Οι Γάλλοι όμως αποφάσισαν πως με αυτά τα πράγματα “δεν παίζουν”, και έριξαν την τελευταία στιγμή στο “παιχνίδι” τις Gowind. Η γαλλική επέλαση ξεκίνησε όταν στο ΠΝ είδαν πως ο Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής των ΜΕΚΟ έπρεπε να είχε ξεκινήσει το 2015. Τώρα πλέον, είναι αργά. Θα “πετούσαμε” ένα πολύτιμο δις ευρώ, για πλοία που έχουν ήδη 30 έτη στην πλάτη τους. Μα με τόσα μπορούμε να πάρουμε σχεδόν 3 κορβέτες!
Ο συνδυασμός έγινε έξυπνα. Οι Belh@rra μειώθηκαν κατά μία, οι κορβέτες έγιναν πλήρεις σε οπλισμό “ελαφρές φρεγάτες”, και το όλο πακέτο “έκλεισε” στα 4,6 δις ευρώ. 2,9 δις ευρώ οι 3 Belh@rra (που είναι τώρα αυτοί που “χτυπιόντουσαν” που δεν πήραμε πέρσι 2 μόνο πλοία με 3,4 δις), και 1,6 δις οι 4 Gowind. Στο συνολικό πακέτο περιλαμβάνονται τα όπλα (με συντελεστή μεγαλύτερο του 1), Follow On Support για αρκετά χρόνια, εκπαίδευση, υποδομές κοκ.
Δηλαδή, το ΠΝ με 4,6 δις, αποκτά νέο… ΠΝ. Αυτό που λέγαμε, τελικά το προσέφεραν οι Γάλλοι. Επτά πλοία, με ASTER 30, Exocet Block 3c, VL-MICA NG, RAM, STRALES κοκ δεν αποκτάς με 4,6 δις, και όλα μέσα να συμπεριλαμβάνονται στην τιμή. Οι Γάλλοι ήθελαν απελπισμένα αυτό το συμβόλαιο, κι εμείς θέλαμε τα πλοία τους. Απλά έπρεπε να τα βρούμε στα λεφτά, και τα βρήκαμε. Τα άλλα είναι ιστορία.
Οι Γάλλοι δεν σταματούν εκεί. Προσφέρουν ένα απίστευτο χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή της πρώτης Gowind από τη στιγμή που υπογραφεί το συμβόλαιο και μπει η προκαταβολή. Έτσι, η πρώτη ελληνική Gowind θα παραδοθεί σε 32 (!!!) μήνες, έτοιμη για δοκιμές από το ΠΝ. Αν αυτό δεν είναι χρόνος ρεκόρ (ανάλογο είχαν δώσει και οι Ολλανδοί για τις 10514) τότε, τι είναι;
Και οι 4 πρώτες Gowind, θα παραδοθούν μέσα σε 50 μήνες συνολικά, με διαστήματα λίγων μηνών η μια από την άλλη. Για όσους δεν το κατάλαβαν, το 2026 το ΠΝ θα έχει παραλάβει και τα 7 πλοία του, δηλαδή 3 FDI HN και 4 Gowind 2900 HN. Φυσικά και θα πρέπει πολλά να γίνουν, αλλά θα γίνουν προκειμένου τα πλοία να είναι άμεσα επιχειρησιακά.
Την ίδια στιγμή, το ΠΝ θα αποσύρει επιτέλους τις υπέργηρες Kortenaer, και θα μπορεί να βάζει στην θέση τους τις FDI και τις Gowind. Κάποιες από τις Kortenaer θα μείνουν σε υπηρεσία για αρκετά χρόνια ακόμη, πιθανολογούμε πως οι τελευταίες που θα αποχωρήσουν θα είναι η ΕΛΛΗ και η ΛΗΜΝΟΣ. Ταυτόχρονα θα αποσυρθεί και μια τουλάχιστον από τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, καθώς όπως η ΠΤΗΣΗ αποκάλυψε, θα εκσυγχρονιστούν μόνο οι δυο από τις 4.
Καθώς οι Γάλλοι στις διαπραγματεύσεις έγιναν ιδιαίτερα ελαστικοί, το ΠΝ κατάφερε να αποσπάσει το σημαντικότερο όλων των ανταλλαγμάτων. Έτσι, η χώρα μας αποκτά τα δικαιώματα κατασκευής τουλάχιστον 3 σκαφών στην Ελλάδα (δηλαδή τα 7, 8 και 9 της κλάσης). Ελπίζετε έτσι πως με αυτό τον τρόπο, θα έχουν τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες αναδιάρθρωσης και εκσυγχρονισμού τους, και να ξεκινήσουν τις διαδικασίες κατασκευής των νέων φρεγατών.
Η συμφωνία, που όλοι αναμένουν να υπογραφεί δεν είναι μόνο μια, είναι πολλές, πιθανότατα δεκάδες (NAVAL GROUP, MBDA, THALES, υποκατασκευαστές, διασφάλιση ποιότητας, Γαλλικό ΠΝ κοκ), και η δουλειά σε ΓΕΝ, ΔΕΞ και ΓΔΑΕΕ θα είναι … χορταστική προκειμένου να προετοιμαστούν. Την ίδια στιγμή, πρέπει να γίνουν δεκάδες ή εκατοντάδες πληρωμές προκαταβολών, δεσμεύσεις κονδυλίων, δημιουργία επιτροπών κοκ. Συνεπώς, μην περιμένει κανείς πως αυτά μπορούν να γίνουν “μαγικά” ή από τη μία μέρα στην άλλη.
Οι ελληνικής κατασκευής Gowind, όπως βέβαια και η 4η FDI HN θα μπουν στο προγραμματισμό σε νέο πρόγραμμα, αν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος. Όπως είπε ο ΥΕΘΑ, ΥΠΟΜΟΝΗ. Και για να αντιγράψουμε έναν φίλο που του αρέσει να προβοκάρει συνέχεια, “τα καλύτερα έρχονται”.
ΠΗΓΗ navaldefence
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου