Τελικά, η 2η ΕΜΑΚ αναχώρησε χθες περί τις 18:48 με προορισμό την Τουρκία ώστε να υποστηρίξει τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης των εγκλωβισμένων ανθρώπων, με ένα αεροσκάφος τύπου C-27J «Spartan» της 354ης Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «Πήγασος». Ωστόσο, το περιστατικό έφερε στην επιφάνεια ένα μείζον πρόβλημα και «αγκάθι» που αντιμετωπίζει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία και κατ’ επέκταση το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και αυτό δεν είναι άλλο από την διαθεσιμότητα των μεταγωγικών αεροσκαφών της είτε είναι τα C-130 είτε τα C-27J.
Η κατάσταση στον στόλο των C-130
Αρχικά, οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι η Πολεμική Αεροπορία έχει παραλάβει από τις ΗΠΑ δύο «παρτίδες» αεροσκαφών C-130. Η πρώτη ήταν την περίοδο 1975-1977 και περιελάμβανε 10 C-130H και η δεύτερη ήταν το 1992 όταν παραλήφθηκαν πέντε παλαιότερα μεταχειρισμένα αεροσκάφη τύπου C-130B από τα αποθέματα της Εθνικής Φρουράς της USAF. Ωστόσο, από τα συνολικά 15, η ΠΑ «έχασε» δύο αεροσκάφη σε δύο αεροπορικές τραγωδίες, το 1991 στο Όρος Όθρυς και το 1997 στην Οινόη, με αποτέλεσμα ο στόλος να παραμείνει με 13 μεταγωγικά αεροσκάφη. Έκτοτε, η διαθεσιμότητα των αεροσκαφών μειώθηκε σε τέτοιο βαθμό, ώστε πλέον να είναι μόνο δύο λειτουργικά αεροσκάφη στην υπηρεσία της Πολεμικής Αεροπορίας, με την προϋπόθεση ότι οι εργασίες στο δεύτερο C-130 από χθες, θα ολοκληρωθούν σήμερα ή έστω τις επόμενες ημέρες.
Η διαθεσιμότητα των C-130 είναι τεράστιο πρόβλημα και γι ‘αυτό τέθηκε στη συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλή τον περασμένο Ιούνιο, όπου η ηγεσία του υπουργείου εισηγήθηκε την ανάθεση σε ισραηλινή εταιρία την αναβάθμιση τριών C-130 και την τεχνική υποστήριξη των υπολοίπων αεροσκαφών του στόλου. Υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα εργοστασιακής συντήρησης και αναβάθμισης των ηλεκτρονικών συστημάτων πτήσης εκκρεμεί για περισσότερο από μία δεκαετία.
Επειδή οι διαδικασίες δεν «τρέχουν» με τους ρυθμούς που θα ήθελε η Πολεμική Αεροπορία, το ΓΕΑ προχώρησε σε συγκεκριμένες ενέργειες το τελευταίο χρονικό διάστημα, εξερευνώντας «εναλλακτικές λύσεις». Ο Α/ΓΕΑ, Αντιπτέραρχος (Ι) Θεμιστοκλής Μπουρολιάς, επισκέφθηκε τον Σεπτέμβριο τις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin στο Dallas και την Atlanta των ΗΠΑ, όπου συζήτησε και ενημερώθηκε για θέματα που αφορούν τα μεταγωγικά αεροσκάφη C-130H και C-130J.
Επίσης, στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου, αρμόδιοι επιτελείς του ΓΕΑ είχαν μια σημαντική τηλεδιάσκεψη με στελέχη του βρετανικού Υπουργείου Άμυνας για την πιθανή αγορά μεταχειρισμένων βρετανικών αεροσκαφών τύπου C-130J, τα οποία μάλιστα η ΕΑΒ λόγω της πιστοποίησης που διαθέτει από την Lockheed Martin, θα είναι σε θέση να συντηρήσει και να υποστηρίξει εξίσου.
Η κατάσταση στον στόλο των C-27J
Σε ό,τι αφορά τα αεροσκάφη τύπου C-27J, η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε συνολικά οκτώ «Σπαρτιάτες» για επιχειρήσεις όπως αεροδιακομιδές, ανθρωπιστικές αποστολές και αποστολές αερομεταφορών. Ωστόσο, όπως έγινε και στα C-130, προέκυψαν σημαντικά προβλήματα και ελλείψεις, λόγω απουσίας συμβάσεων εν συνεχεία υποστήριξης (Follow On Support) των αεροσκαφών αυτών και μέχρι πρότινος διαθέσιμα και λειτουργικά είναι 1 – 2 αεροσκάφη.
Όμως τελικά δόθηκε λύση τον περασμένο Ιούλιο, όταν η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων ανακοίνωσε την υπογραφή Σύμβασης για την εν συνεχεία υποστήριξη οκτώ αεροσκαφών τύπου C-27J Spartan, με ισχύ πενταετίας, συνολικού κόστους 55 εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα στο σύνολό τους, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο «ανάσα ζωής» στο συγκεκριμένο στόλο μεταγωγικών αεροσκαφών της ΠΑ,
Συνεπώς, επί του παρόντος οι ελληνικές αεροπορικές δυνάμεις βρίσκονται σε δεινή θέση ως προς την διαθεσιμότητα των μεταγωγικών αεροσκαφών, ωστόσο τα επόμενα χρόνια οι συμβασιοποιήσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων δείχνουν ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί, με την προϋπόθεση όμως ότι τα χρονοδιαγράμματα θα τηρηθούν και οι παραδόσεις δεν θα καθυστερήσουν.
Φωτογραφίες Intime News
ΠΗΓΗ onalert
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου