Όταν τα ρωσικά στρατεύματα διέσχισαν για πρώτη φορά τα σύνορα της Λευκορωσίας εισβάλοντας στην Ουκρανία για κάτι που υπέθεταν ότι θα ήταν μια αστραπιαία επίθεση στο Κίεβο, σκόπευαν να βασιστούν στο εκτεταμένο σιδηροδρομικό δίκτυο της περιοχής για προμήθειες και ενισχύσεις.
Όμως οι Ρώσοι – όπως αναφέρει η Washington Post – δεν είχαν λάβει υπόψη τους σαμποτέρ των σιδηροδρόμων της Λευκορωσίας.
Ξεκινώντας από τις πρώτες ημέρες της εισβολής τον Φεβρουάριο, ένα μυστικό δίκτυο σιδηροδρομικών εργαζομένων, χάκερ και αντιφρονούντων των δυνάμεων ασφαλείας ανέλαβε δράση για να απενεργοποιήσει ή να διακόψει τις σιδηροδρομικές συνδέσεις της Ρωσία με την Ουκρανία μέσω Λευκορωσίας, προκαλώντας χάος στις ρωσικές γραμμές ανεφοδιασμού.
Οι επιθέσεις δεν έχουν τραβήξει παρά ελάχιστη προσοχή εκτός Λευκορωσίας εν μέσω του δράματος της ρωσικής επίθεσης και των αιματηρών επακόλουθων της ταπεινωτικής υποχώρησης της Ρωσίας από το μέτωπο του Κιέβου. Η σκληρή ουκρανική αντίσταση και τα τακτικά λάθη από μια κακώς προετοιμασμένη ρωσική δύναμη ήταν αρκετά πιθανό να ματαιώσουν τα σχέδια της Ρωσίας, λένε οι αναλυτές.
Αλλά οι σαμποτέρ της Λευκορωσίας μπορούν τουλάχιστον να διεκδικήσουν έναν ρόλο στην πυροδότηση του υλικοτεχνικού χάους που κατέκλυσε γρήγορα τους Ρώσους, αφήνοντας τα στρατεύματα εγκλωβισμένα στην πρώτη γραμμή χωρίς τρόφιμα, καύσιμα και πυρομαχικά μόλις λίγες μέρες μετά την εισβολή.
Ο Alexander Kamyshin, επικεφαλής των ουκρανικών σιδηροδρόμων, εξέφρασε την ευγνωμοσύνη της Ουκρανίας στους Λευκορώσους σαμποτέρ. «Είναι γενναίοι και τίμιοι άνθρωποι που μας έχουν βοηθήσει», είπε.
Το απλό αλλά άγνωστο σχέδιο
Οι επιθέσεις -συνεχίζει το άρθρο της Washington Post – ήταν απλές αλλά αποτελεσματικές, με στόχο τον έλεγχο των σημάτων που είναι απαραίτητα για τη λειτουργία των σιδηροδρόμων, ανέφεραν μέλη του δικτύου ακτιβιστών. Για μέρες ατελείωτες, η κίνηση των τρένων παρέλυσε, αναγκάζοντας τους Ρώσους να επιχειρήσουν να ανεφοδιάσουν τα στρατεύματά τους οδικώς και συμβάλλοντας στο αλαλούμ που σταμάτησε τη διαβόητη στρατιωτική πομπή μήκους 40 μιλίων βόρεια του Κιέβου.
Πόσο μεγάλο μέρος του χάους μπορεί να αποδοθεί στους σαμποτέρ και πόσο στον κακό υλικοτεχνικό σχεδιασμό από τους Ρώσους είναι δύσκολο να ειπωθεί, ειδικά καθώς δεν υπάρχουν ανεξάρτητα μέσα ενημέρωσης από τη Λευκορωσία, δήλωσε η Έμιλι Φέρις, ερευνήτρια στο Royal United Services Institute με έδρα το Λονδίνο. Ωστόσο, χωρίς αυτοματοποιημένη σηματοδότηση, τα τρένα αναγκάστηκαν να επιβραδύνουν πηγαίνοντας σημειωτόν και ο αριθμός όσων ταξίδευαν στις γραμμές ανά πάσα στιγμή περιορίστηκε αυστηρά.
«Δεδομένης της εξάρτησης της Ρωσίας από τα τρένα, είμαι βέβαιη ότι συνέβαλε σε ορισμένα από τα προβλήματα που είχαν στο βορρά. Επιβράδυνε την ικανότητά τους να κινούνται», είπε ακόμη η Φέρις.
Οι επιθέσεις αγόρασαν επίσης χρόνο για τα ουκρανικά στρατεύματα ώστε να διαμορφώσουν μια αποτελεσματική απάντηση στη ρωσική εισβολή, είπε στην εφημερίδα Washington Times ο Γιούρι Ραβαβόι, Λευκορώσος ακτιβιστής και συνδικαλιστής που δραπέτευσε στην Πολωνία υπό την απειλή σύλληψης κατά τη διάρκεια των αντικυβερνητικών διαδηλώσεων που συγκλόνισαν τη Λευκορωσία το 2020.
«Δεν μπορώ να πω ότι ήμασταν ο πιο σημαντικός παράγοντας, αλλά ήμασταν ένα σημαντικό τούβλο στον τοίχο», είπε.
Σαμποτάζ στα πατήματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου
Οι σαμποτέρ άντλησαν έμπνευση από ένα προηγούμενο επεισόδιο στην ιστορία της Λευκορωσίας, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν Λευκορώσοι που ήταν αντίθετοι στη ναζιστική κατοχή ανατίναξαν σιδηροδρομικές γραμμές και σιδηροδρομικούς σταθμούς για να διαταράξουν τις γερμανικές γραμμές ανεφοδιασμού. Ο Σιδηροδρομικός Πόλεμος, όπως είναι γνωστό, τιμάται ως μια στιγμή θριάμβου για τη Λευκορωσία, που διδάσκεται στα σχολεία ως η πιο επιτυχημένη από τις τακτικές που αναπτύχθηκαν από μαχητές της αντίστασης που διευκόλυναν τον δρόμο για τα σοβιετικά στρατεύματα να εκδιώξουν τους Γερμανούς.
Οκτώ δεκαετίες αργότερα, η παρουσία της Ρωσίας στη Λευκορωσία είναι αυτή που έχει προκαλέσει διαφωνίες. Η ανάπτυξη δεκάδων χιλιάδων ρωσικών στρατευμάτων στη Λευκορωσία για την προετοιμασία της εισβολής στην Ουκρανία πυροδότησε εκτεταμένη εγχώρια αντίδραση και αναζωπύρωσε τα αντιπολιτευτικά δίκτυα που σχηματίστηκαν κατά τις διαδηλώσεις του 2020 κατά του Λευκορώσου προέδρου Αλεξάντερ Λουκασένκο, είπε η Χάνα Λιουμπακόβα, μια Λευκορωσίδα δημοσιογράφος που ζει εξόριστη στη Λιθουανία.
Αυτός ο δεύτερος «σιδηροδρομικός πόλεμος» έχει πάρει μια πιο «καλοήθη» μορφή από τον προκάτοχό του. Οι σαμποτέρ ήθελαν να μην προκαλέσουν θύματα, είπε ο Ραβαβόι. Έτσι εστίασαν τις επιθέσεις τους στον εξοπλισμό για να σταματήσουν τη λειτουργία των σιδηροδρόμων.
«Δεν θέλαμε να σκοτώσουμε κανένα Ρώσο στρατιώτη ή Λευκορώσους οδηγούς τρένων. Χρησιμοποιήσαμε έναν ειρηνικό τρόπο για να τους σταματήσουμε», είπε.
Αυτός και άλλοι Λευκορώσοι που συμμετείχαν στην οργάνωση των επιθέσεων αρνούνται να αποκαλύψουν ακριβείς λεπτομέρειες για το πώς τις πραγματοποιήθηκαν και ποιοι, επικαλούμενοι την ανάγκη για μυστικότητα, ανησυχώντας για την ασφάλεια των ανταρτών του σιδηροδρόμου, όπως είναι ευρέως γνωστοί οι σαμποτέρ.
Οι ομάδες των σαμποτέρ που απέκοψαν τον ρωσικό στρατό
Τρεις κύριες ομάδες έχουν εμπλακεί, που εκπροσωπούν εργαζόμενους σιδηροδρόμων, αποστάτες δυνάμεων ασφαλείας και ειδικούς στον κυβερνοχώρο, είπε ο αντισυνταγματάρχης Alexander Azarov, πρώην αξιωματούχος ασφαλείας που ζει στη Βαρσοβία και ηγείται της ομάδας δυνάμεων ασφαλείας που ονομάζεται Bypol.
Οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι που συμπαθούν τους αντάρτες διέρρευσαν λεπτομέρειες για τις ρωσικές κινήσεις και τις τοποθεσίες των βασικών σιδηροδρομικών υποδομών σε μια ομάδα που ονομάζεται Community of Railway Workers, η οποία τις μοιράζεται μέσω Telegram. Οι υποστηρικτές τους επί του πεδίου δικτυώθηκαν για να πραγματοποιήσουν τις επιθέσεις, αλλά δεν υπάρχει επίσημη αλυσίδα διοίκησης, είπε ο Αζάροφ.
«Το κίνημά μας δεν είναι συγκεντρωτικό», είπε. «Δεν είναι σαν να υπάρχει ηγέτης της αντίστασης. Είναι οριζόντιο, με δεκάδες ομάδες να εργάζονται στο έδαφος».
Η τρίτη ομάδα, οι Κυβερνοπαρτιζάνοι, αποτελείται από εξόριστους Λευκορώσους επαγγελματίες πληροφορικής που έχουν πραγματοποιήσει αρκετές κυβερνοεπιθέσεις κατά της κυβέρνησης της Λευκορωσίας από το 2020.
Οι Κυβερνοπαρτιζάνοι εξαπέλυσαν την πρώτη επίθεση, παραβιάζοντας το δίκτυο υπολογιστών του σιδηροδρόμου τις ημέρες που προηγήθηκαν της εισβολής και αναστάτωσαν τη σιδηροδρομική κυκλοφορία πριν καν τα ρωσικά στρατεύματα περάσουν τα σύνορα. Η διείσδυση στους υπολογιστές του σιδηροδρομικού δικτύου ήταν σχετικά εύκολη, είπε η Yuliana Shemetovets, εκπρόσωπος του ομίλου που εδρεύει στη Νέα Υόρκη, επειδή η σιδηροδρομική εταιρεία εξακολουθεί να χρησιμοποιεί Windows XP, μια ξεπερασμένη έκδοση του λογισμικού που περιέχει πολλά τρωτά σημεία.
Ξεκινώντας στις 26 Φεβρουαρίου, δύο ημέρες μετά την έναρξη της εισβολής, μια διαδοχή πέντε επιθέσεων δολιοφθοράς εναντίον κόμβων σηματοδότησης σταμάτησε σχεδόν πλήρως την κυκλοφορία των τρένων, είπε ο Σεργκέι Βόιτεχοβιτς, πρώην υπάλληλος σιδηροδρόμων που τώρα εδρεύει στην Πολωνία και είναι ηγέτης στην Κοινότητα. των εργαζομένων σιδηροδρόμων.
Μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου, άρχισαν να εμφανίζονται δορυφορικές φωτογραφίες από τη συνοδεία ρωσικών φορτηγών και τανκς μήκους 40 μιλίων που φαινομενικά κατευθυνόταν από τη Λευκορωσία προς το Κίεβο. Μέσα σε μια εβδομάδα, η συνοδεία είχε ακινητοποιηθεί εντελώς καθώς τα οχήματα ξέμειναν από καύσιμα ή χάλασαν.
Οι αρχές της Λευκορωσίας έχουν ξεκινήσει από τότε μια έντονη προσπάθεια για να αποτρέψουν επιθέσεις και να κυνηγήσουν τους σαμποτέρ. Το Υπουργείο Εσωτερικών έχει αποφασίσει ότι η καταστροφή των σιδηροδρομικών υποδομών αποτελεί τρομοκρατική πράξη, ένα έγκλημα που επισύρει ποινή φυλάκισης 20 ετών.
Ανθρωποκυνηγητό από την Λευκορωσία για τον εντοπισμό των σαμποτέρ
Δεκάδες εργαζόμενοι των σιδηροδρόμων έχουν συλληφθεί τυχαία και τα τηλέφωνά τους ερευνήθηκαν για αποδείξεις ότι είχαν επαφή με τους αντάρτες, λένε οι ακτιβιστές. Τουλάχιστον 11 Λευκορώσοι βρίσκονται υπό κράτηση, κατηγορούμενοι για συμμετοχή στις επιθέσεις, σύμφωνα με οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Στις αρχές Απριλίου, η αστυνομία συνέλαβε τρεις υποτιθέμενους σαμποτέρ κοντά στην πόλη Bobruisk και τους πυροβόλησε στα γόνατα. Η κρατική τηλεόραση μετέδωσε πλάνα των αιμορραγούντων ανδρών, με τα γόνατά τους δεμένα, και ισχυρίστηκε ότι πυροβολήθηκαν ενώ αντιστέκονταν στη σύλληψη.
Οι πυροβολισμοί είχαν ανατριχιαστικό αποτέλεσμα στο δίκτυο σαμποτέρ, είπε ο Αζάροφ. Λευκορωσικά στρατεύματα περιπολούν και drones έχουν αναπτυχθεί για την παρακολούθηση των σιδηροδρομικών γραμμών. «Έχει γίνει πολύ επικίνδυνο να κάνεις επιθέσεις», είπε.
Αλλά μέχρι τη στιγμή που η αστυνομία χρησιμοποίησε βία, η απόσυρση της Ρωσίας από την περιοχή γύρω από το Κίεβο ήταν σε πλήρη εξέλιξη και το Κρεμλίνο είχε ανακοινώσει ότι θα επικεντρώσει εκ νέου τις στρατιωτικές του προσπάθειες στην κατάληψη του Ντονμπάς, στην ανατολική Ουκρανία. Η πλειονότητα των ρωσικών στρατευμάτων που εισήλθαν στην Ουκρανία από τη Λευκορωσία βρίσκονται τώρα σε διαδικασία αναδιάταξης προς τα ανατολικά, αναφέρει το Πεντάγωνο.
«Πιστεύουμε ότι το γεγονός ότι οι Ρώσοι εγκατέλειψαν την κατάληψη του Κιέβου είναι αποτέλεσμα της δουλειάς μας επειδή οι Ρώσοι δεν ένιωθαν τόσο ασφαλείς στη Λευκορωσία όσο περίμεναν», δήλωσε ο Franak Viacorka, εκπρόσωπος της επικεφαλής της αντιπολίτευσης της Λευκορωσίας Svetlana Tikhanovskaya. «Χιλιάδες ρωσικά στρατεύματα δεν έλαβαν τρόφιμα, δεν έλαβαν καύσιμα και δεν έλαβαν εγκαίρως εξοπλισμό».
Τώρα, μια νέα φάση στον σιδηροδρομικό πόλεμο μπορεί να βρίσκεται σε εξέλιξη. Τις τελευταίες ημέρες, οι ακτιβιστές των σιδηροδρόμων έχουν δημοσιεύσει στο Telegram φωτογραφίες από ζημιές σε κόμβους σηματοδότησης κατά μήκος των ρωσικών σιδηροδρομικών γραμμών που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά στρατευμάτων στην ανατολική Ουκρανία. Οι επιθέσεις δεν μπορούν να επιβεβαιωθούν από ανεξάρτητα μέσα, αλλά ο Βοιτέχοβιτς ισχυρίστηκε ότι εμπλέκονται μέλη του σιδηροδρομικού του δικτύου. «Υπάρχουν ανοιχτά σύνορα μεταξύ Λευκορωσίας και Ρωσίας», είπε.
Πηγή: washingtonpost.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου