Σαν σήμερα, στις 21 Δεκεμβρίου 1927, Καθελκύεται το υποβρύχιο Παπανικολής Ι στα ναυπηγεία της Τουλώνης στη Γαλλία.
Το υποβρύχιο Παπανικολής Ι (Υ2) ήταν τύπου Schneider-Leubeut (τύπου Κατσώνης) του πολεμικού ναυτικού της Ελλάδας, το πρώτο στη σειρά, από τα συνολικά τρία έως τώρα.
Θεωρείται το ενδοξότερο Ελληνικό υποβρύχιο που έδρασε κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Έλαβε το όνομά του προς τιμήν του Ψαριανού πυρπολητή του 1821 Δημήτριου Παπανικολή. Κατά τη διάρκεια του πολέμου εκτέλεσε 14 πολεμικές περιπολίες στην Αδριατική και στο Αιγαίο, βυθίζοντας αντίπαλα σκάφη συνολικού εκτοπίσματος 13.000 τόνων.
Πρώτος κυβερνήτης υπήρξε ο πλωτάρχης Μιλτιάδης Ιατρίδης.
Ναυπηγήθηκε από τη Γαλλική ναυπηγική εταιρεία Ateliers et Chantiers de la Loire, με έδρα τη Ναντ.
Ήταν ένα από τα δυο ομοίου τύπου αδελφά σκάφη που παραγγέλθηκαν στη Γαλλία από την Ελληνική κυβέρνηση το 1925. Το άλλο ήταν το Κατσώνης ΙΙ.
Η καθέλκυση έγινε στις 21 Δεκεμβρίου 1927, οπότε υψώθηκε και η Ελληνική σημαία στη Τουλώνη. Παρελήφθη από τον αντιπλοίαρχο Π. Βανδώρο.
Κατά τη πρώτη φάση της εισόδου της Ελλάδας στο πόλεμο (Οκτώβριος 1940 – Απρίλιος 1941), το Παπανικολής εκτέλεσε 5 περιπολίες στην Αδριατική και βύθισε το Ιταλικό οπλιταγωγό Firenze (3952 ΤΝ), το Ιταλικό ιστιοφόρο Antonietta (22 Δεκεμβρίου 1940) και ενδεχομένως ένα ακόμη πετρελαιοκίνητο σκάφος (23 Ιανουαρίου 1941).
ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ Α’ ΦΑΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΕΡΙΠΟΛΙΑΣ | ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | ΒΥΘΙΣΘΕΝΤΑ ΠΛΟΙΑ | ΠΕΡΙΟΧΗ | ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ | ΕΝ ΚΑΤΑΔΥΣΕΙ / ΕΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ |
1 | 29/10/40 – 4/11/40 | ΚΟΛΠΟΣ ΠΑΤΡΩΝ | 216 | 84/132 | |
2 | 17/12/40 – 27/12/40 | Μ/V FIRENZE 3952T Π/Κ ΑΝΤΟΪΝΕΤΤΑ 400Τ | ΑΔΡΙΑΤΙΚΗ | 240 | 96/144 |
3 | 23/1/41 – 31/1/41 | ΦΟΡΤΗΓΟ * | ΑΔΡΙΑΤΙΚΗ | 217 | 85/132 |
4 | 1/3/41 – 6/3/41 | ΑΔΡΙΑΤΙΚΗ | 122 | 38/84 | |
5 | 14/4/41 – 19/4/41 | ΑΔΡΙΑΤΙΚΗ | 118 | 34/84 |
* Μη επιβεβαιωθείσα
Στη δεύτερη φάση του πολέμου, μετά την κατάληψη της Ελλάδας, το υποβρύχιο κατέφυγε στην Αλεξάνδρεια και εκτέλεσε 9 πολεμικές περιπολίες, εξορμώντας από ναυτικές βάσεις της Μέσης Ανατολής (Μάιος 1941 – Οκτώβριος 1944).
Βύθισε διάφορα επιταγμένα από τους Γερμανούς και τους Ιταλούς ιστιοφόρα στο Αιγαίο (κυρίως στο Δυτικό), στην περιοχή της Κρήτης και των Δωδεκανήσων.
Επιπλέον, ένα φορτηγό 8.000 τόνων κοντά στη Ρόδο (27 Απριλίου 1941) και άλλο ένα 6.000 τόνων πέριξ της Κρήτης (τέλη 1942).
Παράλληλα, έφερε σε πέρας ειδικές αποστολές, όπως αποβιβάσεις και παραλαβές πρακτόρων ή καταδρομέων.
Διενήργησε, επίσης, στη Μέση Ανατολή συνολικά 10 ακόμα πολεμικές περιπολίες. Επέστρεψε στην Ελλάδα μετά την Απελευθέρωση και το 1945 παροπλίσθηκε.
Στη δεύτερη φάση του πολέμου (ΜΑΙ 1941 – ΟΚΤ 1944) εξορμώντας στο Αιγαίο από βάσεις της Μ. Ανατολής εξετέλεσε συνολικά εννέα (9) πολεμικές περιπολίες, παράλληλα με ειδικές αποστολές (αποβιβάσεις / επιβιβάσεις πρακτόρων / καταδρομέων).
ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ Β’ ΦΑΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΕΡΙΠΟΛΙΑΣ | ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | ΒΥΘΙΣΘΕΝΤΑ ΠΛΟΙΑ / ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ | ΠΕΡΙΟΧΗ | ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ | ΕΝ ΚΑΤΑΔΥΣΕΙ / ΕΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ |
6 | 4/7/41 – 17/7/41 | ΚΑΣΤΕΛΟΡΙΖΟΥ | 360 | 210/350 | |
7 | 6/6/42 – 26/6/42 | 6 ΙΣΤΙΟΦΟΡΑ | Δ.ΑΙΓΑΙΟ | 336 | 196/140 |
8 | 24/7/42 – 9/8/42 | ΚΡΗΤΗ | 312 | 182/130 | |
9 | 31/8/42 – 15/9/42 | ΑΠΟΒΙΒΑΣΗ COMMANDOS ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ « ANGELO » | ΡΟΔΟΣ | 456 | 247/209 |
10 | 21/11/42 – 5/12/42 | ΦΟΡΤΗΓΟ 6000Τ | ΚΡΗΤΗ | 336 | 168/168 |
11 | 7/1/43 – 23/1/43 | ΙΣΤΙΟΦΟΡΟ ΑΓ.ΣΤΕΦΑΝΟΣ 220Τ ΙΣΤΙΟΦΟΡΟ 200Τ | ΑΙΓΑΙΟ | 384 | 208/176 |
12 | 7/3/43 – 23/3/43 | ΙΣΤΙΟΦΟΡΟ FAMIETTA 40 Τ ΙΣΤΙΟΦΟΡΟ RINDA 30 | ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ | 386 | 225/140 |
13 | 30/4/43 – 13/5/43 | ΙΣΤΙΟΦΟΡΟ MARΙΑ 150Τ ΙΣΤΙΟΦΟΡΟ ΒΑRΒΑR Α 250Τ | ΚΡΗΤΗ | 336 | 196/140 |
14 | 29/1/44 – 12/2/44 | Κ.ΑΙΓΑΙΟ |
Εν συνεχεία και για μεγάλο χρονικό διάστημα το Υ/Β έμεινε υπό επισκευή μεγάλο μέρος της οποίας έγινε στο ΓΙΒΡΑΛΤΑΡ.Μέχρι το τέλος του πολέμου θα χρησιμοποιηθεί για την εκπαίδευση των βρετανικών πλοίων συνοδείας στην περιοχή αυτή και από εκεί θα χαιρετίσει την απελευθέρωση της Ελλάδας.
Ο πυργίσκος του Υ/Β Παπανικολής διατηρήθηκε στη βάση υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού και στη συνέχεια τοποθετήθηκε ως έκθεμα στο Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος, στον Πειραιά.
Το Παπανικολής απεικονίστηκε σε γραμματόσημο των Ελληνικών Ταχυδρομείων, στην αναμνηστική σειρά «Ελληνικό ναυτικό», που κυκλοφόρησε στις 15 Δεκεμβρίου 1978
Γενικά χαρακτηριστικά | |
---|---|
Εκτόπισμα | 576/775 τόνοι |
Μήκος | 62,5 μέτρα |
Πλάτος | 5,3 μέτρα |
Βύθισμα | 3,6 μέτρα |
Πρόωση | Diesel 1300 ΗΡ, ηλεκτρική 1000 ΗΡ |
Ταχύτητα | 14/09 κόμβοι |
Πλήρωμα | 30 άτομα |
Οπλισμός | 6 Τ/Σ 21’’, 1 πυροβόλο 100 χιλιοστών και 2 πολυβόλα. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου