Ίμια 26 χρόνια μετά …
Η Ελληνοτουρκική κρίση των 13 ημερών, σε δύο φάσεις, που κορυφώθηκε τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου του 1996 και άνοιξε το δρόμο για την καθιέρωση από την Τουρκία της ατζέντας των «Γκρίζων Ζωνών στο Αιγαίο» , ως υπόβαση του εποικοδομήματος για το αφήγημα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και της αμφισβήτησης κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων των Ελληνικών θαλάσσιων ζωνών και του εθνικού εναέριου χώρου.
Ο ρόλος των ΗΠΑ και το αποτύπωμα των proxy καταστάσεων στην Ανατολική Μεσόγειο, με φόντο το μεγάλο κάδρο των εντάσεων στις Αμερικανο- Ρωσικές σχέσεις , την Ουκρανία, την Ευρασία και τα Βαλκάνια.
- Γνωστές και άγνωστες πτυχές της κρίσης και η λιγότερο γνωστή επιχείρηση της ίδιες μέρες στον Έβρο , με το αναπάντεχο στρατηγικό πλεονέκτημα της Ελλάδας …
Ίμια 26 χρόνια μετά
Το πολιτικό και διπλωματικό χάος την περίοδο 1994-1996 και η κρίση των Ιμίων που ανέδειξε τα ελλείμματα του Ελληνικού κράτους.
Έχουν αυτά τα ελλείμματα δυστυχώς θεραπευτεί, στο πολιτικό επίπεδο;
Υπάρχει αντίληψη λειτουργίας κρατικών επιτελείων και στρατηγικής αποτροπής ;
Ίμια 26 χρόνια μετά , γιατί δεν οδηγηθήκαμε τυχαία εκεί , τι προηγήθηκε στις δεκαετίες 70-80 και πως φτάσαμε από την στοιχειώδη έστω αποτροπή με κορύφωση την κρίση του 1987 , να έχουμε Νταβός, χαλαρή αντίδραση στον Τουρκικό αναθεωρητισμό, ατονία στο casus belli και το 1996 τα Ίμια ως αφετηρία διεύρυνσης του τουρκικού αναθεωρητισμού.
Το δόγμα του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου και η Κύπρος , τι συνέβη γιατί ατόνησε και γιατί σήμερα επανέρχεται στο προσκήνιο μετά τις τελευταίες εξελίξεις σε Κυπριακό, Eastmed και εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ίμια 26 χρόνια μετά
Τι άλλαξε, τι μάθαμε και με ποιες αντιλήψεις πορευόμαστε σε έναν πολυπολικό κόσμο με τεκτονικές γεωπολιτικές αλλαγές στις οποίες η Τουρκία προβάλλει τις αναθεωρητικές της επιδιώξεις στο πεδίο , με στρατηγική βάθους και άμεσης εμπλοκής στο ρευστό αυτό περιβάλλον
Τι πρέπει να προσέξει η Ελλάδα και πως πρέπει να λειτουργήσει στρατηγικά σε ένα τοπίο με συνεχείς αναδιαμορφώσεις .
Στην εκπομπή παρεμβαίνουν και καταθέτουν την οπτική τους :
- Ο Παναγιώτης Ήφαιστος Ομότιμος Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων – Στρατηγικών Σπουδών, στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών
- Ο Μανούσος Παραγιουδάκης Στρατηγός ε.α / Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ
- Ο Κοσμάς Χρηστίδης Ναύαρχος ε.α / Επίτιμος Αρχηγός Γ. Ε. Ν.
- Ο Κωνσταντίνος Γρίβας Καθηγητής Γεωπολιτικής και Σύγχρονων Στρατιωτικών Τεχνολογιών, στην Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων. Διδάσκων Γεωγραφία της Ασφάλειας στην ευρύτερη Μέση Ανατολή στο ΕΚΠΑ
- Ο Διονύσης Τσιριγώτης Επίκουρος Καθηγητής Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας, Διεθνών Σχέσεων & Διπλωματίας, στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς
Και ο Σάββας Καλεντερίδης Γεωπολιτικός – Στρατιωτικός Αναλυτής , επικεφαλής του «Ινφογνώμων»
Στην εκπομπή παρατίθεται σπάνιο οπτικοακουστικό ντοκουμέντο από την αποκαλυπτική μαρτυρία του Ναυάρχου ε.α Χρήστου Λυμπέρη, που ως τότε Αρχηγός ΓΕΕΘΑ , διαχειρίστηκε στρατιωτικά την κρίση των Ιμίων , για το ρόλο πολιτικών , διπλωματικών διαβουλεύσεων και των ΗΠΑ . Πως περιγράφει άγνωστες πτυχές στο ευρύ κοινό για τα Ίμια και την πολιτικο-στρατιωτική διαχείριση της Κρίσης …
"ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ" με τον Γιώργο Σαχίνη Στην ΚΡΗΤΗ TV
ΚΕΦΑΛΑΙΟ II
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΜΥΝΑΣ
Άρθρο 2
Σύνθεση Λειτουργία
1.Η σύνθεση και λειτουργία του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Άμυνας {ΚΥ.Σ.Ε.Α.) καθορίζονται από το σχετικό νόμο. Επιπλέον ισχύουν και τα ακόλουθα:
α. Τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, απόντα ή κωλυόμενο, αναπληρώνει ΰ οριζόμενος από αυτόν Υφυπουργός Εθνικής 'Αμυνας (ΥΦ.ΕΘ.Α.), εκτός εάν έχει οριαθεί αντικαταστάτης του.
β. Οι Αρχηγοί των Γενικών Επιτελείων των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων μπορούν να προσκληθούν από τον Πρόεδρο στις συνεδριάσεις του ΚΥ.Σ.Ε.Α. όταν συζητούνται θέματα της αρμοδιότητάς τους, οπότε μετέχουν σε αυτό χωρίς ψήφο.
γ. Τον Αρχηγό Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (Α/Γ.Ε.ΕΘ.Α.), απόντα ή κωλυόμενο, αναπληρώνει με δικαίωμα ψήφου ο αρχαιότερος των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.
δ. Εφόσον συζητούνται θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Εθνικής Άμυνας του άρθρου 3 του παρόντος νόμου, μετέχει, ως Γραμματέας αυτού, ανώτατος ή ανώτερος αξιωματικός της κοινής Γραμματείας ΚΥ.Σ.Ε.Α. Συμβουλίου Άμυνας (Σ.Α.Μ.) Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑ.Γ.Ε.), ο οποίος τηρεί και τα πρακτικά.
2. Σε πολεμική περίοδο το ΚΥ.Σ.Ε.Α. μετονομάζεται σε Πολεμικό Συμβούλιο.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ IV
ΑΡΧΙΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ
Άρθρο 22
Αρχιστράτηγος
1.Σε περίοδο πολέμου ή γενικής επιστράτευσης ή σε περίπτωση άμεσης απειλής της εδαφικής ακεραιότητας και της εθνικής ανεξαρτησίας και κυριαρχίας της Χώρας λόγω εξωτερικών κινδύνων; το ΚΥ.ΣΕ.Α., μετά από πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, διορίζει τον Α/Γ.Ε.ΕΘ.Α. Αρχιστράτηγο.
2.Όλες οι εξουσίες και αρμοδιότητες του Α/Γ.Ε.ΕΘ.Α. που περιλαμβάνονται στο άρθρο 11 του παρόντος νόμου μεταβιβάζονται αυτοδίκαια στον Αρχιστράτηγο, ταυτόχρονα με το διορισμό του. Ο Αρχιστράτηγος μεταβιβάζει κατά την κρίση του σε ανώτατο αξιωματικό της επιλογής του αρμοδιότητες του Α/Γ.Ε.ΕΘ.Α..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου