Σε οριακό σημείο λειτουργίας βρίσκεται το
ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου θαλάσσιας κυκλοφορίας, που υπάρχει από το
2002 (ανάλογος με τον πύργο ελέγχου στα αεροδρόμια). Την απάντηση αυτή
έδωσε ο υπουργός Ναυτιλίας, Κωστής Μουσουρούλης, σε ερώτηση που του
έκαναν στη Βουλή οι βουλευτές της ΔΗΜΑΡ, Μαρία Γιαννακάκη, Βασίλης
Οικονόμου, Μαρία Ρεπούση, Νίκος Τσούκαλης και Νίκη Φούντα.
To Εθνικό Σύστημα Ελέγχου και Διαχείρισης της Θαλάσσιας Κυκλοφορίας Πλοίων (VTMIS) περιλαμβάνει επτά Κέντρα Θαλάσσιας Κυκλοφορίας (VTS), τα οποία εγκαταστάθηκαν από το 2002 στις ακόλουθες περιοχές: Πειραιά, Πάτρα, Αντίρριο, Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Λαύριο, Ραφήνα, όπως έχει αναφέρει το thebest.gr.
Οπως σημειώνει ο υπουργός στην απάντησή του, τα κέντρα αυτά, με κατάλληλο εξοπλισμό και τηλεπικοινωνιακά μέσα, συλλέγουν, διαχειρίζονται, αξιολογούν και προωθούν πληροφορίες σχετικές με τη θαλάσσια κυκλοφορία.
Ομως, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, όταν ανασυστάθηκε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, διαπιστώθηκε ότι η συντήρηση είχε σταματήσει από τις αρχές του 2012, με αποτέλεσμα την οριακή λειτουργικότητα του συστήματος, ο δε ανάδοχος είχε προσφύγει κατά του Δημοσίου, διεκδικώντας αποζημίωση για παροχή υπηρεσιών από της λήξεως των συμβατικών του υποχρεώσεων, τον Ιούλιο του 2009.
Το πρόβλημα στη λειτουργία του συστήματος μπορεί να έχει άμεσο αντίκτυπο στη ασφάλεια ναυσιπλοΐας, αφού, σε περίπτωση «κατάρρευσης του συστήματος, η επικοινωνία των πλοίων με τους ''πύργους ελέγχου''» θα γίνεται με το VHF, και θα είναι αναγκαία η αυξημένη επαγρύπνηση και από τις δύο πλευρές.
Οι κινήσεις του υπουργείου
Με σταθερό γνώμονα την τήρηση της νομιμότητας, την προστασία των δημοσίων πόρων και την αδιάλειπτη λειτουργία των συστημάτων, το υπουργείο προέβη στις ακόλουθες ενέργειες:
* Αιτήθηκε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, λόγω της επιστημονικής και εμπειρικής του σχέσης με το συγκεκριμένο εξειδικευμένο αντικείμενο, να αξιολογήσει την τρέχουσα κατάσταση και τα δεδομένα και να υποβάλει εκθέσεις, χωρίς οικονομική επιβάρυνση.
* Διενεργήθηκαν από τις υπηρεσίες του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής διαγωνιστικές διαδικασίες για την προμήθεια των ανταλλακτικών που απαιτούνται για την αποκατάσταση επιμέρους συσκευών του συστήματος που είχαν περιπέσει σε μειωμένη λειτουργική ικανότητα.
* Συντάχθηκαν προδιαγραφές για τη συντήρηση του συστήματος για τα έτη 2013 και 2014 και προωθούνται οι διαδικασίες διενέργειας διαγωνισμού από εξειδικευμένο διεθνή οργανισμό.
* Σχεδιάζεται η αναβάθμιση και επέκταση του συστήματος με προοπτική να χρηματοδοτηθεί από τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020 (Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης).
* Διατάχθηκε διερεύνηση της κατάστασης για τον τυχόν καταλογισμό ευθυνών και η υπόθεση βρίσκεται στη δικαιοσύνη από τα τέλη Νοεμβρίου του 2012.
ΠΗΓΗ thebest.
To Εθνικό Σύστημα Ελέγχου και Διαχείρισης της Θαλάσσιας Κυκλοφορίας Πλοίων (VTMIS) περιλαμβάνει επτά Κέντρα Θαλάσσιας Κυκλοφορίας (VTS), τα οποία εγκαταστάθηκαν από το 2002 στις ακόλουθες περιοχές: Πειραιά, Πάτρα, Αντίρριο, Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Λαύριο, Ραφήνα, όπως έχει αναφέρει το thebest.gr.
Οπως σημειώνει ο υπουργός στην απάντησή του, τα κέντρα αυτά, με κατάλληλο εξοπλισμό και τηλεπικοινωνιακά μέσα, συλλέγουν, διαχειρίζονται, αξιολογούν και προωθούν πληροφορίες σχετικές με τη θαλάσσια κυκλοφορία.
Ομως, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, όταν ανασυστάθηκε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, διαπιστώθηκε ότι η συντήρηση είχε σταματήσει από τις αρχές του 2012, με αποτέλεσμα την οριακή λειτουργικότητα του συστήματος, ο δε ανάδοχος είχε προσφύγει κατά του Δημοσίου, διεκδικώντας αποζημίωση για παροχή υπηρεσιών από της λήξεως των συμβατικών του υποχρεώσεων, τον Ιούλιο του 2009.
Το πρόβλημα στη λειτουργία του συστήματος μπορεί να έχει άμεσο αντίκτυπο στη ασφάλεια ναυσιπλοΐας, αφού, σε περίπτωση «κατάρρευσης του συστήματος, η επικοινωνία των πλοίων με τους ''πύργους ελέγχου''» θα γίνεται με το VHF, και θα είναι αναγκαία η αυξημένη επαγρύπνηση και από τις δύο πλευρές.
Οι κινήσεις του υπουργείου
Με σταθερό γνώμονα την τήρηση της νομιμότητας, την προστασία των δημοσίων πόρων και την αδιάλειπτη λειτουργία των συστημάτων, το υπουργείο προέβη στις ακόλουθες ενέργειες:
* Αιτήθηκε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, λόγω της επιστημονικής και εμπειρικής του σχέσης με το συγκεκριμένο εξειδικευμένο αντικείμενο, να αξιολογήσει την τρέχουσα κατάσταση και τα δεδομένα και να υποβάλει εκθέσεις, χωρίς οικονομική επιβάρυνση.
* Διενεργήθηκαν από τις υπηρεσίες του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής διαγωνιστικές διαδικασίες για την προμήθεια των ανταλλακτικών που απαιτούνται για την αποκατάσταση επιμέρους συσκευών του συστήματος που είχαν περιπέσει σε μειωμένη λειτουργική ικανότητα.
* Συντάχθηκαν προδιαγραφές για τη συντήρηση του συστήματος για τα έτη 2013 και 2014 και προωθούνται οι διαδικασίες διενέργειας διαγωνισμού από εξειδικευμένο διεθνή οργανισμό.
* Σχεδιάζεται η αναβάθμιση και επέκταση του συστήματος με προοπτική να χρηματοδοτηθεί από τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020 (Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης).
* Διατάχθηκε διερεύνηση της κατάστασης για τον τυχόν καταλογισμό ευθυνών και η υπόθεση βρίσκεται στη δικαιοσύνη από τα τέλη Νοεμβρίου του 2012.
ΠΗΓΗ thebest.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου