Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Ενώ από την πλευρά της ΕΑΒ και του προγράμματος ΑΡΧΥΤΑΣ, έχουμε παρουσιάσει τις τελευταίες εξελίξεις προ μερικών ημερών, μπορούμε να μεταφέρουμε και τις πληροφορίες που υπάρχουν για ένα άλλο πρόγραμμα Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους (UAV) που αναπτύσσεται στην Ελλάδα: το Τακτικό Μη Επανδρωμένο Αεροπορικό Σύστημα Χαμηλής Παρατηρησιμότητας (LOTUS/ Low Observable Tactical UaS).
Το πρόγραμμα είναι εντός χρονοδιαγράμματος και μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η σχεδίαση και προχωράει η κατασκευή του πρωτοτύπου, που στηρίζεται σε καλούπια της ελληνικής CFT, η οποία συμμετέχει στην κοινοπραξία. Ήδη έχει κατασκευαστεί ένα υπό κλίμακα πρωτότυπο, διαστάσεων περίπου 3 μέτρων μήκους και 7 μέτρων εκπετάσματος, που έχει χρησιμεύσει για δοκιμές και ελέγχους. Μέχρι τον ερχόμενο Οκτώβριο αναμένεται να κλείσει και η φάση της ολοκληρώσεως των συστημάτων και υποσυστημάτων στο αερόχημα και τον Ιανουάριο του 2025 σχεδιάζεται να πραγματοποιηθεί η πρώτη πτήση. Θα ακολουθήσει φάση δοκιμαστικών πτήσεων τρίμηνης διαρκείας περίπου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΔΟΥΡΕΙΟΥ ΙΠΠΟΥ, οι διαστάσεις του LOTUS θα είναι μήκος 6 μέτρων περίπου και εκπέτασμα πτερύγων 11 μέτρων, με το συνολικό βάρος να ανέρχεται σε 500-600 κιλά. Δεδομένου ότι η σχεδίαση προβλέπει μεταφορά εσωτερικών φορτίων καθέτως και υπό κλίση ως προς τον διαμήκη άξονα, η άτρακτος έχει σφηνοειδές σχήμα με το πλάτος στο οπίσθιο μέρος να είναι μεγαλύτερο. Για την προώθηση, φέρεται βενζινοκινητήρας ευρωπαϊκής προελεύσεως, ο οποίος εκτιμάται ότι θα επιτρέπει ανάπτυξη μέγιστης ταχύτητος 220-240 χ.α.ώ. περίπου ενώ η οροφή θα ορίζεται σε 20.000 πόδια. Από πλευράς αυτονομίας πτήσεως, αυτή υπολογίζεται σε 18 ώρες περίπου.
Όπως έχει αποκαλύψει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, το LOTUS θα φέρει εντός κυλίνδρων 4 “θυγατρικά” drone που θα μπορούν να αφεθούν για εκτέλεση επιμέρους αποστολών. Το συγκεκριμένο φορτίο, μπορεί να εξυπηρετήσει είτε τυπικές αποστολές επιτηρήσεως και αναγνωρίσεως ή στην περίπτωση που πρόκειται για πυρομαχικό, να εκτελέσει επίθεση σε στόχους.
Αρχικώς, το LOTUS δεν θα φέρει πυρομαχικά ωστόσο, μελλοντικώς μπορεί να εξοπλιστεί με Περιφερόμενα Πυρομαχικά ή κατευθυνόμενα όπλα. Το LOTUS σχεδιάζεται εξαρχής να διακρίνεται από τεχνολογίες και δυνατότητες που δύσκολα ενσωματώνονται σε υφιστάμενες πλατφόρμες οι οποίες όταν σχεδιάστηκαν, δεν τις είχαν λάβει υπ’ όψιν. Ακολουθούνται προδιαγραφές και πρότυπα ΝΑΤΟ και ΕΕ, ούτως ώστε ως αερόχημα να είναι και ασφαλές για την πολιτική αεροπορία. Ενδεικτικώς, το LOTUS θα φέρει σύστημα Αυτόματης Εξαρτημένης Επιτηρήσεως-Μεταδόσεως (ADS-B) που εφοδιάζουν σήμερα τα αεροπλάνα πολιτικών αερογραμμών, εξασφαλίζοντας υψηλότερο δείκτη ασφαλείας πτήσεων. Τα συστήματα αυτά προσφέρουν ακριβέστερη εικόνα της θέσεως του αεροσκάφους, ώστε να αποφεύγονται εναέριες συγκρούσεις.
Καθώς το πρόγραμμα υποστηρίζεται από το ΥΠΕΘΑ, οι Ένοπλες Δυνάμεις εμπλέκονται άμεσα στον καθορισμό των προδιαγραφών και ως εκ τούτου ήδη μπορεί να λεχθεί ότι ήδη προετοιμάζεται μία αντίληψη επιχειρησιακής αξιοποιήσεως. Χάρη στις ικανότητές του, ακόμη και στην αρχική μορφή που δεν θα είναι πιστοποιημένο για μεταφορά όπλων, το LOTUS θα μπορεί να αξιοποιηθεί από την Πολεμική Αεροπορία σε πιο σύνθετα σενάρια και αποστολές αυξημένου βαθμού δυσκολίας, δρώντας υπό κεντρικό έλεγχο και συνεργατικά με άλλες πλατφόρμες για την διεξαγωγή αεροπορικών επιχειρήσεων ή επιχειρήσεις υποστηρίξεως ναυτικών ή χερσαίων δυνάμεων.
Το έργο LOTUS είναι διαρκείας 45 μηνών, εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Βιομηχανικής Ανάπτυξης στον χώρο της Άμυνας (EDIDP – European Defense Industrial Development Program) κι εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2020. Τον Νοέμβριο η ΙDE υπέγραψε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμβαση (Grant Agreement) ύψους 9.698.195 € για τη χρηματοδότηση του προγράμματος. Η μέγιστη συνεισφορά από την ΕΕ είναι 8.779.380 €.
Πρόκειται για το πρώτο ευρωπαϊκό σύστημα της κατηγορίας με χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας, που είναι ειδικά σχεδιασμένο για εφαρμογές επιτηρήσεως και αναγνωρίσεως άνωθεν εχθρικού εδάφους. Αναπτύσσεται από κοινοπραξία ένδεκα εταίρων με την INTRACOM DEFENSE σε ρόλο Συντονιστή και Τεχνικού Υπεύθυνου του Έργου. Συμμετέχουν πέντε ελληνικές οντότητες (ΑΠΘ, Altus, CFT, Πανεπιστήμιο Πατρών, ΕΤΗΜ), οι κυπριακές εταιρείες SignalGenerix, Cyric και GeoImaging, η ολλανδική RHEA Group B.V. και η ισπανική (Embention).
ΠΗΓΗ https://doureios.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου