Ελένη Γαβριήλ
Σάρκα και οστά παίρνει πλέον το ελληνικό UAV «Αρχύτας», καθώς στο τέλος Απριλίου θα έχει ολοκληρωθεί η αρχική σχεδίαση του στην πραγματική του μορφή.
Αυτό επισήμανε ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, δίνοντας μας μία πρώτη «γεύση» για το μη επανδρωμένο όχημα, που θα κατασκευαστεί από ελληνικά μυαλά και χέρια σε συνεργασία με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), αλλά και τρία μεγάλα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Ένα τέτοιο απόκτημα για την Ελλάδα, το οποίο θα ενισχύσει την άμυνα και την ασφάλεια της χώρας έρχεται την κατάλληλη στιγμή, που όλη η Ευρώπη βρίσκεται εν βρασμώ και προσπαθεί να ενισχυθεί αμυντικά. Άλλωστε η χώρα μας έχει ένα επιπλέον λόγο για να χρειάζεται να ενισχύσει ειδικά την άμυνά της με ένα τέτοιο «εργαλείο», καθώς η γειτονική Τουρκία έχει κάνει πλέον καθεστώς τις παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου με UAVs.
Το πρόγραμμα που φέρει την ονομασία «Αρχύτας» -από τον αρχαίο Έλληνα φιλόσοφο, πολιτικό, στρατηγό, μαθηματικό και μηχανικό που επινόησε την πρώτη αυτόνομη πτητική μηχανή- συμπλήρωσε πρόσφατα το 2ο τρίμηνο των εργασιών του και, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι και το τέλος Απριλίου, η αρχική σχεδίαση του στην πραγματική του μορφή, με τη δημιουργία μοντέλου υπό κλίμακα.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα εντάσσεται στη συνολική προσπάθεια της χώρας να ενισχυθεί με οπλικά συστήματα, η κυβέρνηση έχει αναλάβει πρωτοβουλίες και δράσεις σε τρία επίπεδα:
1ον. Σημαντική ενίσχυση της άμυνας της χώρας, μέσω της αύξησης της συμβολής του Κρατικού Προϋπολογισμού σε αυτή την –εθνικής σημασίας– καίρια ανάγκη.
2ον. Βέλτιστη αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων και των παραγωγικών δυνάμεων που διαθέτει η πατρίδα μας στην αμυντική βιομηχανία.
3ον. Ανάπτυξη και προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας στο συγκεκριμένο πεδίο, μέσα από διαφανείς και παραγωγικές συνεργασίες των Πανεπιστημίων και Ερευνητικών Κέντρων της χώρας, με την αμυντική βιομηχανία.
Οι πληρωμές για αγορές οπλικών συστημάτων αυξήθηκαν, από 515 εκατ. ευρώ το 2020, περίπου στα 2,5 δισ. ευρώ το 2021 και στα 3,4 δισ. ευρώ το 2022, ενώ οι φυσικές παραλαβές αναμένεται να αυξηθούν από τα 500 εκατ. ευρώ ετησίως κατά τα προηγούμενα χρόνια, συνολικά στα 11,5 δισ. ευρώ από το 2022 έως το 2028.
Τι είναι το πρόγραμμα «Αρχύτας»
Το πρόγραμμα «Αρχύτας» αφορά ένα ελληνικής σχεδίασης Μη Επανδρωμένο Αερόχημα (drone) σταθερής πτέρυγας. Το UAV θα χρησιμοποιεί την κορυφαία τεχνολογική λύση στον πλανήτη σήμερα, αυτήν που έχουν επιλέξει οι ΗΠΑ για το μοναδικό αυτή τη στιγμή στον κόσμο μαχητικό 5ης Γενιάς, που μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί κάθετα, το F-35B, και θα αναπτυχθεί στην Ελλάδα.
Η σχεδίαση και επιχειρησιακή εκμετάλλευση του VTOL UAV αφορά την ικανοποίηση επιχειρησιακών απαιτήσεων Εθνικής Άμυνας και Ασφάλειας, όπως επιτήρηση χερσαίων και θαλασσίων συνόρων, επιτήρηση θαλασσών, επιτήρηση εχθρικών δυνάμεων κ.λπ.
Το drone θα μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για σκοπούς πολιτικής προστασίας (επιτήρηση δασών-έγκαιρη προειδοποίηση πυρκαγιών, επιτήρηση και αξιολόγηση λοιπών φυσικών καταστροφών) και πολλές άλλες εμπορικές χρήσεις.
Η απογείωση/προσγείωση του ΜΕΑ θα μπορεί να γίνει κατακόρυφα (VTOL). Κατά αυτό τον τρόπο θα είναι εφικτή η προσέγγιση ακόμα και ιδιαίτερα απομονωμένων νησιών ή χερσαίων περιοχών, αλλά και καταστρωμάτων μεγάλων πλοίων, προσδίδοντάς του μοναδική επιχειρησιακή ικανότητα και ευελιξία (χρήση από φρεγάτες, μικρά ακατοίκητα νησιά κ.λπ).
Δομική αντοχή με χαμηλό βάρος
Το Μη Επανδρωμένο Αερόχημα θα κατασκευαστεί από ελαφρά, σύνθετα υλικά τα οποία θα εξασφαλίζουν έναν συνδυασμό δομικής αντοχής και χαμηλού βάρους κατασκευής.
Την υψηλή ποιότητα κατασκευής του πρωτότυπου drone και την ακριβή αναπαράσταση της γεωμετρίας του, εγγυώνται οι σύγχρονες μέθοδοι κατεργασίας, υποστηριζόμενες από εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας.
Το drone θα μπορεί να επιχειρεί υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες - σε δυνατούς ανέμους μέχρι τουλάχιστον 6 μποφόρ - οι οποίες συχνά επικρατούν στο Αιγαίο, αυξάνοντας έτσι την επιχειρησιακή ικανότητά του.
Θα φέρει συστήματα αυτόματης πλοήγησης και ελέγχου πτήσης, παρέχοντας έτσι τη δυνατότητα χρήσης του και από χειριστές με μικρή εμπειρία.
Τα συστήματα αυτά θα εγκατασταθούν ώστε να εξασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία του τόσο κατά τη σύνθετη διαδικασία της κάθετης απο/προσγείωσης, όσο και κατά την πτήση του υπό οποιεσδήποτε συνθήκες.
Από την πλευρά της, η ΕΑΒ θα συνεισφέρει με την τεχνογνωσία και την υψηλή κατάρτιση του προσωπικού της ενώ θα κατέχει τα πλήρη δικαιώματα εκμετάλλευσης του προϊόντος που θα παραχθεί.
ΠΗΓΗ businessdaily
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου