Μπορεί το επίκεντρο της προσοχής στη σημερινή εκδήλωση να ήταν το ναυτικό ελικόπτερο MH-60R (Romeo) και οι κορυφαίες ανθυποβρυχιακές του δυνατότητες, όμως ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που έδωσε το παρόν στο Ναυτικό Οχυρό της Αεροπορίας Ναυτικού στο Κοτρώνι, «έκρυβε» μια έκπληξη για τους δημοσιογράφους που τον προσέγγισαν για να διερευνήσουν τις προθέσεις του για το μέλλον του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ). Αυτή αφορούσε τα «πλοία μάχης παρακτίων» του αμερικανικού Ναυτικού, τα γνωστά -και μη εξαιρετέα- LCS (Littoral Combat Ships)…
Διότι μπορεί να απέκτησε τα -κατά πολλούς- κορυφαία ελικόπτερα στον κόσμο σε ρόλο «κυνηγών υποβρυχίων» όπως αναφέρθηκε στις ομιλίες της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας, το πρόβλημα στις μονάδες επιφανείας είναι εξόφθαλμο, δίνοντας υπόσταση στις ενστάσεις που επισημαίνουν εδώ και χρόνια τον αλλοπρόσαλλο τρόπο με τον οποίο καθορίζονται και υλοποιούνται οι εξοπλιστικές προτεραιότητες. Η λογική θα υπαγόρευε να έχουν εξασφαλιστεί οι μονάδες επιφανείας, από τις οποίες θα επιχειρούν τα κορυφαία ελικόπτερα.
Το ΠΝ θα παραλάβει εφτά Sikorsky MH-60R και… παραλίγο να γίνονταν δέκα. Τη στιγμή κατά την οποία πέραν των τριών FDI HN που θα αρχίσουν να παραλαμβάνονται και να εντάσσονται στον στόλο από το 2025, όπως είπε ο πρωθυπουργός, δεν υπάρχουν εξελίξεις. Ο εκσυγχρονισμός… «τέλους ζωής» καρκινοβατεί, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι το κόστος «έχει ξεφύγει», με αποτέλεσμα να υπάρχει αβεβαιότητα εάν θα προχωρήσει το πρόγραμμα. Νεότερες πληροφορίες από το «μέτωπο» του παροπλισμού των αυστραλιανών ANZAC δεν υπάρχουν οπότε…
Με το επικοινωνιακό εφεύρημα της «ενδιάμεσης λύσης», ο πρωθυπουργός δεν έκρυψε την πρόθεσή του να προωθήσει την απόκτηση αριθμού LCS από το αμερικανικό Ναυτικό. Το κατάστρωμά τους είναι μια χαρά για να επιχειρούν τα ελικόπτερα Romeo! Ωστόσο, υπάρχει μια σειρά από άλλα προβλήματα, τα οποία ακυρώνουν στην πράξη το επιχείρημα που χρησιμοποίησε μιλώντας στους δημοσιογράφους, ο πρωθυπουργός: «Όταν στα δίνουν δωρεάν»!
Ο πρωθυπουργός ήταν εξαιρετικά φιλικός και ευδιάθετος στο Κοτρώνι. Ανώτεροι και ανώτατοι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού από τους οποίους ζητήθηκε σχολιασμός της πρωθυπουργικής αναφοράς, δεν μπορούσαν να κρύψουν την αμηχανία τους. Οι απαντήσεις επιχειρούσαν να «βραχυκυκλώσουν» το όλο θέμα. «Έχει μέλλον ακόμη», ενώ υπενθύμιζαν ότι το US Navy ακύρωσε την απόσυρση αριθμού LCS, τα οποία «υπό προϋποθέσεις» θα μπορούσαν να απασχολήσουν το ΠΝ, όπως είχε αναφερθεί από την προηγούμενη ηγεσία. Η σημερινή έχει αποφύγει επιμελώς να ανοίξει τα χαρτιά της.
Το ζήτημα είναι ότι η περίπτωση της απόκτησης των LCS από τις ελληνικές ναυτικές δυνάμεις, έχει πολύ έντονο τον «γεωπολιτικό χαρακτήρα», καθώς δεν αποτέλεσε ποτέ μυστικό η… υπερβολική στάθμιση του «γεωπολιτικού κριτηρίου» από τη σημερινή κυβέρνηση στην απόφαση για εξοπλιστικά προγράμματα. Ενδιαφέρουσα παρατήρηση είναι ότι ο ελληνικής καταγωγής πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζορτζ Τσούνης, δεν μίλησε, παρότι παραβρέθηκε στην τελετή.
Δεν είναι και λίγοι οι δημοσιογράφοι που απογοητεύτηκαν, αφού δεν είναι λίγες οι φορές που κάποια αναφορά του έχει βγάλει το θέμα της ημέρας! Φαίνεται όμως ότι οι συνεννοήσεις Αθήνας και Ουάσιγκτον βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και αρμοδίως συστήνεται σιγή ασυρμάτου, τουλάχιστον μέχρι να φτάσουμε στο «παρά πέντε» της υλοποίησης μιας απόφασης. Όλα δείχνουν όμως, ότι υπάρχουν συνεννοήσεις με την αμερικανική πλευρά και για τα LCS.
Η στρατιωτική ηγεσία γενικότερα, όχι απλά το Πολεμικό Ναυτικό, δεν έχει επιδείξει ιδιαίτερο ενθουσιασμό για την προοπτική των LCS. Είναι γνωστό όμως, ότι η πολιτική ηγεσία έχει τον τελευταίο λόγο, με τη «γεωπολιτική σκοπιμότητα» να παρουσιάζεται ως το «φάρμακο, διά πάσαν νόσον και πάσαν…» ελλειμματική κατάσταση στην ελληνική ναυτική ισχύ.
Πάντως, στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπενθυμιστεί, ότι τόσο ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, όσο και ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, στρατηγός Χούπης, έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι η υπόθεση με το πρόγραμμα ναυπήγησης κορβετών επ’ ουδενί δεν έχει «πεθάνει». Αντιθέτως, φαίνεται πως έχει καταλάβει περίοπτη θέση στη νέα λίστα προτεραιοτήτων που έχει καταρτιστεί, στο πλαίσιο της επανεξέτασης που είχε διατάξει ο Νίκος Δένδιας, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του στο ΥΠΕΘΑ.
Το υπερβολικό κόστος, μοιάζει με σοβαρό αποτρεπτικό παράγοντα στο να υποθέσει κανείς ότι οι αντιρρήσεις του Ναυτικού θα καμφθούν από έναν συνδυασμό υλοποίησης του προγράμματος κορβετών, με την απόκτηση αριθμού LCS (πιθανότατα τέσσερις), μαζί και με μια δαπάνη που θα «αγοράσει χρόνο», περί τη δεκαετία, για να διατηρηθούν στον Στόλο οι τέσσερις MEKO 200HN. Οψόμεθα… Αναμένοντας την αποδέσμευση περισσοτέρων πληροφοριών για τις προθέσεις της κυβέρνησης, περιοριζόμαστε να εκφράσουμε την ελπίδα ότι η μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί από το Μέγαρο Μαξίμου, δεν θα παραβιάσει στοιχειώδεις κανόνες της λογικής.
Τα πλοία που θα αποκτηθούν είναι τα παροπλισμένα Milwaukee, Detroit, Little Rock και Sioux City; Εκτός του Sioux City που σύμφωνα με δημοσιεύματα το πρόβλημα στους μειωτήρες κίνησης έχει αποκατασταθεί, τα υπόλοιπα απαιτούν αποκατάσταση; Ποιο θα είναι το κόστος στοιχειώδους αναβάθμισης του ανεπαρκούς οπλισμού τους; Με τρόπο που θα ελαχιστοποιείται το ρίσκο ασφαλώς, απλά αυτό θα πρέπει α θεωρείται αυτονόητο. Και ποιο το ετήσιο κόστος υποστήριξης καθενός LCS; Εάν το ποσό αυτό αθροιστεί, το αριθμητικό αποτέλεσμα θα «μιλάει από μόνο του», όταν «ζυγιστεί» απέναντι στην προοπτική επένδυσης αυτών των χρημάτων για νέες ναυπηγήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου