Η πρωθυπουργική παρουσία κατά την τελετή της ονοματοδοσίας του Ταχέος Περιπολικού Κατευθυνομένων Βλημάτων (ΤΠΚ), «ΥΠΟΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΒΛΑΧΑΚΟΣ” (Ρ-79) που έγινε σήμερα το πρωί το Ναυτικό Οχυρό Σκαραμαγκά, έχει προκαλέσει συζητήσεις αναφορικά με τις σκέψεις της κυβέρνησης και του Πολεμικού Ναυτικού, σε σχέση με την αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Στόλου. Η αποστροφή του λόγου του Κυριάκου Μητσοτάκη στις “τρεις Belharra και τις τέσσερις ανανεωμένες MEKO” έδωσε ένα πρώτο στίγμα. Όμως καλά ενημερωμένες πηγές έδιναν μια ελαφρώς διαφορετική εικόνα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το συνολικότερο κυβερνητικό σκεπτικό με τα χρήματα που είναι διαθέσιμα (2 δισ. ευρώ), δίνει κατά προτεραιότητα προβάδισμα στην άμεση έναρξη της διαδικασίας εκσυγχρονισμού των MEKO 200HN. Στόχος είναι, αμέσως μετά την απόφαση να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις για την κατάρτιση της σύμβασης, καθώς και αυτή θεωρείται χρονοβόρα διαδικασία.
Στην καλύτερη περίπτωση θα έχει ολοκληρωθεί σε ένα περίπου έτος. Φαβορί παραμένουν οι Γερμανοί της Thyssen Krupp Marine Systems (TKMD) που έχουν κατασκευάσει τις φρεγάτες, κάτι το οποίο τους δίνει συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς θεωρείται ότι η ανάληψη του έργου από αυτούς εμπεριέχει χαμηλότερο ρίσκο, σε συνεργασία με την Thales Netherlands. Μένει να αποδειχθεί…
Όλες οι πηγές στις οποίες προσέτρεξε το DP, συμφώνησαν στο ότι το πρόγραμμα των κορβετών ΔΕΝ εγκαταλείπεται. Πολιτική και στρατιωτική ηγεσία το θεωρούν ως κομβικής σημασίας, αν και με διαφορετικό σκεπτικό. Το Πολεμικό Ναυτικό διότι “θέλει πλώρες” ώστε να καλύψει τις απαιτήσεις της εγκεκριμένης δομής δυνάμεων με αξιόμαχα πλοία που πληρούν τις προδιαγραφές και η κυβέρνηση διότι το έχει συνδέσει με την προσπάθεια διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Οι εκτιμήσεις όμως συγκλίνουν και στο ότι η επίλυση του προβλήματος των ναυπηγείων θα πάρει επίσης χρόνο, συν τις επενδύσεις που θα πρέπει να γίνουν στις υποδομές, μετά τη λύση του ιδιοκτησιακού, ώστε να είναι σε θέση να αναλάβουν τη ναυπήγηση μεγάλων μονάδων επιφανείας στρατιωτικού τύπου. Υπάρχει πάντα και ο Σκαραμαγκάς που διαθέτει υποδομές αν και όχι στην κατάσταση που θα απαιτούνταν.
Φαίνεται πως εκεί θα οδεύσει το πρόγραμμα για την αναβάθμιση μέσης ζωής των υποβρυχίων Type 214, τύπου “ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ”, που επίσης αποτελεί εκ των βασικών προτεραιοτήτων για το Πολεμικό Ναυτικό, που δεν κρύβει ότι θέλει πάση θυσία να εμφανιστούν εκ νέου δυσεπίλυτα προβλήματα λόγω παρέλευση του φυσιολογικού χρόνου εκτέλεσης προγραμμάτων αναβάθμισης “mid-life upgrade” στα πλωτά του μέσα, όπως με τις MEKO 200HN.
Αυτή τη χρονοτριβή, λόγω αντικειμενικών παραγόντων συνυπολογίζει το Πολεμικό Ναυτικό, που φέρεται να έχει ξεκαθαρίσει στην πολιτική ηγεσία ότι η άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης (option) γα την απόκτηση τέταρτης φρεγάτας FDI Belharra HN αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα. Τα επιχειρήματα είναι το ότι έχουν “κλειδώσει” μέσω της σύμβασης ένα κόστος το οποίο πλέον έχει εκτοξευθεί συνεπεία της δραματικής αύξησης της τιμής των πρώτων υλών, αλλά και το χρονοδιάγραμμα παράδοσης, που θέτει σε μια κανονικότητα τη “ροή” νεότευκτων πλοίων στον στόλο.
Υπάρχει όμως και ένα τέταρτο επιχείρημα που συνδέεται ακριβώς με την καθυστέρηση στη λύση του προβλήματος των ναυπηγείων. Το Πολεμικό Ναυτικό κατανοεί απόλυτα την ανάγκη ναυπήγησης των νέων κορβετών εντός της χώρας και με τις προτεραιότητες που έχει θέση στην πολιτική ηγεσία, συμπεριέλαβε αυτή την καθυστέρηση, κατευθύνοντας τα κονδύλια σε ώριμα προς προώθηση προγράμματα.
Η πρωθυπουργική αναφορά ότι “πολύ σύντομα” θα έρθουν νέες αποφάσεις για την ενίσχυση του Στόλου, ερμηνεύεται με διαφορετικό τρόπο από διαφορετικές πηγές. Κάποιοι αναμένουν πράσινο φως σε προγράμματα ίσως και εντός Οκτωβρίου, ενώ άλλοι, πιο διασταλτικά, θεωρούν πως ίσων θα χρειαστεί να αναμένουμε μέχρι και την άνοιξη του 2023! Κοντός ψαλμός…
ΠΗΓΗ defence-point
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου