Μπετόβεργες διακρίνονται στο σημείο όπου κατέρρευσε τμήμα γέφυρας στην Πάτρα, Κυριακή 23 Ιουλίου 2023. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΩΤΑ ΛΟΤΣΑΡΗ
Το ρεπορτάζ της εφημερίδας Καθημερινή για την θανατηφόρα κατάρρευση της γέφυρας έξω από την Πάτρα καταγράφει εξωπραγματικές ιστορίες. Και εξηγεί πως και γιατί βρέθηκαν τόσοι ρομά κάτω από τη γέφυρα την ώρα της πτώσης.
Ο Γιώργος Λιάλιος αναφέρει χαρακτηριστικά
Συνέχεια των ασύλληπτων καταστάσεων που εκτυλίσσονται σε κάθε κατεδάφιση στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Πάτρας είναι το τραγικό περιστατικό της κατάρρευσης γέφυρας κοντά στην Πάτρα.
Οι εκάστοτε εργολάβοι προσπαθούν να έρθουν σε συνεννόηση με τις διαφορετικές φατρίες Ρομά στην ευρύτερη περιοχή, ζητούν αστυνομική δύναμη, ωστόσο είναι πολύ εύκολο η κατάσταση να «ξεφύγει». Αυτό βέβαια δεν αναιρεί το γεγονός ότι είναι αποκλειστική ευθύνη του εργολάβου η φύλαξη του εργοταξίου και ότι δεν έπρεπε να συνεχιστεί η κατεδάφιση εφόσον υπήρχαν άνθρωποι μέσα.
Σύμφωνα με τις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, η ευθύνη για υφιστάμενα τεχνικά έργα (λ.χ. γέφυρες, υπόγειες διαβάσεις) άνω των 6 μέτρων ανήκει στο Δημόσιο. Οι παραχωρησιούχοι είχαν την υποχρέωση να εκπονήσουν μελέτες αξιολόγησης και να εκτιμήσουν ποιες γέφυρες έπρεπε να επισκευαστούν ή να αντικατασταθούν. Στην Ολυμπία Οδό, αυτό έγινε το διάστημα 2015-2018. Η κοινοπραξία αξιολόγησε περίπου 80 τεχνικά έργα – το Δημόσιο έλεγξε την αξιολόγηση και ενέκρινε επεμβάσεις σε 12 από αυτά, που βρίσκονταν στη χειρότερη κατάσταση. Η γέφυρα που κατέρρευσε προ διημέρου ήταν μία από τις τέσσερις που αποφασίστηκε να κατεδαφιστούν. Το έργο ανέλαβε η ΑΒΑΞ Α.Ε. για λογαριασμό της κατασκευαστικής κοινοπραξίας «Απιον Κλέος».
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι υπεύθυνοι του έργου επιχείρησαν τις προηγούμενες ημέρες να έρθουν σε συνεννόηση με τις διαφορετικές φατρίες των τσιγγάνων στην περιοχή. «Τους λέμε ότι θα καθαρίσουμε τα σίδερα από τα μπάζα και θα αφήσουμε να τα πάρουν. Υπάρχει όμως έντονος ανταγωνισμός ανάμεσα στις φατρίες και δεν μας ακούν», λέει στέλεχος της κατασκευαστικής κοινοπραξίας.
Η εταιρεία ζήτησε τη συνδρομή της αστυνομίας, η οποία απομάκρυνε τους τσιγγάνους που επιχειρούσαν να εισέλθουν στο εργοτάξιο, αλλά, όπως αποδείχθηκε, όχι όλους. Πάντως, εκτιμάται ότι δεν υπάρχει δεύτερος νεκρός από την κατάρρευση της γέφυρας, καθώς τα χαλάσματα ελέγχθηκαν από άνδρες με εκπαιδευμένο σκύλο της ΕΜΑΚ.
Η «εισβολή» μεγάλων ομάδων τσιγγάνων σε κάθε κατεδάφιση είναι κάτι με το οποίο η κατασκευαστική κοινοπραξία έρχεται αντιμέτωπη εδώ και μια δεκαετία. Χαρακτηριστική ήταν η περίπτωση της κατεδάφισης της γέφυρας Μελισσίου Κορινθίας το 2014.
Παρά τις συνεννοήσεις που υπήρξαν με φατρίες τσιγγάνων της περιοχής, μετά την κατεδάφιση της γέφυρας έγινε μια «εισβολή» εκατοντάδων ανθρώπων στα χαλάσματα, τους οποίους δεν ήταν σε θέση να συγκρατήσουν ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις και δυνάμεις των ΜΑΤ. «Είναι μια επαναλαμβανόμενη εικόνα», αναφέρουν στελέχη της κατασκευαστικής κοινοπραξίας.
Σε κάθε περίπτωση η τήρηση των όρων ασφαλείας και η περιφρούρηση ενός εργοταξίου είναι ευθύνη του εργολάβου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση υπήρξε και τεχνική αστοχία, αφού η γέφυρα κατέρρευσε με κρουστικό μηχάνημα επάνω της, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί ελαφρά ο χειριστής του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου