Καθελκύεται την Τετάρτη στη Γαλλία η πρώτη φρεγάτα FDI. Ποιες ελληνικές εταιρείες έχουν συμμετοχή στο πρόγραμμα που μπορεί να φέρει επιστροφές άνω των 300 εκατ. μέσω έργων στην Ελλάδα.
Έτοιμη για την επίσημη τελετή καθέλκυσης είναι η πρώτη ελληνική φρεγάτα FDI Belharra κλάσης «ΚΙΜΩΝ» που θα πραγματοποιηθεί στις 4 Οκτωβρίου στο ναυπηγείο της Naval Group στη Λοριέν στη Γαλλία παρουσία των υπουργών Εθνικής Άμυνας των δύο χωρών, Νίκου Δένδια και Σεμπαστιάν Λακορνύ, καθώς και του Αρχηγού ΓΕΝ. Μέχρι την ώρα που γραφόταν αυτό το άρθρο δεν είχε επιβεβαιωθεί ακόμη αν στην τελετή θα παραστούν ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν.
Μάλιστα πριν τρεις ημέρες πραγματοποιήθηκε με επιτυχία και η δοκιμαστική καθέλκυση του πλοίου. Η F-601 «ΚΙΜΩΝ» είναι η πρώτη ελληνική φρεγάτα της συγκεκριμένης κλάσης που καθελκύεται και το δεύτερο πλοίο από την έναρξη του προγράμματος.
Η εν λόγω καθέλκυση είναι αποτέλεσμα της συμφωνίας που υπεγράφη τον Μάρτιο του 2022 μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης με τις γαλλικές εταιρείες Naval Group, MBDA και Thales. Η συμφωνία προβλέπει την προμήθεια τριών (συν μία) φρεγατών Άμυνας και Επέμβασης (FDI) στη διαμόρφωση του Ελληνικού Ναυτικού (HN), μαζί με το οπλικό τους πακέτο και την ολοκληρωμένη υλικοτεχνική υποστήριξη (ILS). Όσον αφορά το ζήτημα της προαίρεσης (option) για το συν ένα πλοίο, μέχρι στιγμής είναι άγνωστο αν θα ενεργοποιηθεί από την ελληνική κυβέρνηση.
Η φρεγάτα ΚΙΜΩΝ αναμένεται να ενταχθεί στον ελληνικό στόλο τους πρώτους μήνες του 2025. Για την ιστορία, το «χτίσιμό» του πλοίου άρχισε τον Οκτώβριο του 2022 και φτάνει να καθελκύεται δύο μήνες νωρίτερα από τον χρόνο που είχε τεθεί από τους Γάλλους αρχικά.
Το νέο πλοίο θα είναι το πρώτο νέο μεγάλο μαχητικό επιφανείας μετά από 24 χρόνια, όταν τέθηκε σε υπηρεσία η τελευταία φρεγάτα κλάσης ΥΔΡΑ (ΜΕΚΟ 200HN) ΣΑΛΑΜΙΣ. Η ένταξη της ΚΙΜΩΝ σε υπηρεσία θα σηματοδοτήσει την έναρξη μιας νέας εποχής για τις ναυτικές δυνατότητες της Ελλάδας, καθώς είναι πολλά τα χαρακτηριστικά της νέας φρεγάτας που εισάγονται για πρώτη φορά στο Πολεμικό Ναυτικό.
Όταν η φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ» θα κάνει δοκιμές στα όπλα, τότε η δεύτερη ελληνική φρεγάτα «ΝΕΑΡΧΟΣ» (F-602) θα αρχίσει να ετοιμάζεται για τη δική της καθέλκυση.
Οι δύο πρώτες φρεγάτες FDI – ΚΙΜΩΝ και ΝΕΑΡΧΟΣ - θα μπουν σε υπηρεσία με γαλλική διαμόρφωση (Standard 1), διότι αρχικά προορίζονταν για το Γαλλικό Ναυτικό, το οποίο έχει παραγγείλει πέντε σκάφη του τύπου. Μέχρι το 2026, η ΦΟΡΜΙΩΝ, η τρίτη φρεγάτα, (F-603) θα τεθεί σε υπηρεσία και θα είναι το πρώτο πλοίο με την ισχυρή διαμόρφωση του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (Standard 2). Οι δύο πρώτες FDI HN θα μετατραπούν στη διαμόρφωση Standard 2 μέχρι το 2027.
Οι FDI και η συμμετοχή ελληνικών εταιρειών
Οι τρεις αυτές φρεγάτες μπορεί να ανοίγουν μία νέα σελίδα στο Πολεμικό Ναυτικό της χώρας, όμως έχουν και μία ακόμα ιδιαιτερότητα, που αποδεικνύει ότι η ελληνική επιχειρηματικότητα παλεύει με αξιώσεις να βγει στο εξωτερικό.
Και αυτή δεν είναι άλλη από τη συμμετοχή ελληνικών αμυντικών εταιρειών στο «χτίσιμο» πολεμικών πλοίων. Αν και τα ελληνικά ναυπηγεία δεν είναι ακόμα έτοιμα για τέτοια μεγαλεπίβολα έργα, όμως το πρώτο βήμα έχει γίνει, καθώς στο «χτίσιμο» των ελληνικών φρεγατών συμμετέχουν και ελληνικά χέρια.
Από την αρχή του προγράμματος των φρεγατών FDI ελληνικές εταιρείες συναντήθηκαν με τους ειδικούς της Naval Group και απέδειξαν ότι μπορούν να συμμετέχουν σε μεγάλα προγράμματα.
Salamis Shipyards & Engineering, IDE, Theon, Mevaco, Akmon, Prisma, Skytalys, Miltech, Stelma, Viking Norsafe, EMMIS, Mallionda είναι οι ελληνικές εταιρείες που έχουν υπογράψει συμφωνίες με τη Naval Group και συμμετέχουν στο πρόγραμμα όχι μόνο των ελληνικών φρεγατών, αλλά κάποιες από αυτές έχουν υπογράψει συμφωνίες για συνεργασία με τον ναυπηγικό κολοσσό και σε άλλα έργα.
Μάλιστα όπως έχει αναφέρει ο πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλος αλλά και ο ΣΕΚΠΥ (Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού) οι επιστροφές που μπορεί να έχει το πρόγραμμα των φρεγατών μέσω έργων στην Ελλάδα είναι στα 300 έως 500 εκατομμύρια ευρώ. Και μπορεί να ακούγεται μικρό το ποσό, καθώς το πρόγραμμα των φρεγατών θα ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ, χωρίς την ενεργοποίηση της option, ωστόσο ο στόχος του ΣΕΚΠΥ είναι στο μέλλον να υπάρχουν μεγαλύτερες συνεργασίες και οι ελληνικές εταιρείες να γίνουν μόνιμοι συνεργάτες των ξένων.
Όσον αφορά το μέλλον η Naval Group έχοντας δημιουργήσει θυγατρική στη χώρα μας έχει στόχο να μεγιστοποιήσει τις σχέσεις με τις ελληνικές εταιρείες στο πλαίσιο του προγράμματος FDI φρεγατών και για άλλα ναυτικά έργα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου