Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2025

Κλείδωσε η απόφαση: F-16 Block 30 το αδελφό αεροσκάφος επιδείξεων – Ο «Ζευς» της Σούδας και ο «Κεραυνός» της Αγχιάλου – Τί «μέτρησε» για την απόφαση


Τα F-16 Block 30 είναι αυτά που έχουν γράψει σε ώρες πτήσεις τις περισσότερες αποστολές αναχαίτισης. Πηγή: Πολεμική Αεροπορία

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ // HELLAS JOURNAL

Ένας «Κεραυνός» της 330 Μοίρας έχει ήδη φτάσει στην 115 Πτέρυγα Μάχης στην Σούδα ώστε να εκπαιδευτεί από την demo team ομάδα του αεροσκάφους μεμονωμένων επιδείξεων «Ζευς», η οποία έχει αποκτήσει πλέον παγκόσμια φήμη.

Ο Σμηναγός με τις περίπου 1300 ώρες στον τύπο του F-16 στην Κρήτη, θα περάσει από τα θεωρητικά θρανία της ομάδας «Ζευς» αλλά κι από τον εξομοιωτή όπου εκεί θα αρχίσει την εφαρμογή του προγράμματος επίδειξης με το αεροσκάφος.

Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, γι’ αρχή θα υπάρξει ένας διαθέσιμος ιπτάμενος της 330 Μοίρας «Κεραυνός» που θα πετά ως demo pilot. Και αυτός με την σειρά του θα κληθεί να εκπαιδεύσει τον επόμενο αεροπόρο.

Τα F-16 Block 30 είναι αυτά που έχουν γράψει σε ώρες πτήσεις τις περισσότερες αποστολές αναχαίτισης.
Πηγή: Πολεμική Αεροπορία

Ο «Κεραυνός» και ο «Ζευς» θα βρεθούν μαζί και στον αέρα, στο πλαίσιο της εκπαίδευσης και αυτό αναμένεται ότι θα συμβεί κυρίως στην 111 Πτέρυγα Μάχης, στη Ν. Αγχίαλο.

Στο εκπαιδευτικό πλαίσιο οι δυο αεροπόροι θα πετούν αρχικά με διθέσιο F-16 Block 30 ώστε ο εκπαιδευόμενος να εκτελέσει μια σειρά από απαιτητικούς ελιγμούς που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα του «Ζευς».

Τι οδήγησε στα F-16 Block 30

Οι λόγοι που τα βλέμματα του επιτελείου στράφηκαν στην 330 Μοίρα «Κεραυνός» ποικίλουν.

Μέσα από την επιχειρηματολογία στρατιωτικών πηγών ξεχωρίζουμε ότι η πολεμική Μοίρα που φιλοξενεί τον παλαιότερο τύπο F-16 που έχει η πολεμική αεροπορία, διατηρεί ύστερα από 36 χρόνια, ίσως την πιο υψηλή διαθεσιμότητα από τα 32 μαχητικά.

Οι «Κεραυνοί» της Ν. Αγχιάλου πέραν της διαθεσιμότητας είναι αεροσκάφη- εγγύηση, με τις λιγότερες βλάβες, ενώ όσες φορές κι αν έχουν μπει στο στόχαστρο πωλητηρίου, η άρνηση του αεροπορικού επιτελείου ήταν και παραμένει δεδομένη.

Επίσης οι μοίρες των Block 52 plus Advanced & Block 52 plus «μεταμορφώνονται» σε F-16 Viper. Και τα δε F-16 Block 50 τοποθετούνται στην «προ αναβαθμίσεως» γραμμή.

Τα F-16 Block 30 είναι αυτά που έχουν γράψει σε ώρες πτήσεις τις περισσότερες αποστολές αναχαίτισης.
Πηγή: Πολεμική Αεροπορία

Τα F-16 Block 30 πάντως πρόκειται κι αυτά, πέραν των άλλων τύπων του αεροσκάφους, να διαθέτουν το ειδικό λογισμικό χρήσης των ισραηλινών Spice 1000/2000.

Η εξέλιξη αυτή δίνει ρόλο air to ground στα 30άρια του αεροπορικού στόλου, απομακρύνοντάς τα από τον air to air αγώνα όπου εκεί λόγω παλαιότητας ηλεκτρονικών θεωρούνται μια εύκολη «λεία» για τον αντίπαλο.

Για την επιλογή των F-16 Block 30 σε ρόλο demo αεροσκάφους, υπενθυμίζουν τέλος στρατιωτικές πηγές ότι διαθέτει τον κορυφαίο κινητήρα General Electric F110-GE 100 afterburning turbofan, της ώσης των 29.000 λιβρών.

Τα χαρακτηριστικά του αεροσκάφους, προσδίδουν μεγαλύτερη επιβλητικότητα στις κινήσεις, στρίβει πολύ πιο δυναμικά από το F-16 Block 52 plus του «Ζευς» ενώ έχει μικρότερη ακτίνα στροφής κάτι που παρέχει εντυπωσιακές για το φιλοθεάμων κοινό δυνατότητες.

Λόγω των προαναφερθέντων επισημαίνεται από τις ίδιες πηγές ότι το Block 30 δεν απαιτείται ν’ απομακρυνθεί ιδιαίτερα από το σημείο της επίδειξης ώστε να πάρει ξανά θέση για να εκτελέσει το επόμενο σενάριό του.

Πολλοί από αυτούς τους ελιγμούς αποτελούν τμήματα τακτικής που οι Έλληνες αεροπόροι έχουν επαναλάβει ξανά και ξανά, ώστε να αναγνωρίζονται ως «μετρ» στην κλειστή αερομαχία που απαιτεί η υπεράσπιση της Κυριαρχίας και των Κυριαρχικών Δικαιωμάτων.

O διεθνής Zeus…

Η φήμη του «Ζευς» έχει ξεπεράσει προ πολλού τα ελληνικά σύνορα και οι υποχρεώσεις της ομάδας αυξάνονται διαρκώς, μια και οι προσκλήσεις για συμμετοχή σε αεροπορικές επιδείξεις ανά τον κόσμο δεν είναι λίγες.

Η Hellasjournal είχε αποκαλύψει το συγκεκριμένο σχέδιο, επέκτασης της demo ομάδας αεροπορικών επιδείξεων στην Ν. Αγχίαλο από τον περασμένο Οκτώβριο, όπου τότε οι πληροφορίες μιλούσαν ακόμη και για πιθανή μετεγκατάσταση του «Ζευς» στην Θεσσαλία.

Ωστόσο ανώτατες πηγές ξεκαθάριζαν ότι η αεροπορική ιστορία είναι πολύ συγκεκριμένη και μέσα εκεί υπάρχουν ακόμη και άγραφοι κανόνες. Οπότε ο πρώτος «ΖΕΥΣ» δεν θα μπορούσε να εγκαταλείψει το νησί με το Δικταίο Άνδρο, στο οποίο είναι η σπηλιά μέσα στην οποία ο μύθος θέλει τον Δια να μεγαλώνει.

Ο «Ζευς» πετά από την 115 Πτέρυγα Μάχης, την 343 Μοίρα «Αστέρι» ή και με αεροσκάφος της 340 Μοίρας «Αλεπού», οπότε ο δεύτερος- αν ονομάζεται «ΖΕΥΣ»- θα πάρει σάρκα και οστά στην αεροπορική βάση της κεντρικής Ελλάδας…

Και εξηγούσαν οι ίδιες πηγές ότι από τον Οκτώβριο εξετάζονταν ποια εκ των τριών Μοιρών της 111 Πτέρυγας, θ’ αναλάβει να σηκώσει το ειδικό βάρος της σύστασης νέας ομάδας αεροπορικών επιδείξεων μεμονωμένου αεροσκάφους, πάντα με την βοήθεια του υφιστάμενου team της Σούδας.

Η πρώτη Μοίρα F-16

Η 330 Μοίρα «Κεραυνός» λειτoυργεί από τον Ιανουάριο του 1989 με την άφιξη των F-16 Block 30.

Με την άφιξη του συνόλου των αεροσκαφών μέσα σ’ έναν χρόνο έγινε και η αξιολόγηση της Μοίρας από το ΑΤΑ οπότε και τέθηκε πλήρως επιχειρησιακή με πρωτεύοντα ρόλο την αναχαίτιση και δευτερεύοντα την δίωξη-βομβαρδισμό.

Τα F-16 Block 30 είναι αυτά που έχουν γράψει σε ώρες πτήσεις τις περισσότερες αποστολές αναχαίτισης.
Πηγή: Πολεμική Αεροπορία

Η 330 Μοίρα συμμετέχει ανελλιπώς σε όλες τις εθνικές αεροπορικές και διακλαδικές ασκήσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γεγονός ότι ήταν η πρώτη Μοίρα που συμμετείχε σε άσκηση Τοξότης-Νικηφόρος επιχειρώντας από την 115 Πτέρυγα Μάχης με προορισμό την Μεγαλόνησο.

Πέρα από τις συμμετοχές της σε εκπαιδευτικές ασκήσεις, η 330 από ιδρύσεώς της διατηρεί επιχειρησιακές ετοιμότητες εθνικές και Νατοϊκές. Ήταν η πρώτη Μοίρα που ανέλαβε ετοιμότητα από την 133 Σμηναρχία Μάχης, ενώ επί σειρά ετών διατηρεί αυξημένη ετοιμότητα από την Σμηναρχία της Λήμνου.

ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου