Δευτέρα 17 Ιουνίου 2024

Ελλάδα – Τουρκία: Απόλυτη ανατροπή του αεροπορικού ισοζυγίου με την Π.Α. προσεχώς


Μέρος Β’: Εκτίμηση αριθμού μαχητικών της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας (Τ/ΠΑ) – Συνεχίζοντας από το Μέρος Α’ όπου έγινε μία εκτίμηση για τους αριθμούς μαχητικών της ΠΑ, μπορούμε να επιχειρήσουμε μία ανάλογη προσέγγιση για τα μαχητικά της τουρκικής Αεροπορίας.

Εξετάζοντας το θέμα από τα νεώτερα προς τα παλαιότερα μαχητικά, ξεκινάμε με τα 40 καινούργια F-16 Block 70 Viper, τα οποία αναμένονται από τα μέσα του 2027, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα. Φαίνεται ότι η Τουρκία έχει αποδεχτεί την σχετική επιστολή LOA, ενώ δεν γίνεται πουθενά λόγος για όρους και περιορισμούς στη χρήση των νέων Α/Φ, όπως κάποιοι μας καθησύχαζαν επιμελώς εδώ, κάνοντας λόγο για “επιστολή του ΥΠΕΞ των ΗΠΑ στο Κογκρέσο”.

Επομένως, ο δρόμος είναι ανοικτός ώστε οι γείτονες να αποκτήσουν 40 ολοκαίνουργια F-16, άνευ όρων, που θα περιλαμβάνουν όλες τις τελευταίες λειτουργίες και δυνατότητες, σύγχρονο σύστημα αυτοπροστασίας, συμβατό με το ραντάρ AESA (Active Electronically Scanned Array) ΑΝ/APG-83, καθώς και με εξελιγμένη βαφή HAVE GLASS για μείωση του ηλεκτρομαγνητικού ίχνους (σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα για τα αντίστοιχα F-16 Block 70 της Βουλγαρίας).

Ακολουθώντας μία πιο επιφυλακτική (και αισιόδοξη δι’ ημάς) προσέγγιση, έστω ότι οι παραδόσεις ξεκινούν το 2028, με ρυθμό ένα ανά μήνα. Εδώ, δεν αναμένεται κάποια σημαντική επιπρόσθετη εκπαίδευση στις ΗΠΑ, επομένως μετά την παραλαβή τους θα έρχονται πάραυτα στην Τουρκία και θα είναι άμεσα διαθέσιμα.

Πέραν της προμήθειας των 40 Block 70, προβλέπεται να αναβαθμιστούν 79 F-16 στην έκδοση Viper: 29 Block 50+ Advanced και 50 Block 50 CCIP (Common Configuration Implementation Program). Εάν το υπόψη πρόγραμμα ξεκινήσει σύντομα, εκτιμάται ότι τα πρώτα αναβαθμισμένα Viper θα είναι διαθέσιμα το 2027, ενώ η αναβάθμιση υποθέτουμε ότι θα υλοποιείται με έναν ρυθμό 16 αεροσκάφη ετησίως (μία ακόμα αισιόδοξη δι’ ημάς εκτίμηση).

Τα υπόλοιπα 20 F-16 Block 50 και 96 Block 40 θα παραμείνουν στη διαμόρφωση CCIP, η οποία είναι εφάμιλλη των F-16 Block 52+ Advanced της ΠΑ, δηλαδή με ένα ικανοποιητικό ραντάρ (μηχανικής σάρωσης) και δικτυοκεντρικές δυνατότητες μέσω Link 16. Τα 36 F-16 Block 30 αναβαθμίζονται στο πλαίσιο του προγράμματος Ozgur 2, που περιλαμβάνει την τοποθέτηση νέου υπολογιστή και ραντάρ AESA, τουρκικής ανάπτυξης, το οποίο φαίνεται ότι βαίνει καλώς. Τέλος, τα 48 F-4E Terminator αναμένεται να αποσυρθούν σταδιακά, όπως και στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία.

Από το διάγραμμα καθίσταται προφανές ότι η δύναμη της Τουρκικής ΠΑ δεν πέφτει σε καμία φάση κάτω από τα 250 μαχητικά, ενώ είναι εμφανής η δραματική αναβάθμιση του στόλου με την προμήθεια των 40 Viper και την αναβάθμιση 79 υφιστάμενων F-16 στην έκδοση αυτή. Διαπιστώνεται ότι η γείτων αξιοποίησε στο έπακρον την συναίνεσή μας διά της “Διακήρυξης των Αθηνών”, αποσπώντας από τις ΗΠΑ την πολύτιμη έγκριση για τα Viper, καθώς και την έγκριση για ένα πολύ μεγάλο αριθμό όπλων, κάτι το οποίο περνάει εν πολλοίς ασχολίαστο.

Επιχειρώντας μία σύγκριση των δύο Αεροποριών, της ΠΑ και της Τουρκικής ΠΑ, διαπιστώνεται επί του παρόντος μία ποσοτική υπεροχή της Τ/ΠΑ αλλά με ποιοτικό προβάδισμα της ΠΑ, η οποία διαθέτει σήμερα 18 Rafale και 19 Viper. Έως το τέλος του έτους, η ΠΑ θα διαθέτει 24 Rafale και 32 Viper (βάσει του αισιόδοξου σεναρίου). Το όποιο πλεονέκτημα όμως θα εξανεμιστεί με την αθρόα έλευση των Viper στην Τ/ΠΑ, καθώς και με την εξαγγελθείσα απόσυρση των F-16 Block 30 και Mirage 2000-5, γεγονός το οποίο θα μειώσει δραματικά τον στόλο της ΠΑ (η απόσυρση των F-4E μεσοπρόθεσμα θεωρείται αναπόφευκτη, εκατέρωθεν).

Επισημαίνεται, ότι απλά και μόνο η ανακοίνωση περί της απόσυρσης/πώλησης των Block 30 και -5 είχε αυτομάτως δυσμενείς συνέπειες, τόσο στο επίπεδο της Μονάδας/Μοίρας, καθώς και στον μακροπρόθεσμο προγραμματισμό συντήρησης. Ποιος θα υπογράψει για την μακροπρόθεσμη παραγγελία κρισίμων πλην ακριβών ανταλλακτικών, όταν ο κ. ΥΕΘΑ έχει εξαγγείλει δημοσίως την απόσυρσή τους; Δηλαδή, ακόμα κι αν η εν λόγω απόφαση ανακληθεί, η ζημιά που έχει γίνει δεν αναιρείται.

Προς το τέλος δε της τρέχουσας δεκαετίας και ειδικότερα κατά τα έτη 2028-30, το ελληνοτουρκικό αεροπορικό ισοζύγιο θα έχει ανατραπεί πλήρως υπέρ της γείτονος, ο στόλος της οποίας θα πλησιάζει τα 271 εξελιγμένα F-16 Viper/Ozgur 2/CCIP, έναντι 144 F-16 και Rafale της ΠΑ. Βεβαίως, το Rafale σε πολλά χαρακτηριστικά είναι ανώτερο από το Viper αλλά είναι πολύ αμφίβολο εάν μπορεί να αντισταθμίσει ένα τέτοιο ποσοτικό πλεονέκτημα.

Εν ολίγοις, παρά τις βαρύγδουπες ανακοινώσεις, η “Ατζέντα 2030” θα βρει την ΠΑ με την διαχρονικά χειρότερη αναλογία μαχητικών ως προς την Τ/ΠΑ. Επισημαίνεται ότι κάποια ελάχιστα F-35 που ίσως έχουν παραληφθεί και θα βρίσκονται στις ΗΠΑ για εκπαίδευση ή κάποια επιπρόσθετα Rafale που θα είναι ενδεχομένως υπό παραγγελία δεν θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμα σε μία ελληνοτουρκική σύρραξη… Και φυσικά αυτά οι γείτονες τα γνωρίζουν, τα μελετούν και σχεδιάζουν αναλόγως. Πού θα βρίσκεται όμως τότε ο νυν κ. ΥΕΘΑ και η κυβέρνηση για να απολογηθεί; Ποιος θα θυμάται τότε σε ποιον οφείλονται οι καταστροφικές επιλογές, ενέργειες και παραλείψεις;

ΠΗΓΕΣ
> Ιστολόγιο Βελισάριος, “Το ελληνοτουρκικό ισοζύγιο κύριων οπλικών συστημάτων έως το 2030 και κάποιες σκέψεις, χωρίς πανηγυρισμούς”, 04-03-24 https://belisarius21.wordpress.com/2024/03/04/το-ελληνοτουρκικό-ισοζύγιο-κύριων-οπ/
> TurDef, “Turkiye to Receive First F-16 Viper in mid-2027 Earliest”, 27-05-24 https://turdef.com/article/turkiye-to-receive-first-f-16-viper-in-mid-2027-earliest
> The National Herald, “Greece’s Worries Set Aside, Turkey Will Get More F-16 Fighter Jets”, 07-06-24 https://www.thenationalherald.com/greeces-worries-set-aside-turkey-will-get-more-f-16-fighter-jets/
> Boyko Nikolov, “Bulgarian F-16 Falcons will have a reduced radar cross-section”, 10-06-24 https://bulgarianmilitary.com/2024/06/10/bulgarian-f-16-falcons-will-have-a-reduced-radar-cross-section/

ΠΗΓΗ https://www.defence-point.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου