Πέμπτη 20 Ιουνίου 2024

Εκσυγχρονισμός MEKO: ΠΝ και TKMS – Thales προσεγγίζουν την συμφωνία – «Αγκάθι» το κόστος εργασιών στο ναυπηγείο


*Του Κώστα Σαρικά 

Οι διαβουλεύσεις μεταξύ του Πολεμικού Ναυτικού, της ΓΔΑΕΕ και της Κοινοπραξίας TKMS – Thales Netherlands φαίνεται ότι τις τελευταίες ημέρες έχουν προχωρήσει, με μια σειρά από εμπόδια να έχουν ξεπεραστεί και οι δύο πλευρές να προσεγγίζουν στα κύρια σημεία μιας συμφωνίας για τον εκσυγχρονισμό και των τεσσάρων φρεγατών MEKO κλάσης «ΥΔΡΑ».

Αν και, όπως τονίζεται χαρακτηριστικά από πηγές του Ναυτικού Επιτελείου, απομένουν αρκετά ακόμη τα οποία πρέπει να συμφωνηθούν, φαίνεται ότι το κλίμα δείχνει σαφώς πιο θετικό σε σχέση με όσα προηγήθηκαν, με επακόλουθο οι πιθανότητες για «λευκό καπνό» να έχουν αυξηθεί.

Ένα από τα σημαντικότερα «αγκάθια» στο δρόμο προς τη συμφωνία είναι και το υψηλό κόστος εργασιών το οποίο διεκδικούν τα ναυπηγεία όπου θα πραγματοποιηθούν οι εργασίες εκσυγχρονισμού. Αν και δεν έχουν ληφθεί τελικές αποφάσεις, πλεονέκτημα φαίνεται ότι έχουν τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας έναντι τόσο της Ελευσίνας όσο και του Σκαραμαγκά.

Οι σχετικές πιστοποιήσεις που διαθέτουν αλλά και το γεγονός ότι υπάρχει ικανοποίηση για δύο προγράμματα που «τρέχουν» και αφορούν το Πολεμικό Ναυτικό – συντήρηση των Περιπολικών «ΙSLAND» και κατασκευή blocks για τις φρεγάτες Belharra – δίνουν προβάδισμα στη Σαλαμίνα. Η επιλογή του ναυπηγείου αποτελεί ευθύνη της κοινοπραξίας, η οποία ήδη έχει πάρει προσφορές και πιέζει για μείωση του κόστους εργασιών, καθώς αυτό φαίνεται να επηρεάζει σε σημαντικό ποσοστό το τελικό κόστος εκσυγχρονισμού των φρεγατών MEKO.

Το Πολεμικό Ναυτικό ήδη έχει ξεκαθαρίσει ότι ο εκσυγχρονισμός και των τεσσάρων πλοίων δεν μπορεί να ξεπερνά τα 700 εκ ευρώ, καθώς η αρχική προσφορά της κοινοπραξίας προσέγγιζε ακόμα και το 1 δις ευρώ. Η κοινοπραξία επανήλθε και «έσπασε» το πρόγραμμα σε επιμέρους τμήματα δίνοντας την δυνατότητα στο Ναυτικό Επιτελείο να επιλέξει εντός του προκαθορισμένου κόστος την επιθυμητή διαμόρφωση.

Το Πολεμικό Ναυτικό φαίνεται να καταλήγει στα «must» συστήματα που σε κάθε περίπτωση πρέπει να περιλαμβάνονται στον εκσυγχρονισμό, τα οποία αφορούν τόσο τα μηχανολογικά όσο και τα ηλεκτρονικά των πλοίων και με όσα χρήματα απομένουν αναζητά λύσεις για επιπλέον αναβάθμιση.

MEKO

Σε κάθε περίπτωση θεωρείται δεδομένο ότι ο εκσυγχρονισμός των MEKO θα περιλαμβάνει καινούργιο ραντάρ σύγχρονης τεχνολογίας με δυνατότητα ταυτόχρονου εντοπισμού πολλαπλώννέο Σύστημα Μάχης αλλά και αναβάθμιση των κύριων αντιαεροπορικών όπλων των φρεγατών με προτίμηση στους ESSM 2. Επιπλέον, βέβαιο θεωρείται ότι θα αλλάξουν κύριες μηχανές, ηλεκτρομηχανές καθώς και άλλα καίρια μηχανολογικά συστήματα τα οποία θα δώσουν στα πλοία χιλιάδες μίλια πλόων τα επόμενα χρόνια, σε βάθος άνω των δέκα ετών.

Το γεγονός πάντως ότι πρόκειται για Μονάδες που αγγίζουν τα 30 χρόνια υπηρεσίας, αν και πρόκειται για άριστα συντηρημένα πλοία, προβληματίζει και αφήνει ερωτήματα για επιπλέον κόστος εργασιών και ανταλλακτικών κατά τη διάρκεια του εκσυγχρονισμού. Άλλωστε, από την πρώτη στιγμή το Ναυτικό Επιτελείο έκανε λόγο για πρόγραμμα με αυξημένο το επίπεδο ρίσκου, καθώς τα πλοία έχουν ξεπεράσει κατά πολύ το όριο ηλικίας στο οποίο πραγματοποιείται ο εκσυγχρονισμός Κύριων Μονάδων Επιφανείας.

Από τότε που ναυπηγήθηκαν οι τέσσερις φρεγάτες MEKO εκτελούνται μόνο εργασίες συντήρησης και ουδέποτε εκσυγχρονίστηκε κάποιο σύστημα των πλοίων, πόσο μάλλον τα ηλεκτρονικά τους τα οποία θεωρούνται ξεπερασμένα και ανίσχυρα στο σύγχρονο περιβάλλον πολλαπλών απειλών.

ΠΗΓΗ https://www.onalert.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου