Η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ στον τομέα των τηλεπικοινωνιακών υποδομών θα συνεργαστεί με την ισπανική Islalink για την επέκταση κρίσιμων ευρυζωνικών υποδομών. Ποια είναι τα μεγάλα έργα στα υποβρύχια καλώδια της Αν. Μεσογείου.
Τη διακηρυγμένη κυβερνητική προσπάθεια για ενίσχυση της θέσης της χώρας ως κόμβου διασυνοριακών υποδομών διασύνδεσης, ώστε να στηριχθούν και νέες επενδύσεις σε κέντρα δεδομένων (data centers), εξυπηρετεί η συμφωνία της ισπανικής Islalink με την Grid Telecom (θυγατρική του ΑΔΜΗΕ). Πρόσφατες είναι οι ανακοινώσεις για σχέδια διασύνδεσης της χώρας με την Μέση Ανατολή μέσω υποβρυχίων καλωδίων, όπως και οι ανακοινώσεις για τις επενδύσεις σε data centers από αμερικανικού ομίλους όπως η Microsoft και η Lamda Helix.
Η Islalink, που αποτελεί ουδέτερο πάροχο υποδομών οπτικών ινών με εξειδίκευση στα υποθαλάσσια καλώδια, και η Elettra που αποτελεί θυγατρική της γαλλικής Orange, είχαν ανακοινώσει τον περασμένο Μάιο πως θα αναπτύξουν το σύστημα υποβρυχίων καλωδίων ΙΟΝΙΑΝ που θα συνδέσει την Πρέβεζα με τον Κρότωνα στην Ιταλία. Στην ελληνική πλευρά, το καλώδιο μήκους 320 χιλιομέτρων της Islalink θα συμπληρωθεί από δίκτυο οπτικών ινών 1.000 χλμ. της Grid Telecom, το οποίο συνδέει την Πρέβεζα με την Αθήνα και στη συνέχεια με τη Θεσσαλονίκη.
Όπως υποστηρίζει ο ΑΔΜΗΕ η συνεργασία της Grid Telecom και της Islalink «σηματοδοτεί την επέκταση κρίσιμων ευρυζωνικών υποδομών στη Μεσόγειο που ενισχύουν σημαντικά τη διασυνδεσιμότητα των δύο χωρών με επιπλέον χωρητικότητα 360 Tbps. Το καλώδιο IONIAN αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στην ανάδειξη των δύο μεγαλύτερων αστικών κέντρων της Ελλάδας ως περιφερειακών κόμβων για υπηρεσίες νέφους, περιεχομένου και τηλεπικοινωνιών, δίνοντας έναυσμα για νέες επενδύσεις σε ψηφιακές υποδομές».
Η Grid Telecom έχει ανακοινώσει τον σχεδιασμό για διπλασιασμό του δικτύου οπτικών ινών της στην ηπειρωτική και -κυρίως- στη νησιωτική Ελλάδα. Και δεν προωθεί τη μοναδική επένδυση σε υποβρύχια καλώδια, καθώς κάποια έργα εντάχθηκαν στο Ταμείο Ανάκαμψης. Η Ελλάδα, όπως επισημαίνεται και στο Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο 2021 – 2027, έχει 107 κατοικημένα νησιά στο Αιγαίο και το Ιόνιο Πέλαγος, αλλά λίγα είναι συνδεδεμένα με αξιόπιστες οπτικές συνδέσεις οπισθόζευξης, που έχουν αναπτυχθεί κυρίως από τον ΟΤΕ στο παρελθόν. Με εξαίρεση κάποια μεγάλα νησιά, τα υπόλοιπα διασυνδέονται με χαμηλής χωρητικότητας οπτικές συνδέσεις ή ασύρματες ζεύξεις που περιορίζουν τις πραγματικές ευρυζωνικές ταχύτητες που προσφέρονται στους τελικούς χρήστες (τόσο για σταθερή όσο και για κινητή ευρυζωνικότητα), ιδιαίτερα κατά την περίοδο αιχμής των διακοπών.
Εξαιτίας της κομβικής της θέσης στην Ανατολική Μεσόγειο, η Ελλάδα αποτελεί συχνά σημείο προσαιγιάλωσης υποθαλάσσιων καλωδιακών συστημάτων είτε για τεχνικούς λόγους (αναγέννηση οπτικών σημάτων) είτε για διασύνδεση και ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ διαφορετικών καλωδιακών συστημάτων. Σήμερα υπάρχουν οκτώ υποβρύχια καλωδιακά συστήματα που συνδέουν την Ελλάδα με διάφορους προορισμούς στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Ασία, με κάποια εκ των οποίων να βρίσκονται πολύ κοντά στο όριο ωφέλιμης ζωής τους των 25 ετών. Ταυτόχρονα έχουν ανακοινωθεί διάφορα σχέδια για την ανάπτυξη νέων υποθαλάσσιων καλωδιακών συστημάτων στην περιοχή.
Τον Μάιο του 2020, η Vodafone ανακοίνωσε την ανάπτυξη ενός υποθαλάσσιου καλωδιακού συστήματος συνολικού μήκους 610 χιλιομέτρων που θα συνδέει την Αττική με τη Σύρο, την Τήνο, τη Μύκονο, την Πάρο, τη Νάξο, τη Σαντορίνη, την Κω, τη Ρόδο και την Κρήτη. Επιπλέον, θα τοποθετηθεί ένα δεύτερο υποθαλάσσιο καλωδιακό σύστημα συνολικού μήκους 30 Km το οποίο θα συνδέει την ηπειρωτική χώρα με την Κέρκυρα. Η εμπορική διαθεσιμότητα του συστήματος του Αιγαίου αναμένεται το 2022.
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης έργο υποβρυχίου δικτύου οπτικών ινών στο Αιγαίο, που θα υλοποιηθεί με το μοντέλο private DBO - gap funding. Ο ανάδοχος θα αναλάβει το σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία της υποθαλάσσιας ζεύξης, καθώς και μέρος της χρηματοδότησης, και ο δημόσιος τομέας θα καλύψει το κενό χρηματοδότησης, μετά από ανοικτή διαδικασία διαγωνισμού. Στον ανάδοχο θα επιβληθούν υποχρεώσεις παροχής υπηρεσιών χονδρικής σε τηλεπικοινωνιακούς παρόχους. Η επένδυση θα σχεδιαστεί για να συμπληρώσει τα υπάρχοντα και σχεδιαζόμενα καλώδια με νέες διακλαδώσεις που θα συνδέουν τα νησιά που δεν εξυπηρετούνται.
Το έργο εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης με προσωρινό προϋπολογισμό για δημόσια στήριξη 88,7 εκατ. ευρώ. Λεπτομερείς μελέτες θα πραγματοποιηθούν το 2022-2023. Ο διαγωνισμός αναμένεται το τρίτο τρίμηνο του 2022 και η ανάθεση της σύμβασης το πρώτο τρίμηνο του 2023. Η γεωφυσική έρευνα του βυθού για την καλωδιακή διαδρομή (που θα εκτελεστεί από τον ανάδοχο) και οι Εγκρίσεις/Αδειοδοτήσεις (που θα ληφθούν από τον ανάδοχο) αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το 4ο τρίμηνο του 2024. Η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει έως το πρώτο τρίμηνο του 2025 και να ολοκληρωθεί έως το τέταρτο τρίμηνο του 2025.
Τα διεθνή καλώδια
Στο Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο αναφέρονται και δύο επενδύσεις από διεθνείς ομίλους στον τομέα των υποβρύχιων καλωδίων. Το Μάιο του 2021, η Reliance Jio Infocomm Ltd. (Jio) ανακοίνωσε την πρόοδό της στην ανάπτυξη του μεγαλύτερου διεθνούς συστήματος υποβρυχίων καλωδίων με επίκεντρο την Ινδία, τα υποθαλάσσια καλωδιακά συστήματα India-Asia-Xpress (IAX) και India-Europe-Xpress (IEX). Το σύστημα IAX συνδέει την Ινδία, την ταχύτερα αναπτυσσόμενη οικονομία του κόσμου, με τις αγορές της Ασίας -Ειρηνικού. Το σύστημα IEX επεκτείνει τη συνδεσιμότητα της Ινδίας με την Ιταλία, την προσαιγιάλωση στη Σαβόνα και επιπλέον προσαιγιαλώσεις στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική και αναμένεται να είναι έτοιμο στις αρχές του 2024. Με βάση τον χάρτη του έργου φαίνεται ότι εξετάζεται ως επιλογή ένα σημείο προσαιγιάλωσης στο Τυμπάκι της Κρήτης.
Τον Ιούλιο του 2021, η Sparkle ανακοίνωσε τη συνεργασία της με την Google και άλλους για την κατασκευή των Blue και Raman υποθαλάσσιων καλωδιακών συστημάτων: Το Blue θα συνδέσει την Ιταλία, τη Γαλλία, την Ελλάδα και το Ισραήλ, ενώ το Raman θα συνδέσει την Ιορδανία, τη Σαουδική Αραβία, το Τζιμπουτί, το Ομάν και την Ινδία. Το συμπληρωματικό υποβρύχιο καλώδιο BlueMed ιδιοκτησίας της Sparkle που θα μοιράζεται τα υποβρύχιο τμήμα με το σύστημα Blue, με τέσσερα επιπλέον ζεύγη ινών και αρχική ικανότητα σχεδιασμού άνω των 25 Tbps ανά ζεύγος ινών θα εκτείνεται μέχρι την Ιορδανία (Aqaba) με επιπλέον διακλαδώσεις στη Γαλλία (Κορσική), την Ελλάδα (Χανιά - Κρήτη), την Ιταλία (Golfo Aranci - Σαρδηνία και Ρώμη), την Αλγερία, την Τυνησία, τη Λιβύη, την Τουρκία, την Κύπρο και άλλα στο μέλλον. Τα Blue και Raman αναμένεται να είναι έτοιμα για υπηρεσία το 2024, με το Τυρρηνικό τμήμα του BlueMed να προγραμματίζεται να λειτουργήσει ήδη το 2022.
ΠΗΓΗ businessdaily
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου