Δεν έχουν σταματήσει οι φουρτούνες στο πολεμικό ναυτικό που τα πληρώματά του προσπαθούν διαχρονικά να διατηρούν τις μονάδες του στόλου στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Πηγή εικόνων: Πολεμικό Nαυτικό
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL., Aθήνα
Την βιωσιμότητα του στόλου αναζητά το ναυτικό επιτελείο, μέσω της προτεραιοποίησης των προγραμμάτων που αφορούν την υφιστάμενη, αλλά και την επόμενη μέρα.
Σχεδιασμός για το μέλλον του στόλου έχει γίνει από το ναυτικό επιτελείο την τελευταία 5ετία, όμως ανελαστικές καταστάσεις που δημιούργησαν ένα ντόμινο εξελίξεων, δείχνουν πλέον ένα «φουρτουνιασμένο» τοπίο και με χρονοδιαγράμματα που παραπέμπουν στο απώτερο μέλλον.
Και την στιγμή που δίδεται αγώνας δρόμου στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας ώστε να ετοιμαστεί η φρεγάτα ΨΑΡΑ για την αντικατάσταση του ΥΔΡΑ, στην Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και Επενδύσεων δεν έχουν σταματήσει να πιέζουν την κοινοπραξία Γερμανών και Ολλανδών, ώστε να επιτευχθεί η αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ.
Το συγκεκριμένο θέμα στο ναυτικό, το θεωρούν ως μείζονος σημασίας, διότι στην περίπτωση που δεν επιτευχθεί- έστω κι αν το πρόγραμμα ξεπεράσει οριακά το 2030- θα πρέπει οι επιτελείς ν’ ανακατανείμουν τα κομμάτια στο δυσεπίλυτο παζλ που αφορά το μέλλον των μονάδων κρούσης.
Ως στιγμής στρατιωτικές πηγές επιμένουν ότι υπάρχουν «αγκάθια» που εμποδίζουν το επόμενο βήμα. Προβλήματα που σχετίζονται με το σύνολο των οικονομικών στοιχείων του συγκεκριμένου προγράμματος. Οι ίδιες πηγές υπενθυμίζουν ότι η κοινοπραξία Γερμανών και Ολλανδών έχουν ανεβάσει κατά τι περισσότερο από 200 εκ. ευρώ το ποσό της αναβάθμισης, ενώ ξεχωριστός είναι ο προϋπολογισμός για την αναβάθμιση των συστημάτων εγγύς προστασίας Phalanx κι άλλος για την αναβάθμιση του πυροβόλου.
Οι σύμμαχοι αναζητούν ναυτική ισχύ και ναυπηγούν…
Πάντως αν κοιτάξει κανείς τι συμβαίνει σε συμμαχικές χώρες αντιλαμβάνεται ότι σταδιακά τα κράτη προσπαθούν για τον εκσυγχρονισμό των ναυτικών τους στόλων ώστε ν’ ανταπεξέλθει στις νέες προκλήσεις που αναδύει η θάλασσα.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Νορβηγίας η οποία προκηρύσσει διαγωνισμό για 5 νέες φρεγάτες, προσανατολισμένες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Η Πολωνία, η Ολλανδία, η Μ. Βρετανία, είναι χώρες σύμμαχες που έχουν μπει στην διαδικασία να «χτίσουν» το μέλλον τους στην θάλασσα. Η δε Ιταλία, μπορεί σε επίπεδο σχεδίασης να έδωσε την τεχνογνωσία στις ΗΠΑ με τις Constellation, όμως η ίδια θα εμείνει στην επιτυχία των Fremm, προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα με την αναβάθμιση της κλάσης σε EVO.
Οι Ισπανοί ναυπηγούν, το ίδιο και οι Γερμανοί, όπως και οι Φινλανδοί τις δικές τους κορβέτες.
Το γαλλικό ναυτικό έχει απαιτήσει την κατασκευή 5 φρεγατών Belh@rra, που θ’ αντικαταστήσουν τις La Fayette. Στόχος του γαλλικού ναυτικού επιτελείου είναι να έχει στην διάθεσή του συνολικά και πάντοτε 15 φρεγάτες, διαφορετικά θα αιτηθεί την μείωση των αποστολών, με αρχή αυτές που αφορούν την περιοχή της Ασίας.
Και στην γειτονιά μας, οι Τούρκοι έχουν ξεκινήσει το πρόγραμμά τους για 4 νέες μονάδες, με στόχο να τις κάνουν 8. Οι δε σύμμαχοί μας από τον Κόλπο, βρίσκονται κι αυτοί ανάμεσα στα κράτη που ενισχύονται ναυτικά. Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ετοιμάζονται να παραλάβουν την 2η κορβέτα Gowind, ενώ η Σαουδική Αραβία βρίσκεται εν αναμονή εδώ και μια 6ετία για τις φρεγάτες MMSC.
Τα παραπάνω δείχνουν πως όλο και περισσότερες χώρες κάτι κάνουν ώστε να ενισχύσουν τους στόλους τους, με ότι πιο σύγχρονο απαιτεί η αποστολή που θέλουν να υπηρετήσουν τα συμφέροντα τους.
Συνωστισμός προγραμμάτων αγωνίας
Στο ελληνικό πολεμικό ναυτικό «φράκαραν» στην αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ, την στιγμή που πίσω από το πρόγραμμα αυτό, στοιβάζονται ήδη οι αναβαθμίσεις των πυραυλακάτων Vosper, των υπέρ-πολύτιμων υποβρυχίων που το 2020 έκαναν την μεγάλη διαφορά, τύπου 214 κλάσης Παπανικολής, των ελικοπτέρων S-70B Aegean Hawk, των κανονιοφόρων, κ.ο.κ.
Στην παραπάνω «εξίσωση» δεν συμπεριλαμβάνουμε την κρισιμότητα νέων όπλων ή την επαναπιστοποίηση από τα υφιστάμενα που βρίσκονται στην πυριτιδαποθήκη του ναυτικού.
Το πρόγραμμα συν-σχεδίασης Constellation, μπορεί να είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα, εφόσον οι συνομιλίες καταλήξουν σε συμφωνία με τις Ηνωμένες Πολιτείες, δεν παύει όμως ν’ αποτελεί ένα μακρόπνοο σχέδιο ενίσχυσης του ελληνικού στόλου, το οποίο τοποθετείται από το 2030 και μετά.
Το θέμα της ενδιάμεσης λύσης, έχει δείξει πως δεν είναι εύκολη υπόθεση. Για όσα παράκτια περιπολικά μάχης (LCS), το ναυτικό επιτελείο έβαζε νερό στο κρασί του, αυτά θα συνεχίσουν να υπηρετούν στο USNavy, ενώ όσα διατίθενται μέσω EDA, είναι εκείνα που έχουν απορριφθεί.
Τα sea trials της FDI «Amiral Ronarc’h» κρίνουν την τύχη της «ΚΙΜΩΝ»
Και αν κοιτάξει κανείς στο τρέχον πρόγραμμα των φρεγατών Belh@rra, θα παρατηρήσει ότι η καθυστέρηση που υπάρχει στις δοκιμές της πρώτης FDI, ίσως επηρεάσει την παράδοση της «ΚΙΜΩΝ» τον Μάρτιο του 2025.
Η απόκλιση στο χρονοδιάγραμμα στην παρούσα στιγμή δεν μπορεί να προσδιοριστεί, μια και δεν έχουν ξεκινήσει οι θαλάσσιες δοκιμές (sea trials), όπου εκεί θα φανούν τυχόν «παιδικές ασθένειες».
Το ελληνικό ναυτικό έχει επισημάνει προς την γαλλική πλευρά και υπό την μορφή αιτήματος, ότι απαιτεί ένα διάστημα συμπερασμάτων κατά τις φάσεις των δοκιμών στην φρεγάτα «Amiral Ronarc’h» ώστε σε κάθε περίπτωση να επεμβαίνει με παρατηρήσεις.
Οι θαλάσσιες δοκιμές για την φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ» προσδιορίζονται Οκτώβριο- Νοέμβριο του 2024, με ότι αυτό σημαίνει για το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Λόγω περιορισμών στο ανθρώπινο δυναμικό, το χρονοδιάγραμμα για την πρώτη FDI, στην «Amiral Ronarc’h», έχει προσαρμοστεί κατά μερικούς μήνες. Αυτό το νέο πρόγραμμα θα μεταφερθεί, όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, ισόχρονα στη δεύτερη, FDI την «ΚΙΜΩΝ», προκειμένου να διατηρηθεί ένα επαρκές διάστημα μεταξύ των δύο πλοίων, έτσι ώστε η ελληνική πρώτη φρεγάτα να συνεχίσει να επωφελείται από την ανατροφοδότηση από την εξέλιξη της «Amiral Ronarc’h», ειδικά μετά τις πρώτες θαλάσσιες δοκιμές της γαλλικής φρεγάτας.
Την ίδια στιγμή δίνεται κι ένας παράλληλος αγώνας δρόμου ώστε να προλάβει η «ΚΙΜΩΝ» και το υπό ανάπτυξη ECM που κατασκευάζεται για να τοποθετηθεί στις φρεγάτες Belh@rra του γαλλικού και του ελληνικού ναυτικού.
Συμπερασματικά, από τα παραπάνω εκείνο που προκύπτει είναι ότι σε επίπεδο προτεραιοτήτων το ναυτικό, είναι προφανές ότι πρέπει να κατέχει υψηλή θέση, μια και οι ανάγκες που υπάρχουν, συσσωρευόμενες επί δεκαετίες, οδηγούν σε μια εικόνα που τα πληρώματα δεν θα μπορούν να κάνουν περισσότερα απ’ όσα ήδη πράττουν ώστε να διατηρούν τον στόλο σε επιχειρησιακή ετοιμότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου