Η φρεγάτα Ψαρά στο Ναύσταθμο της Σαλαμίνας, λίγη ώρα πριν τον απόπλου για την Ερυθρά Πηγή εικόνας Hellas Journal
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, Hellas Journal
Τα 195 στελέχη της φρεγάτας ΨΑΡΑ λύνουν κάβους. Πήραν την σκυτάλη από εκείνα της φρεγάτας ΥΔΡΑ και μαζί τους κρατούν όλα τα διδάγματα, τις συμβουλές, την εμπειρία που τους μεταφέρθηκε από το εμπειροπόλεμο πλήρωμα της μονάδας επιστρέφοντας από την εμπόλεμη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας.
Σχεδόν 3.100 ναυτικά μίλια από την Σαλαμίνα έως τον Κόλπο του Άντεν θα διανύσει η φρεγάτα ΨΑΡΑ για να φτάσει εκεί που συγκεντρώνονται τα εμπορικά πλοία και ξεκινά ο πλους προς την Ερυθρά θάλασσα και τα επικίνδυνα στενά της λεγόμενης «πύλης των δακρύων».
Από τον Κόλπο του Άντεν περίπου ως το Τζιμπουτί, στον χάρτη η απόσταση δείχνει μικρή. Αν όμως κάποιος μετρήσει τα ναυτικά μίλια, θα διαπιστώσει ότι αγγίζουν τα 1.200, με ότι αυτό σημαίνει για την φρεγάτα ΨΑΡΑ των περίπου 30 ετών.
Σχεδόν τρεις μήνες, όπως και η ΥΔΡΑ, η ελληνική φρεγάτα θα συνοδεύει εμπορικά πλοία Ευρωπαϊκών συμφερόντων παρέχοντας τους προστασία από τα πυρά των ανταρτών της Υεμένης.
Στο ναυτικό επιτελείο και τον Στόλο περιμένουν το πλήρωμα του ΨΑΡΑ πίσω στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας κοντά στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου, ενώ εφόσον αυτή η επιχείρηση θα συνεχιστεί, η Αθήνα έχει δηλώσει την πρόθεση να υποστηρίξει την Ευρωπαϊκή προσπάθεια.
Από το «Ευαγγέλιο» του ΥΔΡΑ…
Ήδη τα συμπεράσματα που έχουν εξαχθεί σε συλλογικό επίπεδο, από τα πληρώματα και τους επιτελείς των δυο επιχειρήσεων (σ.σ. Prosperity Guardian & EURONAVAL ASPIDES), αλλά και όλα όσα έχουν συμπληρώσει το «ημερολόγιο καταστρώματος» της φρεγάτας ΥΔΡΑ, αναλύθηκαν στον Στόλο και το ναυτικό επιτελείο. Οι πάντες γνωρίζουν με κάθε λεπτομέρεια τι έγινε, πως και γιατί έγινε τις 102 ημέρες του επικίνδυνου πλου.
Από τα καρφωμένα μάτια στο σύστημα εγκαίρου προειδοποίησης, τα δορυφορικά συστήματα επικοινωνίας, την αποτροπή του ιπτάμενου στόχου τον Μάρτιο, την κατάρριψη Μη Επανδρωμένου τον Απρίλιο, έως και την έκρηξη σε κοντινή απόσταση από την φρεγάτα ΥΔΡΑ…
Και μπορεί να πει κανείς ότι όλα αποτελούν τον «οδηγό» ή και το «Ευαγγέλιο» που θα βοηθά κάθε μέρα τον κυβερνήτη και τα υπόλοιπα 194 στελέχη του ΨΑΡΑ ίσως στην πιο επικίνδυνη αποστολή της καριέρας τους στο πολεμικό ναυτικό.
Αλλαγή τακτικής
Η ελληνική φρεγάτα μεταβαίνει στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν σε μια περίοδο που οι Χούθι έχουν δείξει ότι επιχειρούν την κλιμάκωση των επιθέσεών τους κατά των εμπορικών στόχων. Επιπλέον από το στόχαστρό τους δεν ξεφεύγουν μονάδες «γόητρο» των εν εξελίξει ναυτικών επιχειρήσεων, καθώς έχουν επιχειρήσει αρκετές φορές να επιφέρουν ένα σημαντικό πλήγμα.
Οι διαρκείς επιθέσεις, οι αποτυχίες και όπλα των Χούθι δεν προβλημάτισαν τους κυβερνήτες των σύγχρονων μονάδων επιφανείας, αποκρούοντας κάθε τακτική των ανταρτών.
Οι Χούθι ωστόσο έδειξαν αντανακλαστικά σε αρκετές περιπτώσεις με τις συμμαχικές δυνάμεις και τα επιτελεία να καταγράφουν την αλλαγή τακτικής των ανταρτών η οποία σε ορισμένα σημεία δημιουργεί προβληματισμό ως προς τον χρόνο αντίδρασης και αντιμετώπισης της απειλής.
Πέραν των Μη Επανδρωμένων οπλισμένων Αεροσκαφών ή σκαφών (drones καμικάζι) που κινούνται με χαμηλές ταχύτητες και θεωρούνται οι σχετικά εύκολοι στόχοι, σε πονοκέφαλο εξελίσσονται οι επιθέσεις με βαλλιστικούς πυραύλους αλλά και αντιπλοϊκούς.
Οι Χούθι εφαρμόζουν ανορθόδοξες μεθόδους κατά την εκτόξευσή τους με αποτέλεσμα αρκετές φορές να γίνονται ιδιαίτερα επικίνδυνα όπλα που ναι μεν εντοπίζονται, αλλά δεν είναι εύκολη υπόθεση η καταστροφή τους.
Συμπεράσματα και δυνάμεις
Μια χαρακτηριστική περίπτωση για την αντιμετώπιση των Χούθι είναι ότι οι Ιταλοί που το διάστημα αυτό βρίσκονται στο πλαίσιο της επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ» με φρεγάτα τύπου Fremm. Επιτελείς φέρονται να εκφράζουν την πεποίθηση ότι το αντιτορπιλικό που αντικαταστάθηκε ήταν πιο αποτελεσματική μονάδα για την αντιμετώπιση των κινδύνων που αναδύονται στο πολεμικό περιβάλλον της Ερυθράς Θάλασσας.
Η φρεγάτα ΨΑΡΑ θα ενισχύσει την δύναμη της επιχείρησης της ΕΕ «ΑΣΠΙΔΕΣ» η οποία το διάστημα αυτό αποτελείται από τρεις κύριες μονάδες κι ένα πλοίο γενικής υποστήριξης.
Συγκεκριμένα η Ιταλία μετέχει με μια φρεγάτα Fremm, το ίδιο και οι Γάλλοι. Οι Βέλγοι έχουν αποστείλει μια φρεγάτα τύπου «Μ», από εκείνες που είχε εκφράσει ενδιαφέρον το πολεμικό ναυτικό ν’ αποκτήσει ως ενδιάμεση λύση.
Οι Ολλανδοί βρίσκονται εντός της επιχείρησης με πλοίο γενικής υποστήριξης, ενώ οι Γερμανοί θα επανέλθουν στο πεδίο, σύμφωνα με πληροφορίες, από τον Ιούλιο.
Η επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» στην οποία η Ελλάδα μετέχει, τόσο με το Ευρωπαϊκό στρατηγείο της Λάρισας, όσο και με μονάδα επιφανείας στο καυτό θαλάσσιο πεδίο επιχειρήσεων, έχει προβληματίσει διότι από τους 27 της Ευρώπης, μόλις 4 κράτη δηλώνουν το παρόν.
Και μάλιστα παραμένουν εκτός χώρες με μεγάλη ναυτική παράδοση και στόλους νεότερους από τον ελληνικό.
Με βάση όλα τα παραπάνω το ναυτικό επιτελείο και το Αρχηγείο Στόλου έχουν ανασχεδιάσει την τακτική κίνηση του πολεμικού πλοίου στην Ερυθρά αλλά και στον πλου από το Άντεν προς το Τζιμπουτί.
- Στην φρεγάτα ΨΑΡΑ τοποθετήθηκε πιο ισχυρό anti-drone σύστημα με μεγαλύτερη εμβέλεια εντοπισμού και δράσης. Όμως το face lift που έγινε στην ΥΔΡΑ τελικά δεν ήταν ολοκληρωτικά μόνιμο. Ορισμένα από τα ηλεκτρονικά συστήματα, αλλά κι εκείνα των δορυφορικών επικοινωνιών βγήκαν από την ΥΔΡΑ και τοποθετήθηκαν στο ΨΑΡΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου