Η αρχή έγινε το 2017, όταν η Αυστραλία έγινε η πρώτη χώρα του κόσμου που συνέδεσε μια γιγάντια μπαταρία στο δίκτυο ηλεκτροδότησης.
Τρία χρόνια αργότερα, οι μπαταρίες δικτύου έχουν ήδη εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο.
Στην Καλιφόρνια, για παράδειγμα, το παλιό εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής στο Μος Λάντινγκ θα μετατραπεί φέτος στη μεγαλύτερη μπαταρία του κόσμου.
Στόχος είναι να αντιμετωπιστεί το βασικό πρόβλημα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας: οι μεγάλες διακυμάνσεις της παραγωγής ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες.
Η γιγάντια μονάδα του Μος Λάντινγκ θα αποθηκεύει το πλεόνασμα ενέργειας όταν οι ΑΠΕ παράγουν ρεύμα και θα το αποδίδουν πίσω στο δίκτυο όταν οι ΑΠΕ σταματούν.
Όπως αναφέρει το Yale Environment 360, μια έκδοση του Πανεπιστημίου του Γέιλ, μια συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου, ισχύος 300 megawatt, ετοιμάζεται να τεθεί σε λειτουργία στο Μος Λάντινγκ, ενώ ένα δεύτερο σύστημα μπαταριών, ισχύος 100 MW, θα προστεθεί το 2021.
Το εργοστάσιο του Μος Λάντινγκ θα μπορεί έτσι να ηλεκτροδοτεί 300.000 νοικοκυριά για τέσσερις ώρες όταν η παραγωγή δεν επαρκεί για να καλύψει τη ζήτηση.
Η Pacific Gas & Electric, η εταιρεία στην οποία ανήκει το εργοστάσιο του Μος Λάντινγκ, σχεδιάζει να εγκαταστήσει αρκετές μπαταρίες για να ηλεκτροδοτεί κάθε νοικοκυριό του Σαν Φρανσίσκο για διάστημα έξι ωρών.
Αυτή όμως δεν είναι η μόνη επένδυση στην Καλιφόρνια, η οποία αναδεικνύεται πλέον ως παγκόσμιος ηγέτης στην τεχνολογία των μπαταριών δικτύου. Το Σαν Ντιέγκο εγκαινίασε φέτος μονάδα αποθήκευσης ενέργειας ισχύος 250 M, ενώ κοντά στο Σαν Φρανσίσκο έχουν ξεκινήσει οι εργασίες για σύστημα 150 MW. Στο Λονγκ Μπιτς, μια παρόμοια εγκατάσταση των 100 MW είναι σχεδόν έτοιμη.
Η ραγδαία εξάπλωση των μπαταριών δικτύου αποδίδεται αφενός σε τεχνολογικές προόδους που αυξάνουν τη χωρητικότητα των μπαταριών λιθίου, αφετέρου στην πτώση των τιμών, εν μέρει ως συνέπεια των μεγάλων επενδύσεων στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με την αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακής Πληροφόρησης, το κόστος των μπαταριών δικτύου μειώθηκε κατά σχεδόν 70% από το 2015 έως το 2018. Σύμφωνα με το Εθνικό Εργαστήριο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας των ΗΠΑ, οι τιμές θα μειωθούν κατά ακόμα 45% έως το 2030.
Η Καλιφόρνια μπορεί να πρωτοπορεί, όμως ο υπόλοιπος κόσμος ακολουθεί. Σε όλη την επικράτεια των ΗΠΑ, έργα αποθήκευσης ενέργειας συνολικής ισχύος 1,2 gigawatt εγκαταστάθηκαν στη διάρκεια του 2020, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών φυσικών πόρων Wood MacKenzie.=
Μεταξύ των σχεδίων που ανακοινώθηκαν το τελευταίο διάστημα, μια μονάδα 409 ΜW στη Νότια Φλόριντα, ένα σύστημα 320MW έξω από το Λονδίνο, μια εγκατάσταση των 200 MW στη Λιθουανία και μια μονάδα των 112 ΜW στη Χιλή.
Ακόμα και η Σαουδική Αραβία, ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου, ετοιμάζεται να ξεπεράσει το ρεκόρ του Μος Λάντινγκ για τη μεγαλύτερη μπαταρία του κόσμου με σύστημα που θα ηλεκτροδοτεί συγκρότημα 50 ξενοδοχείων και 1.300 νοικοκυριών στις ακτές της Ερυθράς Θάλασσας.
Σύμφωνα με τον Ντανιέλ Γκάτι, αναλυτή της βρετανικής εταιρείας έρευνας αγοράς IDTechEX, τα έργα αποθήκευσης ενέργειας θα φτάσουν τα 1,2 terawatt στη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας.
Η πρώτη χώρα που επένδυσε στις μπαταρίες δικτύου ήταν η Αυστραλία. Το 2017, η πολιτεία της Νότιας Αυστραλίας, η οποία αντιμετώπιζε χρόνιο ενεργειακό πρόβλημα, αποδέχτηκε την πρόταση του Έλον Μασκ για τη δημιουργία μιας συστοιχίας μπαταριών λιθίου ισχύος 100 MW.
Tώρα, η Αυστραλία σχεδιάζει να αυξήσει την εγκατεστημένη ισχύ με μια μονάδα των 300 MW κοντά στη Βικτόρια.
Το νέο σύστημα θα μεταφέρει ηλεκτρική ενέργεια μεταξύ των πολιτειών της Αυστραλίας ανάλογα με τις αυξομειούμενες ανάγκες, χρησιμοποιώντας έτσι τις μπαταρίες ως εργαλείο μεταφοράς ενέργειας.
Νέα ώθηση στην αγορά μπαταριών δικτύου θα μπορούσε να δώσει σύντομα η νέα αμερικανική κυβέρνηση υπό τον Τζο Μπάιντεν, ο οποίος πιθανότατα θα διατηρήσει σε ισχύ τα φορολογικά κίνητρα για την υιοθέτηση ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Όμως, ακόμα και χωρίς άλλα οικονομικά κίνητρα, το κόστος των μπαταριών δικτύου προβλέπεται ότι θα μειωθεί αρκετά για να επιτρέψει την ευρεία χρήση της τεχνολογίας.
Χάρη στις μπαταρίες, οι ΑΠΕ θα γίνουν κυρίαρχη πηγή ενέργειας.
ΠΗΓΗ in.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου