Κώστας Σαρικάς
Οι κορβέτες να «χτιστούν» σε Ελληνικά ναυπηγεία και το χρηματοδοτικό πρόγραμμα να εκτείνεται σε βάθος χρόνου προκειμένου να εξυπηρετήσει το δημοσιονομικό σχεδιασμό για τους εξοπλισμούς.
Αποφασισμένη να τελειώσει το ζήτημα των κορβετών πριν από τις εκλογές ακόμα και εάν αυτές προκηρυχθούν νωρίτερα από τον Ιούνιο του 2023 εμφανίζεται η κυβέρνηση. Ο στόχος είναι διπλός. Από τη μία να κλείσει το φλέγον εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ενόπλων Δυνάμεων το οποίο βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων για την αμυντική θωράκιση της χώρας και από την άλλη να συνδυαστεί το πρόγραμμα των κορβετών με την «ανάσταση» των Ελληνικών ναυπηγείων.
Ήδη το Ναυτικό Επιτελείο βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τους δύο «μνηστήρες» την ώρα που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας έχει διαμηνύσει στους Γάλλους της Naval Group και στους Ιταλούς της Fincantieri ότι περιμένει τις τελικές τους προτάσεις με τα γνωστά προαπαιτούμενα. Οι κορβέτες να «χτιστούν» σε Ελληνικά ναυπηγεία και το χρηματοδοτικό πρόγραμμα να εκτείνεται σε βάθος χρόνου προκειμένου να εξυπηρετήσει το δημοσιονομικό σχεδιασμό για τους εξοπλισμούς. Αφού ταυτόχρονα «τρέχουν» και μια σειρά από άλλα προγράμματα ενώ οι ανάγκες ειδικά στο Στρατό Ξηράς αλλά και στην Πολεμική Αεροπορία παραμένουν σημαντικές.
Το ζητούμενο για την κυβέρνηση είναι να έχει το συντομότερο στα χέρια της τις δύο προτάσεις των «μονομάχων» προκειμένου να λάβει την τελική της απόφαση και να την παρουσιάσει και ως απαρχή για την ανάκαμψη των Ελληνικών ναυπηγείων. Με αυτό το δεδομένο θεωρητικό προβάδισμα φαίνεται να έχει η Ιταλική πρόταση για τις κορβέτες DOHA καθώς η Fincantieri σύμφωνα με το σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων Ελευσίνας θα αποτελέσει επενδυτή στο αμυντικό του τμήμα. Η κορβέτα που προτείνει στο Πολεμικό Ναυτικό καλύπτει απόλυτα τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του Στόλου ενώ το γεγονός ότι το πλοίο έχει εκτόπισμα που παραπέμπει σε μικρή φρεγάτα αποτελεί ένα ακόμα πλεονέκτημα για την Ιταλική εταιρεία. Εάν η Ιταλική πρόταση υπερισχύσει θεωρείται δεδομένο ότι θα παρουσιαστεί ως «πακέτο» που θα συνδυάζει την εξοπλιστική ενίσχυση του Στόλου με αναπτυξιακή προοπτική και για τα ναυπηγεία της Ελευσίνας.
Όμως οι Γάλλοι έδειξαν από το πρόγραμμα των φρεγατών όταν με αντεπίθεση κατάφεραν να υπερισχύσουν ότι μπορεί να αποδειχθούν και για το πρόγραμμα των κορβετών «πολύ σκληροί για να πεθάνουν». Έως τώρα κρατούν απόλυτα «κλειστά τα χαρτιά» τους και περιμένουν τους Ιταλούς προκειμένου να κάνουν τη δική τους ρελάνς. Δείχνουν να επεξεργάζονται μια σειρά από προτάσεις οι οποίες σε κάποιες περιπτώσεις συνδυάζονται και με την ενεργοποίηση της option για την 4η φρεγάτα FDI. Αλλά και εναλλακτικές με δεδομένη όμως πάντα την εμπλοκή Ελληνικών ναυπηγείων τα οποία αν καταφέρουν να επικρατήσουν θα είναι όπως όλα δείχνουν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Το budget για τις κορβέτες δεν μπορεί σύμφωνα με τον οικονομικό σχεδιασμό της κυβέρνησης να ξεπεράσει το 1,5 δις αφού τα υπόλοιπα 500 προορίζονται για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ. Και με αυτό το δεδομένο οι προτάσεις δείχνουν να αφορούν τρεις κορβέτες με option για ακόμη μια. Όμως το «κλειδί» πέρα από την εμπλοκή των Ελληνικών ναυπηγείων φαίνεται ότι θα είναι το χρηματοδοτικό και τα «bonus» που θα δώσουν οι δύο εταιρείες στην Ελλάδα όπως για παράδειγμα τα «blue prints» δηλαδή η παραχώρηση σχεδίων και δικαιωμάτων στη χώρα μας για κατασκευή πλοίων σε Ελληνικά ναυπηγεία. Είτε πρόκειται για τις κορβέτες Doha και Gowind είτε ακόμη και για αυτά των φρεγατών FDI στην περίπτωση των Γάλλων.
Την ίδια ώρα πάντως το ζήτημα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων MEKO βρίσκεται στο τελικό στάδιο. Επόμενα βήματα έπειτα από την απόφαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου θα είναι η έγκριση από το ΣΑΓΕ και το ΚΥΣΕΑ. Στόχος να υπογραφεί η σύμβαση εντός του 2023 και όσο νωρίτερα γίνεται. Σε κάθε περίπτωση πάντως τις πρώτες εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ δύσκολα θα παραλάβει ο Στόλος πριν από το 2027.
ΠΗΓΗ newpost
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου