Η 341 Μοίρα, γνωστή και με το προσωνύμιο «Καρέ των Άσσων» έκλεισε 70 χρόνια προσφοράς στην Πολεμική Αεροπορία και ετοιμάζεται για τη μετάβαση στην εποχή των αεροσκαφών 4,5 γενιάς F-16 Viper.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Η 341Μ ιδρύθηκε το 1954 στην 112ΠΜ (αεροπορική βάση της Ελευσίνας), καθότι είχε εξοπλισθεί με τα νεοπαραληφθέντα τότε F-86E. Ο κύριος ρόλος της συνίστατο σε αυτόν της Αναχαίτισης Ημέρας, ενώ παράλληλα διατηρούσε επιχειρησιακή διαθεσιμότητα σε δευτερεύοντα ρόλο τη Δίωξη και τον Βομβαρδισμό.
Όπως αναφέρεται στην σχετική σελίδα του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, το 1956, μετά την ετήσια απόσπαση στην 111ΠΜ (αεροπορική βάση της Ν. Αγχιάλου) και ως επακόλουθο των συνεχών ανακατατάξεων της εποχής, για την πλήρη αναδιοργάνωση του Αεροπορικού Όπλου, μεταστάθμευσε στην 114ΠΜ (αεροπορική βάση της Τανάγρας) πριν εγκατασταθεί οριστικά το 1960 στην 111ΠΜ, όπου και παραμένει ως σήμερα.
Το 1965 η 341 ΜΑΗ (Μοίρα Αναχαίτισης Ημέρας) παρέλαβε τα εξαιρετικά ευέλικτα, για την εποχή, Α/Φ F-5 A/B με αποτέλεσμα στις επόμενες 2 δεκαετίες να καταστεί μία από τις κυριότερες και πιο αποτελεσματικές Μοίρες Αναχαίτισης προσφέροντας τα μέγιστα στην προάσπιση των εθνικών συμφερόντων. Το 1993, λόγω της σταδιακής απόσυρσης των Α/Φ ανεστάλη η λειτουργία της.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως ένας πυρήνας Ιπταμένων της 341Μ αποτέλεσαν το δεύτερο και τρίτο, κατά σειρά, ελληνικό ακροβατικό Σμήνος «Acro Team» και «Hellenic Flame» αντίστοιχα με τα Α/Φ F-86E. Αν και η λειτουργία του παρέμενε κρυφή έως το 1957, κυρίως λόγω του έντονου σκεπτικισμού της εποχής, το Σμήνος πραγματοποίησε μία σειρά εμφανίσεων και επιδείξεων τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό με εξαιρετική επιτυχία, παρουσιάζοντας πολλές φορές πρωτότυπους σχηματισμούς και ελιγμούς. Παρά όλα αυτά, οι συνθήκες της εποχής συντέλεσαν στη διάλυσή του ακροβατικού σμήνους το 1964.
Το 1998 η Μοίρα επαναλειτούργησε με νεοπαραληφθέντα F-16 C/D Block 50 του προγράμματος Peace Xenia II. Της ανατέθηκε ο ρόλος της Αναχαίτισης Παντός Καιρού, ενώ παράλληλα με την παραλαβή του βλήματος Αέρος – Εδάφους AGM-88 HARM της ανατέθηκε και ο νέος για τα ελληνικά δεδομένα, ειδικός ρόλος της καταστολής της εχθρικής αεράμυνας [SEAD (Suppression of Enemy Air Defense)].
Το σήμα της Μοίρας, αποτελείται από τους τέσσερις (4) άσσους της τράπουλας και οι οποίοι διαπερνώνται με ένα βέλος, με ιδιαίτερη ακρίβεια, από το κέντρο τους. Το έμβλημα αποτυπώνεται σε σχήμα ρωμαϊκής ασπίδας με το υπόβαθρο να είναι μαύρο και κόκκινο χωρισμένο σε τέσσερα (4) τμήματα. Το σχέδιο συμβολίζει ότι το χαρακτηριστικό κλήσης της Μοίρας «ΒΕΛΟΣ», εξομοιώνοντας τα φερόμενα όπλα, διαπερνά το «Καρέ των Άσσων» αποφασιστικά, με χαρακτηριστική ισχύ, αποφέροντας ένα διαμπερές και απόλυτα ακριβές πλήγμα στα κέντρα βάρους του εχθρού. Αν και η αρχική ονομασία της Μοίρας ήταν 341ΜΑΗ (Μοίρα Αναχαίτισης Ημέρας) έχει τυποποιηθεί, όπως αποτυπώνεται στο σήμα της, σε 341Μ.
Δείτε το εντυπωσιακό 15λεπτο αφιέρωμα στην ιστορία της 341 Μοίρας:
Tην Παρασκευή 14 Ιουνίου, πραγματοποιήθηκε παρουσία του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, Αντιπτέραρχου (Ι) Δημοσθένη Γρηγοριάδη, η τελετή εορτασμού της επετείου συμπλήρωσης 70 χρόνων από την ίδρυση της 341 Μοίρας (341Μ), της 111 Πτέρυγας Μάχης, στην Αεροπορική Βάση Νέας Αγχιάλου.
Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιλάμβανε δοξολογία, ανάγνωση Ημερήσιας Διαταγής από τον Διοικητή της Μοίρας, Αντισμήναρχο (Ι) Αντώνιο Μπαλάσκα, στατική έκθεση, πτήση σχηματισμού αεροσκαφών F-16 της Μοίρας και κατάθεση στεφάνων στο Μνημείο Πεσόντων Αεροπόρων της 341Μ.
Στην τελετή παραβρέθηκαν o Αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας, Αντιπτέραρχος (Ι) Παναγιώτης Γεωργακόπουλος, ο Διοικητής της Διοίκησης Αεροπορικής Υποστήριξης, Αντιπτέραρχος (Ι) Απόστολος Χόρτης, Ανώτατοι Αξιωματικοί, διατελέσαντες Διοικητές και Αρχιμηχανικοί της 341Μ, ο Πρόεδρος της Ένωσης Απόστρατων Αξιωματικών Αεροπορίας Νομού Μαγνησίας, καθώς και εν ενεργεία και εν αποστρατεία προσωπικό, το οποίο έχει υπηρετήσει στη Μοίρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου