Λευκωσία: Σε παρτίδα πόκερ για γερά νεύρα εξελίσσεται η διαπραγμάτευση της Συντονιστικής Επιτροπής με την Pimco, ενώ την ίδια στιγμή εντείνονται οι φωνές της Ευρώπης προς την Κύπρο και κυρίως από τη Γερμανία, για το τι θα ακολουθήσει. Tα αγκάθια για την Κύπρο αντί να μειώνονται φαίνεται ότι παραμένουν σταθερά. Πέρα από την εξίσωση των αριθμών για τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών πρέπει να λυθεί και ο δύσκολος μαθηματικός τύπος με τη Γερμανία, τη Ρωσία και το ΔΝΤ. Η Γερμανία θέτει ως όρο τη συμμετοχή της Ρωσίας, επειδή στις κυπριακές τράπεζες έχουν εισρεύσει πολλά ρωσικά κεφάλαια και η Μόσχα θέτει ως προϋπόθεση τη συμμετοχή του ΔΝΤ.
Τα βασικά προβλήματα για την επίτευξη συμφωνίας για την υπαγωγή της Κύπρου στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης είναι η συμμετοχή ή όχι της Ρωσίας στη στήριξη της Κύπρου, οι κατηγορίες που ακούγονται στην Ευρώπη και ειδικά από τη Γερμανία, για το καθεστώς φορολογικού παραδείσου το οποίο διατηρεί η Κύπρος, αλλά και για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος που υποτίθεται ότι γίνεται. Εξακολουθεί να υπάρχει ο έντονος προβληματισμός για τη βιωσιμότητα του κυπριακού δημόσιου χρέους και οι διαφωνίες μεταξύ κυπριακής κυβέρνησης και Τρόικας για το περιεχόμενο του προγράμματος προσαρμογής.
Συγκρατηµένη αισιοδοξία επικρατεί στα διοικητικά επιτελεία των τραπεζών για την έξοδο από την κρίση στην οποία έχει εισέλθει το εγχώριο χρηµατοπιστωτικό σύστηµα. Το μόνο σίγουρο είναι, όπως άλλωστε εκφράζουν σε όλους τους τόνους οι Γερμανοί πολιτικοί, ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον μέχρι τον Μάρτιο, πριν οριστικοποιηθεί μια συμφωνία για την Κύπρο. Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία αυτήν την περίοδο είναι τα αποτελέσµατα της διαγνωστικής µελέτης της Pimco, αν οι ζηµιές είναι διαχειρίσιµες, αλλά και η συµφωνία πιστωτών – κυβέρνησης για να μπει τέλος στο κλίµα έντονης αβεβαιότητας των τελευταίων µηνών.
Αβέβαιη προς το παρόν παραμένει η οριστικοποίηση της έκθεσης της Pimco για τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα ενδείξεις, υπάρχει περίπτωση να ετοιμαστεί και να παραδοθεί ένα προσχέδιο τελικής έκθεσης –όχι η δεσμευτική τελική έκθεση– της Pimco μέχρι το Eurogroup της 21ης Ιανουαρίου και οι εξελίξεις να τρέξουν σε μεταγενέστερο στάδιο.
Όλοι υπό πίεση
Οι φορείς της οικονομίας, βλέποντας τον κλοιό της πιστωτικής ασφυξίας να σφίγγει συνεχώς γύρω από τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά και να αφήνει πίσω του λουκέτα και βαθιά ύφεση, αναρωτιούνται αν μετά την ανακεφαλαιοποίηση οι τράπεζες θα είναι σε θέση να χρηματοδοτήσουν επαρκώς την πραγματική οικονομία και να συμβάλουν στην τόνωση της ανάπτυξης. Την ίδια στιγμή εκατοντάδες χιλιάδες μικρομέτοχοι που έχουν στηρίξει με τις οικονομίες τους τα τελευταία χρόνια την ανάπτυξη του πιστωτικού συστήματος και είδαν την περιουσία τους να εξανεμίζεται τους τελευταίους μήνες, αναρωτιούνται αν τώρα που ξεκαθαρίζει το τοπίο για τις τράπεζες, η περίπλοκη διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης θα συρρικνώσει κι άλλο την επένδυσή τους ή μπορούν να προσδοκούν σε καλύτερες μέρες από πλευράς αποδόσεων.
Κρίσιμοι μήνες
Τα επόμενα βήματά τους καταστρώνουν τα διοικητικά επιτελεία των τραπεζών και τα αποτελέσματα του διαγνωστικού ελέγχου θα είναι η βάση για τεστ αντοχής (stress test) που θα πραγματοποιηθούν για κάθε τράπεζα ξεχωριστά, χρησιμοποιώντας ένα βασικό και ένα δυσμενές σενάριο.
Τα αποτελέσματα των τεστ αντοχής θα υποδείξουν τις συνολικές κεφαλαιουχικές ανάγκες του κυπριακού τραπεζικού συστήματος και κάθε χρηματοπιστωτικού ιδρύματος (τράπεζες και συνεργατικά πιστωτικά ιδρύματα). Τον απόλυτο έλεγχο της διαδικασίας της ανακεφαλαιοποίησης τον έχει η Κεντρική Τράπεζα. Όπως αναφέρεται στο Μνημόνιο Συνεννόησης, η Κεντρική Τράπεζα σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το ΔΝΤ, την Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, θα καθορίσει τις ειδικές κεφαλαιουχικές ανάγκες για κάθε συμμετέχουσα τράπεζα μέχρι την 31 Ιανουαρίου 2013 με στόχο την ανακεφαλαιοποίηση. Μετά την ανάλυση των αποτελεσμάτων από το διαγνωστικό έλεγχο, η Κεντρική Τράπεζα θα επανεξετάσει, πριν από το τέλος Ιουνίου 2013, το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο σε σχέση με διαδικασίες παραχώρησης δανείων, απομείωσης και πρόβλεψης για απομείωση περιουσιακών στοιχείων και χειρισμού των εξασφαλίσεων επί των προβλέψεων. Με την επιφύλαξη των συμπερασμάτων της αξιολόγησης αυτής και μέσα στα υφιστάμενα κανονιστικά και λογιστικά πλαίσια της ΕΕ, θα εισαχθούν ρυθμιστικές τροποποιήσεις με σκοπό την άμβλυνση των επιπτώσεων των αλλαγών στις αξίες εξασφάλισης επί της αξίας των απομειωμένων δανείων.
Με την επιφύλαξη των συμπερασμάτων της αξιολόγησης όπως αναφέρεται στο Μνημόνιο Συναντίληψης και μέσα στα υφιστάμενα κανονιστικά και λογιστικά πλαίσια της ΕΕ, θα εισαχθούν ρυθμιστικές τροποποιήσεις με σκοπό την άμβλυνση των επιπτώσεων των αλλαγών στις αξίες εξασφάλισης επί της αξίας των απομειωμένων δανείων. Οι νέοι κανονισμοί προληπτικής εποπτείας θα τεθούν σε ισχύ μέχρι το τέλος του τρίτου τριμήνου 2013. Η ΕΚΤ με την Κεντρική Τράπεζα θα συνεχίσουν να παρακολουθούν την κατάσταση ρευστότητας του τραπεζικού τομέα και θα παίρνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για τη διατήρησή της σε επίπεδα που είναι συμβατά με τους κανόνες του ευρωσυστήματος. Επίσης θα υπάρχει ετοιμασία και κατάθεση τριμηνιαίων σχεδίων χρηματοδότησης από τραπεζικούς οργανισμούς που έχουν δανειστεί από κεντρικές τράπεζες, προς την Κεντρική Τράπεζα, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Τα σχέδια θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν ρεαλιστικά την αναμενόμενη απομόχλευση του τραπεζικού τομέα και τη μείωση της εξάρτησης από τον δανεισμό από τις κεντρικές τράπεζες, αποφεύγοντας τις πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων πολύ πιο κάτω από τις τιμές αγοράς και μια πιστωτική κρίση. Πιστωτικά ιδρύματα τα οποία απαιτούν μεγαλύτερο ποσό κρατικής ενίσχυσης, που όμως δεν έχουν τεθεί υπό επίβλεψη, θα τους δοθεί χρόνος να αντλήσουν κεφάλαια από ιδιωτικές πηγές μέχρι τις 30 Ιουνίου 2013. Πριν από κάθε κρατική ανακεφαλαιοποίηση, η Κεντρική Τράπεζα θα πρέπει να απαιτήσει τη μετατροπή των τυχόν χρεογράφων σε ίδια κεφάλαια / μετοχές, μεταξύ άλλων με την εφαρμογή της εθελοντικής ή, αν είναι απαραίτητο, υποχρεωτικής διαδικασίας μετατροπής. Τα πιστωτικά ιδρύματα, τα οποία θεωρούνται βιώσιμα με βάση τα σχέδια αναδιάρθρωσής τους μπορούν, εφόσον τα άλλα μέτρα δεν επαρκούν, να αποταθούν για βοήθεια για ανακεφαλαιοποίηση από το κράτος ή για μεταφορά στοιχείων του ενεργητικού τους σε εταιρεία διαχείρισης.Μέχρι το τέλος Ιουνίου 2013 θα πρέπει να ψηφιστεί νομοθεσία για την ενίσχυση της διακυβέρνησης με απαγόρευση στις εμπορικές τράπεζες να παρέχουν δανεισμό σε ανεξάρτητα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, συμπεριλαμβανομένων συνδεδεμένων μερών τους, καθώς και την απομάκρυνση τυχόν μελών του διοικητικού συμβουλίου για υφιστάμενα χρέη προς τις τράπεζες.
ΠΗΓΗ philenews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου