Γιάννης Νικήτας
Μολονότι το ενδιαφέρον των εξοπλιστικών προγραμμάτων του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) εστιάζεται στον Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ της κλάσης «ΥΔΡΑ» καθώς του προγράμματος πρόσκτησης νέων κορβετών (3+1), εντούτοις με αθόρυβες διαδικασίες η ηγεσία του ΠΝ σχεδιάζει το ΠΝ με ορίζοντα το 2030. Τόσο ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ) Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης ΠΝ όσο και ο Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Παναγιώτης Λυμπέρης ΠΝ έχουν θέση ως βασική προτεραιότητα την ανανέωση των κύριων μονάδων κρούσης του Αρχηγείου Στόλου.
Εξελίξεις καταγράφονται όμως στο επιτελείο του ΠΝ με στόχο να εγκριθεί από τη πολιτική ηγεσία πρόγραμμα πρόσκτησης νέων υποβρυχίων με αριθμό 2+2.
Η αρχική έμφαση δόθηκε στη Διοίκηση Φρεγατών η οποία αναμένεται να παραλάβει από το 2025 τις πρώτες δυο νέες φρεγάτες FDI HN με αυξημένες αντιαεροπορικές δυνατότητας αεράμυνας περιοχής με τη 3η FDI HN να ακολουθεί το 2026. Ήδη καταβάλλονται από πλευράς της ηγεσίας του ΠΝ πιέσεις προς τη πολιτική ηγεσία ώστε να ενεργοποιηθεί και το δικαίωμα προαίρεσης για τη 4η FDI HN. Αντικειμενικός σκοπός του ΠΝ είναι η ύπαρξη τουλάχιστον τεσσάρων φρεγατών HN με αυξημένες αντιαεροπορικές δυνατότητας αεράμυνας περιοχής ικανές να επιχειρούν στην Ανατολική Μεσόγειο με μια μίξη εκσυγχρονισμένων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ, νέων κορβετών με έμφαση στις υψηλές ικανότητες ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων και τέλος τα υποβρύχια «214» που εξοπλίζονται με τις νέες τορπίλες.
Σκοπός είναι η σταδιακή αντικατάσταση όλων των φρεγατών “S” μέσω μιας μίξης φρεγατών FDI HN και νέων κορβετών (βραχυπρόθεσμα επιλέγοντας είτε τη Doha είτε τη Gowind και μεσοπρόθεσμα μέσω της ευρωκορβέτας).
Πρόγραμμα πρόσκτησης νέων υποβρυχίων
Εξελίξεις καταγράφονται όμως στο επιτελείο του ΠΝ με στόχο να εγκριθεί από τη πολιτική ηγεσία πρόγραμμα πρόσκτησης νέων υποβρυχίων με αριθμό 2+2. Οι ηλικίες των υποβρυχίων τύπου «209» επιβεβαιώνουν ακόμη και στον αδαή πως το ΠΝ χρειάζεται επειγόντως πρόγραμμα απόκτησης νέων υποβρυχίων. Ήδη σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του γράφοντος το ΠΝ ερεύνησε την αγορά μεταχειρισμένων υποβρυχίων δίχως να βρει θετική ανταπόκριση και πλέον είναι μονόδρομος το πρόγραμμα πρόσκτησης νέων υποβρυχίων. Συνεπώς η ναυπήγηση νέων υποβρυχίων είναι μονόδρομος.
Σε επιχειρησιακό επίπεδο το ΠΝ αναμένεται να εισάγει νέες τεχνολογίες όπως νέο το σύστημα αναερόβιας πρόωσης (AIP). Όλες οι διεθνείς σχεδιάσεις ήδη βρίσκονται στο στόχαστρο των επιτελών του ΠΝ που πραγματοποιούν μια ενδελεχή έρευνα της διεθνούς αγοράς.
Εκσυγχρονισμός υποβρυχίων τύπου «214»
Πιο άμεσο χαρακτήρα από το πρόγραμμα πρόσκτησης νέων υποβρυχίων έχει το πρόγραμμα ΕΜΖ των υποβρυχίων της κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ». Ήδη οι επιτελείς του ΠΝ έχουν καταγράψει τις επιχειρησιακές ανάγκες στα πλαίσια ενός προγράμματος ΕΜΖ των υποβρυχίων «214» το οποίο περιλαμβάνει εκσυγχρονισμό του τακτικού συστήματος ISUS 90-10 ή αντικατάσταση, βελτιώσεις ηλεκτρονικών συστημάτων (νεότερα περισκόπια, καινούργιο σύστημα επικοινωνιών, γυροπυξίδες, ραντάρ, ESM) καθώς και μηχανολογικές αναβαθμίσεις όπως είναι ενδεικτικά οι αλλαγές συστοιχιών μπαταριών.
Εκσυγχρονισμός πυραυλακάτων Super Vita
Παράλληλα με το πρόγραμμα ΕΜΖ των υποβρυχίων της κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», ο εκσυγχρονισμός των Super Vita χωρίζεται σε δυο σκέλη με το πρώτο να αφορά καινούργια ηλεκτρονικά και αισθητήρες. Ειδικότερα προβλέπεται η εγκατάσταση νέου ραντάρ έρευνας αέρος, υπέρυθρο αισθητήρα έγκαιρης αναγνώρισης απειλών IRST καθώς και βελτιώσεις στο ESM.
Το δεύτερο επίπεδο αφορά τα οπλικά συστήματα με επίκεντρο τον εκσυγχρονισμό του RAM σε επίπεδο Block II, εγκατάσταση τηλεχειριζόμενων σταθμών οπλισμού προσβολής στόχων και αναβάθμιση του πυροβόλου. Φυσικά όπως έχει καταδειχθεί και από τον ΕΜΖ των ΜΕΚΟ όλα είναι συνάρτηση των διαθέσιμων οικονομικών κονδυλίων.
Η ηγεσία του ΠΝ συνεχίζει να σχεδιάζει με όραμα το Ναυτικό του μέλλοντος με ορίζοντα το 2030 ώστε το ΠΝ να ανταποκρίνεται πλήρως σε όλες τις επιχειρησιακές ανάγκες και απαιτήσεις τόσο στο Αιγαίο αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο επιβεβαιώνοντας τη παράδοση που το θέλει πάντα πρώτο στην εξοπλιστική τόλμη και τεχνολογικά πρωτοπόρο. Αντικειμενικός σκοπός είναι η ορθολογική σχεδίαση με βάση τις εθνικές επιδιώξεις που απορρέουν από την Εθνική Στρατιωτική Στρατηγική και τη Πολιτική Εθνικής Άμυνας, τις κινήσεις που διαγράφει η τουρκική απειλή σε αεροναυτικό επίπεδο, τις σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις των ναυτικών επιχειρήσεων και τα δημοσιονομικά δεδομένα.
Απαράμιλλο κριτήριο της ηγεσίας του ΠΝ είναι η προτεραιοποίηση όλων των αναγκών σε μονάδες κρούσης με νέες φρεγάτες, υποβρύχια και πυραυλακάτους. Ο εξοπλιστικός σχεδιασμός των επόμενων ετών περιλαμβάνει βεβαίως και νέα UAV καθώς και τις παραλαβές των νέων υπερσύγχρονων ελικοπτέρων MH-60R καθώς και των εκσυγχρονισμένων Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) που πλέον αναφέρονται ως Αεροσκάφη Ναυτικών Επιχειρήσεων (ΑΦΝΕ). Σε επίπεδο συστήματος διοίκησης και ελέγχου ήδη αξιοποιείται ο ΑΙΓΕΑΣ ΙΙ που έχει αφήσει τις καλύτερες εντυπώσεις ως ένα εθνικό σύστημα επικοινωνιών και συνεργασίας μεταξύ πλοίων, παρατηρητηρίων, στρατηγείων κτλ. Ήδη το Στρατηγείο Διοικήσεως Ανατολικής Μεσογείου (ΣΔΑΜ) το κέντρο επιχειρήσεων του Αρχηγείου Στόλου τα τελευταία έτη έχει αναβαθμιστεί καταλυτικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου