Η Ελλάδα ήδη έχει επενδύσει, εκτός από χρήματα και ελπίδες στο πρόγραμμα της Ευρωκορβέτας και θα ήθελε αυτά τα πλοία μελλοντικά να είναι μέρος της λύσης του προβλήματος που υπάρχει στον στόλο. Πηγή εικόνας: Πολεμικό Ναυτικό
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL-Αθήνα
Οι επιτελείς στο Πολεμικό Ναυτικό, αν και γνωρίζουν πολύ καλά ότι δεν υπάρχει ούτε ώρα για χάσιμο, περιμένουν να καταγράψουν ποια θα είναι η τύχη των πλοίων και πως θα διαμορφωθεί η «σκακιέρα» του Στόλου, στην περίπτωση που υπάρξουν πολιτικές αποφάσεις για την επαύξηση της ναυτικής ισχύος.
Οι ίδιοι έχουν δηλώσει ότι η μια μετά την άλλη οι λύσεις εξαντλούνται, χωρίς καμία να βοηθά το Ναυτικό ν’ ανακάμψει, μιας και τα χρόνια που βαραίνουν τα πλοία είναι πολλά, ενώ τα εκατομμύρια ναυτικά μίλια που έχουν διανύσει οι μηχανές, μαρτυρούν το μέγεθος της προσπάθειας των πληρωμάτων για την εύρυθμη λειτουργεία των συστημάτων.
Το Ναυτικό Επιτελείο από το 2020 παρακολουθεί τις εξελίξεις για το «κτίσιμο» της Ευρωκορβέτας, μήπως και, μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, καταφέρει να ορθοποδήσει.
Στο Πολεμικό Ναυτικό γνωρίζουν ότι κάτι τέτοιο δεν είναι μια εύκολη υπόθεση και οι επιτελείς τονίζουν πλέον προς κάθε κατεύθυνση ότι απαιτούνται δραστικές λύσεις.
Πολλές είναι οι φορές που στρατιωτικοί και πολιτικοί κύκλοι έχουν αναφερθεί στις προσπάθειες που ξεκίνησαν μέσω της Ευρώπης, ώστε η Γηραιά Ήπειρος να καταστεί δυνατή στον τομέα της άμυνας και της αμυντικής βιομηχανίας.
Η χώρα μας από την περίοδο του 2020-2021 είχε αφουγκραστεί όλο αυτό που σήμερα βιώνει η Ευρώπη, με τις Βρυξέλλες να παραδέχονται ότι σε πολλά σημεία ήταν απροετοίμαστες.
Πριν λίγα 24ωρα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε συνέντευξή του αναφέρθηκε σ’ έναν «ευρωπαϊκό θόλο» αντιαεροπορικής προστασίας και στις προτάσεις που έχουν γίνει από την πλευρά της Αθήνας.
Υπάρχουν πάντως πολλά προγράμματα τα οποία σχετίζονται με την αμυντική βιομηχανία στην Ευρώπη και το γεγονός ότι ο τζίρος από τις εταιρείες που αφορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση αμυντικών βιομηχανιών αγγίζει τα 135,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Σύγκριση με την ανάλογη ένωση ελληνικών εταιρειών αεροδιαστημικής άμυνας και ασφάλειας, δεν μπορεί να γίνει καθώς ο τζίρος τους φτάνει μόλις τα 850-860 εκατομμύρια.
«Βρέχει λεφτά»…
Αρμόδια πηγή από την Βελγική πρωτεύουσα που παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις δηλώνει ότι «η ευκαιρία για την ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας στην χώρα μας είναι τώρα καθώς μπορεί η Ευρώπη να μην επενδύει σε πολλούς τομείς, αλλά στον τομέα της άμυνας βρέχει λεφτά».
Για την Ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία, όπως είχε εξαγγείλει η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής επιτροπής, Ούρσουλα Φον Ντερ Λάϊεν και ο επίτροπος για την εσωτερική αγορά Μπρετόν, υπάρχουν στο EDF (σ.σ. European Defence Fund) 157 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία κατέχει το 0,7% του συνολικού τζίρου της Ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας κι αυτό εξυπηρετεί περίπου 7600 θέσεις εργασίας στον ΕΕΛΕΑΑ.
Τα Ευρωπαϊκά προγράμματα στα οποία είχε στοχεύσει η Αθήνα εδώ και τέσσερα χρόνια είναι δυο. Το πρώτο αφορά την Ευρωκορβέτα και το δεύτερο, το Ευρωπαϊκό μεταφορικό αεροσκάφος για το οποίο υπάρχει μια μικρή αναμονή στην απάντηση που πρέπει να δώσει η Ελλάδα που παραμένει ως «παρατηρητής».
Μόλις πριν από τέσσερις ημέρες το υπουργείο Άμυνας της Ρουμανίας ανακοίνωσε ότι εισέρχεται στο πρόγραμμα της Ευρωκορβέτας. Η ανάθεση γίνεται στον ιταλικό ναυπηγικό κολοσσό της Ficantieri με βάση την σχεδίαση της Ευρωκορβέτας, ενώ η ναυπήγηση θα γίνει στην Ρουμανία.
Συμπαραγωγοί ή πελάτες;
Από το 2020 είναι γνωστό ότι η χώρα μας εισήλθε στις συμπαραγωγούς χώρες της λεγόμενης «Ευρωκορβέτας» (EPC) .
Το πρόγραμμα κατά την περσινή χρονιά έλαβε από την Ευρώπη 90 εκατομμύρια, ενώ τα κονδύλια για φέτος πρόκειται να δημοσιευθούν τις αμέσως επόμενες ημέρες και από εκεί θα φανούν πολλά που σχετίζονται για ένα πρόγραμμα που οδεύει σταδιακά προς υλοποίηση.
Το Τμήμα Ναυπηγών του Πολυτεχνείου και 6 συνολικά ιδιωτικές εταιρείες ήταν το «εισιτήριο» της Αθήνας ώστε να μπει όχι απλά ως παρατηρητής στην Ευρωκορβέτα αλλά ως χώρα, μέσω της τότε PESCO, που θα έπαιζε σημαντικό ρόλο στην σχεδίαση, την ανάπτυξη, την έρευνα, την τεχνολογία.
Πέραν του έργου που θα μπορούσαν να λάβουν οι εταιρείες αυτές, για μηχανολογικά ή ηλεκτρονικά στο εγχείρημα ναυπήγησης της Ευρωπαϊκής κορβέτας, έχουν την υποχρέωση όπως έχει επισημανθεί από την Ευρώπη, να παρουσιάσουν επενδύσεις που έκαναν για λογαριασμό του συγκεκριμένου έργου.
Στα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου από την πλευρά του υπουργείου Εθνικής άμυνας, η Αθήνα είχε συνυπογράψει στην Ρώμη τις εκτελεστικές συμβάσεις της Α’ φάσης του προγράμματος. Και εκεί πέραν των εταιρειών, υπέγραψε και εκπρόσωπος, Μηχανικός- Αξιωματικός του πολεμικού ναυτικού, της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών και Επενδύσεων.
Στρατιωτικές πηγές που καταγράφουν την πορεία προς τη ναυπήγηση, λένε ότι η Ευρωκορβέτα πέρασε στο Β’ σκέλος του εγχειρήματος. Αυτό σημαίνει ότι είναι απαραίτητο να διευκρινιστεί από την ελληνική πλευρά των συμμετεχόντων, αν θα προχωρήσουν ως ενεργά μέλη και να μετέχουν στην κατασκευή τμημάτων ή από την άλλη αν επιθυμούν να μεταπέσουν σε καθεστώς «παρατηρητή».
Για όποιους δεν προχωρήσουν οι απαραίτητες επενδύσεις- υποδομές και δεν παρουσιαστούν τ’ αποτελέσματα στην Ευρώπη, σημαίνει ότι με την έναρξη των εργασιών, κάποιοι θα μείνουν έξω από κάδρο του συμπαραγωγού και κατά συνέπεια θα είναι απλά πελάτες.
Μένουν λίγοι μήνες ώστε να υπάρξει η αποσαφήνιση της Β’ φάσης για την EPC, ενώ η έναρξη ναυπηγήσεων τοποθετείται εντός του 2028.
«Χάνουμε χρόνο σε θέσεις εργασίας- αγοράς. Δίνονται προγράμματα γιατί είμαστε στην Ευρώπη, αλλά όχι χωρίς να επενδύσεις σε κόσμο, σε μέσα, σε πιστοποιήσεις», αναφέρουν οι ίδιες πηγές και εξηγούν ότι το πλοίο ως αποτέλεσμα της διαδικασίας αυτής, όπως και ενδεχόμενα έσοδα, έρχονται σε δεύτερο χρόνο όταν ξεκινήσει η παραγωγή, οι πωλήσεις, τυχόν συμφωνίες για συντηρήσεις μέσων- υλικών, κ.ο.κ.
Να θυμίσουμε ότι την χώρα μας, όπως και την Ιταλία, ενδιαφέρουν οι κορβέτες πολλαπλού ρόλου πλήρους μάχης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου