Ξεκινώντας από ένα Λάθος, δεν φθάνεις ποτέ στην Αλήθεια.[1]
Ιωάννης Θ. Μάζης, Καθηγητής Γεωπολιτικής, ΕΚΠΑ
Από το infognomonpolitics
Η ιστορική συγκυρία και οι συμπτώσεις
Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές (21/07/2020) η Τουρκία συμφώνως προς τις δημοσιογραφικές πληροφορίες έχει προωθήσει τρία ερευνητικά πλοία, ανάμεσά τους και το Oruc Reis, τα οποία συνοδεύονται από19 τουρκικά πολεμικά σκάφη,κινούμενα παρακτίως Νοτίως με κατεύθυνση Ν/Δ της Σμύρνης. Η ελληνική πλευρά έχει κινητοποιήσει το 85% του ελληνικού στόλου ο οποίος κινείται επίσης με κατεύθυνση Ν/ΝΑ
Σε επιφυλακή έχουν τεθεί και οι ελληνικές δυνάμεις στον Έβρο, καθώς ήδη έχει διαταχθεί αναστολή αδειών, ενώ είναι σε ετοιμότητα η εθνοφυλακή. Η τουρκική πλευρά εξέδοσε παράνομη NAVTEX, ανακοινώνουσα την περιοχή όπου προτίθεται να διεξαγάγει έρευνες. Αφορά την περιοχή νοτίως από το Σύμπλεγμα του Καστελορίζου, όπου και το σημείο τομής των, κατά νόμον, ΑΟΖ Ελλάδας (μηδέποτε ανακηρυχθείσης), Κύπρου και Αιγύπτου.
Η τουρκική NAVTEX
TURNHOS N/W : 0977/20 (Antalya NAVTEX Station) (Published Date: 21-07-2020 11:23)
TURNHOS N/W : 0977/20
MEDITERRANEAN SEA
1.SEISMIC SURVEY, BY R/V ORUÇ REİS, ATAMAN AND CENGİZ HAN
BETWEEN 21 JUL-02 AUG 20 IN AREA BOUNDED BY;
33 55.22 N – 027 59.83 E
34 58.25 N – 030 31.50 E
34 18.18 N – 030 54.52 E
34 17.03 N – 030 06.12 E
33 49.13 N – 030 06.38 E
33 40.95 N – 028 46.62 E
33 47.37 N – 028 20.27 E
33 52.98 N – 027 59.97 E
6 NM BERTH REQUESTED.
CANCEL THIS MESSAGE 022059Z AUG 20.
Υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία ανεκοίνωσε NAVTEX, από τις 18 Ιουλίου μέχρι τις 18 Αυγούστου, στοχεύουσα παράνομες γεωτρήσεις εις τον θαλάσσιο χώρο νοτιοδυτικώς της Κύπρου, εις τα βυθοτεμάχια 6 και 7 της νομίμως οριοθετηθείσης κυπριακής ΑΟΖ.
Το ΓΕΕΘΑ, ανεκοίνωσε ότι ζεύγος τουρκικών F-16 που εισήλθε στο FIR Αθηνών άνευ καταθέσεως σχεδίου πτήσεως διεξήγαγαν υπέρπτηση ανωθεν της Ρω, εις τα 17.000 πόδια, στις 16:12 μμ., και στις 16:16 μ.μ πάνω από τη Ρω, το Καστελόριζο και την Στρογγύλη, στα 21.000 πόδια. Δεύτερο ζεύγος τουρκικών F-16 που εισήλθε στο FIR Αθηνών άνευ καταθέσεως σχεδίου πτήσεως διεξήγαγε υπέρπτηση άνωθεν της Ρω και του Καστελορίζου, εις τα 29.000 πόδια, (16:26 μμ) και πέντε λεπτά αργότερα άνωθεν και πάλιν του Καστελορίζου, εις τα 9.500 πόδια. Ακολούθησε τρίτο ζεύγος τουρκικών F- 16 το οποίον εισήλθε εντός του FIR Αθηνών και άνευ καταθέσεως σχεδίου πτήσεως επίσης, διεξήγαγε υπέρπτηση άνωθεν του Καστελόριζο στα 11.000 πόδια στις 16:41 μμ. Ένα λεπτό αργότερα το αυτό ζεύγος διεξηγαγε υπέρπτηση άνωθεν της Ρω, στα 5.000 πόδια, (16:43 μμ.) και στα 9.000 πόδια, και επανέλαβε έκνομον ενέργεια άνωθεν της ιδίας νήσου εις τα 13.000 πόδια στις 16:51 μμ. Σε όλες τις περιπτώσεις τα τουρκικά αεροσκάφη αναγνωρίσθηκαν και αναχαιτίσθηκαν από αντίστοιχα ελληνικα μαχητικά σύμφωνα με τους διεθνείςκανόνες κατά πάγια τακτική.
Είναι πάντως όλως συμπτωματικόν, ότι:
α) Το γεγονός καταγράφεται, δύο μέρες μετά την ακύρωση της υπογραφής της Ελληνογαλλικής συμφωνίας η οποία είχε προγραμματιστεί για την 16η Ιουλίου 2020 και ματαιώθηκε. Η συμφωνία περιελάμβανε μια – ανεπανάληπτη για την μέχρι σήμερα πρακτική – συμφωνία Αμυντικής Συνδρομής τεραστίας σημασίας για την ελληνική αμυντική θωράκιση η οποία “βυθίστηκε στα νερά της Μεσογείου”!
β) και μια δευτέρα σύμπτωσις είναι η εν Αθήναις παρουσία του Γερμανού ΥΠΕΞ κου Heiko Maas. Φαντάζομαι ότι ο Κος Μaas είναι απολύτως ικανοποιημένος από το ναυάγιο της Ελληνο-Γαλλικής Συμφωνίας και – ασφαλώς – είναι διατεθημένος να καλύψει το κενόν ασφαλείας της Ελλάδος, ενώπιον του νέο μπαράζ τουρκικών απειλών, με την διαμεσολάβηση της χώρας του για έναν εφ’ όλης της (εκνόμου τουρκικής) ύλης τουρκο-ελληνικό διάλογο.
Άλλωστε η ελληνική πολιτική Ιερουσαλήμ μας πληροφορεί ότι έπρεπε να επιστραφούν αναδρομικά ύψους 1δις εις τους συνταξιούχους, λόγω της αιφνιδίου αποφάσεως του Σ.τ.Ε. Συνεπώς οι Γαλλικές φρεγάτες «μας έπεσαν» πολύ ακριβές, διάβολε! Άλλωστε, έτσι είναι αυτά! Η Ελλάς είναι ανυποχωρήτως κράτος Δικαίου και «αγκυροβολημένη» παραλλήλως και «εις το Διεθνές Δίκαιον» αρκεί να μην το εφαρμόζει προς…όφελός της (βλέπε, επέκτασις Αιγιαλίτιδος ζώνης στα 12nm)!
Οι ακριβές φρεγάτες.
1) Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των πληρωμών το ακριβές είναι ότι η γαλλική πλευρά υπήρξε σαφέστατη από τα τέλη Ιουνίου-αρχές Ιουλίου κατά τις επισκέψεις των αντιπροσώπων της DGA/MA (Direction Générale de l’Armement-Ministère des Armées) και του γαλλικού Υπουργείου Οικονομικών (Trésor Français) στην Αθήνα. Συνεπώς το οψίμως αναφερθέν επιχείρημα περί υψηλού κόστους των Συμφωνιών δεν ισχύει διότι άλλως δεν θα ορίζετο διμερώς ως ημερομηνία υπογραφής αυτών, η 16η Ιουλίου!
2) Οι πληρωμές αυτές εξηπλούντο εις… δεκατρείς (13) δόσεις και όχι δέκα (10) που εφοβείτο αρχικώς το Υπουργείο Οικονομικών και μάλιστα για την χρονική περίοδο από 2020 έως 2032, όπως το ΥΠΟΙΚ εζήτησε από την DGA. Εάν οι υψηλότερες δόσεις είχαν τοποθετηθεί στην αρχή (2020-2023) αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η DGA όφειλε να χρηματοδοτήσει τις εταιρείες οι οποίες θα εκκινούσαν την παραγωγή των μεγάλων – και πολύ δαπανηρών – υποσυστημάτων τα οποία ήσαν απαραίτητα για την κατασκευή των σκαφών. Αυτό όμως ήτο γνωστόν εις το ΥΠΕΘΑ από τον Ιανουάριο του 2020! Συνεπώς έκπληξις και πάλιν δεν δικαιολογείται από πλευράς Ελλάδος.
3) Επίσης, η αυστηρότης του ελληνικού ΥΠ.ΟΙΚ. εξηντλήθη αναιτίως στην περίπτωση της Ελληνογαλλικής εξοπλιστικής συνεργασίας, απαιτώντας i) τεράστιες ποσότητες και είδη δικαιολογητικών και τεκμηριωτικών εγγράφων από την γαλλική πλευρά (συμπεριλαμβανομένης και της περιπτώσεως επιβολής ανοικτού διαγωνισμού (!) στα προγράμματα των Mirage 2000-5 και των οπλικών τους συστημάτων (τα οποία ειρήσθω εν παρόδω κατασκευάζονται εδώ και 45 χρόνια από τις ίδιες εταιρείες! (DASSAULT (AVIONS), THALES (ELECTRONIQUE, RADAR κ.τ.λ.) SAFRAN (MOTEUR) και MBDA (ARMES, IE SCALP, EXOCET, MICA, MAGIC) και ii) πλήθος τραπεζικών εγγυήσεων (τις οποίες και έλαβαν φυσικά) παρά το ότι η Ελλάς διατηρεί στενές σχέσεις με τις επιχειρήσεις αυτές εδώ και 40 έτη και – εν τω μεταξύ – οι εν λόγω μονάδες αναφέρονται σε εγγυήσεις της Γαλλικής Δημοκρατίας και με τιμές ανάλογες των προτεινομένων στις γαλλικές ένοπλες δυνάμεις, όπως προβλέπεται από σχετική Ελληνογαλλική συμφωνία η οποία και ρητώς το προβλέπει.
4) Tα συμφωνηθέντα αυτά ποσά των δόσεων λεπτομερώς κατ’ έτος και μάλιστα με τα Follow on Support (FOS) έχουν ως εξής: i) 2020: 418εκ., ii) 2021: 535εκ., iii) 2022: 609εκ., iv) 2023: 362εκ., v) 2024:236εκ.+FOS, vi) 2025:206εκ.+ FOS, vii) 2026:57εκ.+ FOS, viii) 2027: 31εκ.+ FOS, ix) 2028: 23εκ.+FOS, x) 2029: 15εκ.+FOS, xi) 2030: 8εκ.+FOS, xii) 2031: 3εκ.+FOS, xiii) 2032: 2εκ.+FOS. Σύνολον: 2.682εκ ευρώ και επ’ ουδενί 3.500εκ ευρώ! Η δε καθαρή τιμή των δύο Φρεγατών σύν τα ILS (Integrated Logistics Support) ανήρχετο εις το ποσόν των 1.818εκ. Ευρώ! Να ληφθεί δε υπόψιν ότι υπήρξαν και επιπλέον απαιτήσεις από πλευράς Ελλάδος για ειδική κατασκευή υποδοχής του αμερικανικού Close-in Wapon System (CIWS) τύπου RAM – Mk49. Περίπου δηλαδή όσο το ποσόν του εκσυγχρονισμού των 84 F-16 σε Viper, τα οποία θα παραληφθούν το…μέχρι το 2029! Και μάλιστα με χρήματα τα οποία συνεφωνήθησαν κατά την περίοδο της ακμής της οικονομικής κρίσεως και των μνημονίων στην Ελλάδα!
5) Τα ILS τα οποία συμπεριελάμβαναν τα i) πολεμοφόδια (σύνολο: 482εκ.) ii) τις συνολικές προμήθειες (σύνολο: 165εκ.) iii) υποστήριξη από πλευράς DGA (σύνολο: 40εκ.) iv) τα FOS για τις φρεγάττες και τα πυρομαχικά τους για το διάστημα 2024-2032 (προς ελεύθερον καθορισμόν ανα έτος) είναι 177εκ. Ευρώ.
6) To σύνολο του ποσού των 2.682εκ. Ευρώ περιλαμβάνει όλα τα ανωτέρω και εξειδικεύοντας σε οπλισμό, τα εξής οπλικά συστήματα: πύραυλοι Αster 30 και ASTER 15 (με αντιβαλλιστικές ικανότητες, Exocet τελευταίας γενεάς και MdCN (οι αντίστοιχες ποσότητες είναι απόρρητες), τορπίλες MU90 (οι αντίστοιχες ποσότητες είναι απόρρητες), δυνάμενες να αντιμετωπίσουν οποιοδήποτε είδος συμβατικού ή πυρηνικού υποβρύχιο με εξελιγμένη παρακολούθηση στόχων και ικανότητα αποφυγής αντιμέτρων (anti-torpedo decoys) και τα νέας γενεάς αντίμετρα κατά τορπιλών τύπου CANTO το οποίο συνίσταται σε έναν ενεργό ευρυζωνικό ακουστικό πομπό που ενεργεί τόσο ως παρεμβολέας όσο και ως γεννήτρια εκατοντάδων ψευδο-στόχων για την παραπλάνηση του σόναρ της τορπίλης και του ακουστικού επεξεργαστή[2]. Για όλα αυτά η Ελλάς εζήτησε την συνδρομή της Γαλλίας, και την έλαβε, ώστε να μην υπάρξουν αντιρρήσεις από την γερμανική επιχειρηματική πλευρά. Αυτό και μόνον λέγει πολλά για την ασύγγνωστη γερμανική παρεμβατική δράση στα ελληνικά ζητήματα εθνικής ασφαλείας, εθνικής ανεξαρτησίας και εδαφικής ακεραιότητος. Είναι εν πολλοίς προτεκτορατική γερμανική αντίληψις και ως τέτοια θεωρείται απαράδεκτη.
7) Επίσης είναι ανακριβή τα διαδιδόμενα περί βεληνεκούς των “ελληνικών” SCALP αέρος-αέρος δήθεν “περιορισμένου” βεληνεκούς 300km ενώ μας δίδονται με βεληνεκές 500km αλλά και τα διαδιδόμενα περί της ναυτικής εκδοχής των (MdCN: SCALP NAVAL) οι οποίοι μας διατίθενται με το υποστρατηγικό βεληνεκές των 1000km και ακρίβεια πλήγματος 50cm (!) και σαφώς όχι με το διαδιδόμενο “περιορισμένο” βεληνεκές των 500km (!). Υπάρχει δε από γαλλικής πλευράς, και είναι γνωστότατη στο ΥΠΕΘΑ, η δέσμευση για μη παράδοση αναλόγων όπλων προς την τουρκική πλευρά ήδη από το έτος 2000. Αυτό από μόνο του δημιουργεί σοβαρότατα στρατηγικά αμυντικά πλεονεκτήματα στην Ελληνική αμυντική θωράκιση και την καθιστά σοβαρότατη στρατιωτική παρουσία στην Μεσόγειο, άκρως υπολογήσιμο αντίπαλο για την Τουρκία και τις ιμπεριαλιστικές βλέψεις της.
8) Το σημαντικότερο σημείο, και αυτό το οποίο δεν αποτιμάται με χρήμα, ούτε με καταβολές αναδρομικών συντάξεων, είναι το ότι η DGA διευκρίνισε με τον πλέον σαφή τρόπο ότι υπάρχει σαφής ρήτρα «αμυντικής» και όχι απλώς γενική ρήτρα «στρατηγικής συνδρομής» η οποία αναφέρει ρητώς στο άρθρο 2 του Συμφώνου Στρατηγικής Συνδρομής (Accord de coopération stratégique) ότι προβλέπεται «αμοιβαία στρατιωτική βοήθεια σε περίπτωση ανάγκης όπου κάποιο από τα δύο συνυπογράφοντα μέλη δεχθεί επίθεση η οποία θα θέσει εν κινδύνω την εδαφική της ακεραιότητα».
9) Ας εξετάσουμε τώρα, σε τί είδους παραγγελίες προέβημεν από το 2013 μέχρι σήμερα (2020) σε αμερικανικό οπλισμό και φυσικά άνευ ουδεμιάς ρήτρας αμυντικής συνδρομής και βεβαίως με την σταθερή υποστήριξη του Λευκού Οίκου στην τουρκική πλευρά και τις ιμπεριαλιστικές της βλέψεις εναντίον της Ελλάδος. Επίσης, να εξετάσουμε και την ποιότητα της τεχνολογίας των συστημάτων αυτών. Ας εξετάσουμε ακόμη, τα καταβληθέντα ποσά, εν μέσω σκληρής οικονομικής κρίσεως και μνημονίων, τα αποτελούμενα εξ ευρωπαϊκών κεφαλαίων. Επίσης να μην λησμονούμε, ότι για την διασφάλιση των ποσών αυτών, η Γαλλική Δημοκρατία βοήθησε τα μέγιστα την Αθήνα στο πλαίσιο των ανταγωνισμών και αντιρρήσεων της ΕΕ! Ο κατωτέρω Πίνακας παρουσιάζει, μετά σχολίων, όλα τα προαναφερθέντα. Και είναι χρήσιμος διότι το συνολικό ποσό εγγίζει τα 2δις €! Δηλαδή διαφέρει κατά ήμισυ δις περίπου από την ναυαγήσασα Ελληνο-γαλλική στρατηγική σημασία με τα τελευταίου τύπου υποστρατηγικά οπλικά συστήματα, τις ναυτικές πλατφόρμες πολαπλών στόχων και ανθυποβρυχιακού πολέμου και – κυρίως – τη ρήτρα αμυντικής συνδρομής.
Έτος Πρόγραμμα/κόστος Παρατηρήσεις/Αιτιολογία
2013 Απόκτηση 460 οχημάτων M113, από τα “μεταχειρισμένα αποθέματα” του Αμερικανικού Στρατού, «δωρεάν». Στην πραγματικότητα οι ΗΠΑ θα πουλήσουν την μεταφορά τους προς την Ελλάδα, και την “συντήρηση” δι’ ανταλλακτικών για ένα ποσό το οποίον…αγνοούμε!!! Ουσιαστικώς απέβλεπε να ανατρέψει το Πρόγραμμα των τεθωρακισμένων BMP3 για τα οποία είχαν συμφωνήσει ο Κ. Καραμανλής και ο Vladimir Poutine.
2013 Αγορά15 μεταχειρισμένων Chinook από τον τότε Υπ. ΕΘ.Α Αβραμόπουλο, έναντι 150εκ. €. Την περίοδο που η Ελλάδα βρίσκεται σε κρίση και το Παρίσι στηρίζει την Αθήνα στο πλαίσιο μιας γερμανικής ΕΕ, αγοράζουμε μεταχειρισμένο αμερικανικό υλικό!
2015 Εκσυγχρονισμός 4 αεροσκαφών θαλάσσιας περιπολίας P3B, πεπαλαιωμένα 40 ετών, έναντι 500εκ. $USA, στο υψηλότερο σημείο της οικονομικής κρίσεως. Η επιχειρησιακή ικανότης των δεν σχολιάζεται. Ενώ η ίδια η Lockheed Martin πρότεινε να αγορασθούν μεταχειρισμένα P3C με έκπτωση 25%, η Ελλάδα αποφασίζει τον εκσυγχρονισμό των P3B και τελικώς το 2020, μόνο ένα αεροσκάφος “πετάει” χωρίς τις προβλεπόμενες ικανότητες… Δεν έχει κατατεθεί ισχυρή αιτιολογία, ενώ τα οπλικά συστήματα παρέμεναν την περίοδο εκείνη χωρίς υποστήριξη: οι M2000, οι Meko….
2017 Απόκτηση 70 Kiowas (εποχής του πολέμου του Viet Nam) «δωρεάν»: κόστος 47 εκ. €, για 36 εξ αυτών τα οποία θα είναι επιχειρησιακά! Η αιτιολογία που κατετέθη τότε ήτο ότι: «τα Κaiowas με βάση τη Ρόδο θα υπερασπίσουν το Καστελλόριζο» (Δεν σχολιάζεται). Η πραγματική αιτιολογία, μάλλον φαίνεται πως είναι η ανορθολογική μονομερής διακοπή από πλευράς ΥΠΕΘΑ του συμβολαίου των γαλλικών NH90! Ακόμα ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα που πεθαίνει προς όφελος ενός αμερικανικού. Το συμβόλαιο των ΝΗ επανεκκινά το 2017, μετά από δύο χρόνια διακοπή.
2017 Εκσυγχρονισμός 84 F16 (επί συνόλου 136 της Π.Α.), έναντι 1.5 δις € (εκτίμηση) Με το σύστημα FMS, δεν δυνάμεθα να γνωρίζουμε το ακριβές κόστος του Προγράμματος. Εκτός αυτού, υπάρχουν κάποια σημεία προς εξακρίβωση διότι είναι γνωστό το πρόβλημα ασυμβατότητας μεταξύ του νέου radar του F16V και του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS…
2020 Απόκτηση 4 μεταχειρισμένων ελικοπτέρων MH60R (Lockheed Martin), για το Π.Ν. (Ανθυποβρυχιακός πόλεμος) έναντι 260εκ. €. Πρόγραμμα επικυρωθέν από το Ελληνικό Κοινοβούλιο τον Μάϊο του 2020.
2019 Yπογραφή των FOS των Mirage 2000-5 Μέχρι σήμερα, Ιούλιο του 2020, καμμία παραγγελία ανταλλακτικών δεν έχει γίνει εισέτι.
Εξ άλλου, ξεκίνησε και σχετικός διαγωνισμός για την μελέτη της παρατάσεως της “επιχειρησιακής ζωής” του οπλισμού των Mirage 2000-5.
Για όλα τα ανωτέρω, λαμβανομένων υπόψη και των σχολίων που τα συνοδεύουν κατέθεσε το Ελληνικό κράτος ποσόν που υπερβαίνει τα 2δις €. Εδώ όμως δεν ελήφθησαν υπόψιν ζητήματα όπως οι τότε αποφάσεις του Σ.τ.Ε. ούτε άλλου τύπου επιστροφές των αναδρομικών στις συντάξεις. Επίσης δεν εζητήθη ούτε ελήφθη ποτέ, κάποια ρήτρα αμυντικής συνδρομής από την υπερατλαντική μας σύμμαχο.
Το μόνο που ελάβαμε ήτο η προκλητική, προσβλητική και επικίνδυνη δυτική ανοχή/υποστήριξη του κου Ερντογάν στα διαπραχθέντα ανομήματά του στην ΑΟΖ της Κύπρου, και στις απειλές και στις προσπάθειες εισβολής του δι’ “οπλοποιήσεως” συγκροτημένων ομάδων παρανόμων μεταναστών, ανακραζόντων Allah Wakbar! Με την συμπαράσταση, βεβαίως, της τουρκικής Στρατοχωροφυλακής, της τουρκικής Αστυνομίας, τεθωρακισμένων οχημάτων Μ.Π. και κλιμακίων της MIT, στον Έβρο και στο Αιγαίο.
Και προσφάτως σε μία «υποστηρικτική» προς την Ελλάδα δήλωση του Dept of State «περί αμφισβητουμένων θαλασσίων περιοχών»! Εύγε εις την ελληνική διπλωματία και εις το Υπουργείον επί των Οικονομικών!
[1] Qui part d’une erreur n’arrive jamais à la vérité, (Γαλλική παροιμία, 1855)
[2] https://defencereview.gr/mesa-stis-egkatastasis-tou-naval-group-dipla-stis-torpiles-ke-ta-antimetra-alla-ke-skepsis-gia-tis-ellinikes-fregates/
ΠΗΓΗ infognomonpolitics
Ιωάννης Θ. Μάζης, Καθηγητής Γεωπολιτικής, ΕΚΠΑ
Από το infognomonpolitics
Η ιστορική συγκυρία και οι συμπτώσεις
Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές (21/07/2020) η Τουρκία συμφώνως προς τις δημοσιογραφικές πληροφορίες έχει προωθήσει τρία ερευνητικά πλοία, ανάμεσά τους και το Oruc Reis, τα οποία συνοδεύονται από19 τουρκικά πολεμικά σκάφη,κινούμενα παρακτίως Νοτίως με κατεύθυνση Ν/Δ της Σμύρνης. Η ελληνική πλευρά έχει κινητοποιήσει το 85% του ελληνικού στόλου ο οποίος κινείται επίσης με κατεύθυνση Ν/ΝΑ
Σε επιφυλακή έχουν τεθεί και οι ελληνικές δυνάμεις στον Έβρο, καθώς ήδη έχει διαταχθεί αναστολή αδειών, ενώ είναι σε ετοιμότητα η εθνοφυλακή. Η τουρκική πλευρά εξέδοσε παράνομη NAVTEX, ανακοινώνουσα την περιοχή όπου προτίθεται να διεξαγάγει έρευνες. Αφορά την περιοχή νοτίως από το Σύμπλεγμα του Καστελορίζου, όπου και το σημείο τομής των, κατά νόμον, ΑΟΖ Ελλάδας (μηδέποτε ανακηρυχθείσης), Κύπρου και Αιγύπτου.
Η τουρκική NAVTEX
TURNHOS N/W : 0977/20 (Antalya NAVTEX Station) (Published Date: 21-07-2020 11:23)
TURNHOS N/W : 0977/20
MEDITERRANEAN SEA
1.SEISMIC SURVEY, BY R/V ORUÇ REİS, ATAMAN AND CENGİZ HAN
BETWEEN 21 JUL-02 AUG 20 IN AREA BOUNDED BY;
33 55.22 N – 027 59.83 E
34 58.25 N – 030 31.50 E
34 18.18 N – 030 54.52 E
34 17.03 N – 030 06.12 E
33 49.13 N – 030 06.38 E
33 40.95 N – 028 46.62 E
33 47.37 N – 028 20.27 E
33 52.98 N – 027 59.97 E
6 NM BERTH REQUESTED.
CANCEL THIS MESSAGE 022059Z AUG 20.
Υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία ανεκοίνωσε NAVTEX, από τις 18 Ιουλίου μέχρι τις 18 Αυγούστου, στοχεύουσα παράνομες γεωτρήσεις εις τον θαλάσσιο χώρο νοτιοδυτικώς της Κύπρου, εις τα βυθοτεμάχια 6 και 7 της νομίμως οριοθετηθείσης κυπριακής ΑΟΖ.
Το ΓΕΕΘΑ, ανεκοίνωσε ότι ζεύγος τουρκικών F-16 που εισήλθε στο FIR Αθηνών άνευ καταθέσεως σχεδίου πτήσεως διεξήγαγαν υπέρπτηση ανωθεν της Ρω, εις τα 17.000 πόδια, στις 16:12 μμ., και στις 16:16 μ.μ πάνω από τη Ρω, το Καστελόριζο και την Στρογγύλη, στα 21.000 πόδια. Δεύτερο ζεύγος τουρκικών F-16 που εισήλθε στο FIR Αθηνών άνευ καταθέσεως σχεδίου πτήσεως διεξήγαγε υπέρπτηση άνωθεν της Ρω και του Καστελορίζου, εις τα 29.000 πόδια, (16:26 μμ) και πέντε λεπτά αργότερα άνωθεν και πάλιν του Καστελορίζου, εις τα 9.500 πόδια. Ακολούθησε τρίτο ζεύγος τουρκικών F- 16 το οποίον εισήλθε εντός του FIR Αθηνών και άνευ καταθέσεως σχεδίου πτήσεως επίσης, διεξήγαγε υπέρπτηση άνωθεν του Καστελόριζο στα 11.000 πόδια στις 16:41 μμ. Ένα λεπτό αργότερα το αυτό ζεύγος διεξηγαγε υπέρπτηση άνωθεν της Ρω, στα 5.000 πόδια, (16:43 μμ.) και στα 9.000 πόδια, και επανέλαβε έκνομον ενέργεια άνωθεν της ιδίας νήσου εις τα 13.000 πόδια στις 16:51 μμ. Σε όλες τις περιπτώσεις τα τουρκικά αεροσκάφη αναγνωρίσθηκαν και αναχαιτίσθηκαν από αντίστοιχα ελληνικα μαχητικά σύμφωνα με τους διεθνείςκανόνες κατά πάγια τακτική.
Είναι πάντως όλως συμπτωματικόν, ότι:
α) Το γεγονός καταγράφεται, δύο μέρες μετά την ακύρωση της υπογραφής της Ελληνογαλλικής συμφωνίας η οποία είχε προγραμματιστεί για την 16η Ιουλίου 2020 και ματαιώθηκε. Η συμφωνία περιελάμβανε μια – ανεπανάληπτη για την μέχρι σήμερα πρακτική – συμφωνία Αμυντικής Συνδρομής τεραστίας σημασίας για την ελληνική αμυντική θωράκιση η οποία “βυθίστηκε στα νερά της Μεσογείου”!
β) και μια δευτέρα σύμπτωσις είναι η εν Αθήναις παρουσία του Γερμανού ΥΠΕΞ κου Heiko Maas. Φαντάζομαι ότι ο Κος Μaas είναι απολύτως ικανοποιημένος από το ναυάγιο της Ελληνο-Γαλλικής Συμφωνίας και – ασφαλώς – είναι διατεθημένος να καλύψει το κενόν ασφαλείας της Ελλάδος, ενώπιον του νέο μπαράζ τουρκικών απειλών, με την διαμεσολάβηση της χώρας του για έναν εφ’ όλης της (εκνόμου τουρκικής) ύλης τουρκο-ελληνικό διάλογο.
Άλλωστε η ελληνική πολιτική Ιερουσαλήμ μας πληροφορεί ότι έπρεπε να επιστραφούν αναδρομικά ύψους 1δις εις τους συνταξιούχους, λόγω της αιφνιδίου αποφάσεως του Σ.τ.Ε. Συνεπώς οι Γαλλικές φρεγάτες «μας έπεσαν» πολύ ακριβές, διάβολε! Άλλωστε, έτσι είναι αυτά! Η Ελλάς είναι ανυποχωρήτως κράτος Δικαίου και «αγκυροβολημένη» παραλλήλως και «εις το Διεθνές Δίκαιον» αρκεί να μην το εφαρμόζει προς…όφελός της (βλέπε, επέκτασις Αιγιαλίτιδος ζώνης στα 12nm)!
Οι ακριβές φρεγάτες.
1) Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των πληρωμών το ακριβές είναι ότι η γαλλική πλευρά υπήρξε σαφέστατη από τα τέλη Ιουνίου-αρχές Ιουλίου κατά τις επισκέψεις των αντιπροσώπων της DGA/MA (Direction Générale de l’Armement-Ministère des Armées) και του γαλλικού Υπουργείου Οικονομικών (Trésor Français) στην Αθήνα. Συνεπώς το οψίμως αναφερθέν επιχείρημα περί υψηλού κόστους των Συμφωνιών δεν ισχύει διότι άλλως δεν θα ορίζετο διμερώς ως ημερομηνία υπογραφής αυτών, η 16η Ιουλίου!
2) Οι πληρωμές αυτές εξηπλούντο εις… δεκατρείς (13) δόσεις και όχι δέκα (10) που εφοβείτο αρχικώς το Υπουργείο Οικονομικών και μάλιστα για την χρονική περίοδο από 2020 έως 2032, όπως το ΥΠΟΙΚ εζήτησε από την DGA. Εάν οι υψηλότερες δόσεις είχαν τοποθετηθεί στην αρχή (2020-2023) αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η DGA όφειλε να χρηματοδοτήσει τις εταιρείες οι οποίες θα εκκινούσαν την παραγωγή των μεγάλων – και πολύ δαπανηρών – υποσυστημάτων τα οποία ήσαν απαραίτητα για την κατασκευή των σκαφών. Αυτό όμως ήτο γνωστόν εις το ΥΠΕΘΑ από τον Ιανουάριο του 2020! Συνεπώς έκπληξις και πάλιν δεν δικαιολογείται από πλευράς Ελλάδος.
3) Επίσης, η αυστηρότης του ελληνικού ΥΠ.ΟΙΚ. εξηντλήθη αναιτίως στην περίπτωση της Ελληνογαλλικής εξοπλιστικής συνεργασίας, απαιτώντας i) τεράστιες ποσότητες και είδη δικαιολογητικών και τεκμηριωτικών εγγράφων από την γαλλική πλευρά (συμπεριλαμβανομένης και της περιπτώσεως επιβολής ανοικτού διαγωνισμού (!) στα προγράμματα των Mirage 2000-5 και των οπλικών τους συστημάτων (τα οποία ειρήσθω εν παρόδω κατασκευάζονται εδώ και 45 χρόνια από τις ίδιες εταιρείες! (DASSAULT (AVIONS), THALES (ELECTRONIQUE, RADAR κ.τ.λ.) SAFRAN (MOTEUR) και MBDA (ARMES, IE SCALP, EXOCET, MICA, MAGIC) και ii) πλήθος τραπεζικών εγγυήσεων (τις οποίες και έλαβαν φυσικά) παρά το ότι η Ελλάς διατηρεί στενές σχέσεις με τις επιχειρήσεις αυτές εδώ και 40 έτη και – εν τω μεταξύ – οι εν λόγω μονάδες αναφέρονται σε εγγυήσεις της Γαλλικής Δημοκρατίας και με τιμές ανάλογες των προτεινομένων στις γαλλικές ένοπλες δυνάμεις, όπως προβλέπεται από σχετική Ελληνογαλλική συμφωνία η οποία και ρητώς το προβλέπει.
4) Tα συμφωνηθέντα αυτά ποσά των δόσεων λεπτομερώς κατ’ έτος και μάλιστα με τα Follow on Support (FOS) έχουν ως εξής: i) 2020: 418εκ., ii) 2021: 535εκ., iii) 2022: 609εκ., iv) 2023: 362εκ., v) 2024:236εκ.+FOS, vi) 2025:206εκ.+ FOS, vii) 2026:57εκ.+ FOS, viii) 2027: 31εκ.+ FOS, ix) 2028: 23εκ.+FOS, x) 2029: 15εκ.+FOS, xi) 2030: 8εκ.+FOS, xii) 2031: 3εκ.+FOS, xiii) 2032: 2εκ.+FOS. Σύνολον: 2.682εκ ευρώ και επ’ ουδενί 3.500εκ ευρώ! Η δε καθαρή τιμή των δύο Φρεγατών σύν τα ILS (Integrated Logistics Support) ανήρχετο εις το ποσόν των 1.818εκ. Ευρώ! Να ληφθεί δε υπόψιν ότι υπήρξαν και επιπλέον απαιτήσεις από πλευράς Ελλάδος για ειδική κατασκευή υποδοχής του αμερικανικού Close-in Wapon System (CIWS) τύπου RAM – Mk49. Περίπου δηλαδή όσο το ποσόν του εκσυγχρονισμού των 84 F-16 σε Viper, τα οποία θα παραληφθούν το…μέχρι το 2029! Και μάλιστα με χρήματα τα οποία συνεφωνήθησαν κατά την περίοδο της ακμής της οικονομικής κρίσεως και των μνημονίων στην Ελλάδα!
5) Τα ILS τα οποία συμπεριελάμβαναν τα i) πολεμοφόδια (σύνολο: 482εκ.) ii) τις συνολικές προμήθειες (σύνολο: 165εκ.) iii) υποστήριξη από πλευράς DGA (σύνολο: 40εκ.) iv) τα FOS για τις φρεγάττες και τα πυρομαχικά τους για το διάστημα 2024-2032 (προς ελεύθερον καθορισμόν ανα έτος) είναι 177εκ. Ευρώ.
6) To σύνολο του ποσού των 2.682εκ. Ευρώ περιλαμβάνει όλα τα ανωτέρω και εξειδικεύοντας σε οπλισμό, τα εξής οπλικά συστήματα: πύραυλοι Αster 30 και ASTER 15 (με αντιβαλλιστικές ικανότητες, Exocet τελευταίας γενεάς και MdCN (οι αντίστοιχες ποσότητες είναι απόρρητες), τορπίλες MU90 (οι αντίστοιχες ποσότητες είναι απόρρητες), δυνάμενες να αντιμετωπίσουν οποιοδήποτε είδος συμβατικού ή πυρηνικού υποβρύχιο με εξελιγμένη παρακολούθηση στόχων και ικανότητα αποφυγής αντιμέτρων (anti-torpedo decoys) και τα νέας γενεάς αντίμετρα κατά τορπιλών τύπου CANTO το οποίο συνίσταται σε έναν ενεργό ευρυζωνικό ακουστικό πομπό που ενεργεί τόσο ως παρεμβολέας όσο και ως γεννήτρια εκατοντάδων ψευδο-στόχων για την παραπλάνηση του σόναρ της τορπίλης και του ακουστικού επεξεργαστή[2]. Για όλα αυτά η Ελλάς εζήτησε την συνδρομή της Γαλλίας, και την έλαβε, ώστε να μην υπάρξουν αντιρρήσεις από την γερμανική επιχειρηματική πλευρά. Αυτό και μόνον λέγει πολλά για την ασύγγνωστη γερμανική παρεμβατική δράση στα ελληνικά ζητήματα εθνικής ασφαλείας, εθνικής ανεξαρτησίας και εδαφικής ακεραιότητος. Είναι εν πολλοίς προτεκτορατική γερμανική αντίληψις και ως τέτοια θεωρείται απαράδεκτη.
7) Επίσης είναι ανακριβή τα διαδιδόμενα περί βεληνεκούς των “ελληνικών” SCALP αέρος-αέρος δήθεν “περιορισμένου” βεληνεκούς 300km ενώ μας δίδονται με βεληνεκές 500km αλλά και τα διαδιδόμενα περί της ναυτικής εκδοχής των (MdCN: SCALP NAVAL) οι οποίοι μας διατίθενται με το υποστρατηγικό βεληνεκές των 1000km και ακρίβεια πλήγματος 50cm (!) και σαφώς όχι με το διαδιδόμενο “περιορισμένο” βεληνεκές των 500km (!). Υπάρχει δε από γαλλικής πλευράς, και είναι γνωστότατη στο ΥΠΕΘΑ, η δέσμευση για μη παράδοση αναλόγων όπλων προς την τουρκική πλευρά ήδη από το έτος 2000. Αυτό από μόνο του δημιουργεί σοβαρότατα στρατηγικά αμυντικά πλεονεκτήματα στην Ελληνική αμυντική θωράκιση και την καθιστά σοβαρότατη στρατιωτική παρουσία στην Μεσόγειο, άκρως υπολογήσιμο αντίπαλο για την Τουρκία και τις ιμπεριαλιστικές βλέψεις της.
8) Το σημαντικότερο σημείο, και αυτό το οποίο δεν αποτιμάται με χρήμα, ούτε με καταβολές αναδρομικών συντάξεων, είναι το ότι η DGA διευκρίνισε με τον πλέον σαφή τρόπο ότι υπάρχει σαφής ρήτρα «αμυντικής» και όχι απλώς γενική ρήτρα «στρατηγικής συνδρομής» η οποία αναφέρει ρητώς στο άρθρο 2 του Συμφώνου Στρατηγικής Συνδρομής (Accord de coopération stratégique) ότι προβλέπεται «αμοιβαία στρατιωτική βοήθεια σε περίπτωση ανάγκης όπου κάποιο από τα δύο συνυπογράφοντα μέλη δεχθεί επίθεση η οποία θα θέσει εν κινδύνω την εδαφική της ακεραιότητα».
9) Ας εξετάσουμε τώρα, σε τί είδους παραγγελίες προέβημεν από το 2013 μέχρι σήμερα (2020) σε αμερικανικό οπλισμό και φυσικά άνευ ουδεμιάς ρήτρας αμυντικής συνδρομής και βεβαίως με την σταθερή υποστήριξη του Λευκού Οίκου στην τουρκική πλευρά και τις ιμπεριαλιστικές της βλέψεις εναντίον της Ελλάδος. Επίσης, να εξετάσουμε και την ποιότητα της τεχνολογίας των συστημάτων αυτών. Ας εξετάσουμε ακόμη, τα καταβληθέντα ποσά, εν μέσω σκληρής οικονομικής κρίσεως και μνημονίων, τα αποτελούμενα εξ ευρωπαϊκών κεφαλαίων. Επίσης να μην λησμονούμε, ότι για την διασφάλιση των ποσών αυτών, η Γαλλική Δημοκρατία βοήθησε τα μέγιστα την Αθήνα στο πλαίσιο των ανταγωνισμών και αντιρρήσεων της ΕΕ! Ο κατωτέρω Πίνακας παρουσιάζει, μετά σχολίων, όλα τα προαναφερθέντα. Και είναι χρήσιμος διότι το συνολικό ποσό εγγίζει τα 2δις €! Δηλαδή διαφέρει κατά ήμισυ δις περίπου από την ναυαγήσασα Ελληνο-γαλλική στρατηγική σημασία με τα τελευταίου τύπου υποστρατηγικά οπλικά συστήματα, τις ναυτικές πλατφόρμες πολαπλών στόχων και ανθυποβρυχιακού πολέμου και – κυρίως – τη ρήτρα αμυντικής συνδρομής.
Έτος Πρόγραμμα/κόστος Παρατηρήσεις/Αιτιολογία
2013 Απόκτηση 460 οχημάτων M113, από τα “μεταχειρισμένα αποθέματα” του Αμερικανικού Στρατού, «δωρεάν». Στην πραγματικότητα οι ΗΠΑ θα πουλήσουν την μεταφορά τους προς την Ελλάδα, και την “συντήρηση” δι’ ανταλλακτικών για ένα ποσό το οποίον…αγνοούμε!!! Ουσιαστικώς απέβλεπε να ανατρέψει το Πρόγραμμα των τεθωρακισμένων BMP3 για τα οποία είχαν συμφωνήσει ο Κ. Καραμανλής και ο Vladimir Poutine.
2013 Αγορά15 μεταχειρισμένων Chinook από τον τότε Υπ. ΕΘ.Α Αβραμόπουλο, έναντι 150εκ. €. Την περίοδο που η Ελλάδα βρίσκεται σε κρίση και το Παρίσι στηρίζει την Αθήνα στο πλαίσιο μιας γερμανικής ΕΕ, αγοράζουμε μεταχειρισμένο αμερικανικό υλικό!
2015 Εκσυγχρονισμός 4 αεροσκαφών θαλάσσιας περιπολίας P3B, πεπαλαιωμένα 40 ετών, έναντι 500εκ. $USA, στο υψηλότερο σημείο της οικονομικής κρίσεως. Η επιχειρησιακή ικανότης των δεν σχολιάζεται. Ενώ η ίδια η Lockheed Martin πρότεινε να αγορασθούν μεταχειρισμένα P3C με έκπτωση 25%, η Ελλάδα αποφασίζει τον εκσυγχρονισμό των P3B και τελικώς το 2020, μόνο ένα αεροσκάφος “πετάει” χωρίς τις προβλεπόμενες ικανότητες… Δεν έχει κατατεθεί ισχυρή αιτιολογία, ενώ τα οπλικά συστήματα παρέμεναν την περίοδο εκείνη χωρίς υποστήριξη: οι M2000, οι Meko….
2017 Απόκτηση 70 Kiowas (εποχής του πολέμου του Viet Nam) «δωρεάν»: κόστος 47 εκ. €, για 36 εξ αυτών τα οποία θα είναι επιχειρησιακά! Η αιτιολογία που κατετέθη τότε ήτο ότι: «τα Κaiowas με βάση τη Ρόδο θα υπερασπίσουν το Καστελλόριζο» (Δεν σχολιάζεται). Η πραγματική αιτιολογία, μάλλον φαίνεται πως είναι η ανορθολογική μονομερής διακοπή από πλευράς ΥΠΕΘΑ του συμβολαίου των γαλλικών NH90! Ακόμα ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα που πεθαίνει προς όφελος ενός αμερικανικού. Το συμβόλαιο των ΝΗ επανεκκινά το 2017, μετά από δύο χρόνια διακοπή.
2017 Εκσυγχρονισμός 84 F16 (επί συνόλου 136 της Π.Α.), έναντι 1.5 δις € (εκτίμηση) Με το σύστημα FMS, δεν δυνάμεθα να γνωρίζουμε το ακριβές κόστος του Προγράμματος. Εκτός αυτού, υπάρχουν κάποια σημεία προς εξακρίβωση διότι είναι γνωστό το πρόβλημα ασυμβατότητας μεταξύ του νέου radar του F16V και του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS…
2020 Απόκτηση 4 μεταχειρισμένων ελικοπτέρων MH60R (Lockheed Martin), για το Π.Ν. (Ανθυποβρυχιακός πόλεμος) έναντι 260εκ. €. Πρόγραμμα επικυρωθέν από το Ελληνικό Κοινοβούλιο τον Μάϊο του 2020.
2019 Yπογραφή των FOS των Mirage 2000-5 Μέχρι σήμερα, Ιούλιο του 2020, καμμία παραγγελία ανταλλακτικών δεν έχει γίνει εισέτι.
Εξ άλλου, ξεκίνησε και σχετικός διαγωνισμός για την μελέτη της παρατάσεως της “επιχειρησιακής ζωής” του οπλισμού των Mirage 2000-5.
Για όλα τα ανωτέρω, λαμβανομένων υπόψη και των σχολίων που τα συνοδεύουν κατέθεσε το Ελληνικό κράτος ποσόν που υπερβαίνει τα 2δις €. Εδώ όμως δεν ελήφθησαν υπόψιν ζητήματα όπως οι τότε αποφάσεις του Σ.τ.Ε. ούτε άλλου τύπου επιστροφές των αναδρομικών στις συντάξεις. Επίσης δεν εζητήθη ούτε ελήφθη ποτέ, κάποια ρήτρα αμυντικής συνδρομής από την υπερατλαντική μας σύμμαχο.
Το μόνο που ελάβαμε ήτο η προκλητική, προσβλητική και επικίνδυνη δυτική ανοχή/υποστήριξη του κου Ερντογάν στα διαπραχθέντα ανομήματά του στην ΑΟΖ της Κύπρου, και στις απειλές και στις προσπάθειες εισβολής του δι’ “οπλοποιήσεως” συγκροτημένων ομάδων παρανόμων μεταναστών, ανακραζόντων Allah Wakbar! Με την συμπαράσταση, βεβαίως, της τουρκικής Στρατοχωροφυλακής, της τουρκικής Αστυνομίας, τεθωρακισμένων οχημάτων Μ.Π. και κλιμακίων της MIT, στον Έβρο και στο Αιγαίο.
Και προσφάτως σε μία «υποστηρικτική» προς την Ελλάδα δήλωση του Dept of State «περί αμφισβητουμένων θαλασσίων περιοχών»! Εύγε εις την ελληνική διπλωματία και εις το Υπουργείον επί των Οικονομικών!
[1] Qui part d’une erreur n’arrive jamais à la vérité, (Γαλλική παροιμία, 1855)
[2] https://defencereview.gr/mesa-stis-egkatastasis-tou-naval-group-dipla-stis-torpiles-ke-ta-antimetra-alla-ke-skepsis-gia-tis-ellinikes-fregates/
ΠΗΓΗ infognomonpolitics
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου