Πόλεμος της Κορέας: Σαν σήμερα στις 4 Ιανουαρίου 1951, ελληνικό αεροσκάφος C-47 Dakota, πυρπολήθηκε από το πλήρωμά του για να μην περιέλθει στα χέρια του εχθρού.
Το αεροσκάφος C-47 “92-617” του 13ο Σμήνους Μεταφορών, συμμετείχε στις επιχειρήσεις μεταφοράς εφοδίων στο Wonju, όπου εκεί ήταν εγκλωβισμένη μία τεθωρακισμένη μονάδα.
Εκτός από τις άσχημες καιρικές συνθήκες και την ιδιαίτερα χαμηλή θερμοκρασία, το αεροδρόμιο – πεδίο προσγείωσης της περιοχής ήταν από τα χειρότερα της Κορέας. Ο χωμάτινος διάδρομος ήταν καλυμμένος με πάγο, με αποτέλεσμα η προσγείωση να είναι ιδιαίτερα προβληματική.
Στις 4 Ιανουαρίου 1951, το ελληνικό Dakota, με κυβερνήτη τον Ανθυποσμηναγό Ευθύμιο Τζαμτζή, κατά την προσγείωσή του άρχισε να ολισθαίνει ανεξέλεγκτα, και ο χειριστής του, για να αποφύγει τη συντριβή του το εξέτρεψε από το διάδρομο, χωρίς καμιά απώλεια ή τραυματισμό προσωπικού.
Τελικά το αεροσκάφος πυρπολήθηκε, για να μην περιέλθει στα χέρια του εχθρού ο οποίος κατέλαβε τελικώς την περιοχή σε λίγες μέρες.
Τα αεροδρόμια και τα πεδία προσγειώσεως της Κορέας έκρυβαν πολλούς κινδύνους. Στις ελλείψεις ραδιοβοηθημάτων και στην υποτυπώδη οργάνωση ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, προστίθεντο και οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες, η επίδραση κατά τους χειμωνιάτικους μήνες των πολικών μαζών της Μαντζουρίας και η συνεχής ως εκ τούτου παρουσία χιονιού, πάγου, ισχυρότατης παγοποίησης στα σύννεφα και μαζί η ολισθηρότητα των διαδρόμων.
Γενικά οι αποστολές των Dakota στον κορεάτικο πόλεμο, εκτελούνταν ασχέτως καιρικών συνθηκών με την τακτική της πτήσης δια οργάνων νύχτα και ημέρα. Η μεθοδολογία πτήσεως δια οργάνων που απέκτησαν οι Έλληνες χειριστές στον πόλεμο της Κορέας συνέβαλε στην προαγωγή της μέχρι τότε πενιχρής αντίστοιχης εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Προστέθηκαν μαθήματα εδάφους και προγράμματα πτήσεων στην εκπαίδευση των σπουδαστών της Σχολής Ικάρων
Οι απώλειες των ελληνικών Dakota στον πόλεμο της Κορέας
Η δράση του Ελληνικού Σμήνους υπήρξε συνεχής σε όλη τη διάρκεια του πολέμου, με απώλειες δώδεκα αξιωματικούς και υπαξιωματικούς και τέσσερα αεροπλάνα. Εκτός από το προαναφερθέν “92617” οι υπόλοιπες τρεις απώλειες ήταν:
– Στις 26 Μαΐου 1951, το αεροσκάφος υπ’ αριθμόν 92-612,
πετώντας από το αεροδρόμιο Κ-2 (Τaegu) προς το Κ-5 (Τaejon) σε πολύ
χαμηλό ύψος κάτω από τα νέφη, λόγω κακής ορατότητος προσέκρουσε σε λόφο
και ανατινάχθηκε.
– Την 22 Δεκεμβρίου 1952, στο αεροδρόμιο Κ-13 (Suwon), ένα αμερικανικό Lockheed F-80 συγκρούσθηκε με το ελληνικό 92-616 και λόγω της σφοδρότατης συγκρούσεως ανατινάχθησαν.
– Στις 27 Δεκεμβρίου 1952, το 92-632 αεροσκάφος
εκτελώντας νυκτερινή αποστολή, αμέσως μετά την απογείωσή του από το
αεροδρόμιο Κ-10 (Sinhae) παρέκκλινε αριστερά λόγω κράτησης του κινητήρα
σε ύψος 150 ποδών και αφού κτύπησε σε κορυφές δένδρων και σε δύο
οριζώνες, σύρθηκε στο έδαφος και ανατινάχθηκε.
Douglas C-47 Dakota/Skytrain
- Ρόλος: Μεταγωγικό
- Διαστάσεις: Εκπέτασμα 28.96 m, μήκος 19.63 m, ύψος 5.18 m
- Κινητήρας: 2 x Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp (1.200 hp)
- Μεταφορική Ικανότητα: 28 άτομα, 2.725kg φορτίο
- Πλήρωμα: 3
- Αριθμός σε υπηρεσία: 88
- Χώρα Κατασκευής: ΗΠΑ
- Περίοδος χρήσης: 1947 – 2008
Τα πρώτα C-47 Της Πολεμικής Αεροπορίας παρελήφθησαν ως βοήθεια μέσω της RAF, ενώ ακολούθησαν αργότερα επιπλέον αεροπλάνα από την USAF. Έλαβαν μέρος με το 13ο Σμήνος Μεταφορών στον πόλεμο της Κορέας. Στο μακρύ διάστημα που υπηρέτησαν ήταν βαμμένα με διάφορες παραλλαγές, olive drab, σκούρο πράσινο-γκρι του “NATO”, “Vietnam” κ.λπ.
Τα πρώτα χρόνια της χρήσης τους ήταν βαμμένα στο χρώμα του αλουμινίου. Πέραν των μεταφορών, χρησιμοποιήθηκαν για εκπαίδευση ραδιοναυτίλων, αεροφωτογράφηση, ρυμούλκηση ανεμουρίων, αεροψεκασμούς, πτήσεις VIP και για αποστολές Έρευνας και Διάσωσης. Αποσύρθηκαν το 2008.
ΠΗΓΗ armynow
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου