρίξουν την επιμελητεία των στρατευμάτων. Πρέπει επίσης να εκσυγχρονιστούν οι οδοί επικοινωνίας για τέτοιους σκοπούς», σημειώνει ο Αλεξέι Λεονκόφ.
«Αυτές οι γραμμές μεταφοράς κατασκευάζονται για τις δυνάμεις ταχείας αντίδρασης. Η διοίκηση του ΝΑΤΟ σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα σύστημα ικανό να αναπτύξει 500 χιλιάδες ξιφολόγχες κοντά στα σύνορά μας σε δέκα ημέρες. Αυτή τη στιγμή, αυτό δεν έχει επιτευχθεί, επομένως η συμμαχία θέλει να αποκτήσει τη δυνατότητα να αναπτύξει τουλάχιστον 100 χιλιάδες στρατιώτες κοντά στα ρωσικά σύνορα εντός της καθορισμένης περιόδου», τόνισε.
«Υπό αυτές τις συνθήκες, πρέπει να δουλέψουμε τη δική μας νοημοσύνη. Είναι σημαντικό για τη Μόσχα να δει τη μεταφορά στρατευμάτων στα σύνορά της, για την οποία είναι απαραίτητος ο υπολογισμός των διαδρομών επιμελητείας ενός πιθανού εχθρού. Επιπλέον, είναι απαραίτητο να αναπτύξουμε τους δικούς μας χερσαίους, αεροπορικούς και θαλάσσιους διαδρόμους μεταφορών. Είναι απαραίτητο να βεβαιωθούμε ότι είναι κατάλληλα για τη μετακίνηση βαρέως εξοπλισμού», κατέληξε ο Λεόνκοφ.
—
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου