Απαντώντας σε ερώτηση του πρακτορείου Anadolu, εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ ανέφερε, έμμεσα, ότι η Ουάσιγκτον είχε αποσυρθεί από την υποστήριξη του έργου και είχε αρχίσει να δίνει προτεραιότητα σε έργα που βασίζονται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στην ηλεκτρική ενέργεια, στην ανατολική Μεσόγειο.
Ο εκπρόσωπος εξήγησε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες επικρίνουν νέα έργα που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα σύμφωνα με τις κλιματικές προτεραιότητές τους.
Πρόσθεσε ότι η Ουάσιγκτον έχει αρχίσει να δίνει προτεραιότητα σε έργα που είναι φθηνότερα και ολοκληρώνονται ταχύτερα από το έργο «EastMed», όπως το πρατήριο φυσικού αερίου «Αλεξανδρούπολη» και το έργο του αγωγού μεταξύ Βουλγαρίας και Βόρειας Μακεδονίας.
Στις 3 Ιανουαρίου 2019, η Κυπριακή Δημοκρατία, η Ελλάδα και το Ισραήλ υπέγραψαν στην Αθήνα τη συμφωνία για τον αγωγό EastMed για την προμήθεια φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Τον Ιανουάριο του 2020, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών επέκρινε τη συμφωνία «EastMed» μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, τονίζοντας ότι είναι ένα έργο στη Μεσόγειο που αγνοεί την Τουρκία και την Τουρκική Δημοκρατία της Κύπρου (σημείωση: το Ψευδοκράτος στην Κατεχόμενη Κύπρο), δεν θα είναι επιτυχές.
Το υπουργείο Εξωτερικών είπε τότε ότι η Τουρκία έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στη Μεσόγειο και ότι η τριμερής συμφωνία είναι ένα νέο παράδειγμα αποτυχημένων προσπαθειών αποκλεισμού της Τουρκίας και του Ψευδοκράτους - «Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου».
Το προαναφερθέν έργο στοχεύει στη μεταφορά φυσικού αερίου από την ανατολική Μεσόγειο στην Ελλάδα μέσω Κύπρου και από εκεί στην Ιταλία.
Η τουρκική εφημερίδα Aydınlık, επικαλούμενη ελληνικό δημοσίευμα, ανέφερε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες ενημέρωσαν την Ελλάδα, την Τουρκία και το Ισραήλ ότι δεν θα υποστηρίξουν πολιτικά και οικονομικά το σχέδιο EastMed.
Και το ελληνικό ρεπορτάζ ανέφερε για τον «EastMed»: «Τελείωσε...οι Ηνωμένες Πολιτείες αλλάζουν τα δεδομένα στην ανατολική Μεσόγειο και βάζουν τέλος στο έργο του αγωγού», σημειώνοντας ότι «η τουρκική πολιτική κέρδισε και εμείς περιμένουμε τις συνέπειες του».
Το ελληνικό δημοσίευμα λέει: «Αυτό που προκαλεί έκπληξη δεν είναι η αποτυχία του έργου, το οποίο αντιμετώπισε προβλήματα χρηματοοικονομικής βιωσιμότητας από την αρχή, αλλά πως οι Ηνωμένες Πολιτείες αναφέρουν ότι, σε αντίθεση με οικονομικούς και εμπορικούς παράγοντες, το έργο του αγωγού είναι πηγή έντασης στην Ανατολική Μεσόγειο, υιοθετώντας την τουρκική θέση, και έτσι υιοθετώντας το τουρκικό επιχείρημα και συνέτριψε την ελληνική θέση».
Και συνέχισε: «Το εθνικό αφήγημα της Αθήνας, το οποίο περιελάμβανε ένα σχέδιο αύξησης της γεωπολιτικής επιρροής της χώρας, να γίνει ενεργειακό κέντρο και η ιστορική συμμαχία με το Ισραήλ και την Αίγυπτο που περιθωριοποίησε την Τουρκία και πέτυχε άλλους στόχους, έχει καταρρεύσει πλήρως», όπως σημειώνει η τουρκική ιστοσελίδα «Arabi 21».
Σημειώνεται ακόμη: «Το ίδιο ισχύει και για τον νόμο Μανιάτη, ο οποίος ορίζει τα εξωτερικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Και οι δύο στόχοι κατέρρευσαν. Η Τουρκία έσπασε τον νόμο Μανιάτη με το δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και ενίσχυσε την υπεροχή της έναντι των ελληνικών θέσεων με τη Συμφωνία Τουρκίας-Λιβύης και τώρα η θέση της Ουάσιγκτον ήρθε να της δώσει τη χαριστική βολή».
Μάλιστα προσθέτει: «η ελληνική εξωτερική πολιτική βασίστηκε στο διεθνές δίκαιο και κυρίως σε σχέδια τριμερούς συνεργασίας με Κύπρο, Αίγυπτο και Ισραήλ και στη συνέχεια με τα ΗΑΕ για να αποδειχθεί ότι η συγκρότηση ενός άξονα ενισχύει την εξωτερική της πολιτική και απομονώνει την Τουρκία, αλλά αυτό που συνέβη είναι ότι αυτό τώρα διαλύεται, και ως εκ τούτου είναι απαραίτητο για την Αθήνα να αναδιαρθρώσει την πολιτική της στην ανατολική Μεσόγειο εάν θέλει να διατηρήσει τις συμμαχίες της».
Το κείμενο που επικαλείται ελληνική πηγή αναφέρει:
«Από εδώ συμπεραίνουμε ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει φτάσει σε αδιέξοδο. (Ο Πρωθυπουργός) Κυριάκος Μητσοτάκης δεν θέλει να κάνει διάλογο με την Τουρκία, γιατί η ακροδεξιά τον εμποδίζει και δεν έχει διαπραγματευτεί με τις Ηνωμένες Πολιτείες και εγκατέλειψε τη βαλκανική πολιτική και ότι οι σχέσεις με τη Ρωσία είναι ψυχρές και η κατάσταση ξεφεύγει από τα πόδια του».
Και θεώρησε ότι η ευρωπαϊκή θέση τώρα είναι πολύ σημαντική και αν η Ευρωπαϊκή Ένωση ακολουθήσει την ίδια αμερικανική θέση, η Ελλάδα θα εκτεθεί σοβαρά στην «αποφασιστική πολιτική που ακολουθεί η Τουρκία», σημειώνοντας ότι η θαλάσσια συμφωνία Τουρκίας-Λιβύης παραμένει ισχυρή και ακλόνητος.
Επεσήμανε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες, μέσω της Γερμανίας, εργάστηκαν για να αποτρέψουν την επιβολή κυρώσεων στην Τουρκία λόγω της ανατολικής Μεσογείου, προσθέτοντας ότι «αυτό που θα κάνει η ελληνική κυβέρνηση είναι ένα μυστήριο που δεν έχει ακόμη επιλυθεί. Η Ουάσιγκτον έκανε ένα δώρο στον Ερντογάν γιατί αυτό μετατρέπεται σε τουρκική νίκη και ήττα για την Ελλάδα και η θέση του Ισραήλ είναι ασαφής».
Εξάλλου, η (τουρκική) εφημερίδα «Aydınlık», ανέφερε ότι οι αρχικές εκθέσεις σκοπιμότητας για τον αγωγό της Ανατολικής Μεσογείου έδειξαν ότι το έργο είναι παράλογο και σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η γραμμή, που έχει μήκος περίπου δύο χιλιάδες χιλιόμετρα, κατεβαίνει σε βάθος 3,3 χιλιόμετρα στη θάλασσα σε ορισμένα σημεία, και το κόστος του έργου υπολογίζεται στα «7 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ», οι ειδικοί εκτιμούν ότι θα μπορούσε να φτάσει τα 15 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η τουρκική εφημερίδα πρόσθεσε ότι η κατασκευή του αγωγού της ανατολικής Μεσογείου, που είναι γνωστό ότι κοστίζει 5-6 φορές το κόστος του τουρκοκυπριακού αγωγού, ήταν ο μόνος στόχος της να περιθωριοποιήσει την Τουρκία.
Επισήμανε ότι η μη παράκαμψη της Τουρκίας σημαίνει μείωση του μήκους της υποθαλάσσιας γραμμής στα 500 km κατά τη μεταφορά φυσικού αερίου απευθείας στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας και έως τα 200 km κατά τη μεταφορά του από τη Βόρεια Κύπρο, γεγονός που μειώνει το κόστος του έργου από 15 δισ. δολάρια σε περίπου 2-2,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η τουρκική εφημερίδα ανέφερε ότι το έργο «EastMed» έχει προγραμματιστεί να μεταφέρει 9 έως 12 εκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από το Ισραήλ στο κυπριακό λιμάνι Βασιλικού και από εκεί στην Κρήτη και την Ελλάδα.
Πρόσθεσε ότι το έργο, το οποίο υποστηρίζει ότι καλύπτει το 10 τοις εκατό των αναγκών φυσικού αερίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν θα φτάσει ποτέ αυτό το ποσοστό, επειδή οι ανάγκες της Ευρώπης, που καταναλώνει 560 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, αναμένεται να αυξήσουν αυτό το ποσοστό κατά 40 τοις εκατό το 2040.
Εξήγησε ότι δεν υπάρχει τέτοια ποσότητα φυσικού αερίου στα κοιτάσματα Λεβιάθαν και Ταμάρ στο Ισραήλ και στο κοίτασμα Αφροδίτης στη νότια Κύπρο.
Επισήμανε ότι η διαδρομή από την οποία προβλέπεται να διέλθει ο αγωγός της Ανατολικής Μεσογείου βρίσκεται εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας και ως εκ τούτου ένα έργο που παραβιάζει τα δικαιώματα της Τουρκικής Κύπρου και τη θαλάσσια δικαιοδοσία της Τουρκίας χρειάζεται πρώτα την έγκρισή τους.
Τόνισε ότι η Άγκυρα, η οποία κάλεσε το Ισραήλ να σκεφτεί για άλλη μια φορά το έργο της ανατολικής Μεσογείου, επιβεβαίωσε ότι δεν θα επιτρέψει τον αγωγό αυτόν να διασχίσει την τουρκική υφαλοκρηπίδα χωρίς άδεια.
Turkpress.co
© Βαλκανικό Περισκόπιο -Γιῶργος Ἐχέδωρος
ΠΗΓΗ echedoros-a
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου