Του Κώστα Σαρικά
Το Onalert.gr βρέθηκε για 48 ώρες στη «φωλιά» των F-16 Viper στην 115 Πτέρυγα Μάχης στη Σούδα. Κατέγραψε εικόνες αλλά και τις πρώτες εντυπώσεις ιπτάμενων και τεχνικών από το αναβαθμισμένο μαχητικό, το οποίο σταδιακά εντάσσεται στο οπλοστάσιο της HAF και εκτινάσσει τις επιχειρησιακές δυνατότητες της Πολεμικής Αεροπορίας.
Κοινή συνισταμένη όλων αποτελεί ότι πρόκειται για μια νέα πανίσχυρη πολεμική μηχανή με αισθητήρες τελευταίας τεχνολογίας επικεντρωμένη στον δικτυοκεντρικό πόλεμο. Μαχητικό, το οποίο ήδη έχει δείξει έπειτα από τις πρώτες κοινές ασκήσεις με το Rafale, ότι θα αποτελέσει ένα ανίκητο δίδυμο. Πόσο μάλλον όταν τα επόμενα χρόνια Rafale και Viper θα έχουν μαζί τους και τα πρώτα «αόρατα» μαχητικά 5ης γενιάς F-35.
Ο μόνος τρόπος για να ξεχωρίσει κάποιος τα Viper από τα υπόλοιπα F-16 block 52+ είναι ο πιο ανοιχτός χρωματισμός στο ρύγχος του μαχητικού, όπου κρύβεται το νέο πανίσχυρο ραντάρ AESA. Ενώ και ο αισθητήρας του συστήματος δεδομένων Link 16 διαφοροποιεί την «οχιά» από τις παλαιότερες εκδόσεις F-16 που διαθέτει στη «φαρέτρα» της η Πολεμική Αεροπορία.
Η 343 Πολεμική Μοίρα «Αστέρι» ήταν η πρώτη που παρέλαβε αναβαθμισμένα Viper, ενώ σταδιακά και η 340 Πολεμική Μοίρα «Αλεπού» γεμίζει τα υπόστεγα της με «οχιές» που φτάνουν από την ΕΑΒ. Κάθε μέρα που περνά οι ιπτάμενοι από τις δύο Μοίρες βάζουν ώρες πτήσης, μυούνται στα μυστικά των αναβαθμισμένων μαχητικών και ήδη διαθέτουν ολοκληρωμένη εικόνα από τις δυνατότητες τους. Αν και συγκρατημένοι, όπως ορίζει άλλωστε η αεροπορική παιδεία των «γερακιών» της HAF δεν μπορούν να κρύψουν την ικανοποίηση τους. Εστιάζουν στις μεγάλες δυνατότητες του νέου πανίσχυρου ραντάρ AESA APG-83 SABR, αλλά και στην πιο σύγχρονη έκδοση του συστήματος μετάδοσης δεδομένων Link 16.
Στο πλήθος πληροφοριών που διαθέτει πλέον πρόσβαση ο ιπτάμενος και στην προτεραιοποίηση των απειλών, ώστε ο ιπτάμενος να μπορεί να χρησιμοποιεί άμεσα και αποτελεσματικά την πλατφόρμα και κυρίως τα όπλα του έναντι κάθε στόχου είτε στον αέρα είτε στο έδαφος και στη θάλασσα.
Το πανίσχυρο ραντάρ AESA
Τα «γεράκια» της Σούδας ήδη έχουν διαπιστώσει ότι το ραντάρ AESA αποκαλύπτει και εγκλωβίζει ακόμα και τους πιο μικρούς στόχους σε πολύ μεγάλες αποστάσεις. Η εμβέλεια του ραντάρ αλλά και ο αριθμός των εγκλωβισμένων στόχων περιλαμβάνονται στις διαβαθμισμένες πληροφορίες, όμως αυτό που τονίζουν οι ιπτάμενοι είναι ότι η απόδοση του AESA σε σχέση με το προηγούμενο ραντάρ είναι εντυπωσιακά καλύτερη. Όσα υπόσχεται ο κατασκευαστής έχουν ήδη αποδειχθεί στην πράξη και σε πραγματικές συνθήκες πάνω από το Αιγαίο και μάλιστα απέναντι σε αντιπάλους, όπως τα Rafale.
Ο όγκος πληροφοριών που φτάνει στον ιπτάμενο και αφορά ταυτόχρονα στόχους στον αέρα και στο έδαφος αποτελεί έναν ευχάριστο πονοκέφαλο, όμως μπορούν να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο τρόπο τόσο με τη βοήθεια της εμπειρίας όσο και με τη δυνατότητα προτεραιοποίησης που δίνει το σύστημα μάχης μέσω των σύγχρονων οθονών. Οι δυνατότητες του AESA δεν περιορίζονται μόνο στον αέρα αλλά τόσο στο έδαφος όσο και στη θάλασσα. «Διαβάζει» και χαρτογραφεί περιοχές σε ακτίνα εκατοντάδων χιλιομέτρων, αναγνωρίζουν στόχους είτε χερσαίους, είτε θαλάσσιους. ενώ ταυτόχρονα παρακολουθούν ότι συμβαίνει στον αέρα χωρίς να χρειαστεί αλλαγή στην οθόνη.
«Φονικός» συνδυασμός Viper, Rafale και F-35
Tο επόμενο μεγάλο πλεονέκτημα των Viper δεν είναι άλλο από το σύστημα μετάδοσης δεδομένων Link 16, με το οποίο κάθε μαχητικό μπορεί να μοιραστεί στοιχεία και πληροφορίες με άλλα οπλικά συστήματα και κυρίως με τα υπόλοιπα μαχητικά αλλά και τα ιπτάμενα ραντάρ ΑΣΕΠΕ. Και εδώ η συνεργασία με τα Rafale φαίνεται να αποδεικνύεται εξαιρετικά αποτελεσματική. Ο συνδυασμός Viper και Rafale δείχνει «φονικός» με την Πολεμική Αεροπορία να έχει το προνόμιο να διαθέτει ταυτόχρονα στο οπλοστάσιο της τα δύο πιο ισχυρά παγκοσμίως μαχητικά 4,5ης γενιάς και να περιμένει το 5ης γενιάς F-35 για να αποτελέσει την πρώτη παγκοσμίως αεροπορία που θα επιχειρεί ταυτόχρονα με Rafale, Viper και με το stealth μαχητικό.
Η υψηλή τεχνολογία στα ηλεκτρονικά και στους αισθητήρες του Viper μεταφράζεται αυτόματα και σε ανάλογα υψηλή αξιοπιστία που «λύνει τα χέρια» των τεχνικών σε ζητήματα ελέγχων και συντήρησης. Οι πρώτοι μήνες πτήσης των Viper και όσο αυξάνονται οι ώρες πτήσης δείχνουν χαμηλότερο κόστος και χρόνο συντήρησης, με ότι αυτό συνεπάγεται στις διαθεσιμότητες των μαχητικών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου