Ένα από τα 30 ψηφιδωτά που έχουν κλαπεί από την αρχαία πόλη της Απάμειας –σημερινή Χαμά.(Σύλλογος προστασίας αρχαιολογικής κληρονομιάς Συρίας)- κλικ στην εικόνα για μεγέθυνση
Στις παρυφές της Ιεραπόλεως- Manbij, στη βόρεια Συρία, ένας γεωργός ονόματι Φάντι καθώς όργωνε το χωράφι του ανακάλυψε έναν αρχαίο τάφο. Όταν μετακίνησε την πλάκα, αγγεία, νομίσματα και χρυσά περιδέραια γέμισαν τα χέρια του.
Η χαρά του δεν κράτησε πολύ. Σύντομα το νέο έφθασε στα αυτιά των τζιχαντιστών που είχαν καταλάβει την περιοχή και τον επισκέφτηκαν στο σπίτι του, αφού άρπαξαν τα λάφυρα τον πίεσαν να τους δείξει τον τάφο.
Δύο μέρες χρειάστηκαν για να τον ξεσηκώσουν τελείως. Ξεκόλλησαν πλάκες, ψηφιδωτά και αρχαία μάρμαρα για να τα πουλήσουν.
Η Συρία είναι ένας τεράστιος αρχαιολογικός χώρος, όπως επίσης το Ιράκ και η Αίγυπτος. Από τα βόρεια σύνορα της Συρίας μέχρι τα νότια η γη είναι γεμάτη από μοναδικά αρχαιολογικά κομμάτια από την εποχή της αρχαίας Μεσοποταμίας, την Ελληνιστική περίοδο, τη Ρωμαϊκή περίοδο, τη Βυζαντινή περίοδο.
Σωστά οι αρχαιολόγοι λένε ότι το έδαφος της Συρίας είναι μία θάλασσα από αρχαία αντικείμενα. Κάθε πόλη, κάθε χωριό είναι χτισμένα επάνω τα ερείπια μια άλλης πόλης, της αρχαιότητας.
Αυτός είναι ένας κύριος λόγος που το ‘Ισλαμικό Κράτος’ είναι η πιο πλούσια τρομοκρατική ομάδα, αφού ενισχύεται από τις πωλήσεις των αρχαίων ευρημάτων.
Οι πόλεις Απάμεια, Έμπλα και Ράκα έχουν κυριολεκτικά λεηλατηθεί. Παντού υπάρχουν λάκκοι από ανασκαφές , τα μουσεία έμειναν άδεια, αφού λεηλατήθηκαν.
Οι τζιχαντιστές έχουν οργανώσει ολόκληρο δίκτυο ανασκαφών, σε κάθε χώρο που ερευνούν ανυψώνουν τη μαύρη σημαία και δεν επιτρέπουν να προσεγγίσει κανείς.
Η «λεηλασία της τέχνης» έχει εξαπλωθεί ανάμεσα στους κατοίκους αρκετών πόλεων της Συρίας, στη διάρκεια των πρώτων χρόνων του πολέμου.
Η κατάρρευση της εξουσίας και το ‘κάταγμα’ του κράτους δημιούργησε κενά ασφαλείας, ιδανικά για τους εγκληματίες και τους οπορτουνιστές των θυλάκων των τρομοκρατών.
«Πολλά μέλη της οικογένειάς μας, κρατούν πάντα ένα φτυάρι, καταφύγαμε στην κλοπή των αρχαιοτήτων να πάρουμε χρήματα. Αν δεν το κάναμε αυτό θα είχαμε πεθάνει από την πείνα», είπε κάτοικος της Daraa της Συρίας στον Σύριο αρχαιολόγο Amr Al Azm,διευθυντή των Ειδικών Δυνάμεων της Συρίας (Syrian Heritage Tark Force)
Όπως εξηγεί ο Amr Al Azm οι τζιχαντιστές κατανόησαν τις ανάγκες των κατοίκων από τις πωλήσεις των αρχαιοτήτων και τους άφησαν να λεηλατούν και αυτοί τις αρχαιότητες με την προϋπόθεση να πληρώνουν ένα ανάλογο μερίδιο σε αυτούς- δηλαδή φόρο στο ‘Ισλαμικό Κράτος’ από τις πωλήσεις των αρχαιοτήτων στους μεσάζοντες που ανέρχεται στο 20%.
Οι τζιχαντιστές έρχονται σε επαφή με τους εμπόρους ή μεσίτες (Σύριους ή Τούρκους) που ταξιδεύουν στα κατεχόμενα εδάφη της Συρίας για να αγοράσουν τοις μετρητοίς αγγεία, γλυπτά, νομίσματα, ψηφιδωτά και κοσμήματα.
«Θα μπορούσαμε να μιλάμε ατέλειωτα για αυτές τις καταστάσεις», δήλωσε ο αρχαιολόγος Michael Danti του πανεπιστημίου της Βοστώνης, ο οποίος έχει εργασθεί επί 20 χρόνια στη Συρία. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα αρχαιολογικά ευρήματα φυγαδεύονται από τη Συρία μέσω του Λιβάνου, της Ιορδανίας και κυρίως μέσω της Τουρκίας.
Άλλο ένα ψηφιδωτό από την πόλη Απάμεια της Συρίας που κλάπηκε από τους τζιχαντιστές( κλικ στην εικόνα για μεγέθυνση)
«Οι διακινητές κρύβουν τα αρχαιολογικά ευρήματα για ένα χρονικό διάστημα», δηλώνει ο Danti και προσθέτει:
«Μόλις, παρουσιασθεί μια άλλη διεθνής κρίση και εκτρέπεται η προσοχή του κόσμου εκεί, τότε ξεκινούν οι διακινητές να εισαγάγουν σιγά- σιγά, τα ευρήματα στην αγορά. Για παράδειγμα, τώρα βλέπουμε στην αγορά, τις λεηλασίες που έγιναν στο Ιράκ, πριν από 10 χρόνια», εξήγησε ο αρχαιολόγος.
«Όταν ένας αρχαιολογικός χώρος καταστραφεί, χάθηκε για πάντα. Δεν μπορεί να ανακτηθεί. Είναι όπως ένα ζωντανό πράγμα που πεθαίνει, δεν μπορεί να ξανάλθει στη ζωή», λέει ο αρχαιολόγος Cheikhmous Ali από το Στρασβούργο, που έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο πληροφοριοδοτών στη Συρία για να βοηθήσει και να τεκμηριώσει την «συστηματική καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς της Συρίας».
--
© mikres-ekdoseis- Γιῶργος Ἐχέδωρος
ΠΗΓΗ mikres-ekdoseis
Στις παρυφές της Ιεραπόλεως- Manbij, στη βόρεια Συρία, ένας γεωργός ονόματι Φάντι καθώς όργωνε το χωράφι του ανακάλυψε έναν αρχαίο τάφο. Όταν μετακίνησε την πλάκα, αγγεία, νομίσματα και χρυσά περιδέραια γέμισαν τα χέρια του.
Η χαρά του δεν κράτησε πολύ. Σύντομα το νέο έφθασε στα αυτιά των τζιχαντιστών που είχαν καταλάβει την περιοχή και τον επισκέφτηκαν στο σπίτι του, αφού άρπαξαν τα λάφυρα τον πίεσαν να τους δείξει τον τάφο.
Δύο μέρες χρειάστηκαν για να τον ξεσηκώσουν τελείως. Ξεκόλλησαν πλάκες, ψηφιδωτά και αρχαία μάρμαρα για να τα πουλήσουν.
Η Συρία είναι ένας τεράστιος αρχαιολογικός χώρος, όπως επίσης το Ιράκ και η Αίγυπτος. Από τα βόρεια σύνορα της Συρίας μέχρι τα νότια η γη είναι γεμάτη από μοναδικά αρχαιολογικά κομμάτια από την εποχή της αρχαίας Μεσοποταμίας, την Ελληνιστική περίοδο, τη Ρωμαϊκή περίοδο, τη Βυζαντινή περίοδο.
Σωστά οι αρχαιολόγοι λένε ότι το έδαφος της Συρίας είναι μία θάλασσα από αρχαία αντικείμενα. Κάθε πόλη, κάθε χωριό είναι χτισμένα επάνω τα ερείπια μια άλλης πόλης, της αρχαιότητας.
Αυτός είναι ένας κύριος λόγος που το ‘Ισλαμικό Κράτος’ είναι η πιο πλούσια τρομοκρατική ομάδα, αφού ενισχύεται από τις πωλήσεις των αρχαίων ευρημάτων.
Οι πόλεις Απάμεια, Έμπλα και Ράκα έχουν κυριολεκτικά λεηλατηθεί. Παντού υπάρχουν λάκκοι από ανασκαφές , τα μουσεία έμειναν άδεια, αφού λεηλατήθηκαν.
Οι τζιχαντιστές έχουν οργανώσει ολόκληρο δίκτυο ανασκαφών, σε κάθε χώρο που ερευνούν ανυψώνουν τη μαύρη σημαία και δεν επιτρέπουν να προσεγγίσει κανείς.
Η «λεηλασία της τέχνης» έχει εξαπλωθεί ανάμεσα στους κατοίκους αρκετών πόλεων της Συρίας, στη διάρκεια των πρώτων χρόνων του πολέμου.
Η κατάρρευση της εξουσίας και το ‘κάταγμα’ του κράτους δημιούργησε κενά ασφαλείας, ιδανικά για τους εγκληματίες και τους οπορτουνιστές των θυλάκων των τρομοκρατών.
«Πολλά μέλη της οικογένειάς μας, κρατούν πάντα ένα φτυάρι, καταφύγαμε στην κλοπή των αρχαιοτήτων να πάρουμε χρήματα. Αν δεν το κάναμε αυτό θα είχαμε πεθάνει από την πείνα», είπε κάτοικος της Daraa της Συρίας στον Σύριο αρχαιολόγο Amr Al Azm,διευθυντή των Ειδικών Δυνάμεων της Συρίας (Syrian Heritage Tark Force)
Όπως εξηγεί ο Amr Al Azm οι τζιχαντιστές κατανόησαν τις ανάγκες των κατοίκων από τις πωλήσεις των αρχαιοτήτων και τους άφησαν να λεηλατούν και αυτοί τις αρχαιότητες με την προϋπόθεση να πληρώνουν ένα ανάλογο μερίδιο σε αυτούς- δηλαδή φόρο στο ‘Ισλαμικό Κράτος’ από τις πωλήσεις των αρχαιοτήτων στους μεσάζοντες που ανέρχεται στο 20%.
Οι τζιχαντιστές έρχονται σε επαφή με τους εμπόρους ή μεσίτες (Σύριους ή Τούρκους) που ταξιδεύουν στα κατεχόμενα εδάφη της Συρίας για να αγοράσουν τοις μετρητοίς αγγεία, γλυπτά, νομίσματα, ψηφιδωτά και κοσμήματα.
«Θα μπορούσαμε να μιλάμε ατέλειωτα για αυτές τις καταστάσεις», δήλωσε ο αρχαιολόγος Michael Danti του πανεπιστημίου της Βοστώνης, ο οποίος έχει εργασθεί επί 20 χρόνια στη Συρία. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα αρχαιολογικά ευρήματα φυγαδεύονται από τη Συρία μέσω του Λιβάνου, της Ιορδανίας και κυρίως μέσω της Τουρκίας.
Άλλο ένα ψηφιδωτό από την πόλη Απάμεια της Συρίας που κλάπηκε από τους τζιχαντιστές( κλικ στην εικόνα για μεγέθυνση)
«Οι διακινητές κρύβουν τα αρχαιολογικά ευρήματα για ένα χρονικό διάστημα», δηλώνει ο Danti και προσθέτει:
«Μόλις, παρουσιασθεί μια άλλη διεθνής κρίση και εκτρέπεται η προσοχή του κόσμου εκεί, τότε ξεκινούν οι διακινητές να εισαγάγουν σιγά- σιγά, τα ευρήματα στην αγορά. Για παράδειγμα, τώρα βλέπουμε στην αγορά, τις λεηλασίες που έγιναν στο Ιράκ, πριν από 10 χρόνια», εξήγησε ο αρχαιολόγος.
«Όταν ένας αρχαιολογικός χώρος καταστραφεί, χάθηκε για πάντα. Δεν μπορεί να ανακτηθεί. Είναι όπως ένα ζωντανό πράγμα που πεθαίνει, δεν μπορεί να ξανάλθει στη ζωή», λέει ο αρχαιολόγος Cheikhmous Ali από το Στρασβούργο, που έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο πληροφοριοδοτών στη Συρία για να βοηθήσει και να τεκμηριώσει την «συστηματική καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς της Συρίας».
--
© mikres-ekdoseis- Γιῶργος Ἐχέδωρος
ΠΗΓΗ mikres-ekdoseis
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου