Μήνυμα αισιοδοξίας για την ολοκλήρωση της
διαπραγμάτευσης ανάμεσα στο Δημόσιο και τους παραχωρησιούχους για τους
«παγωμένους» οδικούς άξονες έρχεται από το υπουργείο Ανάπτυξης και
Υποδομών. Πηγές του υπουργείου υποστηρίζουν ότι επίκεινται ανακοινώσεις
μέσα στις επόμενες ημέρες, σε κάθε περίπτωση το αργότερο στα μέσα
Δεκεμβρίου. Τα μηνύματα που έρχονται από το μέτωπο των διαπραγματεύσεων
είναι σαφώς πιο συγκρατημένα, καθώς η κοινοπραξία που έχει αναλάβει
τόσο την Ιόνια Οδό όσο και τον Ε65 εξακολουθεί να αντιτίθεται σε
περικοπή του κατασκευαστικού τους αντικειμένου, όπως γράφει στην
"Καθημερινή" ο Γιώργος Λιάλιος.
Σύμφωνα λοιπόν με τις τελευταίες πληροφορίες, οι διαπραγματεύσεις έχουν πάρει εκ νέου παράταση για τα τέλη Δεκεμβρίου (ή, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, για τα μέσα Δεκεμβρίου).
Οι εξελίξεις είναι οι ακόλουθες:
- Οι συζητήσεις με τις κοινοπραξίες Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Ολυμπία Οδός έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί. Μένει να αποσαφηνιστεί πλήρως το ακριβές μοντέλο αναχρηματοδότησης των δύο έργων, με τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια να χρησιμοποιούνται ως το βασικό εργαλείο εξεύρεσης λύσης. Πάντως, αν το Δημόσιο δεχθεί να παραδώσει τις μελλοντικές εισπράξεις του, τότε το όφελος από την επανεκκίνηση των αξόνων θα περιοριστεί στα 3-4 χρόνια που θα χρειαστούν μέχρι να ολοκληρωθούν (από τις διόλου ευκαταφρόνητες νέες θέσεις εργασίας και την αναθέρμανση του κατασκευαστικού κλάδου) αλλά εξανεμίζεται για τα υπόλοιπα 25-30 χρόνια.
Oσον αφορά το τεχνικό σκέλος, στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού έχει πλέον «κλειδώσει» η ολοκλήρωση μόνο του βασικού τμήματος, δηλαδή από την Ελευσίνα μέχρι την Πάτρα. Οι αντιδράσεις βέβαια από πολιτικούς, τοπικούς παράγοντες και φορείς στην Aχαΐα και την Ηλεία είναι πολλές, ωστόσο οι τράπεζες δεν αφήνουν κανένα ενδεχόμενο υπαναχώρησης, θεωρώντας το τμήμα Πύργου-Τσακώνας μη βιώσιμο οικονομικά. Το ενθαρρυντικό, πάντως, στην περίπτωση του τμήματος Πάτρας-Πύργου είναι ότι η απαραίτητη γη έχει απαλλοτριωθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70%, οπότε είναι σαφώς ευκολότερη η κατασκευή του στο μέλλον ως δημόσιο έργο. Οι πολιτικές αντιδράσεις, πάντως, δεν είναι ευκαταφρόνητες και προβληματίζουν την κυβέρνηση, καθώς οποιαδήποτε αλλαγή στις συμβάσεις παραχώρησης (που κυρώθηκαν με 5 νόμους το 2007) θα πρέπει να εγκριθεί από τη Βουλή, όπως έχει γράψει το thebest.gr.
- Αντίθετα, οι συζητήσεις με τις κοινοπραξίες Νέα Οδός και Κεντρική Οδός, για την τύχη της Ιόνιας Οδού και του Ε65, προχωρούν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς. Κύρια αιτία είναι η αντίδραση των κατασκευαστών (πρόκειται στην ουσία για την ίδια κοινοπραξία και στα δύο έργα) σε οποιαδήποτε σοβαρή αλλαγή στο τεχνικό αντικείμενο. Το Δημόσιο έχει προτείνει την κατασκευή του Ε65 μόνο μέχρι το ύψος της Καρδίτσας και τη «λειτουργική ενοποίηση» των δύο παραχωρήσεων. Από την πλευρά τους, οι κατασκευαστές ελπίζουν ότι μπορούν να ασκήσουν επαρκή πίεση ώστε να μην περικοπεί το τεχνικό αντικείμενο των έργων, επικαλούμενοι τις αποζημιώσεις που θα αιτηθούν σε περίπτωση που μία από τις δύο πλευρές καταγγείλει τη σύμβαση παραχώρησης.
- Οσο για τις τράπεζες; Τα νέα της έγκρισης από την ΕΤΕπ δανείου 650 εκατ. ευρώ αποκλειστικά για τους αυτοκινητόδρομους βελτίωσε το κλίμα. Ωστόσο ο ενθουσιασμός μετριάστηκε κάπως, όταν έγινε ξεκάθαρο ότι τα χρήματα δεν προορίζονται για την υποκατάσταση τραπεζών που δεν επιθυμούν πλέον να συμμετάσχουν στο δανειοδοτικό σχήμα (bail-out).
Το μήνυμα πάντως που έρχεται από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών είναι ότι όλα τα ζητήματα θα κλείσουν το αργότερο έως τα μέσα Δεκεμβρίου με στόχο την επανέναρξη των έργων στο πρώτο εξάμηνο του 2013. Το αν το Δημόσιο είναι διατεθειμένο να δώσει γη και ύδωρ για την επανεκκίνηση των έργων, απεκδυόμενο τα όποια προνόμια διέσωζε από τις συμβάσεις παραχώρησης, θα φανεί από το αποτέλεσμα των διαπραγματευτικών ικανοτήτων του κ. Ευθ. Βιδάλη, που έχει τεθεί επικεφαλής των συζητήσεων.
ΠΗΓΗ thebest
Σύμφωνα λοιπόν με τις τελευταίες πληροφορίες, οι διαπραγματεύσεις έχουν πάρει εκ νέου παράταση για τα τέλη Δεκεμβρίου (ή, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, για τα μέσα Δεκεμβρίου).
Οι εξελίξεις είναι οι ακόλουθες:
- Οι συζητήσεις με τις κοινοπραξίες Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Ολυμπία Οδός έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί. Μένει να αποσαφηνιστεί πλήρως το ακριβές μοντέλο αναχρηματοδότησης των δύο έργων, με τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια να χρησιμοποιούνται ως το βασικό εργαλείο εξεύρεσης λύσης. Πάντως, αν το Δημόσιο δεχθεί να παραδώσει τις μελλοντικές εισπράξεις του, τότε το όφελος από την επανεκκίνηση των αξόνων θα περιοριστεί στα 3-4 χρόνια που θα χρειαστούν μέχρι να ολοκληρωθούν (από τις διόλου ευκαταφρόνητες νέες θέσεις εργασίας και την αναθέρμανση του κατασκευαστικού κλάδου) αλλά εξανεμίζεται για τα υπόλοιπα 25-30 χρόνια.
Oσον αφορά το τεχνικό σκέλος, στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού έχει πλέον «κλειδώσει» η ολοκλήρωση μόνο του βασικού τμήματος, δηλαδή από την Ελευσίνα μέχρι την Πάτρα. Οι αντιδράσεις βέβαια από πολιτικούς, τοπικούς παράγοντες και φορείς στην Aχαΐα και την Ηλεία είναι πολλές, ωστόσο οι τράπεζες δεν αφήνουν κανένα ενδεχόμενο υπαναχώρησης, θεωρώντας το τμήμα Πύργου-Τσακώνας μη βιώσιμο οικονομικά. Το ενθαρρυντικό, πάντως, στην περίπτωση του τμήματος Πάτρας-Πύργου είναι ότι η απαραίτητη γη έχει απαλλοτριωθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70%, οπότε είναι σαφώς ευκολότερη η κατασκευή του στο μέλλον ως δημόσιο έργο. Οι πολιτικές αντιδράσεις, πάντως, δεν είναι ευκαταφρόνητες και προβληματίζουν την κυβέρνηση, καθώς οποιαδήποτε αλλαγή στις συμβάσεις παραχώρησης (που κυρώθηκαν με 5 νόμους το 2007) θα πρέπει να εγκριθεί από τη Βουλή, όπως έχει γράψει το thebest.gr.
- Αντίθετα, οι συζητήσεις με τις κοινοπραξίες Νέα Οδός και Κεντρική Οδός, για την τύχη της Ιόνιας Οδού και του Ε65, προχωρούν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς. Κύρια αιτία είναι η αντίδραση των κατασκευαστών (πρόκειται στην ουσία για την ίδια κοινοπραξία και στα δύο έργα) σε οποιαδήποτε σοβαρή αλλαγή στο τεχνικό αντικείμενο. Το Δημόσιο έχει προτείνει την κατασκευή του Ε65 μόνο μέχρι το ύψος της Καρδίτσας και τη «λειτουργική ενοποίηση» των δύο παραχωρήσεων. Από την πλευρά τους, οι κατασκευαστές ελπίζουν ότι μπορούν να ασκήσουν επαρκή πίεση ώστε να μην περικοπεί το τεχνικό αντικείμενο των έργων, επικαλούμενοι τις αποζημιώσεις που θα αιτηθούν σε περίπτωση που μία από τις δύο πλευρές καταγγείλει τη σύμβαση παραχώρησης.
- Οσο για τις τράπεζες; Τα νέα της έγκρισης από την ΕΤΕπ δανείου 650 εκατ. ευρώ αποκλειστικά για τους αυτοκινητόδρομους βελτίωσε το κλίμα. Ωστόσο ο ενθουσιασμός μετριάστηκε κάπως, όταν έγινε ξεκάθαρο ότι τα χρήματα δεν προορίζονται για την υποκατάσταση τραπεζών που δεν επιθυμούν πλέον να συμμετάσχουν στο δανειοδοτικό σχήμα (bail-out).
Το μήνυμα πάντως που έρχεται από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών είναι ότι όλα τα ζητήματα θα κλείσουν το αργότερο έως τα μέσα Δεκεμβρίου με στόχο την επανέναρξη των έργων στο πρώτο εξάμηνο του 2013. Το αν το Δημόσιο είναι διατεθειμένο να δώσει γη και ύδωρ για την επανεκκίνηση των έργων, απεκδυόμενο τα όποια προνόμια διέσωζε από τις συμβάσεις παραχώρησης, θα φανεί από το αποτέλεσμα των διαπραγματευτικών ικανοτήτων του κ. Ευθ. Βιδάλη, που έχει τεθεί επικεφαλής των συζητήσεων.
ΠΗΓΗ thebest
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου