Πέμπτη 13 Ιουλίου 2023

FDI HN “ΚΙΜΩΝ” να παίρνει σάρκα και οστά… συν την περιήγηση σε μια κορβέτα Gowind


Λίγες ώρες προτού πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής στην Ελλάδα, η αξία της καταγραφής των εντυπώσεων από την κεντρική ημέρα της επίσκεψης στις ναυπηγικές εγκαταστάσεις της Naval Group στη γαλλική πόλη Λοριάν στις δυτικές ακτές της χώρας έχουν ιδιαίτερη σημασία, στο μέτρο που μπορούν να αποδώσουν την εικόνα που εισέπραξε ο επισκέπτης και να μεταδώσουν τις εντυπώσεις.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΛΟΡΙΑΝ: ΜΙΧΑΗΛ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Αφού ολοκληρώθηκε η τελετή κοπής του πρώτου μετάλλου της τρίτης FDI HN που θα λάβει την ονομασία “Φορμίων”, η οποία καλύφθηκε σε ξεχωριστή χθεσινή ανάρτηση, το ενδιαφέρον στράφηκε στην πρώτη επίσκεψη, που δεν ήξταν άλλη από την υπό ναυπήγηση κορβέτα τύπου Gowind για λογαριασμό των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ). Η επίσκεψη είχε ενδιαφέρον, δεδομένο του ότι η συγκεκριμένη κορβέτα είναι φιναλίστ στην άτυπη διαγωνιστική διαδικασία του Πολεμικού ναυτικού, μαζί με την ιταλική FCX-30 (Fincantieri).

Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα, οι εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά σε συνδυασμό με τις βασικές προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης, όπως έχουν εξαγγελθεί διά στόματος Κυριάκου Μητσοτάκη, εγείρουν αμφιβολίες για το αν ο προγραμματισμός εξακολουθεί να προβλέπει ακριβώς τα ίδια. Το επιχείρημα δεν είναι ότι η άμυνα της χώρας περνά σε δεύτερο πλάνο, αλλά ότι, ενδεχομένως, μια σειρά από νέα δεδομένα που προστίθενται στην εξίσωση σε καθημερινή βάση, θα μπορούσε να αλλάξει τις παραμέτρους του ζητήματος.

“Οι  Εμιρατινοί είναι εξαιρετικά απαιτητικοί πελάτες”, αναφέρθηκε σε ιδιωτικές συζητήσεις. Μπορεί να μην έχουν πρόβλημα να επενδύσουν χρήματα σε κάτι το οποίο επιθυμούν, ακόμα και αν χρειαστεί να πληρώσουν για την ολοκλήρωση ενός νέου συστήματος σε μια ναυτική -εν προκειμένω- πλατφόρμα, όμως είναι σκληροί στη διαπραγμάτευση και θα καταφέρουν να πληρώσουν το χαμηλότερο δυνατό τίμημα για ότι αγοράζουν. “Τουλάχιστον, νιώθουμε ασφάλεια με την ποιότητα της δουλειάς που γίνεται εδώ, κάτι που θα διαπιστώσετε ανεβαίνοντας στο καράβι”.

Ασφαλώς και για την πραγματοποίηση της επίσκεψης, απαράβατος όρος ήταν το να μην ληφθεί οποιαδήποτε φωτογραφία. Πέραν της διαρκούς συνοδείας που είχε η ελληνική δημοσιογραφική αποστολή, σε κάθε της βήμα από προσωπικό ασφαλείας της Naval Group, η είσοδος στο “εργοτάξιο” είχε ως προϋπόθεση την παράδοση των κινητών τηλεφώνων… ευτυχώς σε άνθρωπο της εμπιστοσύνης μας.

Άλλη προϋπόθεση εισόδου ήταν το να φορέσει καθένας από τους συμμετέχοντες κατάλληλη φόρμα εργασίας, παπούτσια και ειδικό κράνος, καθώς τα μέτρα ασφαλείας και σε αυτό τον τομέα είναι αυστηρότατα. Οι Γάλλοι επέλεξαν τη συγκεκριμένη κορβέτα, παρότι λίγο πιο πέρα ήταν άλλη μια Gowind των ΗΑΕ, σχεδόν έτοιμη. Η δικαιολογία που επικαλέστηκαν ήταν ότι πραγματοποιούνται διαρκώς τελικές δοκιμές σε σειρά συστημάτων και μια επίσκεψη θα μπορούσε να εκτροχιάσει τον προγραμματισμό. Το δεχθήκαμε… προφανώς διότι δεν μπορούσαμε να κάνουμε οτιδήποτε άλλο!

Η επίσκεψη στην Gowind ξεκίνησε από την πρύμνη και το σημείο προσνήωσης και φιλοξενίας των ελικοπτέρων. Εξηγήθηκε ο τρόπος προσέγγισης, ασφαλούς πρόσδεσης του ελικοπτέρου και μετακίνησής του στον στεγασμένο χώρο. Εκεί, πέραν του ελικοπτέρου μπορεί να φιλοξενηθεί και ένα μη επανδρωμένο αερόχημα (UAV) του μεγέθους του Schiebel Camcopter S-100. Από τον χώρο προσνήωσης του ελικοπτέρου φαινόταν και ο σταθμός ελέγχου και υποβοήθησης της δραστηριότητας, από χώρο εξοπλισμένο με συστήματα που έχει επικοινωνία με τη γέφυρα του πλοίου.

Προχωρώντας στο εσωτερικό, αφού πρώτα μας επιδείχθηκε το σημείο εγκατάστασης συστήματος RAM, είδαμε το σημείο εγκατάστασης των πυραύλων επιφανείας-επιφανείας με τους εκτοξευτές να έχουν εγκατασταθεί μετά την κατασκευή του συγκεκριμένου μπλοκ της κορβέτας και προτού αυτό ενωθεί με τα υπόλοιπα. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί ο χώρος στη βάση του ραντάρ, από τον οποίο διεξάγονται και ελέγχονται οι αμυντικές και επιθετικές επιχειρήσεις του σκάφους.

Από το μηχανοστάσιο, τα σημεία φιλοξενίας και αποχώρησης φουσκωτών σκαφών με τα οποία επιχειρούν μέλη των ειδικών δυνάμεων, ως τη γέφυρα και τις ενδιαιτήσεις του πληρώματος κάθε βαθμού, όλα πρόδιδαν μια επαρκή σε χώρους και στιβαρή σχεδίαση, που εξασφαλίζει στον χρήστη πολύ ικανοποιητικές συνθήκες για να είναι σε θέση φέρει σε πέρας με επιτυχία την αποστολή του.

Μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης και ένα μικρό διάλειμμα για ένα πλούσιο γεύμα και λίγη ξεκούραση, ήρθε η ώρα να κατευθυνθούμε στον χώρο που εξελίσσονται οι εργασίες για τις ελληνικές FDI HN (Belharra). Παρά την αυτονόητη προδιάθεση να ασχοληθεί κανείς με τον Κϊμωνα και τον Νέαρχο, την παράσταση ασφαλώς έκλεψε η πρώτη φρεγάτα  FDI “Amiral Ronarc’h”, της οποίας η ναυπήγηση έχει ολοκληρωθεί και βρίσκονται σε εξέλιξη δοκιμές. Πρόκειται πραγματικά για ένα πολύ εντυπωσιακό πλοίο.

Αυτό που είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο όμως είναι το “ΚΙΜΩΝ”. Επισκεφθήκαμε το υπόστεγο όπου εκτελούνται οι εργασίες της υπερκατασκευής με την προσθήκη του υπερσύγχρονου ραντάρ του πλοίου, ενώ ακριβώς δίπλα, σε εξέλιξη βρίσκονται οι πρώτες εργασίες για την “ΝΕΑΡΧΟΣ”. Μόλις δε ολοκληρωθούν οι εργασίες της υπερκατασκευής της “ΚΙΜΩΝ” και πάρει τον δρόμο για το “μοντάρισμα” στο σκάφος, τη θέση του θα λάβει η έναρξη των εργασιών στην υπερκατασκευή της “ΦΟΡΜΙΩΝ”.

Οι εργασίες κυλούν με εντυπωσιακή ταχύτητα και σημαντική συμβολή έχει το εξαιρετικό κλιμάκιο του Πολεμικού Ναυτικού που δεν διαφημίζει μόνο τον Κλάδο, αλλά και το σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων με τον επαγγελματισμό που επιδεικνύει. Λίγες δεκάδες μέτρα πιο πέρα είναι η δεξαμενή (dry dock) ναυπήγησης της “ΚΙΜΩΝ”. Η πρώτη εικόνα της πρώτης ελληνικής FDI HN που λαμβάνει σάρκα και οστά, προκαλεί δέος.

Είναι αυταπόδεικτο, ότι με τον συγκεκριμένο τύπο φρεγατών το Πολεμικό Ναυτικό μπαίνει σε μια νέα εποχή. Επίσης, δεν χωρά αμφιβολία, ότι η τεράστια εμπειρία σε συνδυασμό με την ελληνική ναυτοσύνη, θα δώσει κι άλλες διαστάσεις στην επιχειρησιακή αξιοποίηση των FDI HN. Η χώρα πρέπει να στηρίξει την επένδυσή της και να κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να λάβει ως επιστροφή το μέγιστο.

Σε ένα υπερσύγχρονοι πλοίο της ψηφιακής εποχής, είναι μάλλον αστείο να περιμένουμε να βρούμε εξειδικευμένους επιστήμονες που να θελήσουν π.χ. να αναλάβουν την υποστήριξη των δικτύων, για να αμείβονται με ένα χιλιάρικο… Η αγορά καθορίζει τους κανόνες και όταν οι εν λόγω ειδικότητες πληρώνονται με υπερδιπλάσια ποσά, τουλάχιστον, όσο πιο γρήγορα κατορθώσει η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία να αντιληφθεί το αδιέξοδο στο οποίο οδεύει, τόσο το καλύτερο.

Το σημείωμα αυτό, δεν είχε ως σκοπό να καταγράψει τεχνικές και τεχνολογικές λεπτομέρειες τόσο των κορβετών Gowind όσο και των φρεγατών FDI. Στόχος ήταν να προσπαθήσει να περάσει μέρος τουλάχιστον της πολύ δυνατής εμπειρίας που βιώσαμε στα ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριάν. Με περιγραφή που μπορεί να κατανοήσει ο μέσος Έλληνας αναγνώστης του διαδικτύου, χωρίς να απαιτούνται ειδικές γνώσεις.

Παρά το πόσο εντυπωσιασμένοι παίρνουμε τον δρόμο της επιστροφής από την Λοριάν σε πολύ λίγες πλέον ώρες. θα ήταν παράληψη, κλείνοντας, να μην καταγραφεί κι ένας προβληματισμός… Αυτός του να βλέπεις μια τόσο οργανωμένη ναυπηγική μονάδα και να σκέφτεσαι παράλληλα την πραγματική κατάσταση στον ναυπηγικό τομέα μιας χώρας με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο παγκοσμίως κι ένα εξαιρετικό Πολεμικό Ναυτικό. Της Ελλάδας που έχει τεράστιες ναυπηγικές ανάγκες…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου