Η φωτογραφία που ανήρτησε το γαλλικό υπουργείο Εξωτερικών. Η Λευκωσία με μιναράεδες και τουρκικές σημαίες. Και πίσω ο κατεχόμενος Πενταδάκτυλος. Φωτογραφία via του υπουργείου Εξωτερικών της Γαλλίας
Του ΚΩΣΤΑ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ
Η Τουρκία έθεσε ως προϋπόθεση αξιοποίησης των φυσικών πόρων της Ανατολικής Μεσογείου, την μεταφορά του αερίου με αγωγούς μέσω Τουρκίας στην Ευρώπη.Αυτό το σενάριο συζητείτο παλαιότερα μεταξύ Άγκυρας και Τελ Αβίβ. Μετά τη ρήξη στις σχέσεις τους, οι συζητήσεις σταμάτησαν. Οι σχέσεις αναθερμαίνονται, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μια τέτοια επιλογή είναι στο τραπέζι.
Σε αυτή τη φάση, που αναζητούνται λύσεις στα ενεργειακά, στα πλαίσια της προσπάθειας απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο, η Ανατολική Μεσόγειο, είναι στο κάδρο των συζητήσεων. Προφανώς και λόγω του επείγοντας της κατάστασης, το θέμα των αγωγών γενικότερα δεν συζητείται, επειδή χρειάζεται χρόνος για την κατασκευή τους. Πέραν του γεγονότος ότι η λύση του αγωγού μέσω Τουρκίας είναι περίπλοκη.
Την ίδια ώρα, στα κατεχόμενα ο εγκάθετος της Άγκυρας φαίνεται να έχει ευφάνταστες ιδέες και μάλιστα να τις παρουσιάζει στις Ηνωμένες Πολιτείες (στην υφυπουργό Εξωτερικών, Βικτώρια Νούλαντ) και στα Ηνωμένα Έθνη (στον Βοηθό Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, Μιροσλάβ Γιέτζια). Ο κατοχικός ηγέτης, Ερσίν Τατάρ, επιχειρώντας να αναδείξει δικά του Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ), « με τα οποία θα αποκομίζουν οφέλη και οι δύο πλευρές, χωρίς επεκτείνει την εξουσία της η μία πλευρά πάνω στην άλλην», ανέφερε ότι χρειάζονται κάποιες καινοτομίες πλέον στην Κύπρο με τις τιμές των καυσίμων και του ηλεκτρισμού που αυξήθηκαν μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία. Και προχωρώντας στο διά ταύτα είπε πως «θα εξασφαλίσει πολύ μεγάλο όφελος και στις δύο πλευρές στο θέμα του ηλεκτρισμού η διασύνδεση από το βόρειο τμήμα της Κύπρου με ένα ηλεκτρικό σύστημα με την Τουρκία και με την Ευρώπη με μεταφορά μέσω Τουρκίας». Προτάσσοντας το θέμα του περιβάλλοντος και των πολιτικών που προωθούνται για να εμποδίζονται εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ο κατοχικός ηγέτης, αυτό που είπε δεν είναι επί της ουσίας εντελώς καινούργιο. Πρόκειται για ένα σχεδιασμό για μεταφορά ηλεκτρικού ρεύματος από την Τουρκία στα κατεχόμενα. Είναι ένας σχεδιασμός, ο οποίος προβλήθηκε μετά τη μεταφορά με υποθαλάσσιους αγωγούς νερού από την Τουρκία στα κατεχόμενα. Η μεταφορά του νερού παρά τις δυσκολίες υλοποιήθηκε ενώ στο θέμα του ηλεκτρισμού το εγχείρημα παραμένει στα χαρτιά. Το γιατί δεν είναι γνωστό, ωστόσο, η παρουσίαση της ιδέας από το κατοχικό καθεστώς σε ΗΠΑ και Ηνωμένα Έθνη, ενδεχομένως να ερμηνεύεται ως προσπάθεια να εμπλέξουν και το διεθνή παράγοντα. Και μέσω αυτής της εμπλοκής να έχει ρόλο και το ψευδοκράτος. Τούτο, αν και απομακρυσμένο, διατυπώνεται για να είναι στην ατζέντα. Ή να αποτελέσει απάντηση στο πρόγραμμα EuroAsia Interconnector. Η διαφορά, πάντως, της παλιάς με την καινούργια πρόταση είναι πως στην πρώτη ο ηλεκτρισμός θα ερχόταν από την Τουρκία στα κατεχόμενα ενώ στη δεύτερη για γίνεται το αντίθετο.
Σημειώνεται ότι σε πρόσφατο δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας «Τουρκιγιέ» αναφερόταν σε ένα – ομολογουμένως εξωπραγματικό- σενάριο για τη μεταφορά αερίου. Υπενθυμίζεται ότι στο δημοσίευμα διατυπωνόταν ο ισχυρισμός ότι «στην ημερήσια διάταξη βρίσκεται η ένταξη του ψευδοκράτους στο έργο του αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας». Σύμφωνα με την εφημερίδα, «Ισραηλινοί ειδικοί είναι της άποψης ότι η εναλλακτική της ‘’τδβκ’’ είναι η πιο οικονομική γραμμή για τη μεταφορά αυτού του φυσικού αερίου στην Ευρώπη».
Η «Τουρκιγιέ» αναφέρει ότι ο επικεφαλής της “προεδρικής επιτροπής διεθνών σχέσεων” του ψευδοκράτους Χουσεϊν Ισικσάλ είπε στην τουρκική εφημερίδα ότι «οι Ισραηλινοί εμπειρογνώμονες είναι της άποψης ότι η εναλλακτική της τδβκ είναι η πιο οικονομική γραμμή για τη μεταφορά αυτού του φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Ωστόσο, η ε/κ πλευρά δεν δέχεται καμία εναλλακτική, που να περιλαμβάνει Τούρκους. Η Άγκυρα πραγματοποιεί έντονη διπλωματική κίνηση σε Αίγυπτο και Ισραήλ ως προς αυτό. Επειδή ο αγωγός περνά από τα χωρικά μας ύδατα. Σημαίνει de facto αναγνώριση της τδβκ»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου