Αναστάσιος Παπανδρέου
Στην έκθεση Eurosatory 2016 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το νέο τεθωρακισμένο όχημα μάχης του ομίλου Rheinmetall, Kf31 Lynx. Δύο χρόνια αργότερα στη έκθεση Eurosatory το 2018 παρουσιάστηκε μια επιμηκυμένη έκδοση του οχήματος με μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα, το Kf41 Lynx.
Το Kf31/41 Lynx είναι είναι ένα νέας γενιάς και τεχνολογίας τεθωρακισμένο όχημα μάχης/μεταφοράς προσωπικού με δικτυοκεντρικές δυνατότητες, ικανό να ανταπεξέλθει στις σημερινές και τις μελλοντικές προκλήσεις. Η ανάπτυξη του οχήματος έγινε από τη Rheinmetall με ιδία κεφάλαια με σκοπό την προώθησή του στη διεθνή αγορά.
Το Lynx είναι χτισμένο γύρω από ένα μακρύ κύτος σε με πλευρές με κλήση στις άκρες και ποδιά υπό γωνία Ο χώρος του οδηγού βρίσκεται μπροστά αριστερά, ο κινητήρας μπροστά δεξιά, ο χώρος μάχης στη μέση και η επιβίβαση/αποβίβαση του ππληρώματος και του προσωπικού γίνεται από το πίσω μέρος του οχήματος μέσω ράμπας. Ένα βασικό χαρακτηριστικό της σχεδιαστικής φιλοσοφίας Lynx είναι ο διαχωρισμός και η σπονδυλωτότητα του οχήματος σε δύο κύρια μέρη: το βασικό όχημα και τον εξοπλισμό αποστολής και ρόλου. Οι παραλλαγές του Lynx έχουν σχεδιαστεί γύρω από ένα κοινό βασικό όχημα πάνω στο οποία είναι εγκατεστημένα τα κιτ αποστολής. Τα διαθέσιμα κιτ περιλαμβάνουν IFV και APC. Για το πρώτο, ένας πυργίσκος τοποθετείται στην οροφή του κύτους, για τον δεύτερο ο πυργίσκος αφαιρείται και αντικαθίσταται από μια πλάκα οροφής που περιλαμβάνει μια σειρά από συσκευές όρασης και έναν τηλεχειριζόμενο σταθμό όπλων.
Η συνολική σχεδίαση του Lynx είναι συμβατική, το μπροστινό δεξί powerpack αποτελείται από έναν εξακύλινδρο κινητήρα ντίζελ Liebherr σε συνδυασμό με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων Allison X300 series 6F/1R (Kf31) ή Renk HSWL 256 (Kf41). Ο ντίζελ Liebherr είναι τύπου common rail και είναι εξοπλισμένος με υπερσυμπιεστή δύο σταδίων και ψυγείο δύο σταδίων. Διατείθεται σε δύο εκδόσεις ισχύος, στους 755 hp για το Kf31 και στους 1.140 hp για το Kf41. Η εξάτμιση (δεξιά) και η ψύξη του κινητήρα (αριστερά) κατευθύνονται στο πίσω μέρος του οχήματος για να μειώσουν τη θερμική και ακουστική υπογραφή του. Οι οι κινητήριοι τροχοί είναι τοποθετημένοι στο μπροστινό μέρος και οι οδοντωτοί οδοντωτοί τροχοί με εντατήρες τροχιάς είναι τοποθετημένοι πίσω. Ο μηχανισμός κίνησης έχει έξι σταθμούς τροχών ανά πλευρά. Οι έξι τροχοί είναι τοποθετημένοι σε ένα σύστημα ανάρτησης που περιλαμβάνει αιωρούμενους βραχίονες με συμβατικές ράβδους στρέψης και συστήματα αποσβεστήρα τύπου SupaShock, αυτή η διάταξη έχει αποδειχθεί αξιόπιστη και οικονομικά αποδοτική. Το Lynx είναι εφοδιασμένο με όσο το δυνατόν περισσότερα «ώριμα» υποσυστήματα για να διευκολύνεται η συντήρηση. Το κιβώτιο ταχυτήτων του Kf41 είναι το ίδιο με αυτό που χρησιμοποιείται στα οχήματα Puma και Ajax, ο κινητήρας Liebherr χρησιμοποιείται ευρέως στην και ο σταθμός του οδηγού έχει ληφθεί από το τεθωρακισμένο όχημα μηχανικής Kodiak. Το σύστημα NBC είναι το ίδιο με αυτό που είναι εγκατεστημένο στο Boxer οι ερπύστριες είναι πανομοιότυπες με αυτές που χρησιμοποιούνται στο PzH 2000.Οι παράμετροι κινητικότητας ποικίλλουν ανάλογα με την παραλλαγή και την ακριβή διαμόρφωση, αλλά δηλώνεται ότι περιλαμβάνουν μέγιστη ταχύτητα δρόμου 70 km/h, ικανότητα κίνησης σε ανηφόρα με κλίση τουλάχιστον 60%, ικανότητα πλάγιας κίνησης με κλίση τουλάχιστον 30%, ικανότητα υπέρβασης κάθετου εμπόδιου ύψους ενός μέτρου, δυνατότητα διέλευσης τάφρου 2,5 μ και βάθους ( χωρίς προετοιμασία) 1,5 μ. Η εμβέλεια με 900 λίτρα καυσίμου ντίζελ είναι στα 500 χλμ. Τα Kf-31 και Kf-41 έχουν πλάτος 3,6 μέτρα και ύψος 3,3 μέτρα, αλλά διαφέρουν σε μήκος (7,22 και 7,73 μέτρα αντίστοιχα).
Ο οδηγός βρίσκεται στην αριστερή μπροστινή πλευρά του πήγματος και είναι εξοπλισμένος με τρία περισκόπια, ένα από τα οποία μπορεί να αντικατασταθεί με εναλλακτική νυχτερινή όραση. Το διαμέρισμα της Ομάδας ενσωματώνει C-Rails και σημεία σταθεροποίησης φορτίου στην οροφή και το δάπεδο. Ο αρχηγός, ο πυροβολητής και ο οδηγός έχουν από πάνω τους θυρίδες διαφυγής. Αυτό παρέχει μια ευέλικτη διαμόρφωση για όλο τον ειδικό εξοπλισμό αποστολής.
Το Lynx σχεδιάστηκε προκειμένου να προσφέρει προστασία κατά σειρά απειλών όπως πυρά όπλων μέσου διαμετρήματος, θραύσματα πυρομαχικών πυροβολικού, νάρκες διαφόρων τύπων, βομβίδια και αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς. Το όχημα είναι κατασκευασμένο από χάλυβα και στο εσωτερικό υπάρχει επένδυση τύπου spall liner για επιπλέον προστασία του μεταφερόμενου προσωπικού. Η παθητική προστασία του Lynx βασίζεται στο σύστημα εκτόξευσης πυροτεχνικών αναλώσιμων ROSY (Rapid Obscuring System) και στο σύστημα απόκρυψης SSSMC (Solar Sigma Shield Mobile Camouflage System) της Rheinmetall, το οποίο καλύπτει όλο το όχημα και μειώνει τις θερμικές εκπομπές, άρα το θερμικό και υπέρυθρο ίχνους του οχήματος. Επιπλέον προστασία, κατά κατευθυνόμενων/μη-κατευθυνόμενων αντιαρματικών βλημάτων, προσφέρεται μέσω της προαιρετικής επιλογής εγκατάστασης ενεργητικού συστήματα προστασίας όπως το Strike Shield APS επίσης της Rheinmetall .Επίσης διατίθενται επίσης μια σειρά από παθητικά και αμυντικά βοηθήματα. Περιλαμβάνουν σύστημα ταχείας συσκότισης (Rapid Obscuring System, ROSY), σύστημα προειδοποίησης λέιζερ και σύστημα εντοπισμού ακουστικών λήψεων. Αυτά ενσωματώνονται στον πυργίσκο Lance όταν είναι τοποθετημένος μαζί με αυτόματη αναγνώριση στόχων και αυτόματη παρακολούθηση στόχων. To ROSY, παρέχει προστασία έναντι όλων των όπλων οπτικής επαφής, όπως φορητά όπλα, RPG και όπλα με καθοδήγηση με λέιζερ. Σε αντίθεση με τα συμβατικά συστήματα προστασίας από τον καπνό που χρησιμοποιούνται σήμερα σε όλο τον κόσμο, το ROSY είναι σε θέση να δημιουργήσει δυναμικές οθόνες καπνού καθώς και αυθόρμητη, μεγάλης περιοχής και πολυφασματική διακοπή της οπτικής επαφής (LOS). Το Rosy® παρέχει έτσι διαρκή προστασία για κινούμενα και ακίνητα αντικείμενα. Βασικά Χαρακτηριστικά:
- Άμεση και δυναμική προβολή
- Πολυφασματική αποτελεσματικότητα έναντι όπλων καθοδηγούμενων από TV, E0, IR, IIR, laser και SACLOS
- Προστασία 360°
- Δυνατότητα πολλαπλών αποστολών
- Αποστολές ελέγχου ταραχών (δακρυγόνα, φλας)
Το σύστημα θέρμανσης, ψύξης και πυρηνικού, βιολογικού και χημικού φιλτραρίσματος συνδυάζεται σε ένα σύστημα περιβαλλοντικού ελέγχου που είναι τοποθετημένο στο πίσω αριστερό κάλυμμα μπροστά από το σύστημα ψύξης.
Στην έκδοση τεθωρακισμένου οχήματος μάχης τα Kf-31 και Kf-41 ενσωματώνουν το πύργο μάχης Lance (Kf-31), με κύριο πυροβόλο το Mk.30-2/ABM (30 x 173 χιλιοστών) ή το Wotan-30 (30 x 173 χιλιοστών) ή το Wotan-35 (35 x 228 χιλιοστών) ή τον Lance 2.0 (Kf-41), με κύριο πυροβόλο το Wotan-35 (35 x 228 χιλιοστών), αλλά μπορεί να δεχθεί και κύριο πυροβόλο των 30 χιλιοστών. Ο μέγιστος ρυθμός βολής του Wotan-35 είναι 200 φυσίγγια το λεπτό, ενώ το Wotan-35 επιτυγχάνει μεγαλύτερο δραστικό βεληνεκές και διατρητική ικανότητα, σε σχέση με το Wotan-30. Και οι δύο (2) πύργοι ενσωματώνουν συζυγές πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών. Το Wotan-30 χρησιμοποιεί πυρομαχικά τύπου FAPDS (Frangible Armour Piercing Discarding Sabot), κυρίως κατά ελαφρά θωρακισμένων στόχων. Κατά την προσβολή του στόχου το πυρομαχικό διαλύεται σε πολλά μικρά κομμάτια που κινούνται με μεγάλη ταχύτητα βαθύτερα στο εσωτερικό του στόχου. Επίσης, χρησιμοποιούν και πυρομαχικά PELE (Penetrator with Enhanced Lateral Effect), εξέλιξη των FAPDS.
Πέραν του κύριου πυροβόλου και του συζυγούς πολυβόλου ο Lance μπορεί να ενισχυθεί με διπλό εκτοξευτή αντιαρματικών βλημάτων Spike-LR2, μέγιστου βεληνεκούς 5,5 χιλιομέτρων, ή με εκτοξευτή UAV για επιτήρηση και συλλογή πληροφοριών. Ο Lance 2.0 μπορεί να ενισχυθεί με δύο επιπλέον οπλικά συστήματα (δεξιά και αριστερά του πύργου), εκτός του κύριου πυροβόλου και του συζυγούς πολυβόλου. Η επιλογή είναι μεταξύ διπλού εκτοξευτή Spike-LR2, εκτοξευτή UAV, διπλού εκτοξευτή περιφερόμενων πυρομαχικών ή συλλογής ηλεκτρονικού πολέμου.
Οι Lance ενσωματώνουν δύο πανοραμικά συστήματα SEOSS (Stabilized Electro-Optical Sensor System), ένα (εκ των οποίων συνδεδεμένο με τον κύριο οπλισμό του οχήματος. Τα SEOSS ενσωματώνουν αποστασιόμετρο λέιζερ και σύστημα ελέγχου πυρός. Επίσης, οι πύργοι ενσωματώνουν σύστημα ακουστικού εντοπισμού πυρών, σύστημα προειδοποίησης δέσμης λέιζερ, ολοκληρωμένο σύστημα επίγνωσης κατάστασης και μονάδα επεξεργασίας/διαβίβασης εικόνας/ήχου (Video). Η διάθεση μονάδας επεξεργασίας/διαβίβασης εικόνας/ήχου είναι σημαντική προσθήκη και σημάνει ότι ο στόχος που έχει εντοπιστεί και αναγνωριστεί από ένα όχημα μπορεί να προσβληθεί από ένα άλλο όχημα.
Στο πλαίσιο αναβάθμισης του εξοπλισμού των μηχανοκίνητων μονάδων του ελληνικού στρατού η Rheinmetall προσέφερε ένα εξοπλιστικό πακέτο που περιείχε την αναβάθμιση των αρμάτων Leopard 2A4 και την παράλληλη κατασκευή και παράδοση 205 τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης Kf41. Mάλιστα η συγκεκριμένη πρόταση συμπερίλαμβανε την κατασκευή εργοστασίου και την μεταφορά τεχνογνωσίας στην Ελλάδα καθώς και την παράδοση 200 Marder 1A3 που υπήρχαν στην κατοχή της εταιρίας. Στις 30 Μαΐου του 2022 η συγκεκριμένη πρόταση εγκρίθηκε από το ΑΣΣ και μερικούς μήνες αργότερα ενημερώθηκε η Βουλή. Το ύψος του προγράμματος που αφορούσε την απόκτηση μόνο των τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης ανερχόταν στα 2,2 δις ευρώ για 205 οχήματα και προγράμματος FOS. Δηλαδή ένα μέσο κόστος 10,7 εκατ ευρώ ανά όχημα μαζί με FOS και τοπική κατασκευή. Το μηχανοκίνητο πεζικό χρειάζεται σύγχρονα οχήματα που θα του επιτρέψουν να ξεφύγει από την εποχή του βιετνάμ και θα μπορεί να διεξάγει σύγχρονες επιχειρήσεις προσφέροντας στο προσωπικό του τα αναγκαία εφόδια για την επιτυχή έκβαση της αποστολής του.
ΠΗΓΗ https://defencereview.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου