Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Στο περίπτερο της EODH κατά την DEFEA 2023, βρισκόταν όπως είχε ανακοινωθεί ο πρόσφατης σχεδιάσεως Τηλεχειριζόμενος Σταθμός Οπλισμού (RWS) τύπου NIMROD 300 της σλοβένικης εταιρείας Valhalla.
Σε συνεργασία με την γερμανική Rheinmetall και την ελληνική EODH, ο NIMROD 300 προσφέρεται ως λύση χαμηλού κόστους και υψηλών επιδόσεων για την αναβάθμιση Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μεταφοράς Προσωπικού, που σήμερα περιορίζονται από πλευράς οπλισμού σε τυπικό βαρύ πολυβόλο 12,7 mm.
Ο συγκεκριμένος RWS προτείνεται ως μέρος της συνολικής προτάσεως αναβαθμίσεως του ΤΟΜΠ ΛΕΩΝΙΔΑΣ που έχει παρουσιάσει η EODH, με κύρια ζητούμενα την ενίσχυση στους τομείς της ισχύος πυρός, της προστασίας και της κινητικότητος – υποστηρίξεως.
Από πλευράς οπλισμού, ο NIMROD 300/1 φέρει το πυροβόλο Oerlikon KCE των 30 mm x 173 με 180 βλήματα (συνολικό βάρος 850 κιλά) και προσαρμοσμένους δύο αντιαεροπορικούς πυραύλους κατηγορίας SHORADS. Για την αξιοποίηση των τελευταίων, ενσωματώνεται σύστημα ραντάρ τεχνολογίας AESA, σε συνδυασμό με προηγμένο ηλεκτροπτικό σκοπευτικό και αισθητήρα συλλογής μετεωρολογικών δεδομένων.
Ο NIMROD 300/2 που εκτέθηκε στην DEFEA 2023, φέρει το πυροβόλο MK44 της ATK, ιδίου διαμετρήματος και με ίδιο απόθεμα πυρομαχικών έτοιμων προς χρήση, με διπλή τροφοδοσία, για το ίδιο συνολικό βάρος. Πλευρικώς μπορεί να προσαρμοστεί εκτοξευτής (μονός ή δίδυμος) είτε αντιαρματικού πυραύλου, είτε περιφερόμενου πυρομαχικού. Ο σταθμός ενσωματώνει ανεξάρτητο σταθεροποιημένο ηλεκτροπτικό σύστημα σκοπεύσεως, πρόνοια διπλού ηλεκτροπτικού σκοπευτικού και αισθητήρα μετεωρολογικών δεδομένων.
Με το πυροβόλο 30 mm το ΤΟΜΠ αποκτά ικανότητα εμπλοκής στόχων σε αποστάσεις της τάξεως μέχρι 2.500 μέτρων. Με την προσθήκη όμως αντιαρματικών πυραύλων η περιφερομένων πυρομαχικών, η εμβέλεια εμπλοκής τεθωρακισμένων αυξάνεται στα όρια βελημενούς του επιλεγέντος όπλου.
Ο NIMROD 300 είναι θωρακισμένος κατά πρότυπα STANAG 4569 Level 2.
Στην περίπτωση του ΛΕΩΝΙΔΑΣ 300, όπως αποκαλείται η βελτιωμένη έκδοση του 4K7FA (σε ελληνική υπηρεσία ΛΕΩΝΙΔΑΣ Ι/ΙΙ) που προτείνει η EODH, η θωράκιση αναβαθμίζεται με πρόσθετες πλάκες νέας γενιάς στο πρόσθιο και τα πλευρικά τμήματα. Πλευρικώς, προστίθενται “ποδιές” για την προστασία του κατώτερου μέρους του σκάφους και των τροχών, συν την ερπύστρια. Στο πρόσθιο τμήμα, εξασφαλίζεται προστασία κατά STANAG 4569 Level 5, επαρκή για αντιμετώπιση διατρητικών (APDS-T) βλημάτων πυροβόλου 25 mm x 137. Συνολικώς, το ΤΟΜΠ προστατεύεται έναντι θραυσμάτων βλημάτων πυροβολικού 155 mm (FSP 20 mm) από απόσταση 25 μέτρων.
Για την υπέρβαση των προβλημάτων υποστηρίξεως του υφισταμένου κινητήρα αλλά και την βελτίωση της κινητικότητος του οχήματος, προτείνεται η εγκατάσταση νέου πετρελαιοκινητήρα CAT C7.2 με νέο κιβώτιο ταχυτήτων και σύστημα μετάδοσης κίνησης. Στις αλλαγές περιλαμβάνεται εγκατάσταση συστήματος διαχειρίσεως συσσωρευτών, αποτελεσματικότερος φωτισμός LED, αναβάθμιση ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών κυκλωμάτων, εγκατάσταση ψηφιακού πίνακα ελέγχου, βελτιωμένη θέση οδηγού, εγκατάσταση οθόνης LCD στην οποία μπορεί να εμφανίζεται εικόνα από πρόσθια και οπίσθια κάμερα, προς διευκόλυνση του οδηγού στην εκτέλεση ελιγμών κ.λπ.
Υπήρχε όμως και ένα ακόμη πολύ ενδιαφέρον σύστημα δίπλα στον NIMROD 300, που περνούσε εν πολλοίς απαρατήρητο. Επρόκειτο για το σύστημα αντιμετωπίσεως drone (C-UAS) νεοφυούς ισραηλινής εταιρείας με την οποία συνεργάζεται η EODH. Η λειτουργία του συστήματος είναι πατενταρισμένη και υπόσχεται παρεμβολή (spooffing) του σήματος ελέγχου των drone ή άλλων τηλεχειριζόμενων συστημάτων σε ακτίνα 2 χλμ. Το σύστημα εγκαθίσταται σε άρματα και τεθωρακισμένα οχήματα, όσο και πλοία.
Με τα ανωτέρω, το ΛΕΩΝΙΔΑΣ 300 αντιπροσωπεύει ουσιαστικώς ΤΟΜΠ με ισχύ πυρός ΤΟΜΑ, που μπορεί τεχνολογικώς να σταθεί στο πεδίο της μάχης αλλά και (εξίσου σημαντικό) να υποστηριχθεί εφοδιαστικά για δεκαετίες. Η EODH υποστηρίζει ότι το κόστος του συνολικού πακέτου αναβαθμίσεως είναι απολύτως ανταγωνιστικό και προσιτό, συνιστώντας λύση για την διατήρηση σε υπηρεσία των εκατοντάδων ΛΕΩΝΙΔΑΣ Ι/ΙΙ που διαθέτουν Ελληνικός Στρατός και Εθνική Φρουρά της Κύπρου, η αντικατάσταση των οποίων με ικανότερο όχημα, θα απαιτούσε πολύ μεγαλύτερη δαπάνη.
ΠΗΓΗ https://doureios.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου