Δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη σε ποιον ανήκε το λιλιπούτειο αεροπλανάκι που θυμίζει χαρταετό -Ποιος άνοιξε την πύλη του αεροδρομίου για να μπουν οι τρεις φίλοι - «Νεκρό» επί σχεδόν 25 χρόνια το αεροδρόμιο στο Πυρί, παρά τις κατά καιρούς προσπάθειες προσώπων και φορέων της Λακωνίας να αξιοποιηθεί.
Ένα «αόρατο» αεροπλάνο που έμοιαζε με παιχνίδι, σε ένα αεροδρόμιο «φάντασμα» στοιχειωμένο εδώ και πολλά χρόνια. Αυτή είναι με λίγα λόγια η εικόνα που συνθέτει το θρίλερ με το χαμό δύο ανθρώπων χθες, Σάββατο, στο δημοτικό αεροδρόμιο Λευκοχώματος στο Πυρί της Σπάρτης. Του 52χρονου χειριστή Δημήτρη Χελά από την Αθήνα και του 35χρονου συγκυβερνήτη και πρώην προέδρου της Αερολέσχης Καλαμάτας Παναγιώτη Χρονόπουλου από το Πεταλίδι Μεσσηνίας, που εργαζόταν ως μηχανικός αεροσκαφών.
Στο ραντεβού με το θάνατο, πήγαν μαζί με έναν φίλο τους που έμελλε να είναι και ο βασικός αυτόπτης μάρτυρας του δυστυχήματος. Ξεκίνησαν όλοι μαζί με Ι.Χ. αυτοκίνητο από το Πεταλίδι, με σκοπό να πετάξουν όλοι με διαδοχικά με το διθέσιο AventuraUltralight. Πρώτοι, θα έμπαιναν στο αμφίβιο αεροσκάφος οι δυο έμπειροι πιλότοι, που είχαν πολλές ώρες πτήσεις.
Ήταν γραφτό τους…
Η εκδοχή ότι το τραγικό δυστύχημα οφείλεται σε λάθος χειρισμό, φαίνεται να επιβεβαιώνεται από τις έρευνες. Όπως είχε γράψει πρώτο το protothema.gr, κατά την απογείωση ο πιλότος μπέρδεψε τον μοχλό που κλείνουν οι ρόδες με τον μοχλό που ανοίγει το αλεξίπτωτο:
«Δυστυχώς οι πιλότοι έκαναν κακό χειρισμό. Αντί να τραβήξουν τον μοχλό α', σήκωσαν τον μοχλό β' με αποτέλεσμα να εκτοξευτεί το αλεξίπτωτο του αεροπλάνου και να πέσει με τη μύτη στο έδαφος», επιβεβαίωσε ο υπεύθυνος του αεροδρομίου Σπάρτης και αντιπρόεδρος στην επιτροπή διαχείρισης Αντώνης Φελούρης.
Ο αυτόπτης της τραγωδίας, ήταν αυτός που κάλεσε βοήθεια μετά την πτώση. Η κινητοποίηση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Σπάρτης ήταν άμεση. Πέντε οχήματα έφτασαν στο συμβάν με 14 πυροσβέστες οι οποίοι απεγκλώβισαν τους πιλότους και τους παρέδωσαν σε δύο ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ. Είχαν ακόμη σφυγμό, όταν ανασύρθηκαν…
Από το πουθενά στο θάνατο
Όλα δείχνουν ότι οι τρεις φίλοι σκόπευαν να κάνουν δοκιμές πριν το
αγοράσουν. Ίσως γι’ αυτό οι αδικοχαμένοι χειριστές δεν είχαν δηλώσει
σχέδιο πτήσης, κάτι που οφείλουν όλα τα αεροσκάφη ανεξαρτήτως μεγέθους.
Ειδικά για τη συγκεκριμένη περιοχή, όλα τα στοιχεία έπρεπε να είχαν
δοθεί στο αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων, στο οποίο υποβάλλουν σχέδιο
πτήσης τα σκάφη που κινούνται από και προς τουςκοντινούς αερολιμένες στα
Κύθηρα και την Καλαμάτα.
Δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη σε ποιον ανήκε το λιλιπούτειο αεροπλανάκι που θυμίζει χαρταετό. Ο κωδικός Ι-Α651 ανήκει σε ιταλικό νηολόγιο, αλλά παραμένει άγνωστο αν ο ιδιοκτήτης ήταν Έλληνας και ποιος ήταν αυτός. Μια πληροφορία που λέει ότι ανήκε σε κάτοικο της Λακωνίας, δεν έχει επιβεβαιωθεί. Άγνωστο παραμένει και ποιος άνοιξε την πύλη του αεροδρομίου για να μπουν οι τρεις φίλοι. Ίσως, όμως, ήταν ο ιδιοκτήτης που είχε καλέσει τον Χρονόπουλο να εξετάσει το αμφίβιο επειδή είχε παρουσιάσει βλάβη
Επίσης δεν έχει διασταυρωθεί αν το αεροπλάνο ήταν σταθμευμένο στο αεροδρόμιο αρκετά χρόνια, όπως αναφέρει μια πληροφορία, ή αν έφτασε εκεί από κάποιο άλλο σημείο, χωρίς και πάλι να έχει υποβληθεί το απαραίτητο σχέδιο πτήσης.
Το αμφίβιο των 150 κιλών
Όσοι γνωρίζουν από αεροσκάφη «τσέπης» αυτού του τύπου, λένε ότι το
Aventura Ultralight είναι… συναρμολογούμενο! Μπορεί, δηλαδή, να
μεταφερθεί σε κομμάτια μέσα σε ένα τρέιλερ και να συναρμολογηθεί ξανά
στο σημείο απογείωσης. Όλο το μήκος του είναι 7,5 μέτρα και το πλάτος
στα φτερά δέκα.
Τα Aventura, είτε μονοθέσια είτε διθέσια- είναι αμφίβια και το κήτος τους αποτελεί τη«γάστρα» προσθαλάσσωσης, που είναι κατασκευασμένη από fiberglass –ή Kevalr, στα πιο σύγχρονα- ενώ τουπόλοιπο αποτελείται απόσωλήνες αλουμινίου βιδωμένους μεταξύ τους και πολυαιθυλένιο. Η μηχανή ισχύος 64 ή και περισσότερων ίππων αποτελεί το μεγαλύτερο απότο βάρος του, που δεν ξεπερνά τα 150 κιλά!
Αεροδρόμιο «φάντασμα» αλλά… αμπέλι ξέφραγο!
«Νεκρό» επί σχεδόν 25 χρόνια είναι το αεροδρόμιο στο Πυρί, παρά τις κατά
καιρούς προσπάθειες προσώπων και φορέων της Λακωνίας να αξιοποιηθεί.
Ανήκει κατά χρήση στην Πολεμική Αεροπορία και κατά κυριότητα στο
Υπουργείο Οικονομικών. Ως το 2008 υπήρχε εκεί κλιμάκιο της 359 MAEΔΥΑπό
το 2009 είχε περάσει στην ιδιοκτησία του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας,
το οποίο όμως δεν έχει εγκαταστήσει άλλα αεροσκάφη, υλικά ή συσκευές,
γι’ αυτόάλλωστε δεν φρουρείται.
Στις 11 Σεπτεμβρίου 2013,το ΓΕΑ το παραχώρησε στο δήμο Σπάρτης, που είχε υποβάλλει αίτηση στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας να το εκμεταλλευτεί. Εδώ και δυο μήνες είχε ξεκινήσει ο έλεγχος από την Υ.Π.Α. για να δοθεί η άδεια, κάτι που είναι εξαιρετικά χρονοβόρο μια και υπάρχουν πολλές παράμετροι που πρέπει να ελεγχθούν. Για το λόγο αυτό, η Υ.Π.Α. δεν έχει καταχωρήσει το αεροδρόμιο Σπάρτης (ΚΑΣΠ) στην κατηγορία των «Δημοτικών Αερολιμένων», στην οποία υπάγονται αυτοί της Κάσου (ΔΑΚΑ), της Λέρου (ΔΑΛΕ), της Σητείας (ΔΑΣΤ) και τουΚαστελλορίζου (ΔΑΖΟ) που λειτουργούν χωρίς προβλήματα.
Αντίθετα, το περιλαμβάνει στην κατά μια βαθμίδα ανώτερη κατηγορία των «Κρατικών Αερολιμένων Εσωτερικών Συγκοινωνιών», στην οποία υπάγονται 26 αεροδρόμια. Από αυτά, πέντε βρίσκονται σε «λειτουργία υπό αναστολή», μεταξύ αυτών και της Σπάρτης όπου συνέβη το τραγικό δυστύχημα. Τα υπόλοιπα μη λειτουργικά είναι του Αγρινίου (ΚΑΑΓ),της Ανδραβίδας (ΚΑΝΔ), του Επιταλίου (ΚΑΕΠ) και του Καστελλίου (ΚΑΤΛ).
Όμως, το γεγονός ότι δεν υπάρχει «ζωή» στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο, δίνει τη δυνατότητα σε ιδιοκτήτες μικρών αεροσκαφών που θέλουν να κάνουν ολιγόλεπτες πτήσεις -αλλά και αυτοκινήτων με… ύποπτες μεταφορές- να «αλωνίζουν» πετώντας σε χαμηλό ύψος χωρίς να υποβάλλουν σχέδια πτήσης και να προσγειώνονται σε αυτό χωρίς να γίνονται αντιληπτοί.
«Κόντρες» με την Καλαμάτα
Οι Λάκωνες υποστηρίζουν ότι η λειτουργία του αεροδρομίου στη Σπάρτη θα
αυξήσει την τουριστική κίνηση στο νομό τους, καθώς επί σχεδόν τρεις
δεκαετίεςδεν είδαν ούτε έναν τουρίστα να φτάνει εκεί μέσω του
αεροδρομίου της Καλαμάτας που έγινε διεθνές από τότε που η χρήση του
παραδόθηκε από το Υ.ΕΘ.Α.!
Το Νοέμβριο του 2012 η βουλευτής Λακωνίας Φεβρωνία Πατριανάκου είχε στείλει επιστολή στον Δήμαρχο Σπάρτης προτείνοντας τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου και του υπουργείου Εθνικής Αμύνης για την παραχώρηση των αναξιοποίητων εγκαταστάσεων του αεροδρομίου, για τη λειτουργία αεραθλητικού κέντρου πολλαπλών δυνατοτήτων, που θα συνεισφέρει δραστικά στη ζητούμενη τόνωση της τουριστικής και εμπορικής κίνησης της ευρύτερης περιοχής.
Ένα μήνα αργότερα, ακολούθησε επιστολή του βουλευτή Λακωνίας Θανάση Δαβάκη στον τότε υπουργό Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη, ζητώντας να αξιοποιηθεί με επενδύσεις χαμηλού κόστους το αεροδρόμιο της Σπάρτης για την αναβάθμισή του σε αεροδρόμιο Γενικής Αεροπορίας και Αεραθλητικού Κέντρου.
Τίποτε, όμως, δεν έγινε… Και οι Λάκωνες κατηγορούν τους Μεσσήνιους ότι μποϊκοτάρουν την επαναλειτουργία του αεροδρομίου της Σπάρτης, επειδή φοβούνται μήπως η μείωση της τουριστικής κίνησης λόγω της ύπαρξης ενός άλλου αεροδρομίου πολύ κοντά αναγκάσει αυτό της Καλαμάτας να επιστρέψει σε αμιγώς στρατιωτική χρήση, γεγονός που θα υποβαθμίσει το τουριστικό ρεύμα προς το νομό Μεσσηνίας και τις προοπτικές μεταφορών από το λιμάνιτης μεσσηνιακής πρωτεύουσας.
ΠΗΓΗ protothema
Ένα «αόρατο» αεροπλάνο που έμοιαζε με παιχνίδι, σε ένα αεροδρόμιο «φάντασμα» στοιχειωμένο εδώ και πολλά χρόνια. Αυτή είναι με λίγα λόγια η εικόνα που συνθέτει το θρίλερ με το χαμό δύο ανθρώπων χθες, Σάββατο, στο δημοτικό αεροδρόμιο Λευκοχώματος στο Πυρί της Σπάρτης. Του 52χρονου χειριστή Δημήτρη Χελά από την Αθήνα και του 35χρονου συγκυβερνήτη και πρώην προέδρου της Αερολέσχης Καλαμάτας Παναγιώτη Χρονόπουλου από το Πεταλίδι Μεσσηνίας, που εργαζόταν ως μηχανικός αεροσκαφών.
Στο ραντεβού με το θάνατο, πήγαν μαζί με έναν φίλο τους που έμελλε να είναι και ο βασικός αυτόπτης μάρτυρας του δυστυχήματος. Ξεκίνησαν όλοι μαζί με Ι.Χ. αυτοκίνητο από το Πεταλίδι, με σκοπό να πετάξουν όλοι με διαδοχικά με το διθέσιο AventuraUltralight. Πρώτοι, θα έμπαιναν στο αμφίβιο αεροσκάφος οι δυο έμπειροι πιλότοι, που είχαν πολλές ώρες πτήσεις.
Ήταν γραφτό τους…
Η εκδοχή ότι το τραγικό δυστύχημα οφείλεται σε λάθος χειρισμό, φαίνεται να επιβεβαιώνεται από τις έρευνες. Όπως είχε γράψει πρώτο το protothema.gr, κατά την απογείωση ο πιλότος μπέρδεψε τον μοχλό που κλείνουν οι ρόδες με τον μοχλό που ανοίγει το αλεξίπτωτο:
«Δυστυχώς οι πιλότοι έκαναν κακό χειρισμό. Αντί να τραβήξουν τον μοχλό α', σήκωσαν τον μοχλό β' με αποτέλεσμα να εκτοξευτεί το αλεξίπτωτο του αεροπλάνου και να πέσει με τη μύτη στο έδαφος», επιβεβαίωσε ο υπεύθυνος του αεροδρομίου Σπάρτης και αντιπρόεδρος στην επιτροπή διαχείρισης Αντώνης Φελούρης.
Ο αυτόπτης της τραγωδίας, ήταν αυτός που κάλεσε βοήθεια μετά την πτώση. Η κινητοποίηση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Σπάρτης ήταν άμεση. Πέντε οχήματα έφτασαν στο συμβάν με 14 πυροσβέστες οι οποίοι απεγκλώβισαν τους πιλότους και τους παρέδωσαν σε δύο ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ. Είχαν ακόμη σφυγμό, όταν ανασύρθηκαν…
Από το πουθενά στο θάνατο
Όλα δείχνουν ότι οι τρεις φίλοι σκόπευαν να κάνουν δοκιμές πριν το
αγοράσουν. Ίσως γι’ αυτό οι αδικοχαμένοι χειριστές δεν είχαν δηλώσει
σχέδιο πτήσης, κάτι που οφείλουν όλα τα αεροσκάφη ανεξαρτήτως μεγέθους.
Ειδικά για τη συγκεκριμένη περιοχή, όλα τα στοιχεία έπρεπε να είχαν
δοθεί στο αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων, στο οποίο υποβάλλουν σχέδιο
πτήσης τα σκάφη που κινούνται από και προς τουςκοντινούς αερολιμένες στα
Κύθηρα και την Καλαμάτα.Δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη σε ποιον ανήκε το λιλιπούτειο αεροπλανάκι που θυμίζει χαρταετό. Ο κωδικός Ι-Α651 ανήκει σε ιταλικό νηολόγιο, αλλά παραμένει άγνωστο αν ο ιδιοκτήτης ήταν Έλληνας και ποιος ήταν αυτός. Μια πληροφορία που λέει ότι ανήκε σε κάτοικο της Λακωνίας, δεν έχει επιβεβαιωθεί. Άγνωστο παραμένει και ποιος άνοιξε την πύλη του αεροδρομίου για να μπουν οι τρεις φίλοι. Ίσως, όμως, ήταν ο ιδιοκτήτης που είχε καλέσει τον Χρονόπουλο να εξετάσει το αμφίβιο επειδή είχε παρουσιάσει βλάβη
Επίσης δεν έχει διασταυρωθεί αν το αεροπλάνο ήταν σταθμευμένο στο αεροδρόμιο αρκετά χρόνια, όπως αναφέρει μια πληροφορία, ή αν έφτασε εκεί από κάποιο άλλο σημείο, χωρίς και πάλι να έχει υποβληθεί το απαραίτητο σχέδιο πτήσης.
Το αμφίβιο των 150 κιλών
Όσοι γνωρίζουν από αεροσκάφη «τσέπης» αυτού του τύπου, λένε ότι το
Aventura Ultralight είναι… συναρμολογούμενο! Μπορεί, δηλαδή, να
μεταφερθεί σε κομμάτια μέσα σε ένα τρέιλερ και να συναρμολογηθεί ξανά
στο σημείο απογείωσης. Όλο το μήκος του είναι 7,5 μέτρα και το πλάτος
στα φτερά δέκα.Τα Aventura, είτε μονοθέσια είτε διθέσια- είναι αμφίβια και το κήτος τους αποτελεί τη«γάστρα» προσθαλάσσωσης, που είναι κατασκευασμένη από fiberglass –ή Kevalr, στα πιο σύγχρονα- ενώ τουπόλοιπο αποτελείται απόσωλήνες αλουμινίου βιδωμένους μεταξύ τους και πολυαιθυλένιο. Η μηχανή ισχύος 64 ή και περισσότερων ίππων αποτελεί το μεγαλύτερο απότο βάρος του, που δεν ξεπερνά τα 150 κιλά!
Αεροδρόμιο «φάντασμα» αλλά… αμπέλι ξέφραγο!
«Νεκρό» επί σχεδόν 25 χρόνια είναι το αεροδρόμιο στο Πυρί, παρά τις κατά
καιρούς προσπάθειες προσώπων και φορέων της Λακωνίας να αξιοποιηθεί.
Ανήκει κατά χρήση στην Πολεμική Αεροπορία και κατά κυριότητα στο
Υπουργείο Οικονομικών. Ως το 2008 υπήρχε εκεί κλιμάκιο της 359 MAEΔΥΑπό
το 2009 είχε περάσει στην ιδιοκτησία του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας,
το οποίο όμως δεν έχει εγκαταστήσει άλλα αεροσκάφη, υλικά ή συσκευές,
γι’ αυτόάλλωστε δεν φρουρείται.Στις 11 Σεπτεμβρίου 2013,το ΓΕΑ το παραχώρησε στο δήμο Σπάρτης, που είχε υποβάλλει αίτηση στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας να το εκμεταλλευτεί. Εδώ και δυο μήνες είχε ξεκινήσει ο έλεγχος από την Υ.Π.Α. για να δοθεί η άδεια, κάτι που είναι εξαιρετικά χρονοβόρο μια και υπάρχουν πολλές παράμετροι που πρέπει να ελεγχθούν. Για το λόγο αυτό, η Υ.Π.Α. δεν έχει καταχωρήσει το αεροδρόμιο Σπάρτης (ΚΑΣΠ) στην κατηγορία των «Δημοτικών Αερολιμένων», στην οποία υπάγονται αυτοί της Κάσου (ΔΑΚΑ), της Λέρου (ΔΑΛΕ), της Σητείας (ΔΑΣΤ) και τουΚαστελλορίζου (ΔΑΖΟ) που λειτουργούν χωρίς προβλήματα.
Αντίθετα, το περιλαμβάνει στην κατά μια βαθμίδα ανώτερη κατηγορία των «Κρατικών Αερολιμένων Εσωτερικών Συγκοινωνιών», στην οποία υπάγονται 26 αεροδρόμια. Από αυτά, πέντε βρίσκονται σε «λειτουργία υπό αναστολή», μεταξύ αυτών και της Σπάρτης όπου συνέβη το τραγικό δυστύχημα. Τα υπόλοιπα μη λειτουργικά είναι του Αγρινίου (ΚΑΑΓ),της Ανδραβίδας (ΚΑΝΔ), του Επιταλίου (ΚΑΕΠ) και του Καστελλίου (ΚΑΤΛ).
Όμως, το γεγονός ότι δεν υπάρχει «ζωή» στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο, δίνει τη δυνατότητα σε ιδιοκτήτες μικρών αεροσκαφών που θέλουν να κάνουν ολιγόλεπτες πτήσεις -αλλά και αυτοκινήτων με… ύποπτες μεταφορές- να «αλωνίζουν» πετώντας σε χαμηλό ύψος χωρίς να υποβάλλουν σχέδια πτήσης και να προσγειώνονται σε αυτό χωρίς να γίνονται αντιληπτοί.
«Κόντρες» με την Καλαμάτα
Οι Λάκωνες υποστηρίζουν ότι η λειτουργία του αεροδρομίου στη Σπάρτη θα
αυξήσει την τουριστική κίνηση στο νομό τους, καθώς επί σχεδόν τρεις
δεκαετίεςδεν είδαν ούτε έναν τουρίστα να φτάνει εκεί μέσω του
αεροδρομίου της Καλαμάτας που έγινε διεθνές από τότε που η χρήση του
παραδόθηκε από το Υ.ΕΘ.Α.!Το Νοέμβριο του 2012 η βουλευτής Λακωνίας Φεβρωνία Πατριανάκου είχε στείλει επιστολή στον Δήμαρχο Σπάρτης προτείνοντας τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου και του υπουργείου Εθνικής Αμύνης για την παραχώρηση των αναξιοποίητων εγκαταστάσεων του αεροδρομίου, για τη λειτουργία αεραθλητικού κέντρου πολλαπλών δυνατοτήτων, που θα συνεισφέρει δραστικά στη ζητούμενη τόνωση της τουριστικής και εμπορικής κίνησης της ευρύτερης περιοχής.
Ένα μήνα αργότερα, ακολούθησε επιστολή του βουλευτή Λακωνίας Θανάση Δαβάκη στον τότε υπουργό Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη, ζητώντας να αξιοποιηθεί με επενδύσεις χαμηλού κόστους το αεροδρόμιο της Σπάρτης για την αναβάθμισή του σε αεροδρόμιο Γενικής Αεροπορίας και Αεραθλητικού Κέντρου.
Τίποτε, όμως, δεν έγινε… Και οι Λάκωνες κατηγορούν τους Μεσσήνιους ότι μποϊκοτάρουν την επαναλειτουργία του αεροδρομίου της Σπάρτης, επειδή φοβούνται μήπως η μείωση της τουριστικής κίνησης λόγω της ύπαρξης ενός άλλου αεροδρομίου πολύ κοντά αναγκάσει αυτό της Καλαμάτας να επιστρέψει σε αμιγώς στρατιωτική χρήση, γεγονός που θα υποβαθμίσει το τουριστικό ρεύμα προς το νομό Μεσσηνίας και τις προοπτικές μεταφορών από το λιμάνιτης μεσσηνιακής πρωτεύουσας.
ΠΗΓΗ protothema
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου