Ο Ευάγγελος Γιάνναρης ήταν ο πρώτος αξιωματικός του Ελληνοϊταλικού Πολέμου που έπεσε ηρωικά στο καθήκον στις 30 Οκτωβρίου 1940.
Ο Ευάγγελος Γιάνναρης γεννήθηκε το 1916 στην Αθήνα. Τον Σεπτέμβριο του 1936 κατατάχθηκε στο Τμήμα Αξιωματικών της Σχολής Αεροπορίας. Αποφοίτησε τον Αύγουστο του 1939 με τον βαθμό του Ανθυποσμηναγού και το πτυχίο του χειριστή.
Με την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου βρέθηκε στο 3/2 Σμήνος Στρατιωτικής Συνεργασίας, με αεροπλάνα Henschel Hs 126K-6, με έδρα το αεροδρόμιο της Κούκλαινας στη Βέροια, που εκτελούσε αποστολές επ΄ ωφελεία του Τμήματος Στρατιάς Δυτικής Μακεδονίας.
Το πρωί στις 30 Οκτωβρίου 1940 αεροπλάνα του Σμήνους εκτελούσαν αποστολές παρατήρησης και προσβολής των ιταλικών δυνάμεων όταν πέντε ιταλικά αεροπλάνα Fiat CR-42, της 392ης Μοίρας Δίωξης, επιτέθηκαν σε δύο ελληνικά. Στο ένα από τα δύο ελληνικά αεροσκάφη επέβαιναν ο Αρχισμηνίας Λεωνίδας Τσάντας ως χειριστής και ο Ανθυποσμηναγός Ευάγγελος Γιάνναρης ως παρατηρητής.
Το αεροσκάφος των Τσάντα και Γιάνναρη πολέμησε ηρωικά, με τον Γιάνναρη να χειρίζεται το πολυβόλο και τον Τσάντα να εκτελεί εκπληκτικούς ελιγμούς για τις δυνατότητες του αεροπλάνου.
Όμως, το αεροσκάφος τους δέχτηκε καταιγισμό πυρών που ανάγκασαν τον χειριστή να εκτελέσει αναγκαστική προσγείωση κοντά στο ύψωμα Προφήτης Ηλίας, έξω από το χωριό Βασιλειάδα του νομού Καστοριάς. Ο Γιάνναρης ήταν ήδη νεκρός από τις ιταλικές σφαίρες.
Το δεύτερο ελληνικό αεροπλάνο διάτρητο από τα εχθρικά πυρά συνετρίβει στο όρος Σμόλικα με αποτέλεσμα τον θάνατο του πληρώματος του Υποσμηναγού Λάζαρου Παπαμηχαήλ και Επισμηνία Κων/νου Γεμενετζή.
Έτσι ο Ανθυποσμηναγός Γιάνναρης είναι και ο πρώτος αξιωματικός μας που σκοτώθηκε στον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο αλλά και ο πρώτος πεσόν αεροπόρος. Μετά θάνατον προήχθη σε υποσμηναγό και τιμήθηκε με τον Σταυρό Ιπταμένου.
Το 2007 τοποθετήθηκε προτομή του ήρωα στο χωριό Βασιλειάδα καθώς και ένα παροπλισμένο αεροσκάφος F-104 για να θυμίζουν για πάντα τη θυσία του.
Τεχνικά χαρακτηριστικά των δύο τύπων αεροσκαφών
Fiat CR-42 | Henschel Hs 126 | |
Μέγιστη ταχύτητα | 441 χαω στα 20.000 πόδια | 356 χαω στα 9.850 πόδια |
Εμβέλεια | 780 χλμ | 998 χλμ. |
Επιχειρησιακή οροφή | 10.210 μ. | 8.530 μ. |
Ρυθμός ανόδου | 11.8 μ/δ | 9,1 μ/δ |
Βάρος απογείωσης | 2.295 κιλά | 3.090 κιλά |
Οπλισμός | 2 πολυβόλα 12,7 χλστ. | 2 πολυβόλα 7,92 χλστ. |
ΠΗΓΗ https://armynow.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου