Ξεκίνησε η διαδικασία για τη μερική αποκρατικοποίηση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εξαγορά του 49% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας, ενώ θα αναλάβει και το μάνατζμεντ. Η εταιρία που θα αποτελέσει τον στρατηγικό επενδυτή θα επιλεγεί ανάμεσα σε τέσσερις κολοσσούς του κλάδου της αεροδιαστημικής παγκοσμίως. Lockheed Martin, AIRBUS, Dassault Aviation και BAE Systems είναι οι εταιρίες που παρέλαβαν το σχετικό έγγραφο, αν και πληροφορίες αναφέρουν ότι προ της κατάρτισης της λίστας υπήρξαν βολιδοσκοπήσεις από το ελληνικό δημόσιο προς τις εταιρίες.
Η εξέλιξη αυτή καταγράφεται ενώ την ερχόμενη Τρίτη αναμένεται η μετάβαση του ίδιου πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στο Σχηματάρι – Τανάγρα, όπου θα ενημερωθεί για τις δραστηριότητές της και θα περιηγηθεί τα “εργοτάξια” όπου εξελίσσονται έργα που αφορούν F-16 (αναβάθμιση στην κορυφαία διαμόρφωση “V”), επαναφορά σε πτητική κατάσταση των C-130, αναβάθμιση των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΡΦΝΣ) P-3B Orion, κ.λπ.Η σημασία της εξέλιξης για την άμυνα αλλά και την οικονομία της χώρας είναι αυταπόδεικτη. Ωστόσο, αξίζει να αναφερθούν μερικές πληροφορίες από το έγκυρο ρεπορτάζ του EURO2DAY για τη διαδικασία. Σύμφωνα με τις πηγές του, το σχέδιο της Κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση της ΕΑΒ προβλέπει “τον μετασχηματισμό της εταιρείας με το «σπάσιμο» της σε δύο οικονομικές οντότητες την Asset Co (πάγια και τις υποδομές) και την Commercial Co με την είσοδο στην τελευταία στρατηγικού επενδυτή”. Ο στρατηγικός επενδυτής θα αποκτήσει το 49% στην εμπορική εταιρεία, ενώ το 51% θα παραμείνει στο ελληνικό Δημόσιο, όμως, μέσω της συμφωνίας μετόχων, θα έχει τον έλεγχο της διοίκησης.
Η Εμπορική εταιρεία δεν θα έχει υποχρεώσεις ούτε περιουσιακά στοιχεία εκτός από εμπορικές συμβάσεις, θα είναι και υπεύθυνη για τη συντήρηση και διαχείριση των εγκαταστάσεων της Asset Co μέσω μακροχρόνιας συμφωνίας αποκλειστικής μίσθωσης. Επίσης στις υποχρεώσεις της Εμπορικής Εταιρείας θα είναι ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων της Asset Co και η πρόσληψη και εκπαίδευση του εργατικού δυναμικού. Από την άλλη πλευρά η Asset Co θα απορροφήσει όλα τα υφιστάμενα πάγια περιουσιακά στοιχεία και το υλικό της ΕΑΒ, ενώ θα παραμείνει 100% ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου.
Η ουσία επικεντρώνεται πλέον στο αν θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον από περισσότερους του ενός υποψηφίου, καθώς θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει κίνηση από την πλευρά της αμερικανικής Lockheed Martin, η οποία και εξασφαλίζει ήδη περί το 80% του κύκλου εργασιών της εταιρίας. Πρακτικά αυτό σημαίνει, ότι η ανάληψη και του μάνατζμεντ γεννά βάσιμες ελπίδες περαιτέρω εξορθολογισμού της λειτουργίας της εταιρίας, το οποίο με τη σειρά του θα οδηγήσει στην ανάθεση περισσότερου έργου, δεδομένου του συγκριτικού πλεονεκτήματος του χαμηλότερου εργατικού κόστους, παρόλο που για τα ελληνικά δεδομένα οι αποδοχές αναμένεται να είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην επιστολή όπου ζητείται από τους κολοσσούς της αεροδιαστημικής η εκδήλωση ενδιαφέροντος, υπάρχει λίστα στην οποία καταγράφεται το σύνολο των πτητικών μέσων που επιχειρούν με τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, όπου οι υποψήφιοι καλούνται να δηλώσουν εάν και ποια από αυτά τα μέσα μπορούν να υποστηρίξουν. Και μόνο αυτή η αναφορά δίνει σαφές προβάδισμα στην αμερικανική Lockheed Martin, δεδομένου ότι η πλειοψηφία των μέσων είναι αμερικανικής κατασκευής και τα περισσότερα από αυτά εμπλέκουν τη συγκεκριμένη εταιρία, η οποία προβάλει ως το αδιαφιλονίκητο φαβορί για επικράτηση, εάν υπάρξουν περισσότερες της μίας, της δικής της δηλαδή που θεωρείται δεδομένη, εκδηλώσεις ενδιαφέροντος.
Ένα λογικό ερώτημα που εγείρεται, είναι εάν υπάρχει δυνατότητα συνεργασίας ανάμεσα σε δυο εταιρίες, είτε συμμετάσχουν είτε όχι στη διαδικασία, λόγω των δύο τύπων μαχητικών αεροσκαφών γαλλικής κατασκευής στην Πολεμική Αεροπορία (Rafale και Mirage 2000-5) και την ύπαρξη ευρωπαϊκής κατασκευής ελικοπτέρων σε ελληνική υπηρεσία. Η διαδ8ικασία. ωστόσο, φαίνεται πως θα κινηθεί με γρήγορους ρυθμούς, αφού σύμφωνα με πηγές του DP, αναμένεται στις αρχές του επόμενου μήνα η καταρχήν θετική απάντηση όσων υποψηφίων το επιλέξουν, ώστε εν συνεχεία να τεθούν νέα χρονοδιαγράμματα με συζητήσεις επί της ουσίας της εμπλοκής τους. Μένει να αποδειχθεί πως θα επηρεάσει η προεκλογική περίοδος το όλο εγχείρημα, αφού… συνηθίζεται στη χώρα τα πάντα να αξιοποιούνται στο πλαίσιο της επιδίωξης για την ανάληψη της ευθύνης της εξουσίας!
Επανερχόμενοι στο ρεπορτάζ του EURO2DAY, αναφέρεται ότι η ΕΑΒ ιδρύθηκε το 1975 (Νόμος 43/75) με κύρια αποστολή την παροχή υπηρεσιών και προϊόντων για την υποστήριξη των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Στη χρήση του 2021 (τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός) η ΕΑΒ εμφάνισε καθαρά κέρδη μετά από φόρους 1,5 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 18,7 εκατ. ευρώ το 2020. Το θετικό αποτέλεσμα προκύπτει, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, τόσο από την αύξηση του κύκλου εργασιών όσο και από τη σημαντική μείωση του λειτουργικού κόστους και των χρηματοοικονομικών εξόδων, όπως προβλέπει το πενταετές Επιχειρησιακό Πρόγραμμα 2021-2025. Ο κύκλος εργασιών της το 2021 διαμορφώθηκε στα 74,8 εκατ. ευρώ έναντι 49,1 εκατ. ευρώ το 2020, παρουσιάζοντας αύξηση 52,2%.
Το συνολικό ανεκτέλεστο φθάνει στα 840 εκατ. ευρώ, με προοπτική να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ σύμφωνα με τη διοίκησή της. Σε ό,τι αφορά τις δραστηριότητές της αναβαθμίζει, 83 F-16 σε επίπεδο Viper, εκτελεί το πρόγραμμα συντήρησης των αεροσκαφών C-130, ενώ εξάγει, ως υποκατασκευαστής της Lockheed Martin, το 30% των αεροσκαφών F-16 και C-130 για την παγκόσμια αγορά. Πρόσφατα, δε, υπέγραψε επέκταση αυτών των συμβάσεων κατά 190 εκατ. ευρώ.
ΠΗΓΗ defence-point
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου