Η ηγεσία του πολεμικού ναυτικού ήδη έχει στα χέρια της τον «οδικό χάρτη» που θα μπορούσε να βοηθήσει στην ανάταξη του προσωπικού του πολεμικού ναυτικού. Πηγή φωτογραφίας: Πολεμικό Ναυτικό
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL – Aθήνα
Οι παραιτήσεις στο πολεμικό ναυτικό αποτελούν την πρώτη από τις δυο ωρολογιακές βόμβες που καλείται ν’ απενεργοποιήσει η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής άμυνας.
Όταν Αξιωματικοί σε φρεγάτα, στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, άκουγαν μονολόγους ανωτάτων, που ως κατακλείδα ολοκληρώνονταν με την φράση «σε όποιον δεν αρέσει, η πόρτα είναι εκεί, μπορεί να φύγει», τότε η όποια σκέψη μετατρέπονταν σε απόφαση…
Κάποιοι, αμέσως μετά από την επίσκεψη εκείνη που είχε γίνει ανήμερα Εθνικής επετείου και πριν κατέβουν την κλίμακα του πλοίου, είχαν ήδη περάσει από το γραφείο του κυβερνήτη, με την παραίτηση ανά χείρας.
Συζητώντας με στελέχη, φαίνεται πως τα πληρώματα πολεμικών πλοίων, επαναφέρουν το θέμα της λεγόμενης «μέριμνας προσωπικού» και λένε ότι αυτή βρίσκεται στο ναδίρ. Κάποιοι με χαρακτηριστικό τρόπο περιγράφουν ότι «τα πλοία ταξιδεύουν με το φιλότιμο των πληρωμάτων κι από το φιλότιμο των ίδιων των πλοίων..».
Εντάσεις και προβληματισμός
Η μέριμνα για το προσωπικό αφορά πολύ συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων, ενώ για τους υπόλοιπους δεν ισχύει το ίδιο. Ενστάσεις και προβληματισμός βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη, είτε τα στελέχη υπηρετούν στα πλοία του στόλου, είτε στο Ναύσταθμο, είτε στο ναυτικό επιτελείο. Εντάσεις και προβληματισμός επειδή δεν υπάρχει σταθερό πλαίσιο προαγωγών και σταδιοδρομίας για το προσωπικό του πολεμικού ναυτικού.
Έλλειψη μέτρων κοινωνικής πολιτικής, μέριμνας για το προσωπικό όπως υπήρχε παλαιότερα για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.
Λόγου χάρη, το άτοκο στεγαστικό δάνειο ή το δάνειο με επιχορήγηση επιτοκίου από το κράτος μέσω του ΑΟΟΑ, κ.α.
Μια λεπτομέρεια που συμπαρασύρεται με το κύμα των παραιτήσεων, είναι ότι δημιουργείται ο φαύλος κύκλο της απαιτητικής καθημερινότητας, ιδίως στα πολεμικά πλοία, όπου ένα στέλεχος μπορεί να υπηρετεί σε πυραυλάκατο, αλλά η Διοίκηση Ταχέων Σκαφών αναγκαστικά να το δανείζει σε κάποια φρεγάτα.
Με άλλα λόγια, όσοι μένουν πίσω «τραβάνε το κουπί» κι αυτών οι οποίοι αποφασίζουν να τερματίσουν την σταδιοδρομία τους στο πολεμικό ναυτικό, κυρίως στον στόλο.
Από εξαγγελία ουσίας σε… κάτι από επίδομα
Το άλλο μεγάλο κεφάλαιο που παρουσιάστηκε ως έμπρακτη αναγνώριση της πολιτείας ήταν το λεγόμενο «επίδομα στόλου». Είχε έρθει ως εξαγγελία του Κυριάκου Μητσοτάκη σαν το «ευχαριστώ» της πολιτείας προς τα στελέχη του πολεμικού ναυτικού, μετά το εν πλω πεντάμηνο απέναντι στις τουρκικές προκλήσεις. Την περίοδο εκείνη ο πρωθυπουργός είχε ακούσει τον κώδωνα κινδύνου που εξέπεμπε το ναυτικό επιτελείο και το Αρχηγείο Στόλου καθώς οι παραιτήσεις είχαν ήδη ξεκινήσει. Και είχαν φτάσει σε σημείο να χαθεί ακόμη και ολόκληρη τάξη…
Για να εφαρμοστεί η εξαγγελία του πρωθυπουργού απαιτήθηκαν όμως πολλές διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο ΓΕΕΘΑ, την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου, το υπουργείο οικονομικών. Το Γενικό Επιτελείο δεν ήθελε η υπόσχεση Μητσοτάκη να είναι «επίδομα στόλου». Δεν ήθελε να υπάρχει σε αυτό το επίδομα η ταύτιση με τον «στόλο» αλλά να διευρυνθεί και σε άλλους κλάδους.
Το επίδομα «ειδικών συνθηκών», όπως ονομάστηκε τελικά ήταν κάτι άλλο και δεν ήταν λίγα τα «ευτράπελα» που έφερε, κυρίως στα πληρώματα των πολεμικών πλοίων.
Οι καταθέσεις τόσο του πρώην Α/ΓΕΝ, Αντιναυάρχου Ιωάννη Δρυμούση στην τελετή παράδοσης- παραλαβής, όσο και του υπουργού Εθνικής άμυνας, Νίκου Δένδια από την Σαλαμίνα και το επίστεγο της φρεγάτας ΥΔΡΑ που έχει ετοιμαστεί γι’ απόπλου στην Ερυθρά Θάλασσα, μαρτυρούν πως στο επίδομα αυτό δεν μπορεί να γίνει κάτι άλλο, από το ν’ αναπροσαρμοστεί κατά τις αρχικές κυβερνητικές επιταγές.
«Απετέλεσε δυσάρεστο και στενάχωρο γεγονός η συνέχιση των παραιτήσεων στελεχών του ΠΝ ιδιαιτέρως των χαμηλόβαθμων στελεχών που δεν είχαν κατοχυρώσει καν συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Προκειμένου να αμβλυνθεί το πρόβλημα συντάχθηκε μελέτη και υπεβλήθησαν αρμοδίως προτάσεις για λήψη σειράς μέτρων που απαιτείται να εξετασθούν από την νέα ηγεσία των ΕΔ. Το κίνητρο παροχής του επιδόματος επιχειρησιακής απασχόλησης που ξεκίνησε επί προηγούμενης ηγεσίας του ΓΕΝ και ολοκληρώθηκε η παροχή του, στα στελέχη εντός του 2023, κατανεμήθηκε με καθαρά κριτήρια ημερών απασχόλησης σε επιχειρήσεις μακράν της μόνιμης βάσης των πλοίων όπως εξάλλου ισχύει και με την ημερήσια αποζημίωση εν πλω, δηλαδή όποιος ταξίδευσε περισσότερες ημέρες έλαβε και μεγαλύτερη αποζημίωση.» Αυτά είχε πει ο Αντιναύαρχος Δρυμούσης στην τελευταία του ημερήσια διαταγή.
Πριν από λίγες ώρες ο κος. Δένδιας σημείωσε μεταξύ άλλων κατά την τελετή παράδοσης- παραλαβής στο Αρχηγείο Στόλου, από τον Αντιναύαρχο Δημήτριο- Ελευθέριο Κατάρα στον Αντιναύαρχο Πολυχρόνη Κουλούρη.
«{…} είναι προφανές στην ηγεσία του Υπουργείου ότι η προσαύξηση του Επιδόματος Ιδιαιτέρων Συνθηκών δια του Επιδόματος Αποστολής, δεν έχει εκπληρώσει τον σκοπό της. Πρέπει λοιπόν να το δούμε πάλι και να φροντίσουμε ώστε αυτό το Επίδομα, ανάλογα ρυθμιζόμενο, να αποδώσει στα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού όχι αντίτιμο για την υπηρεσία που παρέχουν στην πατρίδα – ούτε το απαιτούν ούτε αυτός είναι ο τρόπος να το εκφράσουν- αλλά τη δίκαιη ευγνωμοσύνη της ελληνικής κοινωνίας και της πατρίδας απέναντι στη μεγάλη εκπλήρωση του εθνικού καθήκοντος και της εθνικής αποστολής.»
Θα επαναλάβουμε ότι η ηγεσία του πολεμικού ναυτικού ήδη έχει στα χέρια της τον «οδικό χάρτη» που θα μπορούσε να βοηθήσει στην ανάταξη του προσωπικού του πολεμικού ναυτικού.
Αυτός περιλαμβάνει την αναπροσαρμογή του λεγόμενου επιδόματος στόλου, σε πραγματικό επίδομα για κείνους που υπηρετούν στα πλοία και αυτό είναι σημαντικό για τον κάθε οικογενειακό προϋπολογισμό.
Το δεύτερο σημείο αφορά το αφορολόγητο του επιδόματος και των πλευσίμων, διότι αυτό συμβαίνει και σε άλλους κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων. Με τον τρόπο που δίνεται αυτή τη στιγμή το επίδομα, έχει υπάρξει το φαινόμενο ο Επαγγελματίας Οπλίτης να λαμβάνει περισσότερα από έναν κυβερνήτη, με τον δεύτερο λόγω υψηλότερων απολαβών ν’ αλλάζει κλίμακα και να φορολογείται υπέρογκα.
Επιπλέον το ειδικό επίδομα ν’ ανταποκρίνεται στις ευθύνες που έχει το κάθε μέλος του πληρώματος ξεχωριστά. Και τέλος κάθε έναν χρόνο θαλάσσιας υπηρεσίας στα πολεμικά πλοία, να δίδεται ένα 6μηνο συντάξιμο.
Από τις Belh@rra σε καινούρια πλοία…
Τέλος η δεύτερη ωρολογιακή βόμβα αφορά τα πολεμικά πλοία για τα οποία αναφερθήκαμε στην Hellas Journal εκτενώς από την περασμένη Παρασκευή. Κρατάμε την αποστροφή του Νίκου Δένδια ο οποίος μίλησε ΜΟΝΟ για τα πλοία που θα ρθουν (φρεγάτες Belh@rra), τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ και για καινούρια πλοία…
«Το Ναυτικό μας από την αγορά σύγχρονων σκαφών πρέπει να περάσει στο σχεδιασμό και στη συμπαραγωγή, αν όχι στην παραγωγή σκαφών στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Πρέπει να προχωρήσουμε σε νέα σκάφη, σε νέες τεχνολογίες και μάλιστα, τολμώ να πω και σε σκάφη αυτόνομα κινούμενα στη θάλασσα ή κάτω από αυτήν.»
Και με τον τρόπο αυτόν, ο υπουργός παρέμεινε γι’ ακόμη μια φορά μακριά από «σειρήνες» που καλούν σε λύσεις ημιμέτρων για τις οποίες ουδέποτε το πολεμικό ναυτικό έχει εκφράσει το παραμικρό ενδιαφέρον…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου