Κόλαφο για το ασυνάρτητο και αναποτελεσματικό φορολογικό σύστημα της
χώρας μας, μέσα στο οποίο οι πολίτες καλούνται να ανταπεξέλθουν σε
πιέσεις και δυσβάσταχτα φορολογικά βάρη, αποτελεί η έκθεση του κλιμακίου
Τεχνικής Βοήθειας του ΔΝΤ προς το υπουργείο Οικονομικών.
Η έκθεση που παραδόθηκε στο υπουργείο με ημερομηνία 30 Ιανουαρίου δεν είναι δεσμευτική για την κυβέρνηση, καθώς περιλαμβάνει επισημάνσεις και συμβουλές για βελτίωση της κατάστασης. Είναι αποκαλυπτική όμως για την παθογένεια της ελληνικής φορολογικής διοίκησης. Εμμέσως πάντως «βάζει φρένο» και στα σχέδια για νέες ρυθμίσεις χρεών.
«Σοκ» φαίνεται να προκαλεί στους ειδικούς του ΔΝΤ το σύστημα επιστροφής ΦΠΑ στις επιχειρήσεις. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, οι αιτήσεις επιστροφής ΦΠΑ παραγράφονται έπειτα από 3,5 χρόνια. Μετά την παρέλευση του χρονικού αυτού διαστήματος, είτε απαιτείται πλήρης φορολογικός έλεγχος του φορολογούμενου είτε ο φορολογούμενος πρέπει να προσφύγει στα δικαστήρια για να πληρωθεί. Αντί όμως να «τιμωρείται» ο φορολογούμενος, λένε τα στελέχη του ΔΝΤ, θα έπρεπε να τιμωρείται το δημόσιο (!) το οποίο είναι αυτό το οποίο δεν επέστρεψε εγκαίρως τον οφειλόμενο ΦΠΑ.
Οι ξένοι ειδικοί αμφισβητούν και τις προθέσεις της κυβέρνησης να σταματήσει ο ασφυκτικός εναγκαλισμός της πολιτικής με τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό! Παρότι έπειτα από πιέσεις της Τρόικα τοποθετήθηκε «ανεξάρτητος» Γενικός Γραμματέας Εσόδων, η έκθεση τονίζει πως απαιτείται ρητή δήλωση της κυβέρνησης με την οποία θα καθίσταται απολύτως σαφής η πρόθεσή της να εξασφαλίσει την αναγκαία αυτονομία της φορολογικής διοίκησης (δημόσια έσοδα, εφορίες κλπ) αλλά και τη βούλησή της να καταργήσει τις σημερινές διοικητικές ρυθμίσεις.
Το ΔΝΤ ζητά να αναμορφωθεί εκ βάθρων η υφιστάμενη διοίκηση, επειδή χαρακτηρίζεται από τυπολατρεία, περιττή γραφειοκρατία, αναποτελεσματικότητα, πολιτικές παρεμβάσεις και διαφθορά, ώστε να εξελιχθεί σε μια σύγχρονη δομή η οποία εξασφαλίζει επαρκή έσοδα στο κράτος και ταυτόχρονα θα διασφαλίζει δίκαιη και ισότιμη μεταχείριση σε όλους τους φορολογούμενους. Η νέα υπηρεσία θα πρέπει να εδράζεται στις αρχές της λογοδοσίας και της διαφάνειας
Τονίζουν πάντως πως πρέπει η εφορία να κυνηγήσει τους μεγαλοκαρχαρίες και όχι τη «μαρίδα»: συστήνουν να μετατοπιστεί επειγόντως το βάρος στη διαχείριση των μεγαλύτερων σε ύψος εισπράξιμων οφειλών.
Ζητούν επίσης η κυβέρνηση να μην εισαγάγει καμία νέα «έκτακτη» ρύθμιση προκειμένου να εισπράξει ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές ή ασφαλιστικές εισφορές ούτε θα παρατείνει τις υφιστάμενες ρυθμίσεις ή περαιώσεις –τουλάχιστον κατά τα έτη που καλύπτονται από το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής.
Θεωρεί όμως απαράδεκτους τους μισθούς των ελεγκτών που καλούνται να μαζέψουν έσοδα. Επισημαίνεται ότι ο μέσος μηνιαίος μισθός για νεοεισερχόμενο ελεγκτή είναι κάτω από 700 ευρώ, ποσό αντίστοιχο με τον μισθό κάθε άλλου νεοεισερχόμενου πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στο ΥπΟικ και μόλις 20% πάνω από τον κατώτατο μισθό στην Ελλάδα! Αντιθέτως στις άλλες χώρες του ΟΟΣΑ ο κατώτατος μισθός ενός ελεγκτή ανέρχεται περίπου σε 134% (!) του κατά κεφαλήν ΑΕΠ ενώ στην Ελλάδα κινείται σε χαμηλότερα και από 50% του κατά κεφαλήν ΑΕΠ.
Στην έκθεση τονίζεται πως το Ενιαίο Μισθολόγιο και η κατάργηση των επιδομάτων απόδοσης για τους δημοσίους υπαλλήλους, εμποδίζουν την διαφοροποίηση της αμοιβής βάσει προσόντων και πείρας, ενώ θα έπρεπε η αμοιβή των ελεγκτών διαμορφώνεται σε διαφορετικά επίπεδα και να φθάνει σε ποσοστό 340% του κατά κεφαλήν ΑΕΠ για τους ελεγκτές στο ανώτατο επίπεδο, όπως ισχύει σε άλλες χώρες του ΟΟΣΑ.
Το ΔΝΤ επιμένει στην ανάγκη για πρόσληψη ελεγκτών από την ελεύθερη αγορά και την θέτει ως πρώτη προτεραιότητα στο πλαίσιο του γενικότερου προγράμματος προσλήψεων της κυβέρνησης για τον δημόσιο τομέα. Ο κανόνας 1 προς 5 δεν πρέπει να αποτελέσει εμπόδιο στην ανανέωση του πληθυσμού των ελεγκτών.
Ως αποτέλεσμα όλων αυτών, οι συντάκτες της έκθεσης τονίζουν πως:
-Πολλοί στόχοι του 2012 δεν επετεύχθησαν και χρειάζεται εντατικότερη προετοιμασία για να επιτευχθούν το 2013.
-Οι τακτικοί έλεγχοι που ολοκληρώθηκαν καλύπτουν μόλις το 25% του στόχου.
-Μόνον το 38% των στοχευμένων ελέγχων ολοκληρώθηκαν κατά τη διάρκεια του 2012. Παρατηρείται μία κορύφωση με 131 ελέγχους τον Ιούνιο του 2012 – ο μόνος μήνας στον οποίο η απόδοση ξεπέρασε τις 100 υποθέσεις. Προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι για το 2013 θα χρειαστεί να ολοκληρώνονται περισσότεροι από 200 έλεγχοι κάθε μήνα. Οι αρχές έδωσαν αντιφατικές εκτιμήσεις ως προς τη μέση διάρκεια των ελέγχων επιχειρήσεων και επιτηδευματιών (από 14 ως 30 ημέρες εργασίας), οι οποίες δεν είναι δυνατόν να επαληθευτούν εφ’ όσον δεν υπάρχει σύστημα παρακολούθησης.
ΠΗΓΗ protothema
Η έκθεση που παραδόθηκε στο υπουργείο με ημερομηνία 30 Ιανουαρίου δεν είναι δεσμευτική για την κυβέρνηση, καθώς περιλαμβάνει επισημάνσεις και συμβουλές για βελτίωση της κατάστασης. Είναι αποκαλυπτική όμως για την παθογένεια της ελληνικής φορολογικής διοίκησης. Εμμέσως πάντως «βάζει φρένο» και στα σχέδια για νέες ρυθμίσεις χρεών.
Ποινές στο Κράτος!
«Σοκ» φαίνεται να προκαλεί στους ειδικούς του ΔΝΤ το σύστημα επιστροφής ΦΠΑ στις επιχειρήσεις. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, οι αιτήσεις επιστροφής ΦΠΑ παραγράφονται έπειτα από 3,5 χρόνια. Μετά την παρέλευση του χρονικού αυτού διαστήματος, είτε απαιτείται πλήρης φορολογικός έλεγχος του φορολογούμενου είτε ο φορολογούμενος πρέπει να προσφύγει στα δικαστήρια για να πληρωθεί. Αντί όμως να «τιμωρείται» ο φορολογούμενος, λένε τα στελέχη του ΔΝΤ, θα έπρεπε να τιμωρείται το δημόσιο (!) το οποίο είναι αυτό το οποίο δεν επέστρεψε εγκαίρως τον οφειλόμενο ΦΠΑ.
Οι ξένοι ειδικοί αμφισβητούν και τις προθέσεις της κυβέρνησης να σταματήσει ο ασφυκτικός εναγκαλισμός της πολιτικής με τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό! Παρότι έπειτα από πιέσεις της Τρόικα τοποθετήθηκε «ανεξάρτητος» Γενικός Γραμματέας Εσόδων, η έκθεση τονίζει πως απαιτείται ρητή δήλωση της κυβέρνησης με την οποία θα καθίσταται απολύτως σαφής η πρόθεσή της να εξασφαλίσει την αναγκαία αυτονομία της φορολογικής διοίκησης (δημόσια έσοδα, εφορίες κλπ) αλλά και τη βούλησή της να καταργήσει τις σημερινές διοικητικές ρυθμίσεις.
Το ΔΝΤ ζητά να αναμορφωθεί εκ βάθρων η υφιστάμενη διοίκηση, επειδή χαρακτηρίζεται από τυπολατρεία, περιττή γραφειοκρατία, αναποτελεσματικότητα, πολιτικές παρεμβάσεις και διαφθορά, ώστε να εξελιχθεί σε μια σύγχρονη δομή η οποία εξασφαλίζει επαρκή έσοδα στο κράτος και ταυτόχρονα θα διασφαλίζει δίκαιη και ισότιμη μεταχείριση σε όλους τους φορολογούμενους. Η νέα υπηρεσία θα πρέπει να εδράζεται στις αρχές της λογοδοσίας και της διαφάνειας
«Θολούρα» στους φόρους
Οι εμπειρογνώμονες του ΔΝΤ επικρίνουν τις ελληνικές κυβερνήσεις επειδή οι μεταρρυθμίσεις στη φορολογική διοίκηση επιβάλλονται αποσπασματικά. Το περιβάλλον των μεταρρυθμίσεων είναι συγκεχυμένο, καθώς αλλού συντελείται πρόοδος αλλά αλλού πισωγύρισμα. Απουσιάζει επίσης μια καθαρή αντίληψη για τον αντίκτυπο των αλλαγών που επιβάλλονται.Τονίζουν πάντως πως πρέπει η εφορία να κυνηγήσει τους μεγαλοκαρχαρίες και όχι τη «μαρίδα»: συστήνουν να μετατοπιστεί επειγόντως το βάρος στη διαχείριση των μεγαλύτερων σε ύψος εισπράξιμων οφειλών.
Ζητούν επίσης η κυβέρνηση να μην εισαγάγει καμία νέα «έκτακτη» ρύθμιση προκειμένου να εισπράξει ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές ή ασφαλιστικές εισφορές ούτε θα παρατείνει τις υφιστάμενες ρυθμίσεις ή περαιώσεις –τουλάχιστον κατά τα έτη που καλύπτονται από το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής.
Προσλήψεις εφοριακών και εταιριών με καλούς μισθούς!
Ειδική αναφορά γίνεται στο επίπεδο των στελεχών των εφοριών, τελωνείων κλπ της χώρας: πάνω από τους μισούς υπαλλήλους έχουν συμπληρώσει τα 50, ενώ 26% έχουν ήδη «πατήσει» τα 55. Οι δεξιότητες των νέων ελεγκτών είναι ανεπαρκείς, ενώ ορισμένοι ιδιαίτερα νευραλγικοί τομείς παραμένουν υποστελεχωμένοι. Την περίοδο 2013-14 θα χρειαστούν επιπλέον 500 εξωτερικά προσλαμβανόμενοι ελεγκτές ετησίως —μάλιστα "ευκταίο" θα ήταν πολλοί από αυτούς να διαθέτουν πτυχίο νομικής.Θεωρεί όμως απαράδεκτους τους μισθούς των ελεγκτών που καλούνται να μαζέψουν έσοδα. Επισημαίνεται ότι ο μέσος μηνιαίος μισθός για νεοεισερχόμενο ελεγκτή είναι κάτω από 700 ευρώ, ποσό αντίστοιχο με τον μισθό κάθε άλλου νεοεισερχόμενου πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στο ΥπΟικ και μόλις 20% πάνω από τον κατώτατο μισθό στην Ελλάδα! Αντιθέτως στις άλλες χώρες του ΟΟΣΑ ο κατώτατος μισθός ενός ελεγκτή ανέρχεται περίπου σε 134% (!) του κατά κεφαλήν ΑΕΠ ενώ στην Ελλάδα κινείται σε χαμηλότερα και από 50% του κατά κεφαλήν ΑΕΠ.
Στην έκθεση τονίζεται πως το Ενιαίο Μισθολόγιο και η κατάργηση των επιδομάτων απόδοσης για τους δημοσίους υπαλλήλους, εμποδίζουν την διαφοροποίηση της αμοιβής βάσει προσόντων και πείρας, ενώ θα έπρεπε η αμοιβή των ελεγκτών διαμορφώνεται σε διαφορετικά επίπεδα και να φθάνει σε ποσοστό 340% του κατά κεφαλήν ΑΕΠ για τους ελεγκτές στο ανώτατο επίπεδο, όπως ισχύει σε άλλες χώρες του ΟΟΣΑ.
Το ΔΝΤ επιμένει στην ανάγκη για πρόσληψη ελεγκτών από την ελεύθερη αγορά και την θέτει ως πρώτη προτεραιότητα στο πλαίσιο του γενικότερου προγράμματος προσλήψεων της κυβέρνησης για τον δημόσιο τομέα. Ο κανόνας 1 προς 5 δεν πρέπει να αποτελέσει εμπόδιο στην ανανέωση του πληθυσμού των ελεγκτών.
Ως αποτέλεσμα όλων αυτών, οι συντάκτες της έκθεσης τονίζουν πως:
-Πολλοί στόχοι του 2012 δεν επετεύχθησαν και χρειάζεται εντατικότερη προετοιμασία για να επιτευχθούν το 2013.
-Οι τακτικοί έλεγχοι που ολοκληρώθηκαν καλύπτουν μόλις το 25% του στόχου.
-Μόνον το 38% των στοχευμένων ελέγχων ολοκληρώθηκαν κατά τη διάρκεια του 2012. Παρατηρείται μία κορύφωση με 131 ελέγχους τον Ιούνιο του 2012 – ο μόνος μήνας στον οποίο η απόδοση ξεπέρασε τις 100 υποθέσεις. Προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι για το 2013 θα χρειαστεί να ολοκληρώνονται περισσότεροι από 200 έλεγχοι κάθε μήνα. Οι αρχές έδωσαν αντιφατικές εκτιμήσεις ως προς τη μέση διάρκεια των ελέγχων επιχειρήσεων και επιτηδευματιών (από 14 ως 30 ημέρες εργασίας), οι οποίες δεν είναι δυνατόν να επαληθευτούν εφ’ όσον δεν υπάρχει σύστημα παρακολούθησης.
ΠΗΓΗ protothema
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου