Του Γεώργιου Εμ. Δημητράκη*
Ο Σουν Τσου (544-496 π.Χ.) ήταν Κινέζος στρατηγός, ειδικός εις την στρατιωτική στρατηγική, συγγραφέας και φιλόσοφος. Μεταξύ των πολλών ικανοτήτων του θεωρείται Συγγραφέας της πραγματείας: «Η τέχνη του Πολέμου». Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο στρατιωτικής στρατηγικής, το οποίο έχει επηρεάσει τόσο την δυτική, όσο και την ανατολική-ασιατική φιλοσοφία, καθώς και την στρατιωτική – πολιτική σκέψη και δράση.
Ένα από τα πολλά και πολύ σημαντικά γνωμικά του Σουν Τσου που αναφέρονται εις την πολιτική και στρατιωτική δράση είναι: «Το να κερδίσεις εκατό νίκες σε εκατό μάχες δεν είναι η κορυφή της ικανότητας. Το να υποτάξεις όμως τον εχθρό χωρίς να πολεμήσεις είναι η κορυφή της ικανότητας».
Η πραγματεία του Σουν Τσου «Η τέχνη του Πολέμου» μας παραπέμπει εις την πολιτικό-στρατηγική σκέψη και δράση του σημερινού Ηγέτη της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν (γεν. 1954). Ως γνωστόν, οι Σελτζούκοι κατάγονταν από Τουρκομανικά Φύλα της Κεντρικής Ασίας. Κοινοί φυλετικοί πρόγονοι των Τουρκικών Φύλων θεωρούνται οι Ογούροι Τούρκοι των Αλτάιων Ορέων, που ίδρυσαν τις πρώτες εκτενείς Συνομοσπονδίες Τουρκόφωνων νομαδικών φύλων εις τις στέπες της Κεντρικής Ασίας, και τα οποία φύλα γειτνίαζαν / γειτνιάζουν με την Κίνα. Ένα παρακλάδι της Τουρανικής ή Τουρκικής Οικογένειας είναι συγγενής της Μογγολικής, και μορφολογικά μοιάζουν με τους Μογγόλους. Αναμφισβήτητα όλες αυτές οι προσμείξεις επηρεάστηκαν πνευματικά, πολιτιστικά, αλλά και εις το τρόπον σκέψης και δράσης, από τα κινεζικά φύλα και τους Κινέζους Φιλοσόφους όπως π.χ. τον Σουν Τσου (544-496 π.Χ.).
Δυστυχώς όμως, οι «εσωστρεφείς αναπτυγμένοι Δυτικοί» δεν γνωρίζουν την Ανθρωπογεωγραφία και τον τρόπο σκέψης και δράσης, κοινώς την Φιλοσοφία και τον τρόπο σκέψης των Ανατολικών-Ασιατικών Λαών. Εκ των λόγων αυτών αδυνατούν να ερμηνεύσουν, αλλά και να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις πολυσχιδείς δράσεις του σημερινού Ηγέτη της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εις τις περιοχές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Μεσογείου και Μέσης Ανατολής.
Όμως η Ιστορία διδάσκει, και εις την Ιστορία και την Πολιτική δεν υπάρχουν συμπτώσεις. Ο Πλούταρχος (47-120 μ.Χ.) είπε: «Έχει κίνδυνο η ακαιρία μέγαν». Ο Χίλων ο Λακεδαιμόνιος (6ος π.Χ. αιών): «Εγγυα, παρα δ ‘ατα» (Η σιγουριά και ο εφησυχασμός οδηγούν εις την καταστροφή!). Μια αρχαιοελληνική παροιμία: «Ο φίλος τον φίλο σε κινδύνους γιγνώσκει». Ουίνστων Τσώρτσιλ (1874-1965): «Δεν πρέπει να γυρνάς την πλάτη σου σε έναν επαπειλούμενο κίνδυνο και να προσπαθείς να ξεφύγεις από αυτόν. Αν το κάνεις θα διπλασιάσεις τον κίνδυνο. Αλλά αν τον αντιμετωπίσεις εγκαίρως, θα τον μειώσεις εις το μισό. Ποτέ μην τρέχεις να γλυτώσεις. Ποτέ!» Ο Μίκης Θεοδωράκης (1925-2021): «Αρκετά κοιμηθήκαμε έως τώρα. Καιρός, να ξυπνήσουμε, να εγερθούμε, να εξεγερθούμε και ενωμένοι να αντιμετωπίσουμε, ως αρμόζει, τους μεγάλους κινδύνους που απειλούν την Ιστορία, τον Πολιτισμό, το Ήθος, τις Παραδόσεις και τελικά την Ακεραιότητά μας». Γνωμικό του Αρθρογράφου: «Η Αγάπη προς την Πατρίδα είναι Πράξη Ελευθερίας».
* Αρθρογράφος κρητικής (Μαριού Ν. Ρεθύμνης), σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες, Οικονομία και Κοινωνιολογία εις το Πανεπιστήμιο της Βόννης, Αρχαιολογία, Ιστορία και Πολιτιστική Κληρονομιά εις την Αθήνα.
International Hellenic AssociationΠΗΓΗ professors-phds
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου