Σήμερα 30/9/2015 η ανασκαφική ομάδα έκανε μια παρουσίαση μεγάλου μέρους των ευρημάτων της ανασκαφής στον Τύμβο Καστά.
Μέχρι να έχω πλήρη εικόνα της παρουσίασης και να μπορέσω να σχολιάσω αρκούμαι να παραθέσω κάποια στοιχεία που έπεσαν στην αντίληψη μου. Σύντομα θα ακολουθήσει ανάρτηση με σχολιασμό επί της ανακοίνωσης :
1) Ευρέθησαν δύο επιγραφές που περιείχαν την λέξη "Παρέλαβον" με το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα. Οι επιγραφές αυτές αφοορούσαν τρόπον τινά "εργολαβικό συμβόλαιο" για την εκτέλεση του δημοσίου έργου του Τύμνβου Καστά. Το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα ευρέθη και μέσα στον τάφο.
2) Στον περίβολο ευρέθη το μονόγραμμα (5 φορές ;) του Αντιγόνου του Μονόφθαλμου. Ο Αντίγονος ο μονόφθαλμος ήταν αυτός που αντεκατέστησε τονΗφαιστίωνα όταν πέθανε και ανέλαβε αυτός χιλίαρχος.
Κάνω μια παρατήρηση σχετικά με το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα : Η ύπαρξη του μονογράμματος ίσως σημαίνει ότι αποτελεί τρόπον τινά την υπογραφή αυτού ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την εκτέλεση του έργου. Ως χιλίαρχος ο Ηφαιστίων ήταν υπεύθυνος για την εκτέλεση των δημοσίων έργων, όπως το συγκεκριμένο στον Τύμβο Καστά. Κατά αναλογία, ο Αντίγονος ο Μονόφθαλμος ήταν υπεύθυνος για τηνολοκλήρωση του έργου, ως χιλίαρχος πλέον, για αυτό και ευρέθη το μονόγραμμα του επί του περιβόλου.
Μου φαίνεται λίγο περίεργο να τοποθετείτο το μονόγραμμα του νεκρού μέσα στον τάφο. Συνήθως μονογράμματα σκάλιζαν οι κατασκευαστές.
Αν η σκέψη μου είναι λάθος, τότε επικρατεί η υπόθεση ότι το "Ηρώον" (όπως το χαρακτήρισε ο κ.Λεφαντζής) ήταν για τον Ηφαιστίωνα. Αλλά ακόμα και αν η σκέψη μου είναι σωστή, τότε αυτό δεν αποκλείει όντως τελικά το ταφικό μνημείο να χρησιμοποιήθηκε για τον Ηφαιστίωνα.
3) ¨Εγινε αναφορά στις παραστάσεις επιστυλίων. Δυστυχώς δεν έχω ιδίαν άποψη για το τι περιγράφουν, όμως από σκόρπιες λέξεις που άκουσα - και επιβεβαίωσα και από άλλους φίλους - παραθέτω σχετική περιγραφή του Γιώργου Παπαδόπουλου, φίλου του ιστολογίου και της ομάδας ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΚΑΣΤΑ-Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
"Παράσταση του νεκρού, με έφιππο που έχει να κάνει με τα κατορθώματά του, έχουμελεοντοκεφαλή που χρησιμοποιουσαν οι ηγέτες, και ένα δεύτερο κράνος. Ψηλά εικονίζεται ο νεκρός εν ζωή, όπου τον βλέπουμε σαν ήρωα σε μάχη με τα όπλα του. Μιλάμε για αφηρωισμένο νεκρό με τη φαρέτρα και το θώρακα του. Βλέπουμε τηθεοποίησή του.
'Αλλωστε ήδη αρκετές ενδείξεις μας είχαν προϊδεάσει για την ύπαρξη δύο νεκρών.Παραπέμπω σε προηγούμενη ανάρτηση για την υπόθεση ύπαρξης δύο νεκρώνστο ταφικό μνημείο :
Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ-Ο ΜΑΚΡΥΣ ΚΙΒΩΤΙΟΣΧΗΜΟΣ ΤΑΦΟΣ, Η ΤΕΦΡΟΔΟΧΟΣ ΚΑΙ Ο «ΚΟΝΤΟΥΛΗΣ» : ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ‘Η/ΚΑΙ ΗΦΑΙΣΤΙΩΝ;
Αν λοιπόν ο ένας νεκρός είναι ο Ηφαιστίων και άρα είναι ο ιππέας-τότε ο δεύτεροςνεκρός(αφηρωισμένος και αυτός) είναι λογικά ο Αλέξανδρος ο οποίος πέθανε από ελονοσία/δηλητηρίαση στην Βαβυλώνα;
Η κα Περιστέρη στην παρουσίαση επιβεβαίωσε σήμερα ότι το ένα μάτι του ενός αλόγου στο ψηφιδωτό είναι γαλάζιο, πράγμα που ενισχύει την υπόθεση ότι ο ένας νεκρός ίσως ο Αλέξανδρος. (βλέπε σχετικά την ανάρτηση Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ – ΤΟ ΜΑΤΙ... ΠΟΥ «ΒΓΑΖΕΙ ΜΑΤΙ» ).
Αν όμως η επιγραφή με το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνος αφορά τον Ηφαιστίωνα ως αναλαβόντα την εκτέλεση αυτού του δημοσίου έργου - υπό την εντολή του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπως εκτιμά η ανσκαφική ομάδα - τότε για ποιόν νεκρό θα έδινε εντολή ο Αλέξανδρος να φτιαχτεί ένας τέτοιος μνημειώδης τάφος; Ξέρουμε ότι ένα από τα σχεδια του Αλεξάνδρου ήταν να φτιαχτεί ένας μνημειώδης τάφος για τον πατέρα του Φίλιππο, για τον σκοπό αυτό μάλιστα, όπως αναφέρει ο Διόδωρος ο Σικελιώτης ο Αλέξανδρος είχε στείλει μεγάλη ποσότητα χρυσού από την Περσία.
Με τον θάνατο όμως του Ηφαιστίωνα, τα σχέδια άλλαξαν, ο Αλέξανδρος αποφάσισε να ταφεί εκεί ο Ηφαιστίων και μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου απεφασίσθη να ταφεί εκεί και ο Αλέξανδρος.
Αλλοιώς ο Αλέξανδρος σε ποιούς δύο νεκρούς θα προόριζε ένα τέτοιο μνημείο; Προφανώς ο Αλέξανδρος θα έφτιαχνε τάφο ΜΟΝΟ για τον ισόθεο του Ηφαιστίωνα, ή, αν ισχύει η δεύτερη υπόθεση, στον πατέρα του Φίλιππο.
Είναι σίγουρο ότι η ανασκαφική ομάδα έχει στα χέρια της και άλλα στοιχεία και αποφάσισε σήμερα απλώς να παρουσιάσει μονο τα αυταπόδεικτα ευρήματα και επιφυλάσσεται στην επίσημη επιστημονική ανακοίνωση να αναπτύξει περαιτέρω τις σκέψεις της.
Άλλωστε η κα Περιστέρη άναψε πάλι φωτιά με τις δηλώσεις της μετά το τέλος της παρουσίασης, προκαλώντας το αυθόρμητο ξέσπασμα κάποιου δημοσιογράφου που είπε : "Πάλι Φωτιά μας βάζετε!!!": ΠΑΛΙ ΦΩΤΙΑ ΜΑΣ ΒΑΖΕΤΕ
Πηγή: empedotimos.blogspot.gr
Μέχρι να έχω πλήρη εικόνα της παρουσίασης και να μπορέσω να σχολιάσω αρκούμαι να παραθέσω κάποια στοιχεία που έπεσαν στην αντίληψη μου. Σύντομα θα ακολουθήσει ανάρτηση με σχολιασμό επί της ανακοίνωσης :
1) Ευρέθησαν δύο επιγραφές που περιείχαν την λέξη "Παρέλαβον" με το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα. Οι επιγραφές αυτές αφοορούσαν τρόπον τινά "εργολαβικό συμβόλαιο" για την εκτέλεση του δημοσίου έργου του Τύμνβου Καστά. Το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα ευρέθη και μέσα στον τάφο.
2) Στον περίβολο ευρέθη το μονόγραμμα (5 φορές ;) του Αντιγόνου του Μονόφθαλμου. Ο Αντίγονος ο μονόφθαλμος ήταν αυτός που αντεκατέστησε τονΗφαιστίωνα όταν πέθανε και ανέλαβε αυτός χιλίαρχος.
Κάνω μια παρατήρηση σχετικά με το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα : Η ύπαρξη του μονογράμματος ίσως σημαίνει ότι αποτελεί τρόπον τινά την υπογραφή αυτού ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την εκτέλεση του έργου. Ως χιλίαρχος ο Ηφαιστίων ήταν υπεύθυνος για την εκτέλεση των δημοσίων έργων, όπως το συγκεκριμένο στον Τύμβο Καστά. Κατά αναλογία, ο Αντίγονος ο Μονόφθαλμος ήταν υπεύθυνος για τηνολοκλήρωση του έργου, ως χιλίαρχος πλέον, για αυτό και ευρέθη το μονόγραμμα του επί του περιβόλου.
Μου φαίνεται λίγο περίεργο να τοποθετείτο το μονόγραμμα του νεκρού μέσα στον τάφο. Συνήθως μονογράμματα σκάλιζαν οι κατασκευαστές.
Αν η σκέψη μου είναι λάθος, τότε επικρατεί η υπόθεση ότι το "Ηρώον" (όπως το χαρακτήρισε ο κ.Λεφαντζής) ήταν για τον Ηφαιστίωνα. Αλλά ακόμα και αν η σκέψη μου είναι σωστή, τότε αυτό δεν αποκλείει όντως τελικά το ταφικό μνημείο να χρησιμοποιήθηκε για τον Ηφαιστίωνα.
3) ¨Εγινε αναφορά στις παραστάσεις επιστυλίων. Δυστυχώς δεν έχω ιδίαν άποψη για το τι περιγράφουν, όμως από σκόρπιες λέξεις που άκουσα - και επιβεβαίωσα και από άλλους φίλους - παραθέτω σχετική περιγραφή του Γιώργου Παπαδόπουλου, φίλου του ιστολογίου και της ομάδας ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΚΑΣΤΑ-Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
"Παράσταση του νεκρού, με έφιππο που έχει να κάνει με τα κατορθώματά του, έχουμελεοντοκεφαλή που χρησιμοποιουσαν οι ηγέτες, και ένα δεύτερο κράνος. Ψηλά εικονίζεται ο νεκρός εν ζωή, όπου τον βλέπουμε σαν ήρωα σε μάχη με τα όπλα του. Μιλάμε για αφηρωισμένο νεκρό με τη φαρέτρα και το θώρακα του. Βλέπουμε τηθεοποίησή του.
Στο επόμενο κομμάτι μιλάμε για 2 νεκρούς, εικονίζονται δυο υδρίες, μια σφίγγα που πατάει σε κίονα, και δίπλα έχουμε δυο κενταύρους και στη μέση εναν ταυρο για θυσία. Μυθολογική σκηνή. Δίπλα φτερωτές μορφές οι οποίες έχουν διπλα δελφικό τρίποδα.
Εχουμε πλέον την πιστοποίηση του ήρωα. Δίπλα έχουμε έναν ιππέα.
Στον ανατολικό τοίχο έχουμε την μορφή ενός ανακεκλιμένου ατόμου, προφανώς οήρωας βρίσκεται με κάποιους άλλους ανθρώπους. Ίσως να είναι ένα πρόδειπνο ή μια σύναξη Θεών. Δίπλα εικονίζεται ο Ύπνος και ο Θάνατος με φτερωτή μορφή και με έναν τρίποδα πάλι στη μέση. Έχουμε πάλι κόκκινο μανδύα όπως και στο προηγούμενο τμήμα."
Με άλλα λόγια στα επιστήλια υπάρχει σαφέστατη παραπομπή σε δύο νεκρούς.
Είναι δυνατόν να έχουμε δύο νεκρούς και να παριστάνεται μόνο ο ένας;
Ο ενας (;) νεκρός είναι αφηρωισμένος - άρα λογικά και ο δεύτερος- μιας και θα ήταν πολύ παράξενο να ετάφετο μαζί με έναν αφηρωισμένο νεκρό ένας κοινός θνητος - άρα μιλάμε για δύο αφηρωισμένους νεκρούς ;
Και σίγουρα ο κόκκινος μανδύας παραπέμπει σε βασιλέα.
Επειδή δεν έχω δει την παράσταση, δεν μπορώ να καταλάβω αν ο κόκκινος μανδύας (αν και ο φίλος Γιώργος αναφέρει ότι υπάρχει και στις δύο πλευρές κόκκινος μανδύας)- αναφέρεται στον ιππέα και αν η λεοντοκεφαλή είναι δίπλα σε ποιόν νεκρό.
Επειδή οι νεκροί είναι δύο, τότε σίγουρα απεικονίζονται και οι δύο στα επιστύλια, Άρα ο ένας νεκρός είναι ο έφιππος - πράγμα που υποδηλώνει ότι ένας που είναιανακεκλιμμένος, δηλαδή σε κλίνη, υποδηλώνει ότι ο νεκρός δεν πέθανε σε μάχη. Κάνω την υπόθεση ότι ο κόκκινος μανδύας και η λεοντοκεφαλή αφορούν τονανακεκλιμμένο. Σε αυτήν την περίπτωση αφηρωισμένος βασιλεύς που χρησιμοποιούσε λεοντοκεφαλή είναι - από όσον γνωρίζω - ο Αλέξανδρος, όπως παριστάνεται και σε σχετικό άγαλμα :
Εχουμε πλέον την πιστοποίηση του ήρωα. Δίπλα έχουμε έναν ιππέα.
Στον ανατολικό τοίχο έχουμε την μορφή ενός ανακεκλιμένου ατόμου, προφανώς οήρωας βρίσκεται με κάποιους άλλους ανθρώπους. Ίσως να είναι ένα πρόδειπνο ή μια σύναξη Θεών. Δίπλα εικονίζεται ο Ύπνος και ο Θάνατος με φτερωτή μορφή και με έναν τρίποδα πάλι στη μέση. Έχουμε πάλι κόκκινο μανδύα όπως και στο προηγούμενο τμήμα."
Με άλλα λόγια στα επιστήλια υπάρχει σαφέστατη παραπομπή σε δύο νεκρούς.
Είναι δυνατόν να έχουμε δύο νεκρούς και να παριστάνεται μόνο ο ένας;
Ο ενας (;) νεκρός είναι αφηρωισμένος - άρα λογικά και ο δεύτερος- μιας και θα ήταν πολύ παράξενο να ετάφετο μαζί με έναν αφηρωισμένο νεκρό ένας κοινός θνητος - άρα μιλάμε για δύο αφηρωισμένους νεκρούς ;
Και σίγουρα ο κόκκινος μανδύας παραπέμπει σε βασιλέα.
Επειδή δεν έχω δει την παράσταση, δεν μπορώ να καταλάβω αν ο κόκκινος μανδύας (αν και ο φίλος Γιώργος αναφέρει ότι υπάρχει και στις δύο πλευρές κόκκινος μανδύας)- αναφέρεται στον ιππέα και αν η λεοντοκεφαλή είναι δίπλα σε ποιόν νεκρό.
Επειδή οι νεκροί είναι δύο, τότε σίγουρα απεικονίζονται και οι δύο στα επιστύλια, Άρα ο ένας νεκρός είναι ο έφιππος - πράγμα που υποδηλώνει ότι ένας που είναιανακεκλιμμένος, δηλαδή σε κλίνη, υποδηλώνει ότι ο νεκρός δεν πέθανε σε μάχη. Κάνω την υπόθεση ότι ο κόκκινος μανδύας και η λεοντοκεφαλή αφορούν τονανακεκλιμμένο. Σε αυτήν την περίπτωση αφηρωισμένος βασιλεύς που χρησιμοποιούσε λεοντοκεφαλή είναι - από όσον γνωρίζω - ο Αλέξανδρος, όπως παριστάνεται και σε σχετικό άγαλμα :
'Αλλωστε ήδη αρκετές ενδείξεις μας είχαν προϊδεάσει για την ύπαρξη δύο νεκρών.Παραπέμπω σε προηγούμενη ανάρτηση για την υπόθεση ύπαρξης δύο νεκρώνστο ταφικό μνημείο :
Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ-Ο ΜΑΚΡΥΣ ΚΙΒΩΤΙΟΣΧΗΜΟΣ ΤΑΦΟΣ, Η ΤΕΦΡΟΔΟΧΟΣ ΚΑΙ Ο «ΚΟΝΤΟΥΛΗΣ» : ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ‘Η/ΚΑΙ ΗΦΑΙΣΤΙΩΝ;
Αν λοιπόν ο ένας νεκρός είναι ο Ηφαιστίων και άρα είναι ο ιππέας-τότε ο δεύτεροςνεκρός(αφηρωισμένος και αυτός) είναι λογικά ο Αλέξανδρος ο οποίος πέθανε από ελονοσία/δηλητηρίαση στην Βαβυλώνα;
Η κα Περιστέρη στην παρουσίαση επιβεβαίωσε σήμερα ότι το ένα μάτι του ενός αλόγου στο ψηφιδωτό είναι γαλάζιο, πράγμα που ενισχύει την υπόθεση ότι ο ένας νεκρός ίσως ο Αλέξανδρος. (βλέπε σχετικά την ανάρτηση Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ – ΤΟ ΜΑΤΙ... ΠΟΥ «ΒΓΑΖΕΙ ΜΑΤΙ» ).
Αν όμως η επιγραφή με το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνος αφορά τον Ηφαιστίωνα ως αναλαβόντα την εκτέλεση αυτού του δημοσίου έργου - υπό την εντολή του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπως εκτιμά η ανσκαφική ομάδα - τότε για ποιόν νεκρό θα έδινε εντολή ο Αλέξανδρος να φτιαχτεί ένας τέτοιος μνημειώδης τάφος; Ξέρουμε ότι ένα από τα σχεδια του Αλεξάνδρου ήταν να φτιαχτεί ένας μνημειώδης τάφος για τον πατέρα του Φίλιππο, για τον σκοπό αυτό μάλιστα, όπως αναφέρει ο Διόδωρος ο Σικελιώτης ο Αλέξανδρος είχε στείλει μεγάλη ποσότητα χρυσού από την Περσία.
Με τον θάνατο όμως του Ηφαιστίωνα, τα σχέδια άλλαξαν, ο Αλέξανδρος αποφάσισε να ταφεί εκεί ο Ηφαιστίων και μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου απεφασίσθη να ταφεί εκεί και ο Αλέξανδρος.
Αλλοιώς ο Αλέξανδρος σε ποιούς δύο νεκρούς θα προόριζε ένα τέτοιο μνημείο; Προφανώς ο Αλέξανδρος θα έφτιαχνε τάφο ΜΟΝΟ για τον ισόθεο του Ηφαιστίωνα, ή, αν ισχύει η δεύτερη υπόθεση, στον πατέρα του Φίλιππο.
Είναι σίγουρο ότι η ανασκαφική ομάδα έχει στα χέρια της και άλλα στοιχεία και αποφάσισε σήμερα απλώς να παρουσιάσει μονο τα αυταπόδεικτα ευρήματα και επιφυλάσσεται στην επίσημη επιστημονική ανακοίνωση να αναπτύξει περαιτέρω τις σκέψεις της.
Άλλωστε η κα Περιστέρη άναψε πάλι φωτιά με τις δηλώσεις της μετά το τέλος της παρουσίασης, προκαλώντας το αυθόρμητο ξέσπασμα κάποιου δημοσιογράφου που είπε : "Πάλι Φωτιά μας βάζετε!!!": ΠΑΛΙ ΦΩΤΙΑ ΜΑΣ ΒΑΖΕΤΕ
Πηγή: empedotimos.blogspot.gr
ΠΗΓΗ amfipolinews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου