Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2011

Μέσα σε τέσσερα «οικόπεδα» της κυπριακής ΑΟΖ Σαρώνει ανεμπόδιστα τον Ερατοσθένη το «Ρiri Reis»

Από το ιστολόγιο http://www.philenews.com/

Το τουρκικό ερευνητικό σκάφος έφτασε την Τρίτη μέχρι και 45 χλμ από την πλατφόρμα Νoble Ηomer Ferrington (φωτ. αρχείου).
Το τουρκικό ερευνητικό σκάφος έφτασε την Τρίτη μέχρι και 45 χλμ από την πλατφόρμα Νoble Ηomer Ferrington (φωτ. αρχείου).
Λευκωσία: Στην υποθαλάσσια οροσειρά του Ερατοσθένη κινήθηκε την Τρίτη καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας το τουρκικό ερευνητικό σκάφος «Κoca Ρiri Reis», ενώ η πρόκληση έχει ξεπεράσει τα όρια, αφού πλέον από αργά το βράδυ της Δευτέρας, μείωσε την ταχύτητα πλεύσης του στους 4.4 κόμβους, έριξε πίσω του το δίκτυο με τις μονάδες ηχοβολισμού και ξεκίνησε σάρωση διερχόμενο από τα «οικόπεδα 7-8-11» αλλά και μέσα από το αμερικανικών ερευνητικών συμφερόντων «οικόπεδο 12» της Νoble Εnergy.


Ουσιαστικά το «Ρiri Reis» πλέει σε απόσταση 40-60 χιλιομέτρων νότια του Ακρωτηρίου Λεμεσού και η πλησιέστερη απόσταση που έφτασε χθες Τρίτη από την πλατφόρμα Νoble Ηomer Ferrington ήταν τα 45 χιλιόμετρα.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας οι έρευνες διεξάγονταν εντός της Κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ). Μάλιστα, το τουρκικό πλοίο, μαζί με το στίγμα του που εκπέμπει για να είναι ορατό σε άλλα πλοία που πλέουν στην περιοχή, εκπέμπει και τη προειδοποίηση «μείνε δύο μίλια μακριά», την οποίαν εκπέμπουν σκάφη που διεξάγουν σεισμογραφικές έρευνες.

Πάντως, αν και με πεπαλαιωμένο εξοπλισμό έρευνας, το «Ρiri Reis» -που να σημειωθεί δεν παρενοχλήθηκε από κανένα σκάφος χθες- εκτελεί εμφανώς σε αυτό το στάδιο στοχευμένη σάρωση του Ερατοσθένη, αφού πηγαινοέρχεται σε παραλληλόγραμμα, παράλληλα με τον άξονα της κορυφογραμμής του. Από νωρίς το πρωί μέχρι και αργά το απόγευμα είχε σαρώσει περίπου 200 γραμμικά χιλιόμετρα σχεδόν στο σύνολό τους επί του Ερατοσθένη.

Ο Ερατοσθένης, είναι ένας τεράστιος, βυθισμένος ορεινός όγκος, περίπου 120 χιλιόμετρα μήκος και 80 χιλιόμετρα πλάτος. Η κορυφή του βρίσκεται στο βάθος των 700 μέτρων και υψώνεται 2.000 μέτρα πάνω από τον περιβάλλοντα θαλάσσιο πυθμένα, η οποία βρίσκεται στο βάθος μέχρι και 2.700 μ. και είναι ένα μέρος της αβυσσικής πεδιάδας του Ερατοσθένη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του «Φ», ο Ερατοσθένης, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου βρίσκεται εντός του «οικοπέδου 12», έχει ιδιαίτερο ερευνητικό ενδιαφέρον λόγω ενδείξεων για κοίτασμα πετρελαίου, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί και περιοχή προστασίας λόγω μοναδικών βιολογικών χαρακτηριστικών, αλλά και ενδιαφέροντος για σημαντικά αρχαία ναυάγια. Η γεώτρηση που πραγματοποιεί τώρα η Νoble Εnergy, βρίσκεται περίπου 25 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά από τις παρυφές της οροσειράς.

Σύμφωνα δε με δηλώσεις του πλοιάρχου του τουρκικού ερευνητικού πλοίου Ουμούτ Γιενίτζε προς το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων «Ανατολού», το «Ρiri Reis» θα πραγματοποιήσει έρευνες «σε μία γραμμή 1.000 χιλιομέτρων». Ο Γιενίτζε είπε επίσης ότι το πλοίο είναι σε συχνή επικοινωνία με τις τουρκικές φρεγάτες που το συνοδεύουν και ότι «πετούν πού και πού στην περιοχή και τουρκικά αεροσκάφη».

Να σημειωθεί ότι οι εν λόγω δηλώσεις συνάδουν πλήρως και με τα στοιχεία που συνέλεξε ο «Φ» από πρωτογενείς πηγές και δείχνουν ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της χθεσινής μέρας, στην περιοχή -μέχρι και σε απόσταση 50 χιλιομέτρων από το γεωτρύπανο πετούσαν κατά διαστήματα δύο τουρκικά μαχητικά σε πτήσεις «περιπολίας» σε σχετικά χαμηλό ύψος, κατά μήκος ενός νοητού άξονα που ξεκινά από τα 40 χιλιόμετρα νότια της Λεμεσού μέχρι και 60 χιλιόμετρα νότια της Λάρνακας. Τα τουρκικά μαχητικά αφού μείνουν στην περιοχή για 30 λεπτά περίπου επιστρέφουν στην Τουρκία από τα δυτικά της Πάφου.

Ταυτόχρονα τουρκικά μαχητικά και ελικόπτερα εμφανίζονται κατά διαστήματα δυτικά της Πάφου και του Ακάμα, αλλά και στην άλλη πλευρά, ανατολικά, στα ανοικτά του Κάβο Γκρέκο, επίσης σε απόσταση 40-60 χιλιομέτρων από τις ακτές. Στα όρια των FΙR Λευκωσίας - Άγκυρας, βόρεια της Κύπρου επίσης καταγράφηκε κίνηση τουρκικών μαχητικών σε πολύ χαμηλά υψόμετρα, ενώ το παράνομο «Ερτζιάν» συντονιζόταν με ειδικό αεροσκάφος ραδιοεπικοινωνιών της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, που πετούσε χαμηλά μεταξύ Κύπρου - Τουρκίας και πραγματοποιούσε τον συντονισμό μεταξύ ελέγχου πολεμικών και πολιτικών πτήσεων στην περιοχή.

Σε καμιά περίπτωση παρά τις παραβιάσεις των κανόνων του FΙR Λευκωσίας, δεν καταγράφηκαν παρενοχλήσεις ή επεισόδια με πολιτικά αεροσκάφη.

Πάντως και χθες νωρίς το απόγευμα, σύμφωνα με στοιχεία του «Φ», έκανε την εμφάνισή του αμερικανικό κατασκοπευτικό αεροσκάφος που ήλθε από την Ιταλία μέσω Ελλάδας και επέστρεψε με αντίθετη διαδρομή, αφού πέρασε σε ύψος 5.000 ποδών και από την περιοχή της πλατφόρμας και του τουρκικού σκάφους.

Η πορεία του πλοίου τις τελευταίες 48 ώρες.

Χωρίς ενοχλήσεις προχωρά και η πλατφόρμα

Να σημειωθεί ότι το ελικόπτερο Βell 412 της Νoble Εnergy, πραγματοποίησε την Τρίτη δύο πτήσεις από και προς την πλατφόρμα από το λιμάνι Λεμεσού -στη μία πέρασε και πάνω από την περιοχή που έπλεε το «Κoca Ρiri Reis», χωρίς να υπάρξει παρενόχληση ή εμφάνιση τουρκικού αεροσκάφους ή ελικοπτέρου.

Από το ελικοδρόμιο της Εdt Οffshore, χθες έγιναν και απογειώσεις - προσγειώσεις στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Λεμεσού - Λάρνακας και στο πλαίσιο άσκησης έρευνας διάσωσης σε συνεργασία με τη Louis Cruises, υπό τη διοίκηση του Κώστα Φυτιρή, στην οποία συμμετείχαν τα νέα ελικόπτερα της Εθνικής Φρουράς ΑW139, 1 ελικόπτερο της Αστυνομίας, 1 ελικόπτερο των βρετανικών βάσεων, η ιατρική ομάδα της Πολιτικής Άμυνας και το κρουαζιερόπλοιο CΑLΥΡSΟ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», σε κατάσταση συναγερμού με συνεχείς επαφές με όλους τους εμπλεκόμενους σε όλα τα επίπεδα βρίσκεται καθημερινά τις τελευταίες μέρες η Πρεσβεία των ΗΠΑ στη Λευκωσία, που συγκεντρώνει καθημερινά πληροφορίες για όλο το φάσμα των εξελίξεων.

Στο μεταξύ, στην πλατφόρμα Νoble Ηomer Ferrington ολοκληρώνεται μέσα στο επόμενο 48ωρο το «τσιμέντωμα» και η τοποθέτηση ασφαλιστικών βαλβίδων στη σωλήνωση του φρεατίου και θα ακολουθήσουν δοκιμές ασφαλείας.

Πριν το τέλος της εβδομάδας προγραμματίζουν να προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο της γεώτρησης, για ακόμα 1.000 περίπου μέτρα κάτω από το βυθό, ώστε να φτάσουν στα 2.300 μέτρα, όπου θα επαναληφθεί η διαδικασία «τσιμεντώματος» και ασφάλισης.

Στην ίδια την πλατφόρμα, αύριο Πέμπτη αναμένεται να γίνει η πρώτη αλλαγή φρουράς του επικεφαλής της γεώτρησης, με τον μηχανικό Τζον Ντάκος που ολοκλήρωσε το πρώτο στάδιο της γεώτρησης, να αντικαθίσταται από τον Κ. Σέρατον ο οποίος θα αναλάβει τα επόμενα στάδια της γεώτρησης μέχρι και τις 24 Οκτωβρίου.

Να σημειωθεί ότι την Τρίτη με δηλώσεις της, η υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, Πραξούλα Αντωνιάδου, ανέφερε ότι προχωρούν κανονικά οι εργασίες με την ερευνητική γεώτρηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου