Λευκωσία: Ο σάλος που προκάλεσε η αναφορά του υπουργού Εξωτερικών, Ιωάννη Κασουλίδη, την Πέμπτη ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, ότι η Κυπριακή Δημοκρατία μπορεί να δεχθεί άνοιγμα του κεφαλαίου 17 για τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την ΕΕ και οι επικρίσεις που δέχθηκε από κόμματα της αντιπολίτευσης, ανάγκασαν σήμερα την κυβέρνηση να προβεί σε διευκρινίσεις προκειμένου να κατευνάσει αντιδράσεις
Σε γραπτή του δήλωση, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Νίκος Χριστοδουλίδης αναφέρει «προς αποκατάσταση της αλήθειας αλλά και για ακριβή παρουσίαση της κατάστασης πραγμάτων σε ό,τι αφορά τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας», πως από το 2005 όταν, με τη σύμφωνη γνώμη της Κυπριακής Δημοκρατίας, άρχισαν οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας, «η στρατηγική που ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις ήταν όπως για σκοπούς αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας της πολιτικής μας, τα ενταξιακά κεφάλαια της Τουρκίας διαχωριστούν σε κεφάλαια που άπτονται εθνικών συμφερόντων και κυπρογενών υποχρεώσεων της Τουρκίας και κεφάλαια τα οποία δεν εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία».
Σημειώνει πως «το 2006, με ομόφωνη απόφαση του, το Συμβούλιο της ΕΕ "πάγωσε" οκτώ κεφάλαια τα οποία σχετίζονται με το Πρόσθετο Πρωτόκολλο, αφού η Τουρκία δεν συμμορφώθηκε με την υποχρέωση της να το εφαρμόσει και έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας».
«Επιπροσθέτως», συνεχίζει ο κ. Χριστοδουλίδης, «βάσει της εθνικής στρατηγικής σε ό,τι αφορά τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας, το 2009 η Κυπριακή Δημοκρατία, με πολιτική δήλωση, πάγωσε μονομερώς έξι κεφάλαια λόγω μηδενικής προόδου της Τουρκίας στην εκπλήρωση των κυπρογενών της υποχρεώσεων».
Ταυτόχρονα υπενθυμίζει ότι «στα έξι αυτά κεφάλαια δεν συμπεριλαμβάνεται το κεφάλαιο 17, το οποίο αφορά την οικονομική και νομισματική πολιτική και το οποίο δεν κρίθηκε ποτέ και από καμία κυβέρνηση ότι άπτεται των κυπρογενών υποχρεώσεων της Τουρκίας. Πρόκειται για κεφάλαιο που "πάγωσε" η Γαλλία το 2007 μαζί με ακόμα τρία κεφάλαια».
«Οι διεργασίες για άνοιγμα του κεφαλαίου 17 άρχισαν από το 2014 εφόσον η γαλλική κυβέρνηση ενημέρωσε την ΕΕ ότι έχει επανεξετάσει την πολιτική απόφαση της για "πάγωμα" του συγκεκριμένου κεφαλαίου», προσθέτει.
Ο κ. Χριστοδουλίδης σημεειώνει ότι «εντούτοις, λόγω των προκλητικών ενεργειών της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ την ίδια περίοδο, η κυβέρνηση -μετά και από συζήτηση του θέματος στο Εθνικό Συμβούλιο- είχε αποφασίσει ότι δεν επρόκειτο να συναινέσει σε άνοιγμα οποιουδήποτε κεφαλαίου -ακόμα και αυτών που δεν πάγωσε μονομερώς- ενόσω βρισκόταν σε ισχύ η τουρκική NAVTEX».
«Στο πλαίσιο αυτό», συνεχίζει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, «οι συζητήσεις στο Συμβούλιο της ΕΕ επανάρχισαν μετά τη λήξη του τουρκικού NAVTEX. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη ένας διάλογος ανάμεσα στα κράτη-μέλη και συζητούνται στο Συμβούλιο τα κριτήρια κλεισίματος του κεφαλαίου, αφού το εν λόγω κεφάλαιο δεν απαιτεί κριτήρια ανοίγματος. Βάσει των Συμπερασμάτων του 2006 του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων τα οποία αναφέρουν ότι κανένα κεφάλαιο δεν μπορεί να κλείσει χωρίς την εφαρμογή του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου και έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας, η Κύπρος έχει συμπεριλάβει στα κριτήρια κλεισίματος του κεφαλαίου 17 το θέμα της πλήρους και χωρίς διακρίσεις εφαρμογής του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου».
«Όπως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει κατ’ επανάληψη δηλώσει, σε ό,τι αφορά στα κεφάλαια που άπτονται των κυπρογενών υποχρεώσεων της Τουρκίας και προκειμένου να υπάρξει πρόοδος στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της χώρας, αυτό που αναμένεται από την Τουρκία είναι να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της, όπως αυτές καταγράφονται στο Διαπραγματευτικό Πλαίσιο και στα κατά καιρούς Συμπεράσματα του Συμβουλίου», καταλήγει ο κ. Χριστοδουλίδης.
ΠΗΓΗ philenews
Σε γραπτή του δήλωση, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Νίκος Χριστοδουλίδης αναφέρει «προς αποκατάσταση της αλήθειας αλλά και για ακριβή παρουσίαση της κατάστασης πραγμάτων σε ό,τι αφορά τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας», πως από το 2005 όταν, με τη σύμφωνη γνώμη της Κυπριακής Δημοκρατίας, άρχισαν οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας, «η στρατηγική που ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις ήταν όπως για σκοπούς αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας της πολιτικής μας, τα ενταξιακά κεφάλαια της Τουρκίας διαχωριστούν σε κεφάλαια που άπτονται εθνικών συμφερόντων και κυπρογενών υποχρεώσεων της Τουρκίας και κεφάλαια τα οποία δεν εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία».
Σημειώνει πως «το 2006, με ομόφωνη απόφαση του, το Συμβούλιο της ΕΕ "πάγωσε" οκτώ κεφάλαια τα οποία σχετίζονται με το Πρόσθετο Πρωτόκολλο, αφού η Τουρκία δεν συμμορφώθηκε με την υποχρέωση της να το εφαρμόσει και έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας».
«Επιπροσθέτως», συνεχίζει ο κ. Χριστοδουλίδης, «βάσει της εθνικής στρατηγικής σε ό,τι αφορά τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας, το 2009 η Κυπριακή Δημοκρατία, με πολιτική δήλωση, πάγωσε μονομερώς έξι κεφάλαια λόγω μηδενικής προόδου της Τουρκίας στην εκπλήρωση των κυπρογενών της υποχρεώσεων».
Ταυτόχρονα υπενθυμίζει ότι «στα έξι αυτά κεφάλαια δεν συμπεριλαμβάνεται το κεφάλαιο 17, το οποίο αφορά την οικονομική και νομισματική πολιτική και το οποίο δεν κρίθηκε ποτέ και από καμία κυβέρνηση ότι άπτεται των κυπρογενών υποχρεώσεων της Τουρκίας. Πρόκειται για κεφάλαιο που "πάγωσε" η Γαλλία το 2007 μαζί με ακόμα τρία κεφάλαια».
«Οι διεργασίες για άνοιγμα του κεφαλαίου 17 άρχισαν από το 2014 εφόσον η γαλλική κυβέρνηση ενημέρωσε την ΕΕ ότι έχει επανεξετάσει την πολιτική απόφαση της για "πάγωμα" του συγκεκριμένου κεφαλαίου», προσθέτει.
Ο κ. Χριστοδουλίδης σημεειώνει ότι «εντούτοις, λόγω των προκλητικών ενεργειών της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ την ίδια περίοδο, η κυβέρνηση -μετά και από συζήτηση του θέματος στο Εθνικό Συμβούλιο- είχε αποφασίσει ότι δεν επρόκειτο να συναινέσει σε άνοιγμα οποιουδήποτε κεφαλαίου -ακόμα και αυτών που δεν πάγωσε μονομερώς- ενόσω βρισκόταν σε ισχύ η τουρκική NAVTEX».
«Στο πλαίσιο αυτό», συνεχίζει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, «οι συζητήσεις στο Συμβούλιο της ΕΕ επανάρχισαν μετά τη λήξη του τουρκικού NAVTEX. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη ένας διάλογος ανάμεσα στα κράτη-μέλη και συζητούνται στο Συμβούλιο τα κριτήρια κλεισίματος του κεφαλαίου, αφού το εν λόγω κεφάλαιο δεν απαιτεί κριτήρια ανοίγματος. Βάσει των Συμπερασμάτων του 2006 του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων τα οποία αναφέρουν ότι κανένα κεφάλαιο δεν μπορεί να κλείσει χωρίς την εφαρμογή του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου και έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας, η Κύπρος έχει συμπεριλάβει στα κριτήρια κλεισίματος του κεφαλαίου 17 το θέμα της πλήρους και χωρίς διακρίσεις εφαρμογής του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου».
«Όπως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει κατ’ επανάληψη δηλώσει, σε ό,τι αφορά στα κεφάλαια που άπτονται των κυπρογενών υποχρεώσεων της Τουρκίας και προκειμένου να υπάρξει πρόοδος στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της χώρας, αυτό που αναμένεται από την Τουρκία είναι να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της, όπως αυτές καταγράφονται στο Διαπραγματευτικό Πλαίσιο και στα κατά καιρούς Συμπεράσματα του Συμβουλίου», καταλήγει ο κ. Χριστοδουλίδης.
ΠΗΓΗ philenews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου